Jump to content

Årø 28ac. Endelig ble det båt!


Selfjes

Recommended Posts

Velkommen til det absolutt beste forumet, og gratulerer med flott båt. Den vil du få masse glede av, og når du kan benytte deg av all kompetanse som er på baatplassen, kan du være trygg på at du får hjelp hvis det skulle oppstå noe med båten. Fortsatt god sommer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 3 timer siden:

Velkommen til det absolutt beste forumet, og gratulerer med flott båt. Den vil du få masse glede av, og når du kan benytte deg av all kompetanse som er på baatplassen, kan du være trygg på at du får hjelp hvis det skulle oppstå noe med båten. Fortsatt god sommer :thumbsup:

Takk😊 

Jeg har vert ivrig leser her inne i mange år nå😄 Tror ikke jeg skal begynne å telle opp timer vertfall🤣

 

Kompetansen som finnes her inne virker til å være bunnløs:sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisann alle sammen😊

 

henger kraftig på etterskudd her, men bedre seint enn aldri👍


Nå har vi endelig fått vår første tur i uthavn:sailing: Det ble en nydelig tur til Hidleholmen sammen med en til båt. Denne gangen var vi aleine i båten og ting begynner å komme mer på plass. Vi fikk også testa jollen med pågåhenger for første gang. Kan bekrefte at 3,5hk mangler litt på å komme opp i plan🤪

 

Etter 4 forsøk kunne jeg endelig nyte en kald en🤭 Her fikk første lærdom på turen, å sette anker krever litt trening🫣 De første forsøkene føltes greie ut bortsett fra at lina ble slakk når jeg holdt lit drag i den. På fjerde forsøk satt ankeret seg og det kunne merkes godt i hele båten🤩 Så har vi kjent det også.

IMG_5296.jpeg.884f9ab798ddb14c4f93215ced0fcf4a.jpeg

 

Helga fortsatte med videre øving på å ro. Og de fikk endelig ro litt uten tau også. Stor suksess når de fant ut at en kunne fange krabber lenger ut med håv fra båten🤣

IMG_5303.jpeg.1b432d8a566283a6de22357b6b09efcc.jpeg 
 

Ingen skal vertfall si at vi ikkje trenger plass🤭 det var heldigvis ingen andre båter😊
IMG_5327.jpeg.66353f7da9d65523ae0af38e4c5a786a.jpeg


Aktercabin klar til bruk

IMG_5298.jpeg.14864139a0862a3c1e673422010f4064.jpeg

 

IMG_5335.jpeg.6e908e9aeac8dafe5a32c7ac56843b1c.jpegIMG_5330.jpeg.b23f7dffefc334ca3947551e58929597.jpegIMG_5310.jpeg.6e1e32aab717470040103c63aa0c1dac.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Verden er liten! Ser nå har jeg passerte Hidleholmen da jeg var i området for to år siden! Kom fra Kopervik og dro inn gjennom Helgøysundet og forbi Hidleholmen.

 

Tok en pause i Eidssundet på Ombo før jeg, etter noen omveier litt her og der, endte opp med overnatting i Tau. Dagen etter en liten stopp i Jørpeland og innom Hommersåk før jeg lå noen dager i Stavanger i påvente av godt nok vær til å krysse sørover over Jæren og Lista.

 

Her har jeg passert Nord-Hidle! (Tror jeg!)

 

IMG-8953.jpg.7b0e541e634356645090ae9d79a78580.jpg

 

Og her ligger jeg i Eidssundet - på en brygge like ved fergeleiet.

 

IMG-8964.jpg.346fbb5377cde14142fef5bb1d3678c5.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Heisann. 
Skammer meg litt for ikke å svart før nå🫣 Liker best når tråder ikke bare plutselig stopper. Hadde egentlig planer om å ikke bli en av de🤭

 

Så her kommer fortsettelsen av sagaen😊

SverreOlsen skrev On 29.9.2023 at 1.21:

Jobber på MF Ombo, så ser ofte på båtene som ligger rundt om(litt sjalu 😜) tenkte å ta første overnattingstur i båten til påske tider, så har noe å se fram til 🤩 Holder dere til i nærheten av Finnøy? 

