Jump to content

Solcellepanel Sunwind Solveig 180W - hva er pluss og minus (brun/blå kabel) ?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte et slik et idag på båtbutikken i Strømstad - sammenleggbart.

Mistenker at det er en returvare, for det er ingen merking på kabler, og det medfølger ikke manual. Finner heller ikke på nett.

Så - er det noen som vet hva som er pluss/minus kabel på dette panelet ? Det kommer ut en kabel med to ledere, en blå og en brun.

Takknemlig for input :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jepp @SUN960. Det kan jeg, takk for tipset. Da legger jeg det i sola imorgen, setter + på brun og - på blå. Får jeg negativ spenning da, så er det blå som er +. Er det riktig forstått?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Riktig forstått, ja - og du trenger ikke mye lys på panelet for å teste dette.

Ellers ergrer jeg meg både blå og brun over produkter som ikke følger den universelle standarden med å ha røde ledninger for pluss og svarte ledninger for minus.  For solcellepaneler virker det som at det nå er normalt med svarte ledninger for både pluss og minus, men merket med en liten merkeliapp.  Har i løpet av bare de siste ukene hatt noen slike produkter.  Kjøpte splitter ny jolle med splitter ny Honda, med innebygd lader - og ikke-standard fargekoding for pluss og minus.  Der var det ikke mulig å måle spenning, for den generatoren må kobles til et batteri før den starter å lade ... (kunne kanskje funnet ut av det ved å lese manualen - men jeg tok en sjanse, og det virker).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Kina har annen standard enn oss så er ikke nøedvendigvis ‘feil’ for de. Ville også gjettet på brun pluss fordi jeg forbinder den med ‘live’ på 220 AC og blå som nøytralleder men ville absolutt sjekket. Lithiumcellene som mange av oss har lekt med har vel ofte svart pluss og hvit minuspol. Det trengs ikke mye lys for å sjekke polariteten på panelet med et multimeter.

Supert med svar - takk for det. Koster øyene imorgen, så da blir det fint å få dette montert opp til resten av annlegget.

Takk for tipset. Ja, sjekket nå. Fargekodet, så det er vel ikke mulig at jeg har klønet til dette @Komodo ? Begge multimetere viser det samme - at blå faktisk er pluss.

Må vel nesten gå for det, men det hadde føltes bedre om det var motsatt må jeg innrømme. Det var liksom der forventningen lå.

IMG_0838.jpeg

Sant nok, men fargekodene sier sitt, og det er der jeg hadde koplet de. Minus i COM porten, og den røde der porten er rødmerket. På apparatet til høyre i den røde porter til høyre.

Verifiserte begge multimeterne og koplingen på et 9V batteri, på et Ryobi batteri, og til slutt på selve forbruksbanken. De er koplet riktig, og jeg får positiv spenning målt. Og jeg får fortsatt blå som positiv på panelet...

Så tut og kjør ?

Monterte akkurat et panel til fra Sunwind. De kommer bare med en liten teipbit på hver kabel med pluss og minus. Ellers ikke noe manual eller noe slikt. De ramler lett av de klistrelappene. Så godt mulig det er returvare, men kan også ha ramlet av ved håndtering i butikk. De fleksibel kommer bare med kabel per nå på seasea, mens de faste rammene kommer med koblinger. 

Husker ikke i farta hva som var hva av pluss og minus, men du fant vel ut av det. 

GMM skrev for 23 timer siden:

På mitt Sunwind 100w var brun til +

En  må laste ned Manualen til panalet en har kjøpt.

Det sier  denne og Brown er+  Blue er -

https://www.sunwind.no/storage/062B8648E76BF2020A339E02CDEB0EC7C34FEAF15635DCA48F4074F4D7F39C2E/f91e39f9f2cc4fa284b57c04d92c09cf/pdf/media/89cc2bb6c1a548099bc328e43f4a401d/540930_bruksanvisning_nb-NO.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da er forvirringen komplett her, @Roger jo. Jeg fant ikke manualen til mitt. Modellen er BS180-PSP. Det er kanskje den du fant.

Jeg antar at jeg må ringe produsenten. Jeg kopler det ikke til før belte og bukseseler er på plass.

Målte igjen og får positiv spenning på 19V med blå som pluss. 

dennrick skrev 2 minutter siden:

Da er forvirringen komplett her, @Roger jo. Jeg fant ikke manualen til mitt. Modellen er BS180-PSP. Det er kanskje den du fant.

Jeg antar at jeg må ringe produsenten. Jeg kopler det ikke til før belte og bukseseler er på plass.

Målte igjen og får positiv spenning på 19V med blå som pluss. 

Jeg stoler mer på det du har målt og verifisert på akkurat ditt panel, enn det som står i en eller annen manual. Det kan faktisk være så enkelt at det er en produksjonsfeil på akkurat dette panelet. Så bare og koble det opp med blå på pluss og brun på minus.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...