Jump to content

Starter tregt tamd 61


Wintonsen

Recommended Posts

Hei og god sommer ;-) 

Et spørsmål ! Har to 61 a motorer begge har starta lett hele tiden, men nå har den ene blitt litt tregere og starte. Må holde på litt før den kommer. Hva kan være årsaken til det, noen gode forslag ? 
Ellers ønsker jeg alle en fin, trygg og god sommer på vannet ;-)

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Jeg tenker først og fremst dyser.

Ja det var det som slo meg også, at noen av de er litt trege ;-)

 

nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Kan diesel renne tilbake igjen og må «kinnes» frem?

Litt usikker på hvordan dette kan se ut, hvor skulle det renne tilbake til ? Men kan jo hende, evt hva er årsaken til det ?

Link to post
nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

Kan diesel renne tilbake igjen og må «kinnes» frem?

Ja, noe lignende er mulig. Jeg hadde en ørliten lekkasje på sugesiden av dieseltilførselen. som gjorde at det trakk inn litt luft. Det var så iite at det ikke påvirket vanlig drift av motoren, men det ble trolig liggende en luftlomme i finfilteret. Det ga nettopp en slik effekt som du beskriver. Og jeg fant egentlig ikke ut av det før lekkasjen ble verre.   

Link to post
nordan family 27 skrev for 8 timer siden:

Kan diesel renne tilbake igjen og må «kinnes» frem?

Nå har du jo allerede fått svar, men allikevel. Når man kontrollerer ei dyse så er det flere krav. Det ene er åpningstrykket, det andre er spredningsmønsteret (at dieselen blir forstøvet, og at det ikke står en pissestråle inn i sylinderen), det tredje er at den stenger og holder på trykket. Dysa skal jo kun slippe ut diesel i en kort del av sekvensen per omdreining. Dersom dysa ikke er tett når den skal stenge kan det dryppe dråper med diesel mellom hver gang den skal åpne. Denne dieselen kan føre til at motoren jager og går ujevnt. 

 

At man må kinne fram ny diesel pga. utett dyse må i tilfelle være fordi man får luft i systemet. Men nå er ikke jeg motormekaniker, så dette kan nok andre svare mye bedre på.

Link to post

Et tips før du begynner å styre med dyser er og bytte om overstrømningsventilen, denne finner du på pumpen der returrøret går inn. Bytt om fra den andre motoren og prøv om feilen flytter seg. Ved lekkasje i denne vil motor bli tregstartet

Link to post
Wintonsen skrev 22 minutter siden:

Tenkte kanskje og sende alle dysene til service. 

Det er ikke dumt, ikke minst med tanke på at disse motorene har noen år på nakken. Vet ikke hva Volvo sier om serviceintervall på dysene, men det er nok helt sikkert på tide. Og på en såpass gammel motor er det ikke dumt å nappe ut dieselpumpa og få dem til å gå over den også. 

Link to post

Disse motorene skal ha en slags kaldstart funksjon, vet ikke helt hvordan den fungerer.

Jeg har 2 stk 61A i båten min og forrige eier nevnte at på den ene motoren fungerte ikke kaldstart funksjonen.

Har ikke gjort noe med det, men den ene motoren er seigere å tenne når den er kald enn den andre.

Jager litt de første minuttene.

Kan være noe der.

 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Det er ikke dumt, ikke minst med tanke på at disse motorene har noen år på nakken. Vet ikke hva Volvo sier om serviceintervall på dysene, men det er nok helt sikkert på tide. Og på en såpass gammel motor er det ikke dumt å nappe ut dieselpumpa og få dem til å gå over den også. 

Det tror jeg du har helt rett i, gå over dyser og pumpe. ;-) og ventiler ville jeg tru.

Link to post
Traale skrev 39 minutter siden:

Disse motorene skal ha en slags kaldstart funksjon, vet ikke helt hvordan den fungerer.

Jeg har 2 stk 61A i båten min og forrige eier nevnte at på den ene motoren fungerte ikke kaldstart funksjonen.

Har ikke gjort noe med det, men den ene motoren er seigere å tenne når den er kald enn den andre.

Jager litt de første minuttene.

Kan være noe der.

 

Ja vet, kan være noe i det også ;-)

Link to post

Fort gjort å kvitte seg med 60-80 tusen på mistanke. Vurdere det litt opp mot hvor mange timer i året du kjører,og hvor mange år du tenker motorene skal vare. Du har mange kjølere,intercoolere oljekjølere og manifoiler også. Varer ikke evig de heller,men kan ikke bytte alt for det sikkert er lurt

Link to post
cosmic skrev 28 minutter siden:

kan ikke bytte alt for det sikkert er lurt

Kontroll av dyser, dieselpumpe og ventiler er vel ikke mer enn rutinemessig forebyggende vedlikehold på en så gammel motor og bør vel ikke koste all verden. Dysene kan man jo også kontrollere selv om man er litt hendig. Rengjøring og inspeksjon + trykkprøving av varmevekslere er vel også normalt vedlikehold. Kan ikke bare kjøre til alt ryker. Noen gjør slike ting selv, andre setter bort alt. Atter andre gjør noe selv. De fleste er kanskje på det siste der. 

Link to post
Komodo skrev for 9 timer siden:

Kontroll av dyser, dieselpumpe og ventiler er vel ikke mer enn rutinemessig forebyggende vedlikehold på en så gammel motor og bør vel ikke koste all verden. Dysene kan man jo også kontrollere selv om man er litt hendig. Rengjøring og inspeksjon + trykkprøving av varmevekslere er vel også normalt vedlikehold. Kan ikke bare kjøre til alt ryker. Noen gjør slike ting selv, andre setter bort alt. Atter andre gjør noe selv. De fleste er kanskje på det siste der. 

Ja helt enig, vedlikehold er viktig ;-)

Link to post

I tilfelle motor går fint når du først får start så ville jeg sjekket dette med lekkasje og diesel som siger tilbake til tank. Har opplevde dette. Feil på kaldstart  ( i tilfelle dette er montert ) kan også være en mulighet.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...