Jump to content

Er det noen forskjell på dynamovifter?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Monterte ny dynamo på en John Deere 4045. Skulle værte identisk med den originale, bare mer kobber på viklingene og en påmontert ekstern regulator. Flyttet over reimhjulet og sjekket at det ikke sto noen skiver inne på akslingen(e). Når den nye var på plass måtte jeg dessverre konstantere at reimhjulet ikke var helt i vater med dem andre. Kunne også høre det når jeg startet opp. Målte meg sånn omtrentlig frem til at det måtte mangle et par milimeter. Dem fant jeg på viften til den gamle dynamoen. Der er det en kant på 2,5mm inn mot reimhjulet som ikke er på den nye vifta. Så da kan jeg enten bytte over vifta, eller legge inn på en skive.

 

Har det noe å si hva jeg velger her? Hvor fort vil reima slites ut hvis jeg ikke gjør noenting? Er sca 25cm kant til kant til neste reimskive, så er jo litt plass å ta ut avviket på.

 

Ny og gammel side om side.

IMG_0057.jpeg.9a3a7a7a400efeaee772c09c15f85a75.jpeg

De manglende milimetrene

IMG_0061.jpeg.9b1bf96df53e32db34e74b526235bf97.jpeg

 

Skulle vel ikke være noe i veien for å bruke denne vifta?
70948639540__1E3B33C3-C71B-43DD-8947-A62285EBB03F.jpeg.2b0e4477dbb2b99107bd34a4dd8505c3.jpeg

 

Ikke så alt for trangt i forkant av denne maskinen

IMG_0060.jpeg.fa938a5987eeec56ff00e2550d1f1c2c.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Den gamle viften er mer effektiv.

Legger også merke til at den gamle vifta er mye mer forseggjort enn den nye. Den gamle vifta er i støpt aluminium, mens den nye er en billig variant av presset tynnplate (stål).

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at du på bilde to bruker et skyvelær for å vise tykkelsen på utforingen. Vil bare minne om at at du kan jo måle denne tykkelsen ved å skyve ut skyvelæret. Den "glidepinnen" i midten brukes til å måle en dybde. Les av på vanlig måte.

 

 

D5L

Link to post
Share on other sites

 

Ser ut som at du på bilde to bruker et skyvelær for å vise tykkelsen på utforingen. Vil bare minne om at at du kan jo måle denne tykkelsen ved å skyve ut skyvelæret. Den "glidepinnen" i midten brukes til å måle en dybde. Les av på vanlig måte.

 

Det er vel nettopp det han gjør her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Olepo skrev On 1.7.2023 at 12.33:

Du må uansett sørge for at reimhjulene er på linje.

 

Hvis mulig ville jeg flyttet over det gamle viftehjulet til ny dynamo. Alternativ B er å shimse ut det nye hjulet slik at alt er på linje.

Som jeg ogsåp konkluderte med i innlegg 1...

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 13 timer siden:

Som jeg ogsåp konkluderte med i innlegg 1...

Bra vi er enige:smiley:. Jeg oppfattet ditt  første innlegg som at du vurderte å kjøre med sporing på reima.

 

(Men forstår ikke helt hensikten med å starte tråden hvis du allerede hadde løsning og konklusjon klar før du fikk noen innspill. Vi forsøker bare å komme med råd og anbefalinger her).

Link to post
Share on other sites

Hadde konkludert med noe ja. Men for all del, hvis noen sitter på informasjon som gjør at man ikke trenger ha reimhjulene rett overfor hverandre så kunne jeg ha spart meg litt skruing. Men det jeg først og fremst ønsket å sondere var dette med dynamovifter, da jeg ikke hadde bestemt meg for løsning. Derav tittelen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Som jeg ser det ligger problemet mer i feil type dynamo/bunnfeste.
Avstanden, fra enten innside eller utside målt utgående fra første foten på
dynamo til første rille på reimhjul, varierer med type bunnfeste.
Når så bunnfesten på motoren er beregnet til "X", da bør det monteres dynamoer
med feste av type "X" siden det blir krøll ellers med både lengde ut til vifte og de forskjellige reimhjul som finnes.

Og så...følger utfordringen med forskjellige type reim.
Med én vanlig V-reim er anleggsflatene/flankene så høye at det ofte ikke er et "realt"
problem med en to millimeter avvik i sporet, selv om også den bør flukte ordentlig
både aksial og radial.

Med dobbelt V-reim gjelder omtrent det samme sett aksialt,
men aksialen ift andre reimhjul må stemme uansett siden det ellers
rask blir feil lastfordeling på reimene, økt slitasje på begge,
og gjerne varmepådrag på frontlageret.
 
Når du så bruker poly-rib reim, da blir det direkte krav for presisjon,
for er det mange ribber med lave flanker + problemet med både
alle sideflankene og beltekonstruksjonen som vanligvis ikke er tenkt for
å vris og bøyes annerledes enn i rett vinkel til dreieretning i det hele tatt.

Følger du tabellen som gjelder dine reim (PK, PJ, modell?) da ser du omsider
at de tillate avvikene krymper dramatisk ift V-reim, som også blir mindre
jo mindre avstanden mellom hjulene blir (gjerne <2mm).

Slik jeg ser det på bildet du lå ut her blir det nok ikke noe av med bare 2,5mm.
Antakeligvis havner den et sted i midten på tykkelsen av foten framme på motoren.
Ca. >1 cm? 

Du kan jo prøve og låne en laser, da ser du ganske nøyaktig hvor hjulet må havne hen.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ja, da tar vi det som gitt.
Det ser bare litt rart ut på bildet, så jeg lurer faktisk fortsatt om det kan være riktig.
Brukes et noe tynnere hjul, da kommer reimen mer mot skruen.
Lengre ut derimot går reimen ikke rett i spor, mener jeg å se.
Men du har nok sikkert noe bedre kontroll siden du ser det live.

Mer kobber inni betyr forresten ikke nødvendigvis at noe tåler mer, men at den vanligvis leverer mer.
Og mer Watt betyr gjerne mer varme, det bør en huske det og.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Karlsenkystfiske skrev for 23 timer siden:

@Joerg BeckerJeg klarer ikke å klikke meg frem til nettbutikken din via lenken i signaturen lenger :tongue:

Godt nytt år ! :smiley:
Det er riktig, for det finnes ingen nett-butikk for tiden.

Men nettsidene bør jo være der (takk, Komodo :smiley:),
så er det bare å spørre ved spørsmål (email, telefon). 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...