Jump to content

Starter tregt tamd 61

Wintonsen

Recommended Posts

Komodo skrev for 1 time siden:

Jeg tenker først og fremst dyser.

Ja det var det som slo meg også, at noen av de er litt trege ;-)

nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Kan diesel renne tilbake igjen og må «kinnes» frem?

Litt usikker på hvordan dette kan se ut, hvor skulle det renne tilbake til ? Men kan jo hende, evt hva er årsaken til det ?

nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

Ja, noe lignende er mulig. Jeg hadde en ørliten lekkasje på sugesiden av dieseltilførselen. som gjorde at det trakk inn litt luft. Det var så iite at det ikke påvirket vanlig drift av motoren, men det ble trolig liggende en luftlomme i finfilteret. Det ga nettopp en slik effekt som du beskriver. Og jeg fant egentlig ikke ut av det før lekkasjen ble verre.   

nordan family 27 skrev for 8 timer siden:

Nå har du jo allerede fått svar, men allikevel. Når man kontrollerer ei dyse så er det flere krav. Det ene er åpningstrykket, det andre er spredningsmønsteret (at dieselen blir forstøvet, og at det ikke står en pissestråle inn i sylinderen), det tredje er at den stenger og holder på trykket. Dysa skal jo kun slippe ut diesel i en kort del av sekvensen per omdreining. Dersom dysa ikke er tett når den skal stenge kan det dryppe dråper med diesel mellom hver gang den skal åpne. Denne dieselen kan føre til at motoren jager og går ujevnt. 

At man må kinne fram ny diesel pga. utett dyse må i tilfelle være fordi man får luft i systemet. Men nå er ikke jeg motormekaniker, så dette kan nok andre svare mye bedre på.

Wintonsen skrev 22 minutter siden:

Tenkte kanskje og sende alle dysene til service. 

Det er ikke dumt, ikke minst med tanke på at disse motorene har noen år på nakken. Vet ikke hva Volvo sier om serviceintervall på dysene, men det er nok helt sikkert på tide. Og på en såpass gammel motor er det ikke dumt å nappe ut dieselpumpa og få dem til å gå over den også. 

Disse motorene skal ha en slags kaldstart funksjon, vet ikke helt hvordan den fungerer.

Jeg har 2 stk 61A i båten min og forrige eier nevnte at på den ene motoren fungerte ikke kaldstart funksjonen.

Har ikke gjort noe med det, men den ene motoren er seigere å tenne når den er kald enn den andre.

Jager litt de første minuttene.

Kan være noe der.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Det er ikke dumt, ikke minst med tanke på at disse motorene har noen år på nakken. Vet ikke hva Volvo sier om serviceintervall på dysene, men det er nok helt sikkert på tide. Og på en såpass gammel motor er det ikke dumt å nappe ut dieselpumpa og få dem til å gå over den også. 

Det tror jeg du har helt rett i, gå over dyser og pumpe. ;-) og ventiler ville jeg tru.

Traale skrev 39 minutter siden:

Disse motorene skal ha en slags kaldstart funksjon, vet ikke helt hvordan den fungerer.

Jeg har 2 stk 61A i båten min og forrige eier nevnte at på den ene motoren fungerte ikke kaldstart funksjonen.

Har ikke gjort noe med det, men den ene motoren er seigere å tenne når den er kald enn den andre.

Jager litt de første minuttene.

Kan være noe der.

Ja vet, kan være noe i det også ;-)

Fort gjort å kvitte seg med 60-80 tusen på mistanke. Vurdere det litt opp mot hvor mange timer i året du kjører,og hvor mange år du tenker motorene skal vare. Du har mange kjølere,intercoolere oljekjølere og manifoiler også. Varer ikke evig de heller,men kan ikke bytte alt for det sikkert er lurt

cosmic skrev 28 minutter siden:

kan ikke bytte alt for det sikkert er lurt

Kontroll av dyser, dieselpumpe og ventiler er vel ikke mer enn rutinemessig forebyggende vedlikehold på en så gammel motor og bør vel ikke koste all verden. Dysene kan man jo også kontrollere selv om man er litt hendig. Rengjøring og inspeksjon + trykkprøving av varmevekslere er vel også normalt vedlikehold. Kan ikke bare kjøre til alt ryker. Noen gjør slike ting selv, andre setter bort alt. Atter andre gjør noe selv. De fleste er kanskje på det siste der. 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Kontroll av dyser, dieselpumpe og ventiler er vel ikke mer enn rutinemessig forebyggende vedlikehold på en så gammel motor og bør vel ikke koste all verden. Dysene kan man jo også kontrollere selv om man er litt hendig. Rengjøring og inspeksjon + trykkprøving av varmevekslere er vel også normalt vedlikehold. Kan ikke bare kjøre til alt ryker. Noen gjør slike ting selv, andre setter bort alt. Atter andre gjør noe selv. De fleste er kanskje på det siste der. 

Ja helt enig, vedlikehold er viktig ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...