Jump to content

Mercruiser D4.2/220 hk diesel blir varm


vinyler59

Recommended Posts

Denne er til de med erfaring fra Mercruiser's D4.2/220 hesters dieselmotor eller en veldig lignende ferskvannskjølt dieselmotor for den saks skyld.

Kjøpte båt med denne motoren i 2022. Motoren skal være en 2004 modell og gått rundt 860 timer nå. Fungert greit, men har opplevd et par ganger at motoren går varm.

Stopper da selvsagt straks jeg ser temperaturen fyker oppover, eller når motoren hyler opp når båten er i fart. Spørsmål: Når motoren hyler opp pga høy temperatur, hvor fort kan den da skades?

Har selv en mistanke om at motorens varmeveksler er i behov for en rens da den forbruker en god del frostvæske blanding.

Motoren spytter frostvæske over i ekspansjonstanken. Alt er greit ved lave turtall, fin temperatur da, men straks jeg går over sånn 1300-1400 i turtall, øker temperaturen.

Noen som har opplevd veldig like symptomer? Er dette da et tilstoppet, grodd til varmeveksler-problem, eller kan det også være noe annet?

Lurer på, må varmeveksler ut av båten for å bli renset, eller kan dette gjøres mens varmeveksleren står i båten mens den ligger på vannet?

Motoren bygger veldig ut i motor-rommet, impeller er plassert foran på motoren, er ikke til å komme til mens motoren står i båten, tipper det er sånn 10 cm til motorrommets vegg.

Og over impeller står varmeveksleren som er en stor rund tank over en liten tank under der igjen. 

Link to post
Share on other sites

Høres kjent ut det med trangt foran motor.

I min Windy 27 har de skåret ut en luke i motorromsveggen for adkomst til bl.a. impeller, siden det er stuverom på andre siden. Ble vel gjort rundt årtusenskiftet da det ble bygget om fra doble til singel motor.

Her er det ikke mye klaring. Jeg tok av varmeveksleren først da jeg skulle ha ut motoren. Kunne vel også ha demontert aluprofiler i dørken isteden.

 

P1010264.JPG.d31ab7ea36f1163a83ead31e58ea9195.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Samme motor og samme problem. Hos meg var problemet at kilreimene som driver vannpumpe osv var slitt og bunnet i reimhjulene. Dette gav ok kjøling på lave turtall, men med litt pådrag så sluret reimen selv med korekt stramming. Reimene så helt fin ut, men var likevel her problemet lå. Disse motorene er vel en oppboret BMW blokk tror jeg, og det er svært liten klaring mellom sylinderene. Jeg hadde kun en epidode med varmgang, men det var likevel nok til at ene toppakningen røk (sylinder nr 5). Dette gav eksos i kjølevannet. Kan enket testes med en sylinderlekasjetester, til eksempel fra biltema. Jeg fikk skiftet toppakning, men kort tid etterpå knakk en innsugsventil på samme sylinder med tilhørende komplett motorhavari. Så ja, angrer på at jeg ikke passet bedre på de kilreimene...

Link to post
Share on other sites

StHårek skrev for 3 timer siden:

Samme motor og samme problem. Hos meg var problemet at kilreimene som driver vannpumpe osv var slitt og bunnet i reimhjulene. Dette gav ok kjøling på lave turtall, men med litt pådrag så sluret reimen selv med korekt stramming. Reimene så helt fin ut, men var likevel her problemet lå. Disse motorene er vel en oppboret BMW blokk tror jeg, og det er svært liten klaring mellom sylinderene. Jeg hadde kun en epidode med varmgang, men det var likevel nok til at ene toppakningen røk (sylinder nr 5). Dette gav eksos i kjølevannet. Kan enket testes med en sylinderlekasjetester, til eksempel fra biltema. Jeg fikk skiftet toppakning, men kort tid etterpå knakk en innsugsventil på samme sylinder med tilhørende komplett motorhavari. Så ja, angrer på at jeg ikke passet bedre på de kilreimene...

En gåen toppakkning har jo samme symptomer som trådstarter beskriver.
Ville brukt noen hundrelapper på en lekkasje tester i fra BT.
Kan sikkert selges på finn.no etter bruk hvis man syntes det er ett dyrt verktøy til engangsbruk.

