Jump to content

Solcellepanel Sunwind Solveig 180W - hva er pluss og minus (brun/blå kabel) ?

dennrick

Recommended Posts

Vi blir her en dag eller to til? Tomt for vann eller full septik avgjør. Akkurat det går bra så langt?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Sjekket min nå. Kjøpt og montert denne uka Sunwind 80w sånn svart fleksibelt. Blå er minus. Samme på to 60w paneler jeg koblet de sammen med. 

Lader forøvrig meget bra. Klarer ikke å bruke opp strømmen:) 99% fulle batterier da sola gikk ned. 

Dixie 2100 skrev for 9 timer siden:

Jeg stoler mer på det du har målt og verifisert på akkurat ditt panel, enn det som står i en eller annen manual.

Det var derfor jeg skrev

"En  må laste ned Manualen til panalet en har kjøpt."

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du ga kanskje svaret selv i første post, at du mistenker returvare. Hvis manualen på nett sier brun+, og opprinnelig kjøper kobler etter manualen, er det logisk at hen returnerer varen, siden multimeteret ditt viser omvendt polaritet i forhold til det manualen kanskje viste.

Spør her https://www.facebook.com/Sunwind.no

Fra Sunwind

Ved installasjon av 12 volts anlegg må 12 volt monteringsmateriell benyttes. Mye av utstyret man bruker er avhengig av at pluss og minus er koblet riktig. Kobles det feil, kan enkelte apparater ødelegges. Vanlige installasjonskabler leveres med to ledere. På 12 volt støpselet vil du se at det er en tykk og en tynn pinne, den tykke er pluss. Enhver hytteeier burde ha et multimeter tilgjengelig på hytta. Med det kan du måle strøm fra solcellepanelet, batterispenning, og sjekke rett polaritet ved montering eller feilsøking.

https://www.sunwind.no/alle-produkter/energi/monteringsmateriell

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for link @Roger jo. Det skal jeg gjøre. Enig i alt du skriver.

Jeg klarer ikke å finne manualen til Sunwind Solveig 180W noe sted. Hvor var det du lastet ned manualen?

Jeg ringte forresten de på Rudsletta idag. Han jeg møtte var klar på at de var hyttebutikk, og siden jeg hadde kjøpt dette i en båtbutikk, så måtte jeg ringe båtbutikken. Han visste uansett ingenting.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 6 minutter siden:

Jeg ringte forresten de på Rudsletta idag. Han jeg møtte var klar på at de var hyttebutikk, og siden jeg hadde kjøpt dette i en båtbutikk, så måtte jeg ringe båtbutikken. Han visste uansett ingenting.

For et svar! Det spiller vel ingen rolle om panelet skal brukes i ei hytte eller i en båt. Hva som er pluss og hva som er minus må vel gjelde både i hytte og båt. Det er vel slike ting man forventer å få svar på når man handler i norsk butikk, og ikke fra Ali og ebay. 

Jeg har klaget litt her over dette før @Komodo. Du kjøper en splitter ny båt og får motortrøbbel. Så sier fabrikanten at dette kan du ta med Volvo Penta. Hvis stereoen ikke fungerer som den skal, så ta det med leverandøren av Fusion. Min opplevelse da det sto på som verst. Mitt forhold til Bavaria er avklart. Jeg sitter jo i en Bavaria seilbåt nå :-)

Men: Dette er vel litt som om jeg skulle ha ringt Victron med et spørsmål, og de skulle ha sagt at jeg skulle ringe båtbutikken i Strømstad.

Litt usikker på hva du mener dennrick, men til dette 

dennrick skrev 13 minutter siden:

Jeg har klaget litt her over dette før @Komodo. Du kjøper en splitter ny båt og får motortrøbbel. Så sier fabrikanten at dette kan du ta med Volvo Penta. Hvis stereoen ikke fungerer som den skal, så ta det med leverandøren av Fusion.

Så mener jeg at når du kjøper en ny båt, så er det de du kjøper båten av du skal forholde deg til. Når det er problemer med komponenter i båten så skal de ta det med sine undeleverandører, ikke bare sende deg videre og problemet fra seg. Dersom du kjøper en ny båt av en norsk importør av Bavaria, så er det ikke du som skal ringe til Volvo Penta dersom det er motorproblemer. På samme måte som hvis du kjøper en ny Mercedes hos Berthel O. Steen så ber ikke de deg om å ringe til Bang & Olufsen hvis det er problemer med radioen. 

dennrick skrev 13 minutter siden:

Men: Dette er vel litt som om jeg skulle ha ringt Victron med et spørsmål, og de skulle ha sagt at jeg skulle ringe båtbutikken i Strømstad.

Tja, det kommer vel litt an på. Hvis du har handlet et produkt i båtbutikken i Strømstad så er det vel naturlig at de ordner opp i den utstrekning de klarer.

Heisann,

Det sto Sunwind på både esken og merkelappen på selve panelet…

Det er likt det du la ut bilde av.

IMG_0841.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...