Jump to content

Årø 28ac. Endelig ble det båt!


Selfjes

Recommended Posts

Heisann godtfolk:sailing:

 

Da har endelig en mangeårig drøm gått i oppfyllelse. Måtte til og med bare mase i ett lite 10-år🤭. Valget på første båt falt på ei søt lita snekke på 28 fot med liggeplass til alle 5😊 

 

Vi er 5 stk, 2 voksne og 3 barn (7, 10 og 12 år). Dette er vårt første forsøk på båtlivet. Og jeg håper jeg kan gi videre noen av gledene jeg selv vokste opp med på sjøen og alt jeg selv lærte. Rederinnen er ikke vant med båt så forhåpentligvis kan hun få glede av det hun også. 
 

Båten ble kjøpt i begynnelsen av juli og vi har hatt en dagstur og en overnatting. Det kan jo godt merkes at båten blir litt trang når man skal bo seg inn i den🤭 Vi har enda ikke fått alt på plass rundt omkring i skaper og skott. 
 

Vi har desverre  ikke kommet frem navn enda men foreløpige forslag fra de minste er:

- Trollungen 

- Femfloka
 

Jeg tenkte at jeg skulle bruke tråden her som en slags tur og arbeidslogg. Da det er en skute fra -81 så jeg føler meg ganske sikker på at det dukker opp ting etterhvert, forhåpentligvis ikke for store🤞

 

skip’ohoy:sailing:

Redigert av Selfjes
Skrev feil årsmodell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin snekke, vi har selv snekke, en Saga 27 fra 1986. Angående navn, så var forslaget Femfloka fra de minste herlig, gå for det!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk😊

Jeg har kenge kost meg her inne med utallige timer med hentetråder, prosjekter og andre kaninhull som finnes her inne🫡

Dette blir vel gjerne mitt forsøk på å bidra litt tilbake, selv om skriveferdighetene mine ikke rekker opp til de fleste her inne. Men det må nesten bare tåles🤭 

 

Første turen vår med båten ble en liten dagstur, med litt fisking og bunkring, etter første del av «prosjekt elektrisk» (mer om det når jeg får tatt bilde av resultatet). 


Andre tur ble vår første overnatting. Utrolig hvor mye som må med når man ikke vet helt hva som er i båten. Det var nemlig en del bestikk mm som fulgte med i båten. 
 

Ungene koser seg på vei til Stjernarøy

IMG_5050.jpeg.b95dc4f55c8fdb3980ec5280fc8e974c.jpeg
 

Her fant vi oss en liten holme ved navn Notaholmen og jammen traff vi brygga på første forsøk. 
 

Her fortøyd på første tokt

IMG_5054.jpeg.16957c15ba0226902ed9cdb93a484c0f.jpeg

 

Her var det riktig så fint men bare så dere er klar så må dere holde på gulrøttene. De innfødte kom løpende så for de hørte posen med gulrøtter. Og havneavgift fikk de🤭
IMG_5061.jpeg.e3c108453da79ab229b84d079004b352.jpeg

 

Hjerte i skuta er en trivelig liten Solé-Diesel SN85 fra 2003 som imponerte med lav støy og svært god respons. 
 

Så nå gjenstår å bli kjent med propelldrift (eller hva det heter). Det er nemlig ikke juksepropell i baugen🫣

 

Neste tur er planlagt rett etter sommerferien vi nå er på i Danmark om en god ukes tid. Om værgudene tillater det vel og merke🤞

 

Link to post
Share on other sites

Årø 28 er en romslig båt for sin størrelse, sies det. Så jeg tror dere har gjort et godt valg der. Og dere har jo et glimrende utgangpunkt for snekketurer dere dere holder til. Ryfylke er jo proppfullt av fine steder. 

 

Ikke bekymre deg for baugpropellen du ikke har, du vender deg fort til båten som den er. Snekker er relativt forutsigbare i oppførselen sin.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk. Når vi bare får pakket oss inn og utnyttet alle kriker og kroker skal vi nok få god plass😊 

 

Jeg skal nok klare meg godt uten baugpropellen, må bare ut å trene. Vi har hatt flaks med lite vind til nå så me litt øvelse skal det nok gå bra😄

Link to post
Share on other sites

Vi klarte oss fint uten visp på vår Saga 27 i 25 år, men du verden hvor mye enklere det har blitt etter at vi monterte visp for 10 år siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Velkommen som båteier! Hadde selv erfaring fra båtlivet som barn og ungdom da jeg skaffet meg en Nidelv 24 for snart ti år siden.

 

Da jeg oppgraderte til min Tresfjord 29 i 2019, så skulle jeg egentlig se på en Årø 28 etter at jeg hadde tittet på Tresfjorden, men ble så begeistret for den at jeg måtte ringe Årø-selgeren og si at jeg nok ikke kom likevel...

Link to post
Share on other sites

Velkommen og gratulerer med godt valg av førstebåt !!! Vi startet også med en snekke for 10-11 år siden, en Saga 27ac.  
Madammen (og naturlig nok ungene), hadde ingen erfaring med båt.

Vi brant oss et par ganger, men greide stort sett å holde turene komfortable i forhold til vær og vind. Dette gjorde at de tre landkrabbene mine ble glade i båtlivet, og det var faktisk madammen som foreslo å kjøpe større båt hvis vi «skulle fortsette med dette båtlivet».