Hvis ikke kan man fylle ekspansjonstanken hvis den har to slanger inn helt full med vann.
Når man gir gass i fri med lokket av så trekker kjølevannet seg ned i tanken og når man slipper gassen renner/fosser vannet ut over toppen på tanken.
Da er toppakkeningen/sprekk i topplokk som er synderen.

Link to post
Share on other sites

Teerex Mistenker at produsent av båten (dette er en Draco 24) aldri har sett for seg at noen setter inn en 220 hesters Mercruiser Diesel i den. Skal jeg komme til impeller så må varmeveksler ut. Lage hull i motor rommets vegg er ikke mulig uten en større jobb, innenfor står drivstoff tanken. StHårek  kjente på begge reimene idag. Den på babord side av motor er slakk så det holder! Lå en ny reim i båten tyder vel på at tidligere eier(e) har byttet den før. Må byttes igjen ihvertfall. Reima på styrbord side kjennes mye strammere. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Med andre ord burde det nok ha vært valgt f.eks. en D3 (rekke 5 syl.) eller en V6 diesel her for effekter rundt 200-270 hk.

 

Opprinnelig var det 2 stk VP 40B-motorer fra 80-tallet i min, så går ut fra at de hadde noe lettere tilgjengelig impeller osv. selv om det var rekke-seksere. Riktignok noe mindre sylindervolum med 3,6 l.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex Etter dagens standard hva fart angår, så burde cruisefart på min ligget på det som nå er toppfart, 30 knop.

Hører jo at motoren sliter voldsomt med de 2,8 tonn med båt. En motor som yter 100 ekstra hester ville gjøre susen vil jeg tro.

Fikk byttet kil reim. Ga litt mer stødig opplading av motor. Temperatur stabilt på N (se bilde av temp.instrument) Men null endring på problemet at motor temperatur stiger jevnt oppover hvis jeg drar på over 2000 rpm. (Temp.da på M på vei mot A, da slo jeg ned til sakte fart igjen) Kil reim jobben ga inspirasjon til å få sjekket varmeveksler, noen som har fått renset den mens båten ligger på vannet?

IMG_20230721_114338309_MF_PORTRAIT.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har annen merc motor, men samme instrument. Hos meg ligger nåla på høyre side av M ved normal drift, kan bevege seg opp til venstre side av A hvis jeg presser liit. Uten å ha målt vil jeg tro at det tilsvarer ca. 85-90 grader.

Motor har original merc giver, og denne kan ikke uten videre byttes med noen standard giver. Verken US eller Europa type.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja et stykke over 30 knop burde Dracoen lett klare.

Med 250 hk-utgaven av samme motor i min Windy 27 snuste jeg på 30-tallet på max, men båten er jo nærmere 4 tonn driftsklar. Med hardtop og alt.

 

Samme båt klarte 30 knop med en liten 2,4 liters FNM (Fiat/Alfa) diesel på 250 hk.

Om de hadde bortimot tomme tanker osv. vet jeg ikke, men uansett brukbart.

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen som har hatt ut varmeveksleren for rensing på denne motoren? Jeg ser det som eneste mulighet for å komme til impelleren.

Se bilde 1, impelleren nede i høyre hjørne. Viktig at jeg får sjekket den/byttet den. Holdes varmeveksleren bare av en kraftig brakett på babord side, noen som vet? (Se bilde 2)

Er varmeveksleren ute, skulle det også være lettere å få byttet begge reimene. Slik jeg forstår mitt problem med varm motor på høyere turtall, er det ingen garanti at problemet er over når jeg har fått i ny impeller og byttet begge reimene samt renset varmeveksleren.

Det kan fortsatt være topp-pakningen og/eller eksos lekkasje mener en tidligere båtmotor mekaniker. 

Umulig sted for en impeller.jpg

Varmeveksler brakett.jpg

Link to post
Share on other sites

Angrer allerede på at jeg i det hele tatt tenkte tanken på å demontere varmeveksleren på motoren. Ikke mulig å komme til, altfor trangt. Begynte å skru av slangene som er tilkoblet varmeveksleren, ga etterhvert opp å finne boltene den er skrudd fast med. Når jeg så ville skru til en av slangene igjen,(se bildet) er den nå umulig å få skrudd inn i gjengene igjen. De ser ikke skadet ut. Å skur imot eller med klokka, ingenting hjelper. Således helsvart humør i kveld, motoren må ut av båten skal jeg få kommet til det jeg så gjerne vil få gjort. Sjekke impeller, bytte og stramme reimene, rense varmeveksler og få kontrollert om topp pakningen lekker.

