Jump to content

Yanmar og BMW innleder samarbeide


Bitteliten

Recommended Posts

Ser ut til at Volvo Pentas lansering av D serien med moderne teknologi har satt fyr i baken på enkelte av sine konkurrenter

 

BMW skal nå levere dieselmotorer til Yanmar på en ny serie som skal lanseres medio 2006. Mer info

her

Dette blir interessant å se. Argumentet om at japansk kvalitet er bedre enn alt annet blir litt tynt nå. BMW's diesel motorer har i hvertfall fått bra kritikker i biltester.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at Volvo Pentas lansering av D serien med moderne teknologi har satt fyr i baken på enkelte av sine konkurrenter

 

BMW skal nå levere dieselmotorer til Yanmar på en ny serie som skal lanseres medio 2006. Mer info

her

Dette blir interessant å se. Argumentet om at japansk kvalitet er bedre enn alt annet blir litt tynt nå.

Personlig tror jeg det er nå vi får se at japnsk kvalitet er bedre enn de andre..

BMW har det ikke med å levere spesiellt sterke motorer til biler.. Hvorfor skal de da klare det til båt?

Link to post
Share on other sites

BMW har det ikke med å levere spesiellt sterke motorer til biler.. Hvorfor skal de da klare det til båt?

BMW's 2.0D har 163 hk/340Nm, og 2,5D har 177hk/400Nm, 3,0D har 231hk/520Nm og 3,5D har 272hk/560Nm.

 

Men mot D6 350 kommer de til kort - med mindre de tar frem en kraftigere versjon. Mitt inntrykk er at Yanmar til nå ikke har satset så mye på hekkagregat installasjoner, og da rekker kanskje disse effektene?

 

Det ryktes av VP kommer med 370-380 hk versjon av sin D6 til hekkagregat.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BMW's 2.0D har 163 hk/340Nm, og 2,5D har 177hk/400Nm, 3,0D har 231hk/520Nm og 3,5D har 272hk/560Nm.

 

Men mot D6 350 kommer de til kort - med mindre de tar frem en kraftigere versjon. Mitt inntrykk er at Yanmar til nå ikke har satset så mye på hekkagregat installasjoner, og da rekker kanskje disse effektene?

 

Det ryktes av VP kommer med 370-380 hk versjon av sin D6 til hekkagregat.

Når jeg prater om sterk mener jeg selvsagt som i god holdbarhet.

Hvem som helst kan levere en motor som BMW.. Masse fart, bare kjipt at det holder alt fra et kvarter til fjorten dager.

Link to post
Share on other sites

Hvem som helst kan levere en motor som BMW.. Masse fart, bare kjipt at det holder alt fra et kvarter til fjorten dager.

Kan ikke helt se for meg at Yanmar, som vel nettop er kjent for robusthet og langlivethet, satser hele sitt "brand value" på basismotorer som kun holder "mellom et kvarter og fjorten dager".

Meg bekjent er BMW's moderne dieselmotorer både avanserte og robuste

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt se for meg at Yanmar, som vel nettop er kjent for robusthet og langlivethet, satser hele sitt "brand value" på basismotorer som kun holder "mellom et kvarter og fjorten dager".

Meg bekjent er BMW's moderne dieselmotorer både avanserte og robuste

BMW sine moderne dieselmotorer er ikke gamle nok til at vi vet om de tåler 400000km i motbakke og med full gass.

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er hvorfor aldri Yanmar har utviklet noe hekkagregat til sine motorer. De har jo hatt motorer som både i ytelse og holdbarhet har overgått Volvo i mange år.

Er det kun pga. at de mener at hekkans aggregat er noe herk eller ?

