Jump to content

Oppretting av motor/aksling på NB870


lgboat

Recommended Posts

Akslingen går tregt og noe vibrasjon kan merkes. Farten har gått ned flere knop.Etter etpar dager på land er det lett å dra propellen rundt for hånd.

Er blitt for gammel og stiv til selv å sjekke/rette opp. Noen på forumet som kan ta jobben i nærheten av Drøbak/Fagerstrand/Sætre? 

Lenger unna går også fint, betaler selvsagt for jobben.

Link to post
lgboat skrev for 6 timer siden:

Akslingen går tregt og noe vibrasjon kan merkes. Farten har gått ned flere knop.Etter etpar dager på land er det lett å dra propellen rundt for hånd.

Her er det noe som skurrer i mine ører.

var propellen full av Ruer?

Samme motoromd. men mindre fart.?

Er det noe galt med giret?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Nå er det vel ikke feil hverken å sjekke akslingen eller oppretting av motoren.

Men som Roger jo skriver, noe skurrer her for meg også.

Har du mistet f eks 20-30hk pga overnevnte, så tenker jeg at disse hk-ene blir tatt ut som varme.

Og er tapet betydelig så vil jeg tro at du ville legge merke til det.

-At akslingen går lettere nå etter noen dager på land, kan det skyldes at et cutlesslager har tørket litt?

 

Link to post

Cutlesslageret går vel tråere om det er tørt? Smører mitt med vann om jeg skal dreie akslingen på land og det er tørt hvertfall. 
Kan det ha noe å si hvor båten er lagret opp når den står på land?

Har ikke hørt før om markant fart og effekttap pga oppretting før. Ser for meg at det må være mye for å få det i tilfelle. Defekt motorlabb?

Link to post
lgboat skrev for 12 timer siden:

ikke samme turtall, betydelig lavere fart.

Betyr det at for eksempel. 

Før greide motoren din 2500 omd nå greier den bare 2000 omd da blir det lavere fart. da skal opprettingen være borti natta og Cutlesslageret burde hvert moset.

Har hvert borti flere elendig oppretta motorer, men ingen har hatt dropp i turtallet  av den grunn.

 

Jeg forstår det slik at båten er på land.

redigert, ny feil følger.

Jeg hadde løsnet dradd gummislangen ved pakkboksen forover  og sjekket  om akslingen er i senter i hylserøret.  Den burde ligge i bunn av hylserøret godt og vell etter det  jeg toker.

Er det veldig ute av senter løsne klemmflensen fra giret,  tre inn 4 halve klesklyper i hylse røret for å få akslingen i senter og sjekket om  det er mye slakk i  Cutlesslageret.

Et sted må en begynne.

.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jo, er enig med deg Gullfisk. Tenkte at kanskje lagermaterialet kunne svelle ørlite og dermed bli mindre kompakt når det ble tørt. Men forhåpentlig vis så sveller de ikke.

Men vil en defekt motorlabb kunne stjele så mye effekt at man ikke vil merke det som varmgang eller ulyd?

Som en kuriositet, vi hadde en gang en båt med en Perkins 4.236 og Borg Warner gear.

Pga at den ble slept over lengre tid så måtte vi ha brems på akslingen. 
En gang glemte jeg å løsne bremsen og etter et kvarter eller to med gange for egen maskin så ble det mye ulyd og røyk fra mororrommet. Synderen ble umiddelbart funnet og bremsen tatt av.

Den var ikke strammere enn motoren tilsynelatende fungerte som normalt.

Det var natt og bremsen hadde fått rosa farge. Tror kanskje selve akslingen også hadde fått litt farge.

 


 

Link to post

Litt sent, men:  Takk til alle kommentarer. Nå har jeg vært t/r Tjøme fra Drøbak, og ulyder etc er fraværende bortsett fra vibrasjoner på 1500 til 2000 om. Det er vanlig. Får ørlite varmgang på akslingen, men kan ta på den.   Motor på frigang går lett opp i 3450 om. 

Tror ikke jeg foreløpig bryr meg mer om dette.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Å som i fjor er det midt i ferien til folk flest. Så ikke enkelt å få masse hjelp nå.

Om ikke aksel går rundt, så høres det veldig rart ut. Er det hydraulisk gir eller gammel mekaniske gir? Er vel en Yanmar på 222hk du har i denne.

Ville uansett løsnet flens fra gir først. Går gir flens da rundt enkelt, så er moor/gir ok, da har du noe alvorlig galt med aksel/propell/lager.

Går ikke aksel rundt når motor er i gang å du setter den i gir?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Hei, det er ikke umulig at cutlesslageret kan "knipe" rundt akselen og hindre akselrotasjonen. Det har hendt meg da jeg benyttet cutlesslager der lagermaterialet var av nylon. Nylonen svelte og presset gummien i lageret mot akselen så denne nesten ikke lot seg rotere - og jeg klarte heller ikke å rotere akselen for hånd.
Siden nylonlageret var montert slik at det var synlig et par cm utenfor selve stevnlageret, var det lett å se at nylonen hadde utvidet seg mye!
Det var ikke bra å kjøre med det cutlesslagert da det ble stor påkjenning på gearclutchene hver gang det ble satt i gear!
Jeg byttet cutlesslageret og monterte et med metall som lagermateriale. Har senere også benyttet lager av kompositt, og det har også fungert fint.
Du bør få båten til et verksted, og få båten på land og få fikset dette så kjapt som mulig - før gearet tar skade!
Samtidig bør du selvsagt sjekke pakkboksen og opprettingen!

Link to post

Var tydeligvis noen uheldige legeringer i pakkboks og cutlesslager rundt  2010+- Da jeg kjenner flere med  Viknes og NB som har måtte bytte lager og / eller  tetninger i pakkboks etter 5-10 års bruk.

Kan fort koste litt å få dette byttet, men kan også gå relativt fort om man har flaks.

På vår Viknes 880 har lager og akseltetning  holdt i 23 år / ca 3500 timer, så vanligvis holder dette lenge.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...