lgboat Startet 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2023 Akslingen går tregt og noe vibrasjon kan merkes. Farten har gått ned flere knop.Etter etpar dager på land er det lett å dra propellen rundt for hånd. Er blitt for gammel og stiv til selv å sjekke/rette opp. Noen på forumet som kan ta jobben i nærheten av Drøbak/Fagerstrand/Sætre? Lenger unna går også fint, betaler selvsagt for jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Hvis du endrer overskriften til 'oppretting' i stedet for 'alignering' jeg tro du får flere svar. Selv om jeg har jobbet med slikt i noen årtier, har jeg aldri hørt om alignering. På engelsk 'alignement'. Kanskje La-Sa i Son kan være en plass å spørre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Det er jo ikke akkurat rette tiden på året for å få hjelp akkurat nå, godt ut i juli. Sikkert mange som kunne hjulpet deg, men de fleste her inne har vel nok med å få egen båt på stell på på denne tiden. Dersom de ikke allerede er på sjøen da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lgboat Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Takk til Hulda og Komodo. Rettet tittel og ser hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 lgboat skrev for 6 timer siden: Akslingen går tregt og noe vibrasjon kan merkes. Farten har gått ned flere knop.Etter etpar dager på land er det lett å dra propellen rundt for hånd. Her er det noe som skurrer i mine ører. var propellen full av Ruer? Samme motoromd. men mindre fart.? Er det noe galt med giret? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lgboat Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Ikke rur på propell, ikke samme turtall, betydelig lavere fart. Poenget er at motorlabber over tid gir seg noe, og at motoren må rettes ved at mutrene på alle 4 labber må løsnes og justeres individuelt. Aller først må akslingen sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Nå er det vel ikke feil hverken å sjekke akslingen eller oppretting av motoren. Men som Roger jo skriver, noe skurrer her for meg også. Har du mistet f eks 20-30hk pga overnevnte, så tenker jeg at disse hk-ene blir tatt ut som varme. Og er tapet betydelig så vil jeg tro at du ville legge merke til det. -At akslingen går lettere nå etter noen dager på land, kan det skyldes at et cutlesslager har tørket litt? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Cutlesslageret går vel tråere om det er tørt? Smører mitt med vann om jeg skal dreie akslingen på land og det er tørt hvertfall. Kan det ha noe å si hvor båten er lagret opp når den står på land? Har ikke hørt før om markant fart og effekttap pga oppretting før. Ser for meg at det må være mye for å få det i tilfelle. Defekt motorlabb? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 lgboat skrev for 12 timer siden: ikke samme turtall, betydelig lavere fart. Betyr det at for eksempel. Før greide motoren din 2500 omd nå greier den bare 2000 omd da blir det lavere fart. da skal opprettingen være borti natta og Cutlesslageret burde hvert moset. Har hvert borti flere elendig oppretta motorer, men ingen har hatt dropp i turtallet av den grunn. Jeg forstår det slik at båten er på land. redigert, ny feil følger. Jeg hadde løsnet dradd gummislangen ved pakkboksen forover og sjekket om akslingen er i senter i hylserøret. Den burde ligge i bunn av hylserøret godt og vell etter det jeg toker. Er det veldig ute av senter løsne klemmflensen fra giret, tre inn 4 halve klesklyper i hylse røret for å få akslingen i senter og sjekket om det er mye slakk i Cutlesslageret. Et sted må en begynne. . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lnjk Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Jo, er enig med deg Gullfisk. Tenkte at kanskje lagermaterialet kunne svelle ørlite og dermed bli mindre kompakt når det ble tørt. Men forhåpentlig vis så sveller de ikke. Men vil en defekt motorlabb kunne stjele så mye effekt at man ikke vil merke det som varmgang eller ulyd? Som en kuriositet, vi hadde en gang en båt med en Perkins 4.236 og Borg Warner gear. Pga at den ble slept over lengre tid så måtte vi ha brems på akslingen. En gang glemte jeg å løsne bremsen og etter et kvarter eller to med gange for egen maskin så ble det mye ulyd og røyk fra mororrommet. Synderen ble umiddelbart funnet og bremsen tatt av. Den var ikke strammere enn motoren tilsynelatende fungerte som normalt. Det var natt og bremsen hadde fått rosa farge. Tror kanskje selve akslingen også hadde fått litt farge. