Jump to content

Byssepikens kulinariske fristelser

lurvetass

Recommended Posts

Lite båtliv om dagen, men en liten dagstur ble det i dag. Så da blir det en lunch oppdatering. Men denne gangen av den lettvinte sorten. Forrige kvelden laget kapteinen juksebakalao og byssepiken hadde tatt vare på resten av suppa. Suppa er laget fra bunnen med blåskjell kraft. Og skjellene hadde jeg plukket på brygga til naboen. Så med masse knuste tomater, hvitløk, chilli, Charlotteløk, potetbiter, rikelig med olivenolje, sinnsyk dyr lettsaltet torsk fra Skogen og blåskjell ble det knallgodt. 

20250831_150747.jpg.4bd94661a779093e13f00f24508014ee.jpg

Hilsen

Lurvetass

• 4 uker senere...
lurvetass skrev 29 minutter siden:

Det hørtes godt ut @Komodo.

Ja, det ble skikkelig snadder 😖 Saker og ting med bacon i som er gratinert i ovnen med ost pleier å bli en suksess 👌😅

lurvetass skrev 29 minutter siden:

Og har du vært på stranda hele dagen er dere kanskje ute på tur?

Nei, heldigvis ikke :fniser: Etter 10 minutter med sand begynner jeg å få fnatt, så da prioriterer jeg andre ting 😅  Kjører de andre til stranda og tar meg et bad, så kjører jeg og gjør andre ting 😊

Ingen strandløve jeg heller så stor forståelse for det @Komodo.

Ble en liten sopptur for kapteinen  på holmen vi lå på i går, og i dag ble det luksuslunch med egg og bacon og masse kantareller stekt i baconfettet. Veldig godt. Byssepiken er flink med sopp så de ble renset og kontrollert av henne. Fant noen KarlJohan også, men de sparte hun til noe annet.

20250927_155358.jpg.96c77239be4a64b2e9a57ba701c27ef1.jpg

Hilsen

Lurvetass

Middagen I går ble sammen med noen båtvenner og da ble det litt vanskelig å få tatt noe bilde. Men ble flere retter og mye godt.

I dag er det hjemtur og en liten Stopp for lunch ved Akerøya. Og byssepiken leverer spm vanlig.

Sashimi, laks, ris, soya, ingefær, vasabi og mango. Kapteinen forsøker å spise med pinner og det går bra innimellom. Litt lite ris i bollen, men det er fordi jeg forsynte meg før jeg tok bilde.

20250928_142010.jpg.50570a41ef03fe3e2046bbc830c2e57a.jpg

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Sashimi er navnet på retten med rå fisk når den serveres med ris ved siden av. Er fisken lagt på ris så det blir en bit kalles det sushi. Vasabi er en rot med sterk smak. Men den er veldig dyr så den vi kjøper i butikken er mest pepperrot. 

Huff da. Jeg spiser kun fisk som er garantert død. He, he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du burde forsøke med sushi @Lars H. Veldig godt og nye smaksopplevelser.

Nå er vi kommet oss på land etter en nydelig båthelg.

Tok ikke noe bilde av kveldens middag, men det ble fisk igjen, og denne var garantert dau.

Kokte opp noen poteter, mens jeg laget dressingen til potetsalat. En hjemmelaget variant med lune poteter som er veldig god. Så ble en hel varmrøkt makrell varmet opp i microen og delt på langs. En halv til hver, og med litt salat ved siden av ble det en lett og god kveldsmiddag.

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...