Jump to content

Wallas Safeflame 90 tenner ikke


AndreasMarex

Recommended Posts

Fått problemer med min Wallas 90 safeflame, og i dag vil den ikke tenne i det ble tatt. Den trekker strøm, vifta går, kommer eksos, men ingen tenning.

 

Da må jeg ta service så fort så mulig før ferien.

 

Noen som kjenner til noen som utfører service i Oslo?

 

Om jeg må prøve meg selv fant jeg flere gode guide her, f eks i dokumentarkivet, men litt usikker på om jeg rekker og klarer 😊 så denne gangen hadde det vært knall om noen kan hjelpe.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker - ringte de nå. De tar service, men trenger apparat dit i 3 uker. 😅 Spørs om jeg ikke må prøve med selv da.

 

Noen som har tips til selve demonteringen fra båten, altså strøm, eksos og parafin - alt før selv servicen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Safeflame 900, jobben blir 100x enklere om du tar den ut. Kjøp et servicekit med veke og pakninger, så er ikke selve byttejobben spesielt vanskelig.

 

Forøvrig måtte jeg forsøke et par-tre ganger før apparatet mitt tente etter vinteropplag. Om du ikke får primet pumpa vil ikke brenneren tenne. Du kan forsøke å blåse i lufteslangen til kanna mens pumpa primer. Gammel parafin er viss ikke optimalt det heller.

Link to post
Share on other sites

Vi har maken og den slet også med å tenne innimellom. 

Gikk greit når vi lå på Lindstrøm, men ikke etter en dag i uthavn på batteribanken. Jeg trakk en ekstra 6 mm2 Ledning og problemet forsvant. Var spenningstap et sted på veien.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 1 time siden:

Jeg har en Safeflame 900, jobben blir 100x enklere om du tar den ut. Kjøp et servicekit med veke og pakninger, så er ikke selve byttejobben spesielt vanskelig.

 

Forøvrig måtte jeg forsøke et par-tre ganger før apparatet mitt tente etter vinteropplag. Om du ikke får primet pumpa vil ikke brenneren tenne. Du kan forsøke å blåse i lufteslangen til kanna mens pumpa primer. Gammel parafin er viss ikke optimalt det heller.

Blåse luft må jeg prøve. Kanna er veldig full, kan jo påvirke lufttilgangen kanskje.

 

Tror uansett jeg skal forsøke en liten service selv før vi stikker på langtur senere i sommer.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 22 minutter siden:

Vi har maken og den slet også med å tenne innimellom. 

Gikk greit når vi lå på Lindstrøm, men ikke etter en dag i uthavn på batteribanken. Jeg trakk en ekstra 6 mm2 Ledning og problemet forsvant. Var spenningstap et sted på veien.

 

Tror ikke det er problem med strømmen, påvirkes ikke av landstrøm eller batteri - og trekker mye strøm ser jeg - ca 10 amp

Link to post
Share on other sites

AndreasMarex skrev 10 minutter siden:

Kanna er veldig ful

 

Håper den ikke er så full at returslangen går ned i parafinen? Det skal den nemlig ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Håper den ikke er så full at returslangen går ned i parafinen? Det skal den nemlig ikke.

 Nei, den går ned i en returhette som er forseglet inne i korken. Det er uendret - har vært sånn i årevis

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 4 timer siden:

Jeg har en Safeflame 900, jobben blir 100x enklere om du tar den ut. Kjøp et servicekit med veke og pakninger, så er ikke selve byttejobben spesielt vanskelig.

 

Forøvrig måtte jeg forsøke et par-tre ganger før apparatet mitt tente etter vinteropplag. Om du ikke får primet pumpa vil ikke brenneren tenne. Du kan forsøke å blåse i lufteslangen til kanna mens pumpa primer. Gammel parafin er viss ikke optimalt det heller.

Tror 90 må være litt annerledes enn 900. Sjekket nå og det er ikke noe luftslange til kanna. Fant ikke noe synlig luftslange noe sted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...