Jump to content

Pioner jolle, stygg farge

hakkepeiling.

Recommended Posts

hakkepeiling. skrev 1 time siden:

Har en pioner 8 fot bakkelitt jolle

Bakelitt er det nok ikke, Pioneer jollene er laget av PE.

Polytrol fungerer, men vil bli vasket vekk, det er jo bare en olje. Ville heller gått for tipset til @Eika. Har gjort dette på hagemøbler i plast, og det blir veldig bra. Poenget er at PE er en thermoplast som i motsetning til polyester kan smeltes. Med en propanflamme så smelter du det øverste skiktet, og siden plasten er gjennomfarget vil den få tilbake sin opprinnelige farge. Grunnen til at plasten falmer over tid er at den har en begrenset motstandsdyktighet mot UV-stråling fra sollyset. 

Varme funker, men min Pioner jolle var(er...) faktisk så grov og oksydert i overflaten enkelte steder, omtrent som 40 sandpapir, at det hvite forble hvitt når det smeltet, så måtte faktisk skrape det vekk med en sparkelspade og det ble ganske ujevnt og stygt. Fant ut at det beste ville være å pusse ned overflaten med sandpapir først og så "glatte" den med varme til slutt.

Komodo skrev 1 time siden:

Bakelitt er det nok ikke, Pioneer jollene er laget av PE.

.. men dersom jolla er gammel nok og UV strålene har fått brutt ned nok, så har jeg hørt om pionerjoller hvor plasten  begynner å minne om bakelitt i konsistens.  Da er jolla godt og vel klar for resirkulering.   Men da snakker vi flere tiår  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

PolarLi skrev 28 minutter siden:

min Pioner jolle var(er...) faktisk så grov og oksydert i overflaten enkelte steder, omtrent som 40 sandpapir, at det hvite forble hvitt når det smeltet, så måtte faktisk skrape det vekk med en sparkelspade

Ja, og det er helt naturlig. Det som skjer er at det ytterste skiktet om brytes ned av UV-strålene etter hvert blir tykkere. Plasten som er nedbrutt er ødelagt, og blir det skiktet for tykt må det vekk.

ivar skrev 20 minutter siden:

.. men dersom jolla er gammel nok og UV strålene har fått brutt ned nok, så har jeg hørt om pionerjoller hvor plasten  begynner å minne om bakelitt i konsistens.  Da er jolla godt og vel klar for resirkulering.

Ja, til slutt blir plasten helt sprø og sprekker for et godt ord. Da har den gått ut på levetia si :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...