Så da ble da ble det etterhvert det 😊

 

Link to post
Share on other sites

Catch22 skrev for 16 timer siden:

Velkommen og gratulerer med godt valg av førstebåt !!! Vi startet også med en snekke for 10-11 år siden, en Saga 27ac.  
Madammen (og naturlig nok ungene), hadde ingen erfaring med båt.

Vi brant oss et par ganger, men greide stort sett å holde turene komfortable i forhold til vær og vind. Dette gjorde at de tre landkrabbene mine ble glade i båtlivet, og det var faktisk madammen som foreslo å kjøpe større båt hvis vi «skulle fortsette med dette båtlivet».

Så da ble da ble det etterhvert det 😊

 

Det er akuratt det samme jeg håper på😄 

madammen sliter litt med båtsyke så vi krysser fringrene for flatt hav og at det går over🤞

 

Jeg skal prøve etter beste evne å legge ut masse bilder😊

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei og hå🤭 

Litt seint ut men er vel på tide med ny oppdatering😄 ei helg for seint men. 
 

Vi hadde en ny tur med ei overnatting denne gangen og. Men denne gang hadde vi med oss gjester. Totalt var vi 7 barn mellom 12 og 6 år og 5 voksne. Heldigvis skulle ikke alle sove ombord😮‍💨

3 av den gamle sorten og 1 av nyere dinglet mellom noen trær mens vi fikk plass til hele 5 småtroll i forkabinen, den er jo tross alt 260 brei, 1 voksen og en hund sov i midtgangen og 1 voksen og ett barn i akterkabinen. Med alt av pikk-pakk og mat og drikke var ikke 20-fot syken langt borte:wflag:.

(bilde er fra dag 2, det var strålende sol og helt nydelig første dag)

IMG_5233.jpeg.390a99c91291fbf6459ed34c7ed1fb09.jpeg


IMG_5208.jpeg.03982556754fc3b79638fce47c5fe455.jpeg

 

båten funker strålende som både badeland og tørkestativ😄

 

Alt i alt lever båten opp til forventningene. Vi var jo klar over at det ikke var Brødrene Dahl vi kjøpte båten av🤣 

 

Mens dag 1 inviterte til strålende sol og god varme hadde dag 2 andre planer med både torden og skybrudd. Ungene skulle selvfølgelig bade for det om🥶 Tordenbygene hadde selvfølgelig passert

 

På vei hjem insisterte gjengen på å sitte fremme i baugen. De holdt ut hele turen på 30 min👍IMG_5245.jpeg.10d02e9a786bac434682c22d6c853ad5.jpeg

Link to post
Share on other sites

Så begynner prosjektene😄

Jeg var ute tidligere i uken og la en streng  Tec7 over ett av vinduene da vi har en liten drypp lekkasje her. 

 

En av dråpene er fra innsiden. 
IMG_5039.jpeg.52666d78f2ec7fe48e2ab77b50133f76.jpeg

Mange dråper små🤭

IMG_5032.jpeg.84551c544dc9d30c6b496d1b90be0a35.jpeg

Vi prøvde først med Captein Tolleys tettnings middel. Det var nok det man kan kalle en delvis suksess da lekkasjen ble mindre. Så nå gjensto bare en dråpe i ny og ne i toppen. 
 

Denne har jeg forsøkt å ordne midlertidig med en streng Tec7 (ble fraråder å bruke 291 eller 591 hos maritim da disse vistnok ikke har UV-beskyttelse?🤔) på toppen av vindusrammen. Så nå gjenstår det å vente på regn. Typisk at vi har opphold i lange tider når man vil se om en midlertidig rep funker. 
 

Røffet overflaten med scufpads forsiktig før rengjøring med såpevann og silikonfjerner. Maskering må selgølgelig til for amatører🤣

IMG_5250.jpeg.4664a072bf3fcea09b19b5d3cce70d7b.jpeg
Resultat:

IMG_5257.jpeg.fed4d7dca8fa484f291baeed414203f9.jpeg

Så får man krysse fingrene mens man venter på skitværet🤞

Link to post
Share on other sites

Drittvær sørger man for selv med en vanlig hagespreder satt på "særs lokale regnbyger". Altså vippe fram og tilbake på det absolutte minimum. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev On 5.8.2023 at 23.16:

Drittvær sørger man for selv med en vanlig hagespreder satt på "særs lokale regnbyger". Altså vippe fram og tilbake på det absolutte minimum. :)


Det kunne jeg forsåvidt godt ha gjort, tenkte ikke så langt akuratt da🤭 hadde skokk med unger med som slett ikke hadde tolmodighet til å vente😄

Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men et råd jeg ikke kan unngå å gi deg. Sør for at du har kontroll på dieselsystemet ditt, og i særdeleshet tanken. Tror 80% av alle havarier skyldes skitten diesel. Særlig med tanke på at båten er gammel bør du ta en titt nedi og forsikre deg om at det ikke er masse grums og dritt nedi der.

 

Ellers var det herlige bilder og ungene får minner for livet:-)

Link to post
Share on other sites

larole skrev for 1 time siden:

Litt på siden, men et råd jeg ikke kan unngå å gi deg. Sør for at du har kontroll på dieselsystemet ditt, og i særdeleshet tanken. Tror 80% av alle havarier skyldes skitten diesel. Særlig med tanke på at båten er gammel bør du ta en titt nedi og forsikre deg om at det ikke er masse grums og dritt nedi der.

 

Ellers var det herlige bilder og ungene får minner for livet:-)


Takk for tipset. Skal få opp mannhullet å sjekke. Foreløpig ser filterkoppene fine ut😊 men tanken er som du sier gammel🫣

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...