Jump to content

Betraktninger om det å ha båt......

Hekri

Recommended Posts

lurvetass skrev 16 minutter siden:

Enig i at de ikke trenger være arrogante.

Men det kan jo tenkes at han egentlig var flau for at han ikke klarer noe praktisk.

Da blir der som en teit form for forsvarsmekanisme.

Ja, enig i det. Tenker at det finnes mange forskjellige karakterer der ute??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Selvopplevd og referert omtrent ordrett. Det aktuelle fartøyet har flybridge. Medlemsskap ukjent. 

"Hvis du ikke har råd til........burde du ikke ha båt"... sier noe om holdninger. Selv K.I.Røkke hadde vel ikke sagt noe sånt til en relativt ukjent person med båt? 

Heller sagt med et smil at "jeg får støtte de som kan skru båt, for det kan ikke jeg - eller har ikke tid til". 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

10 hours ago, Hekri said:

(Håper du hadde et godt opphold i gjestehavna ifbm fotballturnering for noen uker siden!)

Takk for gode tips der ja - det ble bra. Fin plass på innsiden av gjestebryggen. Fin fotballcup, fikk besøk av svigers i bobil, og kalesjemakeren sydde et nytt vindu i en kalesje som røk - helt på sparket:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

lurvetass skrev for 7 timer siden:

Synes det er helt fint at noen med veldig god råd kan sette bort alt.

Det blir arbeidsplasser og inntekter for andre. Mye bedre enn at pengene syltes i ett skatteparadis.

Og den dagen han finner en ny finere båt kommer den gamle velholdte ut på bruktmarkedet så andre kan overta.

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Enig i at de ikke trenger være arrogante.

Men det kan jo tenkes at han egentlig var flau for at han ikke klarer noe praktisk.

Da blir der som en teit form for forsvarsmekanisme.

@lurvetass; du går nok av med prisen som en av de største diplomatene her på forumet! Du ser kvaliteter i trekuker som de fleste av oss andre bare får brekninger av :lipseal: Tar av meg hatten for deg :flag_bp:

Vi er forskjellige, har forskjellige egenskaper og interesser, og vi har forskjellige jobber og formuer.

For et par år siden lå jeg ved siden av en som hadde en helplanende båt ca 32 fot med 2 hekkaggregater. Begynte å snakke om service og slikt. Så spurte jeg hva det koster med service på disse. Nei, det satte han bort. Kunne ikke skru. Dessuten kostet det bare ca 50000, kanskje litt mer. Kanskje 100000. Leverte båtnøklene på høsten,  ig hentet båtnøklene på våren. Resten tok et selskap seg av. 

Var uansett ikke noe problem. Han bare jobbet litt ekstra. Brukte tiden på å selge litt til. Da tjente han de pengene, og det trivdes han bedre med enn å skru. 

Det var ikke sagt på noen nedlatende vis. Det var bare hans virkelighet. 

Min far kjøpte en bruktbil for litt tid tilbake. Nypris var 1,3 mill. Han betalte rett rundt 600 båtlapper.  Prisfallet var altså ca 700 båtlapper på 3 år. Så noen synes det er helt ok med verditap på 200+ båtlapper i året på bil. (Hun skulle ha ny bil.) Det var hennes virkelighet.

Men jeg tror i mange tilfeller gleden jeg har i min fiskebåt som kostet 20000 i anskaffelse, med et ekkolodd til 5000,  overgår gleden til mange som betaler det mangegangede i årlig service. 

Jeg vet ikke. Og strengt tatt bryr jeg meg ikke. Men jeg vet min glede av å gå ut i oktober for å fiske en dag. Den er på mange måter større enn gleden over turbåten. For i fiskebåten finnes det nesten ikke dårlig vær, men det finnes det i turbåten. :giggle:

Noen av oss her inne er helt sikkert i samme posisjon og sted at det å betale 200000 for årlig vedlikehold er helt ok, og andre av oss kan kanskje være i "bunnløs" gjeld.  Så får vi bare finne gleden i å pusle med det vi kan.

Selv er jeg ikke villig til å sette familien i mer gjeld for å ha båt, så har lånt litt på huset, og har en gammel turbåt. Men den gir oss glede den også.

Service gjør jeg selv. Det vil si, nå har guttungene begynt å lære og tar over. Og det er jo en verdi i seg selv å bruke tid sammen, og lære dem å håndtere tingene rundt seg med verdi og kunnskap.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kor mykje er din tid verdt?

