Jump to content

Noen med erfaring med Biltema loddebolt til taukutting?

Blouberg

Recommended Posts

Tviler på at det er noe særlig varme annet enn ytterst på tuppen av den "pistolen". Dessuten sier manualen at den slår av varmen etter 12 sekunder. Så må en vente 48 sekunder for å få varme igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har et slikt sett.  Jeg mener å huske at manualen sa noe slikt som at den kun kunne brukes 12s om gangen ja, men det er ikke noe teknisk hinder for å bruke den lengre.  Den har alt for lite watt til at man får varmet opp noe som helst på bare 12s.  Jeg bør trolig kjøpe noe loddeutstyr som det er litt mer futt i.

Jeg og en kompis hadde noe tid til overs i vinter, og lagde noen armbånd for nettbutikken til Veteran Aid Ukraine (den nettbutikken er visst lagt ned nå ... hm, håper de fikk solgt i allefall noe av det vi lagde).  En dedikert elektrisk taukutter anså vi for å være for dyrt for å lage en mindre mengde armbånd.  Jeg husker ikke om det var loddebolt eller loddepistol (men antar det var en pistol - kompisen som kuttet tauene) vi kjøpte, billig fra Leroy Merlin.  Det var kjipt arbeid å kutte tauene, men det fungerte.  Dette var dog ikke fortøyningstau, men ganske tynne greier.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Lars H. skrev 10 minutter siden:

Tviler på at det er noe særlig varme annet enn ytterst på tuppen av den "pistolen". Dessuten sier manualen at den slår av varmen etter 12 sekunder. Så må en vente 48 sekunder for å få varme igjen.

Ja, så også det. Blir vel litt snaut det

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

tobixen skrev 2 minutter siden:

Det var kjipt arbeid å kutte tauene, men det fungerte.  Dette var dog ikke fortøyningstau, men ganske tynne greier.

Takk for tilbakemelding. Tror nok det blir å kjøpe en dedikert taukutter

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Det var kjipt arbeid bl.a. pga avgasser.  Om det ville vært mindre kjipt med en dedikert taukutter vet jeg ikke.  Jeg vet heller ikke om det ville gått raskere med en dedikert taukutter.  Jeg antar at idealtemperaturen for smelting av loddetinn kanskje ikke er den samme som idealtemperaturen for kutting av syntetiske tau.  I bunn og grunn koker det sikkert ned til hvor mye tau man skal kutte - skal man drive profesjonelt i butikk og selge tau i "løsmål" bør man vel ha skikkelig utstyr, har man noen få tau man skal kutte på egen båt så ser jeg ikke vitsen med å kjøpe dedikert utstyr for dette.  Selv bruker jeg mest saks/kniv og evt lighter for å smelte tauet etterpå.

Settet med loddebolt og loddepistol ligger alt for dypt i verktøyslageret til at jeg gidder å finne den frem bare for å kutte noe tau, i tillegg må man kanskje finne frem skjøteledninger - dersom jeg skulle ha stuet enda et verktøy ned i lageret ville det bare blitt enda mer arbeid å finne frem noe som helst derfra :-)

11 minutes ago, tobixen said:

Jeg mener å huske at manualen sa noe slikt som at den kun kunne brukes 12s om gangen ja, men det er ikke noe teknisk hinder for å bruke den lengre.  Den har alt for lite watt til at man får varmet opp noe som helst på bare 12s.

... men skal jo ikke se bort i fra at de har lagt inn "bedret sikkerhetsfunksjonalitet" i nyere utgaver av loddesettet sitt.

tobixen skrev 2 minutter siden:

Selv bruker jeg mest saks/kniv og evt lighter for å smelte tauet etterpå.

Er det ikke sånn vi alle gjør det?

