Ingar Startet 5.Juli.2023 Del på Facebook Startet 5.Juli.2023 Salget av vannscootere stuper etter krav om høyhastighetsbevis. (Pluss-artikkel) Fra artikkelen: – Det er egentlig en trakassering av folks privatliv. Det sier Tore Laastad, daglig leder hos Båthuset Kristiansand på Lumber, om innføringen av høyhastighetsbeviset. – Jeg er overrasket over at folk finner seg i dette. Jeg skjønner det er behov for opplæring på sjøen, men det burde være i en annen form, sier han. Han mener kurset burde sløyfes, og at det heller burde inkluderes mer praktisk opplæring i det ordinære båtførersertifikatet. Tidligere diskusjoner: Regjeringen innfører krav om høyhastighetsbevis på sjøen Høyhastighetsbevis / Hva kreves for att det gjelder deg/meg? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.Juli.2023 Del på Facebook Svart 5.Juli.2023 Trist at ikke myndighetene heller forbød den type farkoster. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 5.Juli.2023 Del på Facebook Svart 5.Juli.2023 Man er jo sin egen lommebok nærmest, så ikke veldig overaskede utspill fra bransjen Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Trawler 42 Svart 5.Juli.2023 Del på Facebook Svart 5.Juli.2023 Hva er galt med å ta et slikt sertifikat ? Regner med at man lærer en del nyttige ting der som gjelder egen og andres sikkerhet. Og har man råd til den grommeste doningen, bør man ha råd til sertifikat også. Peronlig har jeg ikke noe imot når folk leker seg på vannskutere, bare de forholder seg til litt åpne farvann og ikke som noen gjør, starter inne i båthavnen ! Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
-morten- Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Jeg er over gjenomsnittet interessert i bil båt MC og alt som brummer generelt. jeg har kjørt MC siden jeg var 16 og hatt R sykkel i mange år. Det slo meg da jeg prøvekjørte en Vannscooter med 300hk at dette er ikke for hvem som helst! her trenges erfaring og forståelse for kjøretøyets virkemåte! Det er ingen som reagerer på at man trenger førerkort for en MC som går 300km/t det er så klart stor forskjell på scooter med 90hk og en med 300hk! Her på Trøndelagskysten er det lite å se av dem, men har sett idiotkjøring på østlandet og sørlandet! min mening er at det trengs opplæring ifb. med kjøring av vannscooter! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hakkannen Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Ja takk, begge deler, tenker nå jeg. Er i utgangspunktet mot lite gjennomtenkt overregulering (slik som de idiotiske reglene i vestpåbudet som går på lengde og ikke fart/forhold). Men, etter å ha sett et par tilfeller der voksne folk ikke behersker båten sin skikkelig, og der dette ender med grining, tenker jeg et praktisk rettet høyhastighetskurs er lurt (f.eks. chinewalk kan bli riktig skummelt om man ikke vet hvordan slikt bør håndteres). Gjerne et kurs med bedre egnede båter enn enkelte kursholdere har brukt der deltakerne får føle litt på og lære om utfordringene som kan oppstå i høy fart. For folk som beviselig har brukt hurtiggående båter i årevis kan gjerne en form for praktisk og teoretisk prøve være nok. Så lenge disse vet hva det går i fra før, og kan gjennomføre en rimelig test, er det ikke sikkert absolutt alle trenger få lærdommen inn med teskje via et kurs for nybegynnerne. Litt av det samme gjelder også for båtførerbeviset, som i dag i mange tilfeller er en vits og en formalitet. Det kan virke som kravet om båtførerbeviset kun er til for at styresmaktene skal føle at de har ryggen klar. Trenger jo ikke gå på langt nær like dypt i materiet som ved D5L, men å forlange praktiske øvelser, både praktisk bruk og navigering, skader ikke. Selv under 50 knop er det et stort skadepotensiale om båten er i feil hender, og det lille man lærer (hos enkelte aktører, gjerne de med formiddagskurs og bestått-garanti) blir ikke nok. Slikt som grunnleggende oversikt over sjøveisreglene, vanlig oppførsel (f.eks. ta hensyn til andre), lanterneføring, navigering og mer kan vi hver sesong se er mangelvare hos enkelte. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 -morten- skrev 37 minutter siden: Det slo meg da jeg prøvekjørte en Vannscooter med 300hk at dette er ikke for hvem som helst! her trenges erfaring og forståelse for kjøretøyets virkemåte! Jeg er også positiv til dette sertifikatet. Skadepotensialet er omfattende om det går galt. Jeg synes for øvrig at det ugreit at vi gamlinger kan føre en 50 fots båt på 15 tonn helt uten krav til kunnskap.. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
