ankenes49 Startet 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2023 Hei har problemer med å montere sammen delene etter å ha renovert topp og ventiler og skiftet stempelringer. Har montert det sammen, men det kniper seg fast slik at jeg ikke får sveivet motoren. På veivstangen er det en knast som veivlagerskålen(e) skal passe til. Nåhar jeg demontert og venter på ei god løsning. Link to post
Roger jo Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Du skulle ha numerert alle delene så de kom på samme plass. her er tegninger https://shop.frydenbo-industri.no/webshop/Sabb-100/Sabb-Motorer-100100 H H 2 har du fått knastene på rett plass.? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ankenes49 Svart 13.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Hei. På veivlagerdekslet som er en del av veivstangen er det en knast. På veivlagerskålene er det på enden et spor/hakk som skal ligge mot knasten nevnt tidligere ?. Etter mye plunder fikk jeg det sammen, men når jeg prøvde å dreie på svinghjulet, virket det som at det hele kom i beknip. Lurer på om det kan være Link to post
ankenes49 Svart 13.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Hei jeg har fått montert veivaksel mm. Men har problemer med å sveive rundt. Når jeg demonterer stempel/veivaksel så går stemplet veldig tregt. Ved å slå m en gummihammer på stempeltoppen får jeg flyttet på stemplet. Men det virker å gå veldig tregt. Link to post
Jonas Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Stempelet gå tregt når det ikke er skrudd sammen med veivaksel: Satte du stempelringer i sylinderen før montering på stempelet for å sjekke at endene ikke går sammen? Og at ringsporene er renset for sot ol. Link to post
Rune.f Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Du må sjekke ringgapet på stempelringene, det jeg alltid gjør når nye ringer skal i er å sette inn tingene i sylindrene uten ! stempel, legg en stål linjal oppå blokken å trekk ringen helt opp til linjalen (ringen ligger da rett i sylinderen), du vil da enkelt kunne måle ringgapet, dette skal ilgge på noen 1/10dels mm avhengig av motor. Kjenner ikke din motor men noen stempel har ringer med vinkel på den ene siden, dvs om de snus oppned vil de ikke kunne presses langt nok inn i stempel sporet. Link to post
ankenes49 Svart 20.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2023 Hei fikk alt sammen. Men får ikke motoren tørna rundt. Grunnen til at jeg skiftet ringene og overhalte toppen er det at den var veldig tung å tørne rundt og det virket som at det ble dårlig kompresjon. Toppen ble ok. Når jeg kopler fra veivstanga snurrer svinghjulet lett og fint. Når stempelet skal flyttes i sylinderen, må jeg benytte en gummihammer og slå på toppen av stempelet. Når veivstanga er koplet til må jeg bruke kraft på svinghjulet for å flytte på stempelet. Kan det være noe i sylinderen/sylinderforingen som er noe galt med? Har sjekket åpningen på stempelringene og de er ok. Følebladet for ventiljustering går akkurat gjennom åpningen Link to post
Kallethekid Svart 20.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2023 Hvis du ikke har gjort noe med sylindrer/foringer eller stempler ville jeg tenkt at disse ikke har skyld i problemet.(Så lenge du ikke hadde problemer før overhaling) Jeg ville fortsatt med stempelringene. Kan de være montert opp ned som Rune.F er inne på? Link to post
index Svart 20.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2023 Har du prøvd å sette stempelet nedi uten stempelringer? Det kan være at stempel eller sylinder er deformert, så det kniper.. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 20.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2023 Står stemplet samme vei i Sylinderen som før.? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ankenes49 Svart 20.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2023 Siden veivstang og stempel er i ett, er det bare mulighet å sette stempelet en vei. Jeg skal ta bort stempelringene for å se om stempelet da beveger seg greit. Link to post
Rune.f Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Ut frs det du sier kan ikke dette være annet enn ringenes feil, enten er det en vinkel på ene siden av ringene så de står feil vei/oppned å dermed ikke går helt inn i sporet på stemplet, eller ringgap som ikke er justert, eller så har du fått over dim ringer.(beregnet for en overdim stempel), prøv å gjør som jeg sa, ta av en ribg å sett inn kun ! ringen å se om du har noe sånt som 2-5/10dels milimeter klaring mellom endene, mål med bladmål. Link to post
ankenes49 Svart 25.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2023 Hei. Grunnen til at jeg demonterte topp og byttet stringer var at det var vanskelig å tørne motor. Prøvde å starte motor med sigarett, men det virket som at det ikke var kompresjon eller at ventilene ikke virket. Toppen overhalte jeg og det mener jeg ble ok. Slipte ventiler og stakk opp kjølingen. Nå har jeg tatt ut ringene og satt i hop veivstang mm. Akkurat når stemplet går mot topp og litt ned igjen, kjennes alt ok og da kjenner jeg igjen motoren. Men nå stemplet skal videre ned i sylinderen, er det som om det blir for trangt og stopper opp. Ved å legge kraft på svinghjulet med ei vippestang, får jeg en syklus. når stemplet kommer opp i topp kan jeg fritt bevege svinghjulet litt fram og tilbake omkring toppen. Når jeg dreier svinghjulet fram og tilbake omkring topp, kjennes alt som før i tiden. Lett og greit! Link to post
