Jump to content

Mercruiser D4.2/220 hk diesel blir varm

vinyler59

Recommended Posts

Hva er det du er ute etter. 

Det var da jeg overhalte den første 4.2L jeg kjøpte.

Har overhalt flere siden og har ikke brukt 20 år på en motor.

Dette var litt om motoren det gjaldt og topp pakning. Var og tenkt på de gamle BMW utgavene med 6 stk topp pakninger. Fikk noen råd fra flere som hadde overhalt BMW utgavene og som

jeg hadde i bakhodet da jeg begynte på de nyere med hydraulisk ventil løftere og metall topp pakninger.

Ser at jeg nevnte bolter på 12 og 10 mm, dette har tydeligvis sittet godt i hukommelen.

Men om man skal overhale en motor er det nødvendig med å følge service manual.

Trådstarter har manual og kjøper vel de delene han får bruk for.

Deler kjøper man som regel hos Ravn eller en VM forhandler og får riktig bolt tykkelse uansett.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Har Dtronic 250 2002 modell som hadde lignende problem for lenge siden, og det var en kombinasjon av at reim sluret og dårlig sjøvannstilgang. Tiltak dengang var å bygge om til doble Continental reimer og lage separat sjøvannsinntak i riktig dimensjon. Sjøvannsinntak gjennom drevet ble da blokkert. Dette er nå 14 år siden, og har ikke hatt noe kjøleproblemer siden. 

Takk for svarene jeg har fått. Føler for å undersøke de enkle tingene (eller de tingene som er mindre skru-jobb) grundig før jeg går på den svære demonterings jobben som bytte av topp pakninger er.

Studerer Mercruiser service manualen og den er inne på flere av de samme tingene som grunn til at motoren blir varm som dere nevner over her.

• 8 måneder senere...

Lenge nå siden jeg har gitt en oppdattering i denne saken, så føler for det nå.

Motet sviktet etterhvert til å gjøre noe mer selv.

Har erkjent at jeg hverken har pågangsmotet eller kompetansen til å gjøre jobben.

Motoren ble derfor tatt ut av båten på høsten i fjor etter å ha funnet en kar med god kompetanse på dieselmotorer i båt.

Særlig Volvo Penta, men også mange Mercruiser motorer har han skrudd mye på.

Fikk etterhvert en oversikt over hva som er gjort;

Maskinering av 6 stk.topper. Slipt ventiler og seter. Plansliping. Byttet en topp. Byttet insug og eksospakninger.

Byttet topp pakninger. Byttet toppdeksel pakning, 2 stk. Honet sylindere, 6 stk. Byttet stempelringer. Byttet rådelager.

Byttet dysespisser, 6 stk. Montert ny starter. Byttet olje og drivstoff filter. Syrevasket varmeveksler. Ny motorolje.

Vasket motordeler i delvasker før montering.

Etter dette har motoren blitt startet opp på verksted på pall, tilkoblet batteri og dieseltilførsel.

Det som gjenstår nå er montering i båt og prøvetur.

IMG_20250110_130024497.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...