Jump to content

Seilbåt 34-42fot, maks 1.1mill? Hvordan lades batteriene i seilbåter?


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Leker med tanken at gå over til seilbåt fra nest sesong etter 15 år med motor.

Vi er familie på 3 ( en på 16år ). Tenker en størrelse på 34-42 og max 1.1 mil.
Vi har ikke noen erfaring av seilbåt sp trenger en som er lett å seile. Samt en ok motor.

 

Forslag`?

 

 

Og hvordan gjør man med lading av batterierne når man seiler mye og lite på motor? Se små motreren lader vel ikke så mye per timmer?
Og solceller er vel begrenset hvor man kan feste uten få skygge på?

 

 

 

Link to post

Det blir fort litt motorkjøring (for lite vind, feil retning, ambisiøse dagsmål etc.) selv om en prøver å seile så mye som mulig.

Seilbåter har gjerne litt større batteribank, og sammen med en bra lader så holder det som oftest. Mange sper på med solcelle om de liker å ligge mange dager i uthavn.

Link to post

Har standard VP d2-40hk i min båt. Dynamoen på den lader i praksis 85-90a når jeg kjører. Har 600ah litium. Har aldri savnet mer lading.

 

i praksis så går det ikke så mye strøm på å seile. Autopiloten drar ikke så mye strøm og på skrå så er det ikke så mye strømsultne aktiviteter her i båten. I naturhavn bruker vi vel 20% av banken per døgn maks. Men kjører jeg varmtvannstanken på inverteren, dieselvarmeren døgnet rundt, mikroen etc, så, går det mer. 
 

I stedet for agregat hadde jeg brukt pengene på enda mer litium. I praksis kjører man nok til å lade litt, samt er i havn en gang i blant. 
 

Link to post

Hei!

 

Har en 2008 Bavaria 42 med 55hk motor. 2 medium solceller, ett forran sprayhood og et som jeg har på kalesjen over cockpit (som jeg kan flytte etter eget behag; festet med liner cockpit).

 

Har 2 stk 300Ah LiFePo4 batterier som lades via batteri-til-batterilader fra startbatteriene. Dette gir 480 Ah til disp.

 

Konsumentene er 2 kjøleskap og eller vanlig lys/lanterne m.m.

 

Solcellene sørger for at batteriene er 100% når jeg henter båten. Har minimum 6 dager med minimal lading. I praksis har vi da tøffet litt for motor. Vi benytter båten i langhelger og 3 uker i ferien. I høst, vinter vil nok mitt oppsett slite mer, med da er den på land. Har ikke vært på landstrøm på 2 år. 

Link to post

I min første seilbåt var det noe galt med generatoren, og jeg seilte i over et år uten andre ladekilder enn landstrøm - det innebar oftest å ta ut batteriet og bære det hjem for lading. Da hadde jeg omtrent bare en autopilot og litt belysning. Det gikk på et vis.

 

Nå har vi fem solcellepaneler, og det går så vidt i pluss. Det som spiser mest er:

 

* Dieselvarmer (vinterstid, i Norge). Varmeren spiser mye strøm, selv om primærenergikilden er diesel. Vinterstid hender det rett som det er at jeg må fyre opp motoren og gå litt på tomgang mens vi ligger for anker. Volvo Penta 55hk, gir over 50A med ladestrøm.

 

* Kjøleskap, sommerstid. Spiser enormt når det er varmt i båten.

 

* Laptoper. De spiser relativt lite sammenlignet med kjøleskap.

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Solcellepaneler på seilbåt havner støtt ut stadig i skyggen fra rigg og seil, det er et velkjent problem.  Dersom man parallellkobler paneler, gjør det lite at noen havner i skyggen.

 

Mulige festesteder:

 

* Utsiden av rekka, gjerne støttet opp av fendere eller støttearmer slik at de vinkles  litt opp mot sola.  Jeg har sett båter her i Middelhavet som har solcellepaneler festet som "vinger", vinklet mer opp enn sideveis - men i Norge kan det være optimalt å ha de på rekka, vinklet svakt oppover og ha noe opplegg for å kunne flytte de slik at de peker mot sola. Mens man seiler er det viktig å ha de akter, ellers kan de forsvinne med brottsjø er.

 

* På targabøyle. Ikke helt beskyttet mot riggskygge, men omtrent så bra som det kan bli, særlig om man har noe stativ som tillater en å endre vinkel.

 

* Taket på kahytten. Havner ofte i skyggen, men man får med seg noen timer med sol ila uka.

 

* Ute på dekk - mens man ligger for anker. Kjøper man sammenleggbare paneler, så kan de stues unna under seiling.

 

* Ute på land, dersom man ligger ved en brygge eller med en tamp til land. Sammenleggbare paneler er fint.