 

Båttur blir nok ikke helt det samme når man ikke bestemmer rute selv🤭 Vi holder til på Randaberg😊 i 7 knop er det ett lite stykke til Finnøy men ikke for galt😁

 

Pequod skrev On 2.10.2023 at 1.46:

Verden er liten! Ser nå har jeg passerte Hidleholmen da jeg var i området for to år siden! Kom fra Kopervik og dro inn gjennom Helgøysundet og forbi Hidleholmen.

 

Tok en pause i Eidssundet på Ombo før jeg, etter noen omveier litt her og der, endte opp med overnatting i Tau. Dagen etter en liten stopp i Jørpeland og innom Hommersåk før jeg lå noen dager i Stavanger i påvente av godt nok vær til å krysse sørover over Jæren og Lista.

 

Her har jeg passert Nord-Hidle! (Tror jeg!)

 

IMG-8953.jpg.7b0e541e634356645090ae9d79a78580.jpg

 

Og her ligger jeg i Eidssundet - på en brygge like ved fergeleiet.

 

IMG-8964.jpg.346fbb5377cde14142fef5bb1d3678c5.jpg

Ser ut som du hadde en herlig tur😍

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har startskuddet for årets båtsesong startet:sailing:

 

Vi sattset hardt og tok en tre-netters tur til Tingholmen. Været på vei var litt rufsete og med sørlig vind ga det en hel del mer bevegelse i båten enn madammen liker (i etterpåklokskapens navn kunne vi gått på nordsiden av Åmøy og sluppet bølger fra siden). You live and you learn🤭

IMG_6204.jpeg.e86d310b95268fe2639f74215f4e46f5.jpeg

 

Fra dag to ble været straks bedre og jolla fikk kjørt seg. 
IMG_6206.jpeg.f04078d637907a7c73104021bae04727.jpeg

 

Vi fikk også lekt «Elias» med gummibåten to ganger på en dag🤭 Først slepte vi en skjærgårdsjeep noen hundre meter til brygga. De hadde mistet strømmen. La meg bare si at det å slepe en båt mens man holder tauet i hånden (turte ikke binde fast i akterspeilet) og massen er noen ganger mindre en slepet var en anledning til å lære litt fysik. La oss bare si at styringen var like effektiv som å slepe med en kræsjbåt med motor i midten mens armen var i strekkbenk🥴 Men vi fikk buksert de inn til land etter litt😁 Runde to var så dramatisk som at en båt som lå i ei bøye litt utenfor hadde mistet båtsaken sin. Den ble lokalisert og reddet😊 matrosene fikk belønning i form av nystekte skoleboller🤤 tenk å ha komfyr i båten, for en luksus!

 

Rundt middagstider var det på tide å rydde holmen for døde trær og greiner. 
Har ett par ivrige fyrbøtere i husholdningen🤭 

IMG_6215.jpeg.7cb2f936ce3f76e0da98c2546e70d9b9.jpeg

 

Kan trykt si at når frosten kom snikende var bålet svært behagelig. 
 

Vi var også så heldige at i løpet av dagene fikk vi besøk av svært så hyggelige dagsturister. Veldig kjekt å treffe nye folk. Noen delte ut marshmellows og noen satte igjen ved til oss.

 

For en start på båtsesongen🤩


IMG_6231.jpeg.4db21bf536d1763bb9d2eebc9141384d.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Så var endelig årets høydepunkt unnagjort. Eller hvertfall nesten…

IMG_6363.jpeg.a21809b60d2d2c2c08bb9cbf818c3bf0.jpeg


For ett eventyr det ble🤣 Følte meg til tider som Askeladden uten flaks med bind for øyene🫣 

 

Først av alt må spyles. Det fikset admiralen og gamlingen👍

Stoffingen satte jeg bort til admiralen mens jeg skaffet en oversikt over hva som må gjøres mens vi er på land utenom normal båtpuss. Og det skal sies at det er mye sant i uttrykket «Den som leter, finner». 
 