For min del jobber eg som sjølvstendig næringsdrivende. Lønnen flytter seg alt etter Kor mykje eg jobber. 

Alt av båtopplag fikset eg sjølv. Tok en del tid. Kunne i teorien jobbet og tjent penger, men synes nå det er stas å gjøre det eg kan på egen hånd.

I sommer derimot hadde eg et problem eg prøvde å finne ut av i motoren. Brukte maaaange timer med hodet i motorrom, eller lesende på forum og i manualer.

Til slutt måtte eg inn på verksted (eller snarere, fikk plass på verksted). Alt arbeid, inkl feilsøking og montering av ny del kom på fire eller fem timer. En brøkdel av det eg hadde brukt. Delen var dyr, men det var også en del mikkmakk med returordning som verksted fikset. 

Kort og godt, av og til lønner det seg å bruke tida på det en kan, av og til er det greitt om man klarer det sjæl.  Balansen får man finne ut på egenhånd, om eg har valget mellom ukesoppdrag til 70.000 og stå og mekke på båten vet eg kva eg velger fra et praktisk ståsted. Men eg har alltid mer _lyst_ å mekke i båten...

Det er jo en forskjell om man selv må jobbe 5t pr verkstedtime, eller jobbe 1t for 5 verkstedtimer.

En annen ting er jo om man stoler på "profesjonelle". Har sett så mye rart av profesjonelle i båt, så er veldig skeptisk.

Om man ikke kan gjøre jobben selv, kan man vel i liten grad kontrollere det som er gjort også kanskje.

Selv kommer jeg til å gjøre grundig kontroll av arbeidet hvis/når jeg må bruke verksted igjen.

Av egne erfainger med proffe, kan jeg nevne:

-Holdt på å synke pga feil av verksted, 300k i forsikring

-Løs tilførselledning på motor

-Nestenhavari på nytt gir pga oljelekk etter feilmontert pakning(fant det tidsnok pga sjekkrutiner i motorrom)

-Stygge merker i motor etter demontering av undervannshus på service, og knekt giver ekkolodd.

Dette er fra vellrenomerte verksteder og representerer over halvparten av gangene jeg har benyttet verksted.

tobixen skrev On 17.7.2023 at 19.50:

Ja, det er noe jeg skriver om og om igjen ... begrepene "båtliv", "båt", "båtglede", etc har helt forskjellige betydning for de forskjellige.

Dersom man ikke har ressurser til å ta vare på båten, så bør man ikke ha båt. :-)

Noen av oss har ingen problemer med å bruke et par hundre tusen i året på å sette bort vedlikehold.  Andre av oss har ingen problemer med å bruke noen hundre timer i året på å gjøre ting selv.  Atter andre greier seg med en mindre båt, eller med en båt som krever mindre i vedlikehold.  Vi er alle forskjellige :-)

Du har helt rett. Godt skrevet.

Hadde alle båtfolk mekket på ting selv og polert selv osv så hadde arbeidsplassene vært færre og båtindustrien hatt et dårligere servicetilbud til de som ønsker eller trenger å sette bort ting.

Samme med restauranter. Hadde alle tatt med matpakke, eller laget mat selv så hadde det ikke vært rom for å drive restauranter. 

Det er godt vi er forskjellige. Noen har stor glede av å bruke noen hundre timer i båten selv av interesse eller av behov for å spare og har kanskje tid og kunnskap til dette. Mens andre bruker de samme timene i sin jobb som kanskje gir mulighet for å tjene penger så man kan sette bort slikt, enten man kan utføre det selv eller ikke har kunnskap eller interesse for det tekniske. Men jeg tipper alle koser seg like mye på sjøen uansett så lenge båten holdes i orden.

Selv er jeg sjeleglad for at det finnes noen til å stole på som kan fikse og holde båten fin for meg. På den måten kan jeg slappe av og ringe noen om noe skjer for å få tips og de har kontakter som gir verkstedstime raskt om det er behov, selv midt i juli. De som gir god service og gjør skikkelig arbeid skal selvsagt ha godt betalt også, slik bør det være. Og de som gjør ting selv bør spare penger, de bruker i stedet av sin egen tid.

Lingefan

Så er det jo gjerne slik også, at man får det man gir?

Når man har forutintatte holdninger om at om "de" har seilbåt, flybridgebåt, eller skjerf knytta i halsen, eller kns vimpel ja da er de automatisk ubehøvla drittsekker som man fnyser av, ja da er det kanskje ikke rart om man får samme arrogante holdning tilbake..

