Bitteliten Svart 16.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Det var en måte ja, jeg ser den. Kan det tenkes de ringer noen brukere også? Med 3-gangen? Men, for å ta fag-diskusjonen videre; finnes det kun to reelle miljøer, Mercruiser og VP innen dette området?? Det er sjelden de ringer brukerne og headhunter de ja. Men kanskje vi skal sjekke i nettverkene våre? Jeg har noen kontakter i Japan - så du får si i fra om du vil flytte på deg Nærmeste miljøet til Yanmar vil jeg tro er Yamaha som nettopp har lansert sitt hydradrive. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Nå skal du huske at oppsettet for motorer brukt i bil og båt er helt forskjellig. En Yanmar 6LPA brukt i Toyota Landcruiser(samme basis) gir bare halve dreiemomentet sammenliknet med hva oppsettet i båt gir. Jeg antar det er samme forholdet for Volvo. I båt har denne motoren 700nm og 315hk på veiven. Hvorfor er det slik egentlig? Noen som har en fornuftig forklaring? Ser at min Yanmar fort blir en olding når disse nye hypermoderne motoren kommer, men det er iallefall en slitesterk kompis som nok går mange timer... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Hvorfor er det slik egentlig? Noen som har en fornuftig forklaring?Mulig det blir for mye krefter i drivverket på bilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Mulig det blir for mye avgifter i bilen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Mulig det blir for mye avgifter i bilen... Effektavgift er noe vi har stort sett kun i Norge. Avgift på dreiemoment har man ingen steder såvidt meg bekjent. Forøvrig er det relativt "norsk" å tro at bilprodusentene tilpasser biler i hele verden ut fra bittelille Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 det kun to reelle miljøer, Mercruiser og VP innen dette området?? Fantes det ikke noe som het Konrad, de lager vel drev som tåler en god del moment. Men der må man vel ha gear i tillegg etter som jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
urabus Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 (redigert) Effektavgift er noe vi har stort sett kun i Norge. Avgift på dreiemoment har man ingen steder såvidt meg bekjent. Forøvrig er det relativt "norsk" å tro at bilprodusentene tilpasser biler i hele verden ut fra bittelille Norge. Relativt "norsk" å tro at det er kun Norge som har avgifter basert på effekt, og det er ingen som har snakket om global tilpassing utifra norske regler heller. Er nok en del land, eksempelvis Japan mener jeg å erindre, som har direkte effektavgifter. Om vi så tenker litt lenger enn bare målte krefter, så vil det med større krefter bli større driverk, bremser, karosseri osv. vil måtte ta opp mer krefter, og følgelig litt tyngre bil for hver kW. Da skjønner du kanskje at det er mange avgifts-system som blir berørt. Og tilvirkingskostnadene øker selvsagt. I dag er det nok ingen problem å bygge motorer med 1000-2000 hk som får plass i en personbil, men er det mange av de på markedet..? Redigert 17.Desember.2005 av urabus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Virker merkelig at Yanmar ikke satser på å utvikle det de har i dag selv, mulig det blir for tungt, men 6LY3 har de vel utviklet selv? Er skeptisk til bilmotorer i båt, selv om denne gjengen nok vet hva de gjør og tilpasser marineversjonen til det salte miljøet så blir dette spennende å se. Tror jeg hadde stått over 1. generasjon av dette samarbeidet... Det blir jo som D3, spennende å se om holdbarheten på denne er like god som D4, D6... Og selvsagt om D4 og D6 holder år ut og år inn! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Hvorfor er det slik egentlig? Noen som har en fornuftig forklaring? viktigste grunnen er nok at bruken er så forskjellig. En båt kjører stort sett med høy belastning i oppoverbakke hele tiden, mens en bil opererer med forskjellige gear og helt andre turtall og belastninger. men dette er det vel noen som vet mer om....... Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.