Jump to content

Bytte storseilfall, ledetråd røk


Bekkenøff

Recommended Posts

Det viste seg at det å bytte fall til storseilet var lettere på Youtube en i den virkelige verden. Ledetråden kilte seg, og lurking førte til at det røk. Regner med at andre har opplevd at fallet ryker, hvordan løses dette enklest mulig? Må masten av? båttype Skipjack 22 fot. Riggen har ikke opphal til bom, og det er brøkdelsrigg så ingen andre fall går opp til mastetoppen....

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikkje kjem til på annan måte må masta ned.

 

Mogelege måtar å koma til er ved å klatra i masta.

Det er jo vanskeleg utan eit fall.

Alternativt kan du bruka ein lift, ta båten inntil ei bru eller liknande.

Ver klar over om du vel ei slik løysing bør det vera på ein svært skjerma stad.

Det skal ikkje store bølger til før båten gyngar, og då kan masta bli skada om masta dunkar mot brua eller liften.

 

Det beste er nok å ta ned masta, eller bruka ein lift.

Dersom du skal tre eit nytt fall ovanfrå så kan eg nemna at eg har hatt stor suksess ved å bruka ei blylina (type fiskegarn). Du bør òg ha ein streng til å lirka ut fallet nede på masta. Det kan òg vera greitt å ha ei lykt.

 

På ein såpass liten båt hadde eg nok tatt ned masta. Det er sikkert ok å få sjekka alt i mastetoppen òg.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Som over, enten må masta ned, eller så kan du bruke lift, mastekran eller en bru til å komme deg opp. Når det er sagt har jeg hatt god succus med å teipe fast en kraftig magnet på den enden du firer ned fra mastetoppen på innsiden. Da er det lettere å lirke den ut + at hvis den kiler seg underveis, så kan det gå å føre fallet videre fra utsiden med en magnet.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Hvis du legger inn bosted i profilen er det ofte lettere å komme med spesifikke løsninger.

Tror du hentet båten til Ryfylke, og der er det helt sikkert en rekke broer og fjellknatter eller skip med rett høyde du kan legge inntil for å fikse dette.  Lett å trekke i toppen så den kommer ut over skutesiden. Med sted og mastehøyde er det sikkert noen som vet av det perfekte stedet.

Fint å ha en slik plass til senere også.

I nødsfall klarer man (med etpar venner) vel å trekke mastetoppen så langt ned(kante båten) at du når den fra ei høy kai.

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips og innspill, profil oppdatert.

 

Båten ligger like utenfor Stavanger, Windex på båten er gåen, og rød grønn lanterne er i toppen på masten, gjerne greit å bytte til ledd og trekke ny ledning der og. Mulig mast ned er enklest. men skal sjekke litt med mulighetene for lift og.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...