En drittsekk er en drittsekk uansett rase, religion, eller etnisk opprinnelse pleier jeg å si. Så kan man kanskje legge til uansett båt, selvhjulpenhet, eller inntekt også?

Respekt bør man egentlig gjøre seg fortjent til. i noen / de fleste tilfeller får man min respekt sånn i utgangspunktet. ufortjent. Men om det er slik at noen har mistet min respekt, eller sågar fått min disrespekt. da er det alltid fullt ut  fortjent.

Gullfisk skrev for 23 timer siden:

Det er jo en forskjell om man selv må jobbe 5t pr verkstedtime, eller jobbe 1t for 5 verkstedtimer.

En annen ting er jo om man stoler på "profesjonelle". Har sett så mye rart av profesjonelle i båt, så er veldig skeptisk.

Om man ikke kan gjøre jobben selv, kan man vel i liten grad kontrollere det som er gjort også kanskje.

Selv kommer jeg til å gjøre grundig kontroll av arbeidet hvis/når jeg må bruke verksted igjen.

Av egne erfainger med proffe, kan jeg nevne:

-Holdt på å synke pga feil av verksted, 300k i forsikring

-Løs tilførselledning på motor

-Nestenhavari på nytt gir pga oljelekk etter feilmontert pakning(fant det tidsnok pga sjekkrutiner i motorrom)

-Stygge merker i motor etter demontering av undervannshus på service, og knekt giver ekkolodd.

Dette er fra vellrenomerte verksteder og representerer over halvparten av gangene jeg har benyttet verksted.

Så har du et annet poeng da:

-hvis man gjør slike feil når man gjør alt selv så har man bare seg selv å takke. 

-hvis man setter bort jobben til profesjonelle og det oppstår en feil så må de utbedre det og fikse for deg.

En venn fikk ny motor da opplaget den lå hos glemte å helle på olje før sjøsetting. Den motoren var uansett 12-13 år gammel så det var jo egentlig helt ok passende for eieren uansett.

Jeg opplevde at en motor ble feilmekket på, da ble det forsikringsak. Jeg måtte dekke 20.000 selv, men resten av jobben kom egentlig på 150.000 så det var ok. Hadde de gjort riktig fra starten av hadde det trolig kommet på 40-50.000. Men det er samtidig vanskelig for meg å vite. Uansett vann i sylinder pga feilmontert turbo og mulig toppdekselpakning er i alle fall ikke helt sunt(ikke be meg utdype, for vet egentlig ikke helt hva som skjedde). Fordelen med å sette bort «alt» til profesjonelle er samtidig lovverket. Gjør man noe selv kan de si «men du har gjort ditt og datt så det er ikke vår feil».

Men motoren ble satt i stand igjen av merkeverksted på forsikring.

Lingefan

1 hour ago, Lingefan said:

-hvis man setter bort jobben til profesjonelle og det oppstår en feil så må de utbedre det og fikse for deg.

Det er nå litt forskjell på teori og praksis her.  Det er ikke utenkelig at det må mye krangling til før den profesjonelle parten innrømmer feil.

Så er det også ofte mange veier til Rom - mange måter å gjøre ting på, man kan gjøre en dårlig jobb uten at det er så galt at det blir reklamasjonssak på det.

Ofte (særlig på trebåt) er det slik at en liten reperasjonsjobb på overflaten fort avdekker behov for større vedlikehold.  En god profesjonell, i samarbeid med en båteier som er oppriktig interessert i båten sin (og som i tillegg stoler på den profesjonelle part og har god råd), vil kunne oppnå et optimalt resultat.  En båteier som ikke er interessert i annet enn å ha et statussymbol og bruke båten sin noen få helger i løpet av sommeren, kombinert med en profesjonell part med full ordrebok, harde tidsfrister, og et ønske om å kunne dra hjem og slappe av ved arbeidsdagens slutt, vil lakke båten uten å gjøre noe med råteskadene på båten og uten å ta ansvar for at lakken flasser av igjen midt i sesongen.

Selv har jeg tolv tommeltotter, men jeg synes fortsatt at det gir mening å gjøre så mye arbeid på båten som mulig selv, bare slik jeg blir skikkelig godt kjent med den.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 1 time siden:

Det er nå litt forskjell på teori og praksis her.  Det er ikke utenkelig at det må mye krangling til før den profesjonelle parten innrømmer feil.

