Jump to content

volvo d4 med drev går ikke i gir samtidig


Kapt. FirstPrice

Recommended Posts

Normalt skal den jo koble inn på tomgang, er nok ikke særlig sunt at turtallet øker før den går i gir.

 

Jeg har ikke erfaring med dobbelinstallasjon, men antar at det fungerer på samme måte som singel.

Ville først prøvd med kalibrering av spakene, eventuelt sjekket justering av wire fra aktuator til drev.

Det har også vært en del problem med treghet i wirer, spesielt tidlige utgaver med brun strømpe.

Link to post

jeg slet med tilsvarende i mange år (enkel motor installasjon), motor gikk ikke i gir før gass/gir hendelen ble beveget en del fremover og da hadde turtallet økt såpass at motoren dunket inn i gir. Skjønte at dette ikke var bra og tok det svært pent. Prøvde å justere wirene på motoren, slik at den skulle gå i gir på tomgang og deretter øke turtallet når hendelen ble presset fremover. Prøvde å justere dette riktig flere ganger, men fikk det ikke til riktig. En del år senere hadde jeg motormekaniker ombord for motoroppretting jeg selv ikke fikk til. Da mekaniker skulle teste ut opprettingen erfarte han at motor ikke gikk i gir før etter at turtallet hadde økt. Mekaniker skiftet da hele gass/gir hendel og mekanismen bak og siden  smooth operation. Selv hadde jeg aldri trodd at feilen var i selve hendel mekanismen. 

Link to post

Enda en mulighet er brudd i armen som wiren er koblet til bak på drevet, (som overfører bevegelsen fra wire, via stag til sjaltegaffel). Dette var opprinnelig en svak konstruksjon, og VP har kommet med en forsterket utgave.

 

Skummelt hvis denne svikter siden man ikke får frikoblet, og drar man spaken lengre bakover øker bare farten. Kan fort bli kritisk i en trang havn med mye trafikk.

 

Neppe denne som er problemet i dette tilfellet, men vil oppfordre alle med tidlige varianter av DPH til å kontrollere og aller helst skifte til forsterket utgave.

 

Se link: https://baatplassen.no/i/topic/143930-oppfordrer-til-kontroll-av-skiftemekanisme-volvo-penta-dph-drev/

Link to post

Høres ut som gear yoke utvendig på drev har begynt å sprekke i senter av bolten. ( vinkelen der du monterer wire på drev og stag mot shifterern )
Hvilken årsmodell er drev?

har du byttet denne? 

Har bytta sånne når båten ligger på vannet, fin badetemperatur nå👍🏻

Halvtimes jobb.

21707213 - yoke

995670 - screw

21707228 - sleeve

941670 - skive

 

Men, prøv alltid det enkleste først, kalibrere spaker.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Shiny skrev On 3.7.2023 at 11.35:

Høres ut som gear yoke utvendig på drev har begynt å sprekke i senter av bolten. ( vinkelen der du monterer wire på drev og stag mot shifterern )
Hvilken årsmodell er drev?

har du byttet denne? 

Har bytta sånne når båten ligger på vannet, fin badetemperatur nå👍🏻

Halvtimes jobb.

21707213 - yoke

995670 - screw

21707228 - sleeve

941670 - skive

 

Men, prøv alltid det enkleste først, kalibrere spaker.

Drev er 2009 modell.  Har forsøkt å kalibrere uten hell ps! Evc 3er modellen

Link to post

Da hadde jeg forsøkt å skru av deksel på drev, med båt på vannet. T45 og skralle som du vasker i fv vann etterpå.

Kjenn etter sprekk i vinkelens inner radius. Google bilder av dette om du er usikker. Dersom sprekk, ikke bruk denne motor før du har skifta den. ( yoke )

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...