Jeg vet ikke,men min oppfatning er at dette er en strategisk miss av Yanmar. Tidligere var motorene for hekkagregat ganske små, hvilket begrenset antall båter som man kunne sette motorene i. Men med utviklingen av DP og etterhvert kompressor og turbomatede motorer fra VP åpnet det seg opp et større og større marked for slike motorer ved at man kan sette hekkagregat på større og større båter. VP tok ytterligere grep om dette da de lanserte D serien sin. I dag settes hekkagregat på båter opp til 45 fots størrelse, hvilket var utenkelig for noen få år siden. Windy har satt 2xD6 hekkagregat i Windy 43Typhoon. Tidligere var dette en båt som bare ble levert med rett aksel. Resultatet er 250.000 kroner billigere båt, bedre aksellerasjon, høyere toppfart , mindre støy og lavere drivstofforbruk.

 

Hekkagregat har jo mange fordeler over rett aksling (billigere, sparer plass ombord, støy, drivstoff, ytelser, manøvrering) og noen ulemper (utsatt for skader og vedlikehold)

Yanmars samarbeide med Mercruiser tror jeg har vært en nødløsning, og det har vært visse tekniske problemer. Og nå som Yanmar ser at VP spiser seg mer og mer inn på deres markedsområder med D serien og IPS som erstatter rett aksling tror jeg de vil tenke nytt. Samarbeidet med BMW tror jeg er starten på en større satsing på fritidsbåtmarkedet fra Yanmar. Om de kommer med eget hekkagregat ligger kanskje Yamahas hydradrive nærmest? Tidligere hadde disse drevene problemer med holdbarhet - de hadde en lei tendens til å behøve overhalding hver 200 time. Og det er jo dyrt. Men nå er de relansert med DP - og sikkert mye bedre.

 

Men at moderne diesler med eletronisk styring, common rail og effektive turboer er kommet for å bli tror jeg definitivt. Forspranget Volvo har i dag er for stort til at Yanmar vil sitte stille og se på. At de nå velger å samarbeide med BMW i stedet for å utvikle egen teknologi tar jeg som et tegn på at de er tatt litt på senga ettersom de historisk har hatt et godt samarbeide med Toyota

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D6 har 370 Hk på veiva 5.5 liter volum.

6LY har 370 Hk på veiva 5.1 liter volum.

6LY2 har 440 Hk på veiva 5.9 liter volum.

Nye 6LY3 har 480 Hk på veiva 5.9 liter volum.

På meg virker det nesten som om Yanmar ikke er noe særlig interessert i drev markedet.

Da hadde de nok utviklet et drev for lenge siden. Kanskje verdens markedet og spesiellt amerikanerne ikke har vært like hypp på drev som vi her i andedammen vår.

 

 

Link to post
Share on other sites

D6 har 370 Hk på veiva 5.5 liter volum.

6LY har 370 Hk på veiva 5.1 liter volum.

6LY2 har 440 Hk på veiva 5.9 liter volum.

Nye 6LY3 har 480 Hk på veiva 5.9 liter volum.

På meg virker det nesten som om Yanmar ikke er noe særlig interessert i drev markedet.

Da hadde de nok utviklet et drev for lenge siden. Kanskje verdens markedet og spesiellt amerikanerne ikke har vært like hypp på drev som vi her i andedammen vår.

D6 finnes i to varianter

D6 370 uten kompressor for ISP/aksling

D6 350 med kompressor for drev

 

Det rare med det amerikanske markedet er jo at det er et bensinmarked, og største aktøren der er Mercruiser - og det selges masse hekkagregat i det markedet. Så jeg tror ikke Yanmar er så store der. Etter at Cummins og Mercruiser slo sammen sine dieselvirksomheter har de jo fått en ny sterk enhet. Nå bytter de også farge fra sorte til hvite motorer. Når antall solgte motorer i drevmarkedet øker blir nok Yanmar straks mer intersserte , særlig om de mister markedsandeler.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at Yanmar starter samarbeid med BMW for at de felles skal klare å utvikle et drev som blir like holdbart som VP sine drev. Markedet for drev og for diesel & drev ser ut til å øke for hvert år, og i dette markedet er Yanmar mer eller mindre borte. Når de ser at et såpass stort marked utvikler seg, så forsøker de sikkert "på alle måter" å komme i possisjon til å levere. Det betyr i praksis å utvikle selv et solid drev eller finne en samarbeidspartner som de i samarbeide kan utvikle et drev. En kraftig diesel krever et mer solid drev enn en bensinmotor på grunn av det markent kraftigere dreiemomentet når turboen begyner å arbeide.

