Chris284 Svart 26.April.2024 Link til dette innlegget Svart 26.April.2024 Hva er det du er ute etter. Det var da jeg overhalte den første 4.2L jeg kjøpte. Har overhalt flere siden og har ikke brukt 20 år på en motor. Dette var litt om motoren det gjaldt og topp pakning. Var og tenkt på de gamle BMW utgavene med 6 stk topp pakninger. Fikk noen råd fra flere som hadde overhalt BMW utgavene og som jeg hadde i bakhodet da jeg begynte på de nyere med hydraulisk ventil løftere og metall topp pakninger. Ser at jeg nevnte bolter på 12 og 10 mm, dette har tydeligvis sittet godt i hukommelen. Men om man skal overhale en motor er det nødvendig med å følge service manual. Trådstarter har manual og kjøper vel de delene han får bruk for. Deler kjøper man som regel hos Ravn eller en VM forhandler og får riktig bolt tykkelse uansett. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
marius Svart 27.April.2024 Link til dette innlegget Svart 27.April.2024 Har Dtronic 250 2002 modell som hadde lignende problem for lenge siden, og det var en kombinasjon av at reim sluret og dårlig sjøvannstilgang. Tiltak dengang var å bygge om til doble Continental reimer og lage separat sjøvannsinntak i riktig dimensjon. Sjøvannsinntak gjennom drevet ble da blokkert. Dette er nå 14 år siden, og har ikke hatt noe kjøleproblemer siden. Sitér dette innlegget Link to post
vinyler59 Svart 28.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2024 Takk for svarene jeg har fått. Føler for å undersøke de enkle tingene (eller de tingene som er mindre skru-jobb) grundig før jeg går på den svære demonterings jobben som bytte av topp pakninger er. Studerer Mercruiser service manualen og den er inne på flere av de samme tingene som grunn til at motoren blir varm som dere nevner over her. Sitér dette innlegget Link to post
vinyler59 Svart 20.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar Lenge nå siden jeg har gitt en oppdattering i denne saken, så føler for det nå. Motet sviktet etterhvert til å gjøre noe mer selv. Har erkjent at jeg hverken har pågangsmotet eller kompetansen til å gjøre jobben. Motoren ble derfor tatt ut av båten på høsten i fjor etter å ha funnet en kar med god kompetanse på dieselmotorer i båt. Særlig Volvo Penta, men også mange Mercruiser motorer har han skrudd mye på. Fikk etterhvert en oversikt over hva som er gjort; Maskinering av 6 stk.topper. Slipt ventiler og seter. Plansliping. Byttet en topp. Byttet insug og eksospakninger. Byttet topp pakninger. Byttet toppdeksel pakning, 2 stk. Honet sylindere, 6 stk. Byttet stempelringer. Byttet rådelager. Byttet dysespisser, 6 stk. Montert ny starter. Byttet olje og drivstoff filter. Syrevasket varmeveksler. Ny motorolje. Vasket motordeler i delvasker før montering. Etter dette har motoren blitt startet opp på verksted på pall, tilkoblet batteri og dieseltilførsel. Det som gjenstår nå er montering i båt og prøvetur. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.Januar Link til dette innlegget Svart 20.Januar Da bør du jo ha motor en liten stund fremmover da! følg vedlikeholdsskjemaet! Lykke til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
vinyler59 Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Da har båten blitt prøvd på vannet og innkjøringstiden etter overhaling er igang, riktignok med 3 forskjellige innkjørings-prosedyrer; en fra han som monterte motor sammen igjen etter overhalingen, en fra chat robot på nettet og en fra motorfabrikant. Fin temperatur, lader batteriene bra, bra voltmeter utslag. Ingen lekkasje, bare en liten oljefilm som har lagt seg oppå regnevannet i bunn av båten. Oljefilmen blir forklart med diesel fra lufting av mekanikeren. Nå vet jeg mye mer om motoren, så har ikke tenkt å hardkjøre den. Den gikk flere ganger varm og vet nå at det er et kjent problem med akkurat den motoren. Takker for alle svar, råd og tips fra medlemmer av denne siden. Nå er håpet å få brukt båten i sommer, etter nesten halvannet år på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.