pipe Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Blouberg skrev for 1 time siden: Jeg synes for øvrig at det ugreit at vi gamlinger kan føre en 50 fots båt på 15 tonn helt uten krav til kunnskap.. Det er vel en oppkonstruert problem stilling i praksis? Mulig det finnes en håndfull gamlinger i hele norge som hadde turt dette men de fleste av de har ikke tilgang til en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 4 hours ago, Blouberg said: Jeg er også positiv til dette sertifikatet. Skadepotensialet er omfattende om det går galt. Jeg synes for øvrig at det ugreit at vi gamlinger kan føre en 50 fots båt på 15 tonn helt uten krav til kunnskap.. Det er heller ikke ulovlig med D5L selv om båten ikke krever det 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 ttyridal skrev for 10 timer siden: Det er heller ikke ulovlig med D5L selv om båten ikke krever det 😉 Selvsagt er det det, men poenget var jo mangelen på krav til ferdigheter.. pipe skrev for 12 timer siden: Mulig det finnes en håndfull gamlinger i hele norge som hadde turt dette men de fleste av de har ikke tilgang til en slik båt. Enig i at dette er et "ytterpunkt" men det finnes mange båter mellom jolle og 50 fot som føres av folk med for lite kompetanse. Har selv båt langt under 50 fot, og er født før 1980, men valgte å skaffe meg kompetanse selv om det ikke er et krav. Diskusjonen om kvalitet og innhold i opplæring synes jeg det er interessant å diskutere. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Havarita Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Født før 1980 så har myndighetene gitt deg en medfødt rett til å føre båt opp til 15m (50BRT) som gjør opp til 49.9knop. Og jeg mener det er riktig at man kan gjøre som man vil med egen eiendel, så lenge det ikke går ut over noen og man selv bærer risikoen. Man vil vurdere dette, og gjøre seg kjent med en båt før man legger ut med egen båt, eller låner ut en båt til noen. De fleste vil til og med gjøre en vurdering som er minst like god som myndighetene kan gjøre ved å stille formelle krav. Men: Forsikringsselskapene stiller krav for å forsikre objektet, og har prismekanismer som reflekterer både kunnskapsnivå og skadehistorikk. Banken stiller også krav om forsikring for å finansiere. Jeg har faktisk litt sympati for forhandlerens utspill. Det er litt forskjell på skadepotensiale med en vannscooter og en 49 foter som gjør 50 knop. Det er registrert noen ulykker med vannscooter, men jeg kan ikke huske noen hvor det faktisk er en sammenheng mellom fartskapasitet over 50 knop og selve ulykken. Det gjelder forøvrig andre farkoster enn vannscooter også. Dere kan lese mer om utviklingen i fatale hendelser i Sjøfartsdirektoratets halvårsrapport 1ste halvår 23. og i Årsrapport 2022. Det er stadig flere fritidsbåter, fartskapasiteten øker, og antall omkomne holder seg stabilt, og overvekten av omkomne er 'Ved kai', og definitivt 'Menn'. Oversikten under er fatale ulykker med fritidsbåt 2017 - 2023: Det er i det hele tatt lite i skadestatistikken som tyder på at 'Fartskapasitet over 50 knop' har noe med ulykkesfrekvens eller skadeomfang å gjøre. Skadestatistikken (penger og antall meldte skader) er gjengitt hos Finansnorge: Om en sammenligner med f. eks utviklingen innenfor 'Motorvogn' og 'Reise' er utviklingen mye brattere, både i antall saker og utbetalinger. Merk: Når utbetalingen ikke stiger like raskt som veksten i antall båter, burde det tilsi lavere forsikringspremie. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.