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Det høres vel ut som trådstarter har andre /flere problemer enn oppretting, som påvirker fart og turtall kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 10.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2023 Litt sent, men: Takk til alle kommentarer. Nå har jeg vært t/r Tjøme fra Drøbak, og ulyder etc er fraværende bortsett fra vibrasjoner på 1500 til 2000 om. Det er vanlig. Får ørlite varmgang på akslingen, men kan ta på den. Motor på frigang går lett opp i 3450 om. Tror ikke jeg foreløpig bryr meg mer om dette. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 7.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 På'n igjen, aksling ikke til å dra rundt for hånd. Spm ifjor var om noen ville ta jobben med å feilsøke og rette her jeg ligger på sjøen. Jeg klarer ikke selv og trenger hjelp, mot betaling selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Å som i fjor er det midt i ferien til folk flest. Så ikke enkelt å få masse hjelp nå. Om ikke aksel går rundt, så høres det veldig rart ut. Er det hydraulisk gir eller gammel mekaniske gir? Er vel en Yanmar på 222hk du har i denne. Ville uansett løsnet flens fra gir først. Går gir flens da rundt enkelt, så er moor/gir ok, da har du noe alvorlig galt med aksel/propell/lager. Går ikke aksel rundt når motor er i gang å du setter den i gir? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Har du hvert på¨land i vinter, uten å sjekke noen ting?l Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lgboat Svart 9.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Aldri på land om vinteren. 2 dager oppe i Drøbak i mai for vårservice/stoffing. Ble ikke gjort av meg. 2 sønner og et barnebarn gjorde jobben. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Okkaby, motor drar aksel rundt så jeg har fremdrift. Problemet med å gjøre noe selv er helsa, jeg er 77 og altfor lite frisk og rask e mange skader oppigjennom. Er klar over dårlig tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Hei, det er ikke umulig at cutlesslageret kan "knipe" rundt akselen og hindre akselrotasjonen. Det har hendt meg da jeg benyttet cutlesslager der lagermaterialet var av nylon. Nylonen svelte og presset gummien i lageret mot akselen så denne nesten ikke lot seg rotere - og jeg klarte heller ikke å rotere akselen for hånd. Siden nylonlageret var montert slik at det var synlig et par cm utenfor selve stevnlageret, var det lett å se at nylonen hadde utvidet seg mye! Det var ikke bra å kjøre med det cutlesslagert da det ble stor påkjenning på gearclutchene hver gang det ble satt i gear! Jeg byttet cutlesslageret og monterte et med metall som lagermateriale. Har senere også benyttet lager av kompositt, og det har også fungert fint. Du bør få båten til et verksted, og få båten på land og få fikset dette så kjapt som mulig - før gearet tar skade! Samtidig bør du selvsagt sjekke pakkboksen og opprettingen! Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 15.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Takk Svee, har sluttet å bruke båten. Venter bare på å få hjelp på en el annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Var tydeligvis noen uheldige legeringer i pakkboks og cutlesslager rundt 2010+- Da jeg kjenner flere med Viknes og NB som har måtte bytte lager og / eller tetninger i pakkboks etter 5-10 års bruk. Kan fort koste litt å få dette byttet, men kan også gå relativt fort om man har flaks. På vår Viknes 880 har lager og akseltetning holdt i 23 år / ca 3500 timer, så vanligvis holder dette lenge. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 18.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Takk Svee, har sluttet å bruke båten. Venter bare på å få hjelp på en el annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.