Det tidligere samarbeidet med Mercruiser kan ikke gi dem dette, derfor tror jeg at de ønsker å samarbeide med BMW. Og, BMW lager jo også moderne dieseler med elektronisk styring og alle nye kontrollsystemer, så et samarbeide her vil vel også kunne tette et hull hos Yanmar.

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at Yanmar starter samarbeid med BMW for at de felles skal klare å utvikle et drev som blir like holdbart som VP sine drev. .... Og, BMW lager jo også moderne dieseler med elektronisk styring og alle nye kontrollsystemer, så et samarbeide her vil vel også kunne tette et hull hos Yanmar.

 

:-) steinar

Interessant diskusjon. Men hvor skal Yanmar hente drev-kompetansen? :confused:

Samarbeidet med BMW gir vel først og fremst kunnskap og løsninger for moderne motor og motor styringsteknologi. Hva med et samarbeid med en gearleverandør - ZF for eksempel? Kanskje samarbeidet Yanmar / BMW også har til intensjon å trekke på denne kunnskapen. Ellers er vel Mercedes en av de mest erfarne i Automotive markedet mht. dieseler med høye moment ...

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:"Men mot D6 350 kommer de til kort - med mindre de tar frem en kraftigere versjon. Mitt inntrykk er at Yanmar til nå ikke har satset så mye på hekkagregat installasjoner, og da rekker kanskje disse effektene? "

 

Nå skal du huske at oppsettet for motorer brukt i bil og båt er helt forskjellig. En Yanmar 6LPA brukt i Toyota Landcruiser(samme basis) gir bare halve dreiemomentet sammenliknet med hva oppsettet i båt gir. Jeg antar det er samme forholdet for Volvo. I båt har denne motoren 700nm og 315hk på veiven.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Interessant diskusjon. Men hvor skal Yanmar hente drev-kompetansen? :confused:

Samarbeidet med BMW gir vel først og fremst kunnskap og løsninger for moderne motor og motor styringsteknologi. Hva med et samarbeid med en gearleverandør - ZF for eksempel? Kanskje samarbeidet Yanmar / BMW også har til intensjon å trekke på denne kunnskapen. Ellers er vel Mercedes en av de mest erfarne i Automotive markedet mht. dieseler med høye moment ...

BMW og ZF prøvde seg jo på 80-tallet - får håpe på bedre lykke denne gangen..!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

BMW og ZF prøvde seg jo på 80-tallet - får håpe på bedre lykke denne gangen..!

Hvis jeg ikke husker feil, så var vel kombinasjonen BMW / ZF på markedet før det også.

Jeg husker flere sommerferier på 70 tallet, på båttur med en Fjord 24 Weekender med to 2-liters 4 sylindrede mariniserte BMW bilmotorer og ZF drev. Det virket det og.

Men, vi var veeeldige forsiktige, jeg husker fortsatt følelsen at dette var "skjøre saker"

Link to post
Share on other sites

Stiller meg nå litt kritisk til opplegget, hvis de skal basere motorene på BMW sine personbil-motorer.

De bruker jo piezo-dyser bl.a. i 745d. De er 100% avhengig av strøm for å fungere, siden de bruker piezo-element med som de påtrykker en spenning for å åpne/lukke ekstremt raskt, i stedet for noen form for mekanisk nål. Men de kommer kanskje med en back-up for marinemotorer. "Nødprogram" tilsv. det som er i VP/D-serien... :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er jo den enkle delen. Man ringer en headhunter, ber han ta for seg teknisk avdeling hos VP. 3x dagens lønn. Sånt skjer hele tiden

Det var en måte ja, jeg ser den. Kan det tenkes de ringer noen brukere også? Med 3-gangen? :crazy:

Men, for å ta fag-diskusjonen videre; finnes det kun to reelle miljøer, Mercruiser og VP innen dette området??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...