Stormaas Startet 10.Juli.2023 Del på Facebook Startet 10.Juli.2023 Har en eldre masthead rigga båt. To sett rette salingshorn, samt forre/aktre undervant. Loggen er ca 2 grader, har ikke justeringstoggle på forstaget. Om masta settes, 15% på toppvantene, litt slakkere mellomvant, og justering av undervant slik at må får litt mastebøy er alt greit. Når jeg begynner å stramme akterstaget skjønner jeg ingenting av hva som skjer. Masten får en skikkelig bananbøy, og ser ut som en nyere regatta brøkdelsriggga båt og om jeg bunner akterstagsjusteringa klarer jeg ikke å få mer enn kanskje 10% av bruddlasta. Noen som har noen tips? Har forstaget strekt seg gjennom årene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Velkommen til baaplassen. Beskrivende overskrift? Les reglene. Hvilken båt? Doble akterstag? Hydraulisk stramming på akterstag? Rod, Dyeform, vanlig? Stramme undervantene til slutt funker for Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Stormaas Svart 10.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Takk for det. Har lest endel innpå her tidligere. Enkelt akterstag 8mm, som har håndstramming med ratt. Forstag er også 8mm, øvrige vant er 7mm. Vanlig 1x19mm utførelse Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Enkelte skrog blir også banan, eks. Conqubin. Riggen blir i hovedsak banan fordi forre undervant er for stramme. Ev. Kutterstag, babyvant, etc. Du bør endre heading og fortelle båttype. Kan være du treffer noen her inne med samme båten. Gjelder ikke Tobixen, Hulda osv. Sitér dette innlegget Link to post
Stormaas Svart 10.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Det er en comet fra 85. Ved å slakke forre undervant vil vel masta bli rettere, men akterstagspenningen vil vel bli enda lavere?? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Jeg vil vel heller si at du bør stramme aktre undervant. Er dette en gjennomgående mast? Da bør du se om den bøyes pga hardt press mot akterkant i dekksåpningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Stormaas skrev for 1 time siden: Det er en comet fra 85. Ved å slakke forre undervant vil vel masta bli rettere, men akterstagspenningen vil vel bli enda lavere?? På Hulda er forre undervanter satt lett. Aktre undervanter satt hårdt, balanserer mot kutterstaget. Akterstagene satt så hard som jeg tør, og så et par omdreininger til på strekkfiskene. Ingen vanter henger og slenger i le under hård seilas. Det er vel umulig å få til på en Comet. Husker navnet, men ikke båten. Som jeg skrev tidligere, sett toppvanter og akterstag stramt. Da skal masten være rett. Stram undervantene slik at masten blir slik du vil ha den. Jeg har en lett bue. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Stormaas skrev for 3 timer siden: Det er en comet fra 85. Ved å slakke forre undervant vil vel masta bli rettere, men akterstagspenningen vil vel bli enda lavere?? Baatplassen.no bølla med meg. Se bort fra denne postingen. Sitér dette innlegget Link to post
Stormaas Svart 10.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Hulda skrev for 2 timer siden: Baatplassen.no bølla med meg. Se bort fra denne postingen. Takk for gode svar, men jeg ble litt usikker på hva jeg skal se bort ifra? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Det var noe som lå igjen og balla seg til, delvis dobbeltposting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.