Jump to content

Heldekkende dykkemaske for barn


Lazyjack

Recommended Posts

Innlegget er oversatt fra DAN Europe, og tar for seg CO2-opphopning på en god måte.

 

Men jeg synes allikevel ikke de maskene virker trygge. Har akkurat vært to uker på Kypros, og ser at det florerer av slike masker nå, også blant barn. Det jeg ser for meg som en risiko er dersom et barn, eller en uerfaren voksen for den del, får vann inn i pustedelen av maska, så kan det bli vanskelig å få av seg maska fort nok og få frisk luft. Den er jo tross alt ganske godt stroppet. 

 

Jeg synes egentlig det er merkelig at vi ikke har hørt om flere ulykker med de maskene der. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Komodo skrev On 27.6.2023 at 11.49:

Jeg synes egentlig det er merkelig at vi ikke har hørt om flere ulykker med de maskene der. 

 

Her er jeg ikke like forbauset som deg. Som det er nevnt over så vil de to vanligste problemene med disse maskene være CO2 oppbygging og lekasje av vann i oralnasalen.  I begge tilfeller vil den umiddelbare reaksjonen være å "rive av seg masken".  Ved å ta et tak i overdelen på masken  så frigjøres tilstrekkelig av masken til at man kan puste fritt (forutsatt at man er over vann selvsagt...). Nakke/halsstroppen er litt tightere, men ikke verre enn at de aller fleste burde klare å trekke masken over hodet.

I tillegg kommer det faktum at mange (flertallet?) trolig bruker dette i nærhet av andre som vil fange opp om det blir problem. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 7/20/2023 at 2:59 PM, forskern said:

 

Her er jeg ikke like forbauset som deg. Som det er nevnt over så vil de to vanligste problemene med disse maskene være CO2 oppbygging og lekasje av vann i oralnasalen.  I begge tilfeller vil den umiddelbare reaksjonen være å "rive av seg masken".  Ved å ta et tak i overdelen på masken  så frigjøres tilstrekkelig av masken til at man kan puste fritt (forutsatt at man er over vann selvsagt...). Nakke/halsstroppen er litt tightere, men ikke verre enn at de aller fleste burde klare å trekke masken over hodet.

I tillegg kommer det faktum at mange (flertallet?) trolig bruker dette i nærhet av andre som vil fange opp om det blir problem. 

Jeg er heller ikke like overrasket over at det ikke er flere ulykker men tror vi vil se flere at de fremover på grunn av gamle masker. Disse maskene når de er riktig konstruert skal ha enveis pustesystem som reguleres av mekaniske ventiler. Mekaniske ventiler som skal sørge for at man får luft bør ha service med gitte intervaller. Hva skjer når disse fulle av salt blir liggende noen år?

 

CO2 oppbygging vil øke pustetakt, etterhvert hyperventilerer man noe som igjen fører til at man ikke puster like dypt og forverrer problemet. Ikke gitt at barn reagerer ved å ta av seg masken.

Link to post
Share on other sites

Vittig skrev On 4.8.2023 at 9.00:

CO2 oppbygging vil øke pustetakt, etterhvert hyperventilerer man noe som igjen fører til at man ikke puster like dypt og forverrer problemet. Ikke gitt at barn reagerer ved å ta av seg masken.

Nei - du hyperventilerer ikke. Hyperventilere er å puste mer enn nødvendig.  Ved CO2 oppbygging vil man puste både raskere og dypere enn vanlig - og det vil føles ubehagelig. Om barnet tar av seg masken vil avhenge av hvilken kontroll barnet opplever å ha i situasjonen. Men det er lite sannsynlig at barnet vil beholde masken på så lenge at det besvimer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...