Så er det også ofte mange veier til Rom - mange måter å gjøre ting på, man kan gjøre en dårlig jobb uten at det er så galt at det blir reklamasjonssak på det.

Ofte (særlig på trebåt) er det slik at en liten reperasjonsjobb på overflaten fort avdekker behov for større vedlikehold.  En god profesjonell, i samarbeid med en båteier som er oppriktig interessert i båten sin (og som i tillegg stoler på den profesjonelle part og har god råd), vil kunne oppnå et optimalt resultat.  En båteier som ikke er interessert i annet enn å ha et statussymbol og bruke båten sin noen få helger i løpet av sommeren, kombinert med en profesjonell part med full ordrebok, harde tidsfrister, og et ønske om å kunne dra hjem og slappe av ved arbeidsdagens slutt, vil lakke båten uten å gjøre noe med råteskadene på båten og uten å ta ansvar for at lakken flasser av igjen midt i sesongen.

Selv har jeg tolv tommeltotter, men jeg synes fortsatt at det gir mening å gjøre så mye arbeid på båten som mulig selv, bare slik jeg blir skikkelig godt kjent med den.

Det gjelder å ha et verksted/opplag man stoler på ja, som yter service også når ting feiler, enten det er båten som feiler eller verkstedet selv.

Har opplevd ansvarsfraskrivelse fra aktører som er rimeligere, men ikke like seriøse, og de benytter jeg ikke lenger.
Men ikke opplevd ansvarsfraskrivelse fra de jeg benytter per i dag, snarere tvert i mot yrkesstolthet, og de rydder opp.
Ikke billigst, men de rette stedene man har god kommunikasjon med yter meget god service uansett hva som skulle skje. 
Jeg har opplevd å få service flere ganger midt i juli fra en dag til en annen pga kontaktnettverket de har. Ganske behagelig. Koster penger? Selvsagt. Det ville vært merkelig om man ikke tok godt betalt for hasteoppdrag midt i juli. Har måttet bytte propell pga ødelagt vulk, det gikk på 3 timer midt i juli (2 av timene var kjøring til verksted), har måttet bytte drev, det tok riktignok 2 julidager pga forsikringsselskapet behandling, men de fikk fremskyndet taksering med skadetakstmann og behandling etc via sine kontakter. Imponerende kundeservice. Har måttet bytte reimer og løpejul på en motor flere ganger før de fant en feil det først var vanskelig å oppdage. Alle gangene fikset umiddelbart.

Har opplevd å måtte bytte styresylinder midt i ferien, heise opp og bytte, så ut igjen. Forsatt god ferie. Elsker steder der de sier de er tilstede i juli fordi det er da båtfolket ofte trenger hjelp.

Jeg synes det er rart at mange aktører i båtbransjen sier at de «tar ferie i hele juli», de må jo gå glipp av en del business skulle jeg tro :yesnod:

Lingefan

On 7/19/2023 at 9:52 AM, Gullfisk said:

I snitt blir det i allefall mer enn én times lønnet arbeid pr verkstedstime, pga skatter, avgifter, MVA, administrative ekstrakostnader, pluss at verkstedseier også gjerne vil ha noe fortjeneste.

En annen faktor her er hvor mange timer med egeninnsats på båten man må legge ned for å erstatte én verkstedstime av ekvivalent kvalitet.  For de av oss som er dyktige så ligger nok denne faktoren på under én.  Man har jo ofte litt fordeler med å jobbe på egen båt (kunnskap, kort vei til pauserom, ingen krav om 8-16-arbeidstid, kan vente på passende værvindu, etc).  For de av oss (meg selv inkludert) som har tolv tommeltotter, så ender man opp med å legge ned mange timers innsats og få et halvgodt resultat, mens en profesjonell kunne gjort bedre arbeid på én arbeidstime selv med én håndt bundet på ryggen.

(Pluss at man må bruke ekstra tid på å gjøre research, lese seg opp, poste dumme spørsmål på båtplassen, kanskje øve seg litt, før man kan gå i gang med selve arbeidsoppgaven)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

@tobixen, veldig bra konklusjon, selv om utgangspunktet var at dersom du ikke har et par hundre båtpenger å bruke i året, så burde du ikke ha båt! 

Jeg velger å tro at de fleste her på Bp ikke kvitter seg med båten selv om pengesekken er tom. 

Som de fleste sier, ingen er like, man velger, og gleder seg over båtlivet uansett. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...