Jump to content

Victron AGM bank - får strøm, men spenningen stiger ikke


Schjell

Recommended Posts

Hei,

Forbruksbanken min (2x165Ah Victron AGM) viste 12.1V idag tidlig etter ei natt uten landstrøm.

 

Starta motoren, sjekka med klampmeter at batteria får strøm, dei får 6.6A når motoren går på tomgang så det utelukker dårlig dynamo eller anna kluss med smartlading.

 

God spenning (13-14V) på batteria til startmotor og baugthrusteren.

 

Er forbruksbanken min gåen eller vil spenninga ta seg opp igjen om motoren får gå lenge nok?

 

Forbruksbanken viser normalt 13.5 - 13.7V når motoren er i gang.

 

Som alltid, takk for alle tips.

Link to post
Share on other sites

Med 6.6 A trenger du jo flere døgn på å lade opp 330 Ah.  Men hvis de andre batteriene er ferdig oppladet synes jeg 6.6 A ser lite ut.  Får du mer når du gir på litt turtall?  Det kan være greit å måle både spenning og strøm på alle batteriene og på dynamo. 

Link to post
Share on other sites

Schjell skrev 24 minutter siden:

Forbruksbanken min (2x165Ah Victron AGM) viste 12.1V idag tidlig etter ei natt uten landstrøm.

Jeg vet ikke hvor mye strøm du har brukt denne natta, men hvis du har så lav spenning etter ei natt i uthavn så høres det ut som om batteriene ikke var toppladet fra før. 

 

Schjell skrev 24 minutter siden:

Starta motoren, sjekka med klampmeter at batteria får strøm, dei får 6.6A når motoren går på tomgang så det utelukker dårlig dynamo eller anna kluss med smartlading.

Ikke helt enig. At du måler 6,6A ladestrøm viser at dynamoen gir noe lading, men veldig lite. Med helt nedtappet batteribank burde den gitt mer. Det du skriver under med at du normalt har 13,5-13,7V under motorgange tyder også på at du har problemer i kretsen din. Enten har du en skillediode som ligger og kjører ned spenningen, eller så kan det være en diode i likeretteren på dynamoen som er gåen. Prøv først å ruse opp motoren og se om du får høyere ladestrøm da. 

 

Schjell skrev 24 minutter siden:

Er forbruksbanken min gåen eller vil spenninga ta seg opp igjen om motoren får gå lenge nok?

 

Forbruksbanken viser normalt 13.5 - 13.7V når motoren er i gang.

Et sidesprang til hva du spør om, men allikevel. Vet ikke om du har for vane å ligge å lade med mortor, men det har vært mange diskusjoner om dette på forumet før. Konklusjonen har vært at det er en uting å ligge med motoren i gang i uthavn for å lade.

Link to post
Share on other sites

Beklager seint svar.

Måler 14.3V på dynamoen med motor i gang så antar det er den Victron skillerele saken. Ikkje begeistra for smartdingsen, flott når det funker, men vanskelig for meg å forstå. Må finne ut kor den tynne ledningen går. Har forsøkt å trekke den ut og inn av Victron saken uten at det hadde nokon umiddelbar effekt på spenning.

PXL_20230716_111610844.jpg

PXL_20230716_111640607.jpg

PXL_20230716_111655240.MP.jpg

Link to post
Share on other sites

Den tynne ledningen går til minus på batteri iht manual. På inngangen på skillereleet så måler eg 14.3 mot minus på batteri, på utgangen av skillerele mot minus på batteri så måler eg samme spenning som batteriet, 12.0 i øyeblikket.

Då antar eg at skiten er kaputt.

 

Bypasser eg denne om eg kobler sammen dei to feite røde kablene på henholdsvis inngang og utgang på skillerele? Er det ålreit? Funka no før i tida uten desse greiene?

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld, når skillereleet vart utkobla no så lader eg med over 60A no på forbruksbanken når eg har høgt tomgangsturtall. 

Den Victron saken skal byttast ut. Ein hjelpsam kar her foreslo å sjekke at ei av cellene ikkje var gåen på batteria først, det var dei heldigvis ikkje.

 

Bruker dei å ryke dei Victron skillerelea av og til eller var eg berre maks uheldig?

Link to post
Share on other sites

Vel, all elektronikk kan svikte en eller annen gang. Hva er modellbetegnelsen på ditt Victron skillerele?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, J-Å said:

Det går vel greit å koble sammen midlertidig ja.  Er du sikker på at Cyrix har B- tilkobling på 86?  Hvordan lades den tredje banken din?

Det der forstår eg lite av, send gjerne link til en manual som beskriver det, har leita uten hell.

Startbatteriet og Thruster/ankerspill batteriet er enkeltbatteri, ikkje bank mao. Usikker på korleis dei lader, men er ikkje noko Victron greier kobla til dei såvidt eg kan sjå.

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, bellen said:

Sjekk om du har styrestrøm til releet. 

Det er kun den eine kabelsko-polen som har vore tilkobla på min båt, altso den som går til minus på batteriet på diagrammet der. Utover det så er det kun den feite pluss ledninga inn og den feite pluss ledninga ut. Usikker på kor styrestrømmen kjem inn i bildet?

Link to post
Share on other sites

Oppkoblingen ser korrekt ut. 85 er en opsjon for å tvangskjøre releet men Cyrix skal fungere uten (senser på spenning). 86 må ha minus for at den interne relespolen og elektronikken skal ha strømtilførsel (de andre polene er jo bare pluss). Dersom ikke Cyrix kopler sammen med minus på 86 og pluss på 85 så er det gjerne gåent men er jo en fin måte å teste det på. Merk at det er en forsinkelse på innkopling av Cyrix basert på spenning, mulig denne son skaper trøbbel når en prøver å måle?

 

 

IMG_3627.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...