- Bunnventil til septik måtte byttes. 
- Rydde opp i vvs-slanger rundt pumpe og varmtvannsbereder for å komme til bunnventil

- cutless lager må byttes

- bytte talgpakninger når man først har aksling ute. 

- anoder byttes 

 

Eventyret starter først ved første runde med innkjøp. Bestiller på klikk og hent for effektivitetens skyld. Det skulle vise seg at det ikke ble så effektivt. Når man er ett naivt rotehue som ikke dobbeltsjekker bestillingen så kan man garantere at det ble mange turer🤭 

 

Første som skulle byttes var gjennomføringen til septiken. Her var ventilen veldig hard når vi overtok båten. Men med litt og litt bevegelse så løsnet den og skjentes grei ut med normalt mye motstand. Men det skulle vise seg å bare være lureri. Når vi kunne se ventilen fra utsiden stod kula i halvstilling uten å bevege seg når vi vrei på hendelen inne🥴 i bilde under kan man se kula inni. Her har jeg begynt demontering. Måtte til med vinkelsliper og slipe bort utvendig flens. Basert på porøsitet ved møte med meisel og hammer samt kobber fargen godset var den nok moden for utskifting. 
Valget falt på trudesign da hele opplegget bare ble noen tiendels båtkapteins billigere. 

IMG_6344.jpeg.8b9d286699d218066f597815e46f0030.jpeg


Det er her læringen starter for meg, det er jo tross alt en første gang for alt (som lærevillig industrimekaniker av yrke så tenker jeg at dette kan jeg fikse). Og takket være mange gode tråder her inne så var vertfall selvtilliten på plass. Så etter litt boksing og trekking måten den til slutt gi seg. Måtte først rydde plass innvendig, slik så det ut før (en god armlengde fra dørken nedi her ligger ventilen):IMG_6340.jpeg.2b6652c12a6009df9b165f68f8d994ae.jpeg

 

Ut med alle slanger, vannpumpe og vv-bereder og ting ble vesentlig lettere å komme til. Det skal selvfølgelig legges opp litt mer oversiktelig og med en del nye slanger. Her er det faktisk brukt en del 19mm slange på 16mm skjøter og koblinger. Ser faktisk ut som at det er brukt varme for å «krympe» rørene på koblingene. Har ikke merket noen lekkasjer så det har jo faktisk holdt🤭

 

Når alt så skulle monteres på en fredag så viste det seg at jeg hadde fått med en 5/4» gjennomføring når jeg bestilte 1-1/2»😔 vel vel. Måtte ha mer bunnstoff uansett, da vi fikk ett 2,5l spann for lite i samme bestilling. Ingen skade skjedd da vi heller ikke hadde betalt for det og jeg burde ha dobbeltsjekket. I mitt forsvar hadde jeg 1 million tanker i hodet og dårlig tid:diving:  Det ble selvfølgelig oppdaget for seint til å bytte samme dag. Nok å ta seg til så null stress. Dagen etter bar det inn for bytte. selve bytte gikk smertefritt, hadde jeg bare fått med den nye. Oppi alt av cutless diskusjoner og annet smånips glemte jeg å få med den nye gjennomføringen. Det oppdaget jeg selvfølgelig ikke før jeg skulle i gang på lørdagen, 15 min på stengetid🤬 da var det bare å vente til mandag🥵 jaja, fortsatt mye å ta seg til. 
 

Til slutt fikk vi montert ny gjennomføring, ventil, stuss og slange opp til pumpa. 
IMG_6387.jpeg.c01f833ce5c0b24effcb4a2993fda26e.jpeg
 

Sika 291 ble brukt som tettning. På gjengene ble en todelt kombinasjon av loctight 55 og 291 brukt. Av lærdom jeg tar med videre så er teflon-skiva glatt for en grunn og man bør ikke med vilje har sika mellom den og mutter🤭 Alt ble strammet lett til for så å strammes opp skikkelig neste dag etter fjerning av sika mellom skive og mutter. Det gikk forholdsvis lett, heldigvis😮‍💨 Alt selvfølgelig prøvemontert uten tettning først for å få rett posisjon på hendel. 
 

Fortsettelse følger….

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...