 

Mange som supplerer med vindmølle.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg ser en annen har anbefalt Bavaria 42, og båtene fra 2005-ish og fremover er gode, solide båter. De har tre lugarer med dobbeltseng, og to bad. Langsgående bysse og det er plass både i salong og ute til dere tre pluss noen gjester. Dere gjør heller ikke noe dårlig valg om dere velger Bavaria 38 fra samme periode. De har også tre lugarer, men bare ett bad. 38-foteren kan fås med både jern- og blykjøl, og da velger man blykjøl om man har valget.

 

Vi har en 2005-modell Dufour 385 Gran Large, som har ganske lik innredning som Bav 38, men bedre takhøyde. Vi har ikke plass til to ekstra vinsjer i cockpit, som Bav38 har. Ekstra vinsjer er bra om man vil prøve seg på spinnakerseiling. Dufour 385 er beryktet for noen båter hvor innredningen løsnet fra selve skroget, så dette må sjekkes om dere går for samme båt som oss.

 

For en seilbåt mellom 34-42 fot så ville jeg ikke hatt noe mindre enn 40 hk motor, og gjerne 50+ når man passerer 40 fot. Man trenger litt «oomph» for å pushe på gjennom motvind og bølger om man har dårlig tid eller bare vil raskt i havn.

 

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Veldig mange båter i dette størrelsesområdet klarer seg fint med en 30 hk motor. Slik dieselprisene er nå går mange mest med rundt 15 hk, når de ikke seiler (tilsvarer å redusere turtallet fra max på 3000 til 2000 på en 50 hk., eller fra max på 3000 til 2400 på en 30 hk.). Det gir typisk mellom 6 og 7 knop.  Er det kraftig motsjø så blir det gjerne mye bunnslag om en peiser på med 50 hk. Så da er det bedre å seile, eller ta det litt rolig

 

Uten andre strømkilder enn motor må en regne med minst 2 timer motorkjøring pr. døgn.  

Link to post
11 hours ago, J-Å said:

Uten andre strømkilder enn motor må en regne med minst 2 timer motorkjøring pr. døgn.  

 

Det kommer jo meget an på forbruk da, og som jeg prøvde å ymte frempå så er det en ganske ukjent variabel.  En av de lærdommene jeg har tatt til meg etter å ha vært på baatplassen.no i noen år er at både båter og båtenes bruksmønster er veldig forskjellig.  Noen fyrer på med elektriske kokeplater, varmtvann og mikrobølgeovn og har et snittbruk på kilowatt'en, andre bruker strøm omtrent bare til lanterner og har snittbruk på under ti watt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
J-Å skrev for 12 timer siden:

Veldig mange båter i dette størrelsesområdet klarer seg fint med en 30 hk motor. Slik dieselprisene er nå går mange mest med rundt 15 hk, når de ikke seiler (tilsvarer å redusere turtallet fra max på 3000 til 2000 på en 50 hk., eller fra max på 3000 til 2400 på en 30 hk.). Det gir typisk mellom 6 og 7 knop.  Er det kraftig motsjø så blir det gjerne mye bunnslag om en peiser på med 50 hk. Så da er det bedre å seile, eller ta det litt rolig.


Har hatt Comfortina 32 med 19 hk (MD2002), og det var for undermotorisert. Klarte 1-1.5 knop ut fra Moss retning sør i stampesjø og motvind. Kunne såvidt holde posisjonen med vind bakfra og full fart bakk på motoren.

 

Har også hatt annen 32-foter med 29 hk (MD2030), og den klarte seg bedre, men når været var vrient skulle jeg gjerne hatt enda litt til. Dagens Dufour 385 har 40 hk (MD2040), og den har akkurat passe. Skulle jeg gått for en 42-foter ville jeg helst hatt 55 hk om jeg kunne velge. Økt lengde, vekt og volum på båten gjør det mer komfortabelt med større motor. Da har man alltid krefter i reserve når man virkelig trenger dem.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

så videoen på hjemmesiden til entiffic, for meg så det ut som om strømproduksjonen var ca 1 amp, så det vil jo ikke lade stort mer enn til å dekke strømforbruket til laderen.

 

Selv har jeg satset på 300Ah lithiumbank og oppgradert dynamoen til 165a (44 fots båt og 54HK motor). Har et par solcellepaneler jeg tar med i ferien, men i praksis er det dynamoen som produserer strømmen ombord. Vi bruker ikke landstrømlader i ferien, i fjor hadde vi to netter i havn, resten var vi ute i skjærgården.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Regnet en gang på Hulda, fant at skroget greit 'absorberer' 80 hk. Depl. borti 17 tonn. Så er det godt å ha litt i reserve, på toppen av det teoretiske. 50 hk på Hulda ville ikke være nok til å håndtere kinkige situasjoner. 

