Lazyjack Startet 26.Juni.2023 Del på Facebook Startet 26.Juni.2023 Ser det har kommet helmasker med snorkel for barn. Finner ikke noe test eller anbefaling mtp. aldersgrense for bruk av slike masker. Noen som har lest noe om disse maskene og om de er trygge å bruke med tanke på residualvolum, C02 opphopning osv? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Lazyjack skrev 1 time siden: Finner ikke noe test eller anbefaling mtp. aldersgrense for bruk av slike masker. Ikke akkurat så mye om aldersgrense, men likevel interessant artikkel som tar for seg helmaske og barn. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Takk @Hakkannen, det var en nyttig artikkel. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Enig! Innlegget fra @Hakkannen/Dykkesport var godt balansert. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juni.2023 Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Innlegget er oversatt fra DAN Europe, og tar for seg CO2-opphopning på en god måte. Men jeg synes allikevel ikke de maskene virker trygge. Har akkurat vært to uker på Kypros, og ser at det florerer av slike masker nå, også blant barn. Det jeg ser for meg som en risiko er dersom et barn, eller en uerfaren voksen for den del, får vann inn i pustedelen av maska, så kan det bli vanskelig å få av seg maska fort nok og få frisk luft. Den er jo tross alt ganske godt stroppet. Jeg synes egentlig det er merkelig at vi ikke har hørt om flere ulykker med de maskene der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
forskern Svart 20.Juli.2023 Del på Facebook Svart 20.Juli.2023 Komodo skrev On 27.6.2023 at 11.49: Jeg synes egentlig det er merkelig at vi ikke har hørt om flere ulykker med de maskene der. Her er jeg ikke like forbauset som deg. Som det er nevnt over så vil de to vanligste problemene med disse maskene være CO2 oppbygging og lekasje av vann i oralnasalen. I begge tilfeller vil den umiddelbare reaksjonen være å "rive av seg masken". Ved å ta et tak i overdelen på masken så frigjøres tilstrekkelig av masken til at man kan puste fritt (forutsatt at man er over vann selvsagt...). Nakke/halsstroppen er litt tightere, men ikke verre enn at de aller fleste burde klare å trekke masken over hodet. I tillegg kommer det faktum at mange (flertallet?) trolig bruker dette i nærhet av andre som vil fange opp om det blir problem. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 On 7/20/2023 at 2:59 PM, forskern said: Her er jeg ikke like forbauset som deg. Som det er nevnt over så vil de to vanligste problemene med disse maskene være CO2 oppbygging og lekasje av vann i oralnasalen. I begge tilfeller vil den umiddelbare reaksjonen være å "rive av seg masken". Ved å ta et tak i overdelen på masken så frigjøres tilstrekkelig av masken til at man kan puste fritt (forutsatt at man er over vann selvsagt...). Nakke/halsstroppen er litt tightere, men ikke verre enn at de aller fleste burde klare å trekke masken over hodet. I tillegg kommer det faktum at mange (flertallet?) trolig bruker dette i nærhet av andre som vil fange opp om det blir problem. Jeg er heller ikke like overrasket over at det ikke er flere ulykker men tror vi vil se flere at de fremover på grunn av gamle masker. Disse maskene når de er riktig konstruert skal ha enveis pustesystem som reguleres av mekaniske ventiler. Mekaniske ventiler som skal sørge for at man får luft bør ha service med gitte intervaller. Hva skjer når disse fulle av salt blir liggende noen år? CO2 oppbygging vil øke pustetakt, etterhvert hyperventilerer man noe som igjen fører til at man ikke puster like dypt og forverrer problemet. Ikke gitt at barn reagerer ved å ta av seg masken. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Vittig skrev On 4.8.2023 at 9.00: CO2 oppbygging vil øke pustetakt, etterhvert hyperventilerer man noe som igjen fører til at man ikke puster like dypt og forverrer problemet. Ikke gitt at barn reagerer ved å ta av seg masken. Nei - du hyperventilerer ikke. Hyperventilere er å puste mer enn nødvendig. Ved CO2 oppbygging vil man puste både raskere og dypere enn vanlig - og det vil føles ubehagelig. Om barnet tar av seg masken vil avhenge av hvilken kontroll barnet opplever å ha i situasjonen. Men det er lite sannsynlig at barnet vil beholde masken på så lenge at det besvimer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.