IMG_20230810_112043246_MF_PORTRAIT.jpg

Link to post
Share on other sites

Tidligere eier solgte båten med en impeller som skal være byttet. Den så ubrukt og ny ut. Jeg heller mer til at planen til tidligere eier var å bytte den, men når han så hvor vrient det er å komme til den, lot han det være.

Jeg spurte  hvem han hadde kjøpt båten av, slik at jeg derfra kunne få noe mer historikk. Nei, han husket ikke navnet på karen. Sånt stinker det av syntes jeg. Selv om du skulle komme ned til boltene som holder impeller lokket, så ikke dermed sagt at du får ut impelleren som er ganske lang imotsetning til en mer vanlig påhenger impeller. Se bilde.

IMG_20230806_142535653.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei Teerex, StHårek, pipe og Kallethekid 

En liten oppdatering kommer herfra.  Tok jo ut varmeveksleren i fjor høst. Sendte den til sjekk. Kunne jeg spart meg. Ikke noe galt med den. Fikk den lakket opp.

Mens den var ute av båten var det jo lettere å komme til impeller. Var veldig spent når vi åpnet den. Helt fin den. Satt inn en annen impeller  som jeg fikk med båten. Den ser ubrukt ut.

I søking etter grunnen til at motoren blir varm ved belastning (kjøring i plan-fart) har jeg vel landet på at topp pakningen må sjekkes.

På slutten av sesongen 2023 begynte motoren å avgi hvit røyk. Mercruiser lister opp 9 grunner til hvit røyk fra motoren, deriblant lekkende topp pakning.

Dette var synet når jeg tok av øverste deksel (det flate); Oljelekkasje fra nr.3.

Men med det verktøyet jeg kjøpte hos Biltema har jeg ikke kraft nok til å få løsnet de spesielle boltene som holder neste deksel (se bilde 2). Er det lurt å få startet motoren og la den bli varm før jeg prøver å skru opp boltene? Må ha en lengre arm/rør for å få mer kraft.

image.jpeg.745a0ef04ba66b19e70e29614a69ada3.jpeg

Ikke lang nok arm.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, ble litt forvirret av de siste bildene. Kjenner ikke igjen de toppdekslene (rocker cover), de ligner liksom ikke på noen av de har sett.

Men kanskje det bare er pga. skygge på bildene (ja det er vel en plate oppå dekslene som du har tatt av?).

Lurer uansett litt på om ikke dette er en eldre utgave av motoren enn 2004.

Den skal vel egentlig se ut ca. som på bildet under?

 

Toppdekslene må uansett av først hvis du skal videre nedover i mekanikken.

Motoren har 6 separate topplokk, og antagelig 6 separate toppakninger hvis motoren er fra 90-tallet. Nyere motorer har todelt toppakning (3 sylindre på hver toppakning). 

Og ja du trenger nok en latmannsarm for å løsne topplokksboltene. Evt. et metallrør som forlenger.

Jeg ville ikke ha skrudd noe på motoren uten å ha verkstedmanualen. Kan lastes ned fra nett, ligger nok i dokumentarkivet her på baatplassen vil jeg tro.

Det er mange ting å tenke på, spesielt når man skal skru sammen sakene etterhvert.

 

mercruiser-vm-4.2-turbodiesel-220-hp-pronautika-grancija-slika-66626539.jpg.6df47836fa6f7debe4a1b8476d8875a5.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei Teerex Ja bilder kan lure en. Å jukse med motorens alder er vel en klassiker i en båt til salgs annonse-tekst da det er relativt kronglete å finne ut årsmodeller på en båtmotor. Men ut ifra serienummeret (oppgitt i Owners manual) og selgers informasjon, er motoren en 2004 modell. Den ligner veldig på ditt bilde, (men den er en 98 model?) kan ikke se noe som er forskjellig fra min motor. Jeg har bare tatt av det flate dekselet som er på på ditt bilde. Jeg har Service manual nr. 22 til D4.2L D-Tronic både på PC og i papir format (riktignok over 880 sider i en perm som kom fra Usa) Hadde ikke turt å gjøre noe uten den. Ellers har jeg en tidligere Mercruiser motor mekaniker å spørre. Hadde gladelig gitt ham jobben men han er pensjonert. Jeg må vurdere å ta motoren ut av båten, da å få jobbet på den mens den står i båten er en utfordring mht.lys og plass rundt motoren.

