dennrick Startet 6.Juli.2023 Del på Facebook Startet 6.Juli.2023 Hei, Kjøpte et slik et idag på båtbutikken i Strømstad - sammenleggbart. Mistenker at det er en returvare, for det er ingen merking på kabler, og det medfølger ikke manual. Finner heller ikke på nett. Så - er det noen som vet hva som er pluss/minus kabel på dette panelet ? Det kommer ut en kabel med to ledere, en blå og en brun. Takknemlig for input Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
SUN960 Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Kan du måle det med et multimeter? Da vil du fort se hva som er pluss og minus. Hvis du måler på "feil" leder i forhold til pluss og minus på multimeteret vil det vise ÷ foran resultatet i displayet. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Jepp @SUN960. Det kan jeg, takk for tipset. Da legger jeg det i sola imorgen, setter + på brun og - på blå. Får jeg negativ spenning da, så er det blå som er +. Er det riktig forstått? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
SUN960 Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Så vidt jeg kan forstå så høres det riktig ut. Du gjetter som meg skjønner jeg at brun er pluss. 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Riktig forstått, ja - og du trenger ikke mye lys på panelet for å teste dette. Ellers ergrer jeg meg både blå og brun over produkter som ikke følger den universelle standarden med å ha røde ledninger for pluss og svarte ledninger for minus. For solcellepaneler virker det som at det nå er normalt med svarte ledninger for både pluss og minus, men merket med en liten merkeliapp. Har i løpet av bare de siste ukene hatt noen slike produkter. Kjøpte splitter ny jolle med splitter ny Honda, med innebygd lader - og ikke-standard fargekoding for pluss og minus. Der var det ikke mulig å måle spenning, for den generatoren må kobles til et batteri før den starter å lade ... (kunne kanskje funnet ut av det ved å lese manualen - men jeg tok en sjanse, og det virker). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 (jeg har hatt ett kinaprodukt hvor minus var koblet til rød ledning og pluss var koblet til svart ledning) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Kina har annen standard enn oss så er ikke nøedvendigvis ‘feil’ for de. Ville også gjettet på brun pluss fordi jeg forbinder den med ‘live’ på 220 AC og blå som nøytralleder men ville absolutt sjekket. Lithiumcellene som mange av oss har lekt med har vel ofte svart pluss og hvit minuspol. Det trengs ikke mye lys for å sjekke polariteten på panelet med et multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Supert med svar - takk for det. Koster øyene imorgen, så da blir det fint å få dette montert opp til resten av annlegget. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
GMM Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Hei! På mitt Sunwind 100w var brun til +. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 @GMM Fint med en slik bekreftelse. Kom ditt også med bare kabler, eller fulgte det også med MC4 plugger? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
GMM Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Kom kun med kabler, så kjøpte jeg jo regulator i tillegg. Dette er et Sunwind fleksibelt panel. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Ok takk. Har regulator allerede+et panel som er limt fast på dekk. Det jeg kjøpte idag er i tillegg til det jeg har. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 7.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Det viser seg at det er blå som er pluss. Rød på blå og sort på brun gir positiv spenning på multimeteret. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 dennrick skrev 7 minutter siden: Det viser seg at det er blå som er pluss. Rød på blå og sort på brun gir positiv spenning på multimeteret. Og du er sikker på at du ikke har plugget probeledningene feil på multimeteret Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 7.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Takk for tipset. Ja, sjekket nå. Fargekodet, så det er vel ikke mulig at jeg har klønet til dette @Komodo ? Begge multimetere viser det samme - at blå faktisk er pluss. Må vel nesten gå for det, men det hadde føltes bedre om det var motsatt må jeg innrømme. Det var liksom der forventningen lå. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tobixen Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Minus skal i porten "com" Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 dennrick skrev for 7 timer siden: Takk for tipset. Ja, sjekket nå. Fargekodet, så det er vel ikke mulig at jeg har klønet til dette @Komodo Tja. Nå har du jo ikke koblet til måleledningene på bildet her da, så det er jo ikke så godt å si Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 7.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Sant nok, men fargekodene sier sitt, og det er der jeg hadde koplet de. Minus i COM porten, og den røde der porten er rødmerket. På apparatet til høyre i den røde porter til høyre. Verifiserte begge multimeterne og koplingen på et 9V batteri, på et Ryobi batteri, og til slutt på selve forbruksbanken. De er koplet riktig, og jeg får positiv spenning målt. Og jeg får fortsatt blå som positiv på panelet... Så tut og kjør ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tobixen Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Tut og kjør :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
willmasta Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Monterte akkurat et panel til fra Sunwind. De kommer bare med en liten teipbit på hver kabel med pluss og minus. Ellers ikke noe manual eller noe slikt. De ramler lett av de klistrelappene. Så godt mulig det er returvare, men kan også ha ramlet av ved håndtering i butikk. De fleksibel kommer bare med kabel per nå på seasea, mens de faste rammene kommer med koblinger. Husker ikke i farta hva som var hva av pluss og minus, men du fant vel ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 GMM skrev for 23 timer siden: På mitt Sunwind 100w var brun til + En må laste ned Manualen til panalet en har kjøpt. Det sier denne og Brown er+ Blue er - https://www.sunwind.no/storage/062B8648E76BF2020A339E02CDEB0EC7C34FEAF15635DCA48F4074F4D7F39C2E/f91e39f9f2cc4fa284b57c04d92c09cf/pdf/media/89cc2bb6c1a548099bc328e43f4a401d/540930_bruksanvisning_nb-NO.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 7.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Da er forvirringen komplett her, @Roger jo. Jeg fant ikke manualen til mitt. Modellen er BS180-PSP. Det er kanskje den du fant. Jeg antar at jeg må ringe produsenten. Jeg kopler det ikke til før belte og bukseseler er på plass. Målte igjen og får positiv spenning på 19V med blå som pluss. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Dixie 2100 Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 dennrick skrev 2 minutter siden: Da er forvirringen komplett her, @Roger jo. Jeg fant ikke manualen til mitt. Modellen er BS180-PSP. Det er kanskje den du fant. Jeg antar at jeg må ringe produsenten. Jeg kopler det ikke til før belte og bukseseler er på plass. Målte igjen og får positiv spenning på 19V med blå som pluss. Jeg stoler mer på det du har målt og verifisert på akkurat ditt panel, enn det som står i en eller annen manual. Det kan faktisk være så enkelt at det er en produksjonsfeil på akkurat dette panelet. Så bare og koble det opp med blå på pluss og brun på minus. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 dennrick skrev for 3 timer siden: Så tut og kjør ? Hvis du har målt slik du beskriver så kan jeg ikke skjønne annet. Jeg ville i alle fall bare målt polariteten og koblet til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 7.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Man blir jo litt paranoid av slikt. Dersom noen av dere er i Kostersundet, så kom gjerne ombord🙂 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.