Jump to content

Masthead - bananform ved stramming av akterstag

Stormaas

Recommended Posts

Har en eldre masthead rigga båt. To sett rette salingshorn, samt forre/aktre undervant. Loggen er ca 2 grader, har ikke justeringstoggle på forstaget. Om masta settes, 15% på toppvantene, litt slakkere mellomvant, og justering av undervant slik at må får litt mastebøy er alt greit. 

Når jeg begynner å stramme akterstaget skjønner jeg ingenting av hva som skjer. Masten får en skikkelig bananbøy, og ser ut som en nyere regatta brøkdelsriggga båt og om jeg bunner akterstagsjusteringa klarer jeg ikke å få mer enn kanskje 10% av bruddlasta. 

Noen som har noen tips? Har forstaget strekt seg gjennom årene? 

Stormaas skrev for 1 time siden:

Det er en comet fra 85. Ved å slakke forre undervant vil vel masta bli rettere, men akterstagspenningen vil vel bli enda lavere??

På Hulda er forre undervanter satt lett. Aktre undervanter satt hårdt, balanserer mot kutterstaget. Akterstagene satt så hard som jeg tør, og så et par omdreininger til på strekkfiskene. Ingen vanter henger og slenger i le under hård seilas. Det er vel umulig å få til på en Comet. Husker navnet, men ikke båten. 

Som jeg skrev tidligere, sett toppvanter og akterstag stramt. Da skal masten være rett. Stram undervantene slik at masten blir slik du vil ha den. Jeg har en lett bue. Fungerer utmerket. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...