 

Når det gjelder aggregat, så har noen båter det allerede installert. Så Hulda fyrer heller opp aggregatet for lading enn hovedmotoren. Det blir en dieselbesparelse på 3 liter/time. 

Link to post
Hulda skrev 44 minutter siden:

Så Hulda fyrer heller opp aggregatet for lading enn hovedmotoren. Det blir en dieselbesparelse på 3 liter/time. 

Litt kjapp hoderegning så er det spart inn på 1667 timer (Fischer Panda 4 kw til 80.000 kr, diesel kr 16, montering ikke inkludert).

Nå er det helt sikkert en del mer med i et slikt regnestykke, så som motortimer på fremdriftsmotor, komfort, etc. Og dersom det allerede er montert (og virker - ser mye spørsmål om serviceteknikere til dette) er det sikkert vel og bra.
 

Men for en som spør om råd for sin første seilbåt til en drøy million bør det vel være rimelig å anta at det som fungerer for det store flertallet seilbåteiere skulle være tilstrekkelig? Altså batterier, generator, evt oppgradert litt for å matche forbruk?

Link to post
3 hours ago, Framtia said:

så videoen på hjemmesiden til entiffic, for meg så det ut som om strømproduksjonen var ca 1 amp, så det vil jo ikke lade stort mer enn til å dekke strømforbruket til laderen.

 

Peltzier-elementer gir lite strøm, det er velkjent, men kjører man varmeren 24/7, så er forskjellen på -12A og +1A ganske stor.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Vi har 300ah lithium. Dynamoen er ikke helt ny, så gir 10-20ah ved motorkjøring. Har to stk 60w og ett 80w solcelle. Ga 9ah lading i sola i går. Har kjøleboks som går og dieselvarmer på kveld og morgen nå. Lys, vannpumpe lading av telefoner over inverter. Ligger jevnt på rundt 80% batteri. Vært ute nå i 10 døgn uten landstrøm. Laveste jeg var nede i var 68%. Så solceller er tingen👍🏻

Link to post

Det er sikkert ugunstig å la en stor dieselmotor gå på tomgang i lang tid for å lade batterier, men bruker den virkelig over 3 liter i timen under slik drift ?  

 

En ny trend nå ser ut til å bli elektrisk fremdrift med batterier, og  et relativt stort aggeregat. Spesielt for katamaraner er dette attraktivt, da de kan klare seg med én dieselmotor.  

Link to post
5 hours ago, Framtia said:

så videoen på hjemmesiden til entiffic, for meg så det ut som om strømproduksjonen var ca 1 amp, så det vil jo ikke lade stort mer enn til å dekke strømforbruket til laderen.

 

 

Det er helt riktig, poenget med disse varmerne er at de ikke tapper batteriet. Jeg burde sikkert presisert det bedre.

Link to post
lr-80 skrev for 4 timer siden:

Litt kjapp hoderegning så er det spart inn på 1667 timer (Fischer Panda 4 kw til 80.000 kr, diesel kr 16, montering ikke inkludert)

 

Du må nesten lese begge setningen der jeg beskriver aggregatet. Rent økonomosk kjøpte jeg aggregatet (MASE Mariner) i 2005 for 20000 kroner. Den gangen ble det ikke kjøpt for å lade lithium. Pr dags dato har akkregatet rett under 700 timer på telleren. Nå er det ikke mange som kan kjøpe en Hulda. I og med at det kun er produsert 1 stk. Skjønner du mer nå? 

Link to post
lr-80 skrev for 5 timer siden:

....

Men for en som spør om råd for sin første seilbåt til en drøy million bør det vel være rimelig å anta at det som fungerer for det store flertallet seilbåteiere skulle være tilstrekkelig? Altså batterier, generator, evt oppgradert litt for å matche forbruk?

👍👍👍

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

 

Du må nesten lese begge setningen der jeg beskriver aggregatet. Rent økonomosk kjøpte jeg aggregatet (MASE Mariner) i 2005 for 20000 kroner. Den gangen ble det ikke kjøpt for å lade lithium. Pr dags dato har akkregatet rett under 700 timer på telleren. Nå er det ikke mange som kan kjøpe en Hulda. I og med at det kun er produsert 1 stk. Skjønner du mer nå? 

Jeg leste begge (eg. alle tre) setningene, og tok forbehold om at det også ved kjøp av båt kan være montert fra før. Men jeg mener fortsatt det jeg sier om batteri og generator, all den tid vi er i 2023 og trådstarter ikke skal eller kan kjøpe Hulda, men sin første seilbåt til maks 1.1 mill.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...