Link to post
Share on other sites

Den på bildet jeg la ut er en 220 hk, min 250 hk ser ikke helt identisk ut.

Bildet funnet i en utenlands annonse. Tror motoren er fra midt på 90-tallet men kan være nyere.

Hva er motornummeret på din? Relativt greit å finne det ut ca årsmodell da.

Og motoren kan jo alltids være produsert 2-3 år før den ble installert første gang.

 

Samt noen flere bilder, evt. av front på varmeveksler, de skiftet nemlig logo der nesten hvert år fra midt på 90-tallet og framover. Men den er vel lakket over nå?

220 hk-utgaven kom i 1990, og ble såvidt jeg har funnet ut produsert fram til år 2001/2002. Så overtok 230 hk-utgaven som vi kan se bilde av under her.

Fant ikke noe bedre bilde på sparket, men vi ser at det er helt andre toppdeksler (samme som på 4,2L D-tronic 250 fra 1997 og min -98), og det står 230 foran på varmeveksleren.

 

d230_2.jpg.7c6f4f0a4e32a1a565a642d4ee4fc732.jpg

 

Min -98 ser slik ut:

 

minfront.jpg.646ff06753cf20745b0a52e8cf5dffce.jpg

 

Ventildekslene/toppdekslene på min samt nyere utgaver enn 220 hk ser slik ut, og noen (iallefall de med elektronisk styrt innsprøytning) har et plastdeksel oppå der igjen:

 

rockercover.jpg.f6fdb56ef700515a4741ea86a611028a.jpg

 

Her noen bilder av 220 hk av ymse årganger:

 

merc2.jpg.de8f8fd2a5264ab12d9d756f7501aeae.jpg

 

merc3.jpg.be2ae9f5dc864fa3ff55b5ad95375bea.jpg

 

merc4.jpg.c246204de1b80906a3f704a5dfce7e42.jpg

 

d220_1.jpg.da2bdf131248c915043ccd2239dc39ff.jpg

 

d220_2.jpg.80ab9ec62097e9d8b5f25225610ab005.jpg

 

d220_ibt.jpg.63d2b4b7274566c941e09a1bcef20838.jpg

 

netti1.jpg.4bb551564ce9982b8e94982278fe338c.jpg

 

netti2.jpg.0c8fb69a2cc69fbafdec801a123a8971.jpg

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Før du begynner å skru løs toppene må du fjerne de to toppdekselene. De løftes opp og er koblet sammen, så de kan tas fra hverandre.

Du må løsne alle ventilløfterne og ta ut støt stenger før du begynner å løsne topplokks boltene.

Det er 12mm og 10mm torx bolter. Og du må ha en latmanns arm for å løsne de.

Med ny topp pakninger skal de skrus inn igjen etter rekkefølge manualen gir og med riktig moment.

 

Det er strekkbolter og de må du sjekke om er ok, er det første gang de løsnes kan de brukes på nytt, de kan bruke om igjen 3 ganger ifølge Mercruiser manual.

 

Jeg har samme dårlig adkomst foran på motor og jeg klarer å skru løs vannpumpen, har fire muttre og løsner slange og bytter impeller med pumpen tatt ut.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Teerex Ja her var det litt av hvert. Takk igjen for bilder og info. Det er mange årsmodeller av denne 4.2 VM/Mercruiser motoren. Ytelser fra 200 til godt over 300 hk. Ditt bilde nr.7 som viser serienummeret OL 668251 på serienr.plata på en D 4.2 L/220 Turbo AC motor er nærmest serienummeret på min motor, som er OL 668251. Det er det nummeret jeg bruker når jeg ser på deler på Ravn's Garage siden. Da søker jeg på Mercruiser D 4.2L/220/IDI VM 254 motoren som har serienumre mellom OD 554732 til OM 9999....

Kan godt hende det du skriver stemmer at motoren f eks kan være en 2002 model som først ble tatt i bruk i 2004. Mange motorer kjøpes jo nettopp for å bytte ut en gammel motor

Den norske owner's manual jeg fikk med båt og motor er datert september 2003.