Rune.f Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Kjenner ikke motortypen, er den 1 eller 2sylindret ? Har du målt veiva for vridning ? det kan være en forklaring, det er en forholdsvis enkel prosedyre men du må ha ett mikrometer, enten så måler du kast på begge ender av veiva uten å ta den ut eller du tar den ut å setter den i ett stativ, kan også spennes opp i en dreibenk å roteres. Vet ikke spec på den motoren men som ett eksempel er std på mange høy rpm 2-takts motorer rett fra fabrikk innenfor om de holder 10-13/100mm (noe jeg syns er for mye, retter mine ned mot/eller til 0, skal alt av effekt ut må veiva snurre uten noe ! motstand) Link to post
Komodo Svart 30.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 ankenes49 skrev On 25.7.2023 at 17.44: Akkurat når stemplet går mot topp og litt ned igjen, kjennes alt ok og da kjenner jeg igjen motoren. Men nå stemplet skal videre ned i sylinderen, er det som om det blir for trangt og stopper opp. Har du målt sylinderen for slitasje og inspisert den for skader? Hvis den virker skadefri innvendig ville jeg målt den for konisitet og ovalitet. Det gjør du lett med et teleskopmål og micrometer. Hvis du ikke er vant med å bruke teleskopmål krever det litt trening, men du kan måle ned på hundredelen med det. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ankenes49 Svart 30.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 Motoren er en Type H -6hk. Det er en ensylindret Sabbdisel med saltvannskjøling. 1965 modell. Har prøvd å unngå å ta motoren ut av båten, men kanskje må jeg det allikevel? Jeg har mistanke om at det kan være noe med sylinderen. Jeg er ikke kjent med teleskopmål og mikrometer, men kan kanskje finne noen som har utstyr og har erfaring med utstyret. Kjenner en motormann som kanskje kan hjelpe meg. Takk så langt! Link to post
-morten- Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Kjenner ikke motoren, men ser det er 4 stempelringer. Om du ikke vet rekkefølgen så er det ikke bare å hive dem inn på måfå! Det er forskjellige fungsjoner. Sjekk passning i sylynder uten ringer, og se om ringene passer uten stempel. Hvordan ser sylynderveggene ut? Ta et bilde så er det nok mange her som har hatt slik motor som kan hjelpe Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 ankenes49 skrev On 20.7.2023 at 13.47: Men får ikke motoren tørna rundt. Grunnen til at jeg skiftet ringene og overhalte toppen er det at den var veldig tung å tørne rundt og det virket som at det ble dårlig kompresjon. Toppen ble ok. Ser du sier at den var tung og tørne før overhaling. med nye ringer blir den ikke noe lettere, tvert i mot. Tror du burde få målt sylinder for slitasje som foreslått.. Er stemplet helt rundt? Ville også prøvd og snu stemplet 180 grader (hvis det kan ha hvert snudd før) Er det ikke ruller i veiv lagret har du fått inn riktig antall ruller? Det er denne motoren du har? https://shop.frydenbo-industri.no/webshop/Sabb-100/Sabb-Motorer-100100/Sabb-H-100100101 Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ankenes49 Svart 2.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Det er 2 veivlagerskåler-ingen ruller. Veivlagerskålene ligger inni veivlagerdekslene (2stk) Link to post
Roger jo Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 ankenes49 skrev for 5 timer siden: Det er 2 veivlagerskåler-ingen ruller. Er det da en H-modell ? Mulig G modell ? https://shop.frydenbo-industri.no/webshop/Sabb-100/Sabb-Motorer-100100/Sabb-G-100100100/Crankshaft-Piston-Flywheel-Sabb-G-04 Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ankenes49 Svart 2.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Det er type H. Den er ganske lik type G. Mindre effekt og plaskesmøring samt en del andre detaljer.. Hvordan kan man renske opp i sylinderen? Har hørt noen nevne Honing og lurer på hva det er? Link to post
Komodo Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 ankenes49 skrev for 3 timer siden: Hvordan kan man renske opp i sylinderen? Hva er behovet ditt? Har du gjort som jeg så, altså inspisere sylinderen visuelt samt måle den for konisitet og ovalitet? noen har etterlyst bilder av sylinderen innvendig, det har du ikke lagt ut. ankenes49 skrev for 3 timer siden: Har hørt noen nevne Honing og lurer på hva det er? Honing kan du sammenligne med en bryne som du sliper kniven med. Honing er kun for å rufse opp overflata i sylinderen litt, det er ikke egnet for å rette opp en sylinder som er skadet. Dersom sylinderen din ikke er rund og sylindrisk må den bores. Da må du også ha overdim. stempel og ringer. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 Jeg ville ha gjort som det har kommet forslag om her. Sjekket om stempelet går lett i sylinderen uten stempelringer, og sjekket med en stempelring ned gjennom hele løpet og målt gapet på den for å se hvor avviket er. Enkelt, og fort gjort. Man kommer liksom ikke videre uten å feilsøke... Denne motoren har jo løs sylinderforing. Jeg antar at rust mellom foring og blokk nederst har gjort den litt trang. I så fall må det ny foring og tetninger til. Men for å konstatere det må det måles. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ankenes49 Svart 3.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 Har ikke målt sylinderen ennå, men skal få det gjort. Legger ved noen bilder av sylinder innvendig og av stempel Link to post
Roger jo Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 ankenes49 skrev 1 time siden: Har ikke målt sylinderen ennå, men skal få det gjort. Hvis du legger en linjal vinkel på sylinderveggen er det da en slitekant en muligens en aner her. ( mindre diameter enn lengre nede i sylinderen) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn