Jump to content

Yanmar og BMW innleder samarbeide


Bitteliten

Recommended Posts

Det var en måte ja, jeg ser den. Kan det tenkes de ringer noen brukere også? Med 3-gangen? :crazy:

Men, for å ta fag-diskusjonen videre; finnes det kun to reelle miljøer, Mercruiser og VP innen dette området??

Det er sjelden de ringer brukerne og headhunter de ja. Men kanskje vi skal sjekke i nettverkene våre? Jeg har noen kontakter i Japan - så du får si i fra om du vil flytte på deg :wink:

 

Nærmeste miljøet til Yanmar vil jeg tro er Yamaha som nettopp har lansert sitt hydradrive.

Link to post
Share on other sites

Nå skal du huske at oppsettet for motorer brukt i bil og båt er helt forskjellig. En Yanmar 6LPA brukt i Toyota Landcruiser(samme basis) gir bare halve dreiemomentet sammenliknet med hva oppsettet i båt gir. Jeg antar det er samme forholdet for Volvo. I båt har denne motoren 700nm og 315hk på veiven.

Hvorfor er det slik egentlig? Noen som har en fornuftig forklaring?

 

Ser at min Yanmar fort blir en olding når disse nye hypermoderne motoren kommer, men det er iallefall en slitesterk kompis som nok går mange timer...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Effektavgift er noe vi har stort sett kun i Norge.

Avgift på dreiemoment har man ingen steder såvidt meg bekjent.

 

Forøvrig er det relativt "norsk" å tro at bilprodusentene tilpasser biler i hele verden ut fra bittelille Norge.

 

Relativt "norsk" å tro at det er kun Norge som har avgifter basert på effekt, og det er ingen som har snakket om global tilpassing utifra norske regler heller. Er nok en del land, eksempelvis Japan mener jeg å erindre, som har direkte effektavgifter.

Om vi så tenker litt lenger enn bare målte krefter, så vil det med større krefter bli større driverk, bremser, karosseri osv. vil måtte ta opp mer krefter, og følgelig litt tyngre bil for hver kW.

Da skjønner du kanskje at det er mange avgifts-system som blir berørt. Og tilvirkingskostnadene øker selvsagt.

I dag er det nok ingen problem å bygge motorer med 1000-2000 hk som får plass i en personbil, men er det mange av de på markedet..?

Redigert av urabus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker merkelig at Yanmar ikke satser på å utvikle det de har i dag selv, mulig det blir for tungt, men 6LY3 har de vel utviklet selv? Er skeptisk til bilmotorer i båt, selv om denne gjengen nok vet hva de gjør og tilpasser marineversjonen til det salte miljøet så blir dette spennende å se. Tror jeg hadde stått over 1. generasjon av dette samarbeidet...

 

Det blir jo som D3, spennende å se om holdbarheten på denne er like god som D4, D6... Og selvsagt om D4 og D6 holder år ut og år inn!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det slik egentlig? Noen som har en fornuftig forklaring?

viktigste grunnen er nok at bruken er så forskjellig. En båt kjører stort sett med høy belastning i oppoverbakke hele tiden, mens en bil opererer med forskjellige gear og helt andre turtall og belastninger.

men dette er det vel noen som vet mer om.......

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...