Link to post
Share on other sites

Chris284  Takk for jobb-beskrivelsen! Blir jo litt redd, jeg som har liten kunnskap om å skru på en slik motor. Er jo mest monteringa, det å ha system på alle bolter, og hvor tingene skal være i riktig rekkefølge når sakene skal monteres igjen som er svært viktig.

Men også det at verken varmeveksler eller impeller var det noe galt med når jeg sjekket de to tingene først. Og som andre har opplevd, det BØR ikke være en gåen topp pakning som er synderen mht at motoren blir varm. Leser jo at Mercruiser lister opp 9 grunner til hvit røyk fra motoren slik jeg opplevde utover i sesongen 2023, og varm motor kan også skyldes lekkasje et sted og reimene leser jeg på andres varm-motor problemer på en slik Mercruiser diesel.  Skulle jeg ha startet opp motoren på land og prøvd å finne ut av de enklere ting å fikse før jeg går "all in" på den toppdeksler demonteringen tro.

Link to post
Share on other sites

Det er termostater i huset foran intercooler. Bør sjekke de.

Er og en termostat i kobling til olje og filter.

Du kan jo sjekke om det sirkulerer kjølevann, det kan du gjøre på land.

Er det drev så kan det være tett i inntaket eller i drevet. Har hørt at skjell kan gro pg tette.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev for 7 timer siden:

Det er 12mm og 10mm torx bolter. Og du må ha en latmanns arm for å løsne de.

 

Det er nok 12 mm og 14 mm XZN tolvkantbits man må ha :smiley:

 

xzn2.jpeg.aa06019fa5e47e9b3438d6d5bd645346.jpeg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke sett i gang med demontering av topper før du har skiftet termostater, impeller og remmer. 

Dynamo/vannpumpe rem kan du bytte ved å løsne dynamo og ta av slangene på sjøvannspumpen. 

Skal du bytte servorem så må sjøvannspumpen løsnes. 4 skruer. 

 

Har skrudd mye på disse motorene (er inboard-mekaniker hos Mercury/Mercruiser forhandler) og byttet flere topper/ventiler/toppakninger. Det er absolutt ikke en liten jobb. Intercooler/innsug, eksosmanifold, turbo, rør til wastegate, dyserør og dyser er noe som må demonteres først. 

Du demonterer så klart alle toppene og får inn nye eksosventiler på alle om du først tar denne jobben.

Link to post
Share on other sites

Fant helt tilfeldig et innlegg/dokument fra 2008 jeg hadde lagret i mitt altfor rikholdige harddisk-arkiv da jeg lette etter noe helt annet.

Vet ikke helt hvor jeg har hentet det fra heller. Eller jo nå fant jeg det faktisk.

Det var jo Chris284 som skrev det i et innlegg i november 2008 :smiley: Kanskje han vil kommentere detaljene eller er alt fortsatt aktuelt?

 

 

Du må sjekke at det er riktig tykkelse på pakningene i forhold til den del av sylinderforingen som stikker opp.

Det finnes tre forskjellige tykkelser, 1,42 1,52 og 1,62. I manual står det hvordan man ser hvilken tykkelse en pakning har ved å se på merker på ene kanten av pakningen. 

Du må måle høyden på foringen over blokken for å finne hvilken pakning som passer. Om ingen passer må sylinder foringen justeres med skims.

På nyere motorer er det to stk pakninger som hver dekker tre sylindre.

Eldre motorer har en pakning pr topp. Du burde kanskje få tak i de nye pakningene og bytte alle.

Når alle topper har vært av, skal boltene trekkes til med å begynnne fra fronten og gå bakover etter et sikk sakk mønster. Det står forklart i manualen som du må ha.

Plane toppene bør vel også gjøres hver gang de er av.

 

Ellers så har jeg snakket med noen som påstår at man skal bruke paknings sement, men Mercruiser manual og importør sier at de skal monteres tørre, dvs uten paknings sement.

 

Hvis nye pakninger blåser, kan du ha brukt feil tykkelse, feil moment eller dratt til boltene i feil rekkefølge.

 

En som har reparert mange BMW og Mercruiser sa at 10mm boltene trekkes til med 10kp og 12 mm boltene med 16kp. Trekkes til i et par omganger. Begynn med f.eks halparten av momentet.

 

Det som står i manualen med å bruke vinkel i siste tildragning trengs ikke om du bruker 10 og 16 kg som slutt moment.

 

Solberg Motor har pakninger til alle 4,2L.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...