Kapt. FirstPrice Startet 1.Juli.2023 Del på Facebook Startet 1.Juli.2023 Hei volvo d4 med drev. Den ene motoren går ikke i gir uten at gir/gass hendel føres litt lengre fram enn det vanlige kneppet. Når jeg setter på litt mer slår den inn men da men høyere turtall. tips? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 2.Juli.2023 Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Normalt skal den jo koble inn på tomgang, er nok ikke særlig sunt at turtallet øker før den går i gir. Jeg har ikke erfaring med dobbelinstallasjon, men antar at det fungerer på samme måte som singel. Ville først prøvd med kalibrering av spakene, eventuelt sjekket justering av wire fra aktuator til drev. Det har også vært en del problem med treghet i wirer, spesielt tidlige utgaver med brun strømpe. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt. FirstPrice Svart 2.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Det er brun stømpe på girwire……. jeg forsøkte stramme ved aktuator, men det var lite å justere på der. Kan det være at jeg bør ta båten opp å stramme girwire på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 2.Juli.2023 Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 jeg slet med tilsvarende i mange år (enkel motor installasjon), motor gikk ikke i gir før gass/gir hendelen ble beveget en del fremover og da hadde turtallet økt såpass at motoren dunket inn i gir. Skjønte at dette ikke var bra og tok det svært pent. Prøvde å justere wirene på motoren, slik at den skulle gå i gir på tomgang og deretter øke turtallet når hendelen ble presset fremover. Prøvde å justere dette riktig flere ganger, men fikk det ikke til riktig. En del år senere hadde jeg motormekaniker ombord for motoroppretting jeg selv ikke fikk til. Da mekaniker skulle teste ut opprettingen erfarte han at motor ikke gikk i gir før etter at turtallet hadde økt. Mekaniker skiftet da hele gass/gir hendel og mekanismen bak og siden smooth operation. Selv hadde jeg aldri trodd at feilen var i selve hendel mekanismen. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 2.Juli.2023 Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Kan også være slitt kon i drevet Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Om du tar opp båten så sjekk om det er vann i drevet. Det du beskriver er også typisk oppførsel for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Enda en mulighet er brudd i armen som wiren er koblet til bak på drevet, (som overfører bevegelsen fra wire, via stag til sjaltegaffel). Dette var opprinnelig en svak konstruksjon, og VP har kommet med en forsterket utgave. Skummelt hvis denne svikter siden man ikke får frikoblet, og drar man spaken lengre bakover øker bare farten. Kan fort bli kritisk i en trang havn med mye trafikk. Neppe denne som er problemet i dette tilfellet, men vil oppfordre alle med tidlige varianter av DPH til å kontrollere og aller helst skifte til forsterket utgave. Se link: https://baatplassen.no/i/topic/143930-oppfordrer-til-kontroll-av-skiftemekanisme-volvo-penta-dph-drev/ Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Høres ut som gear yoke utvendig på drev har begynt å sprekke i senter av bolten. ( vinkelen der du monterer wire på drev og stag mot shifterern ) Hvilken årsmodell er drev? har du byttet denne? Har bytta sånne når båten ligger på vannet, fin badetemperatur nå👍🏻 Halvtimes jobb. 21707213 - yoke 995670 - screw 21707228 - sleeve 941670 - skive Men, prøv alltid det enkleste først, kalibrere spaker. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Kapt. FirstPrice Svart 3.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Takker så mye for god respons. Får begynne med det siste å kalibrere spakene… da får jeg vel lese meg opp på det🤗 eller har du en grei oppskrift shiny? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Om du har EVC-B, så kan du bruke denne prosedyren: Om du har EVC-C2, så bruker du denne prosedyren: Jeg har også en lengre manual for kalibrering av EVC-C. Om du ønsker denne, kan du vel sende meg en PM med en mail adresse 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Kapt. FirstPrice Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2023 Shiny skrev On 3.7.2023 at 11.35: Høres ut som gear yoke utvendig på drev har begynt å sprekke i senter av bolten. ( vinkelen der du monterer wire på drev og stag mot shifterern ) Hvilken årsmodell er drev? har du byttet denne? Har bytta sånne når båten ligger på vannet, fin badetemperatur nå👍🏻 Halvtimes jobb. 21707213 - yoke 995670 - screw 21707228 - sleeve 941670 - skive Men, prøv alltid det enkleste først, kalibrere spaker. Drev er 2009 modell. Har forsøkt å kalibrere uten hell ps! Evc 3er modellen Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 4.Juli.2023 Del på Facebook Svart 4.Juli.2023 Da hadde jeg forsøkt å skru av deksel på drev, med båt på vannet. T45 og skralle som du vasker i fv vann etterpå. Kjenn etter sprekk i vinkelens inner radius. Google bilder av dette om du er usikker. Dersom sprekk, ikke bruk denne motor før du har skifta den. ( yoke ) Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Kapt. FirstPrice Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2023 Takker så mye. Løfter den opp i foreningen en kveld🤗 takker for god hjelp fra alle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.