Enten bare klipper og deretter prøver å smelte sammen en bust med løse fibre (min metode), eller taper før kutt så fibrene holder seg sammen til man får smeltet dem (den smartere metoden).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

https://www.flak.no/produkter/tauverk-og-fortoeyning/tilbehoer-til-tau/taukutter-230v-p1031303 

Har flere ganger vurdert å kjøpe meg en elektrisk taukutter, men aldri fått ut finger. Særlig på høsten når jeg holder på å klargjøre hummerteiner og spleiser tau hadde det vært kjekt med en slik. Fortøyningstau er det ikke fullt så ofte at jeg trenger å spleise, men de myke gode fortøyningstauene med litt tykkelse på er det faktisk litt stress å smelte tuppen på, så akkurat da er det nok ekstra kjekt med en taukutter. Bruker sylskarp kniv til å kutte tauet, og en liten gassbrenner (turbo-torch) til å smelte.

Popeye70 skrev 20 minutter siden:

Enten bare klipper og deretter prøver å smelte sammen en bust med løse fibre (min metode), eller taper før kutt så fibrene holder seg sammen til man får smeltet dem (den smartere metoden).

Samme metode her, ble bare litt fristet av den Biltema saken, men det blir vel å fortsette som før. 

Takk for tipset om dyneema saks @Maika

Hakkannen skrev 1 time siden:

Denne metoden + lighter på steroider gjør jobben ganske grei synes jeg. Ikke trenger man tilgang til strøm heller.

Denne ser fiks ut, samme gassflasker som vi har om bord til strandgrillen.

Komodo skrev for 15 timer siden:

https://www.flak.no/produkter/tauverk-og-fortoeyning/tilbehoer-til-tau/taukutter-230v-p1031303 

Har flere ganger vurdert å kjøpe meg en elektrisk taukutter, men aldri fått ut finger. Særlig på høsten når jeg holder på å klargjøre hummerteiner og spleiser tau hadde det vært kjekt med en slik. Fortøyningstau er det ikke fullt så ofte at jeg trenger å spleise, men de myke gode fortøyningstauene med litt tykkelse på er det faktisk litt stress å smelte tuppen på, så akkurat da er det nok ekstra kjekt med en taukutter. Bruker sylskarp kniv til å kutte tauet, og en liten gassbrenner (turbo-torch) til å smelte.

Hadde det funket å varme knivbladet på gassflammen? 

Kunne blitt smelt og Kapp i ett. Men hadde vel ødelagt herdingen i knivbladet? 

Hilsen

Lurvetass

kappa av en oppfliset ende på et tykt tau i går.  teipa før jeg skar.  Fant ikke lighteren, men varmluftpistolen lå innen rekkevidde, funka den også :giggle:

sikkert ikke like aktuelt ombord , der er vel stormlighter eller sånn gassbrenner tingen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har en liknende slik lighter som er veldig hendig, lett å fylle med slik lighter gass beholder, og brenner varmt. Den bør jo være kjempebra til "tape, kutte, brenne" enden på tau. 

Er veldig retningsstyrt varme, og kjempefin til å tenne på røykspon og mye mer.

Liten og hendig.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kokekar/matlagning/kjokkenredskaper/gassbrennere-005129/

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har en veldig maken greie, kjøpt på Leroy Merlin ifbm reperasjonene denne vinteren.  Den var veldig hendig til litt av hvert, helt til gnisten sluttet å fungere.  Den er fortsatt anvendelig, men litt mye styr nå siden man må ha en ekstra lighter til å tenne den opp med.

Vi kjøper ellers massevis av slike lange lightere, de er fin-fine til å fyre opp gassen med ... men av en eller annen grunn har de begrenset levetid.  Noen av de (bic) er engangslightere som ikke kan (eller i allefall ikke er beregnet) for å fylles på.  Det er greit nok, til formålet å fyre på gassblusset så trenger man egentlig bare gnist.  Bortsett fra når f.eks. barna skal fyre opp, da er det greit med en pilotflamme.  Andre av dem har gass, men mangler gnist.  Atter andre har både gass og gnist, men vil av en eller annen grunn ikke lage flamme.

Vi hadde én som var en slags mellomting av vanlig lighter og gassbrenner - den var utformet som en lighter, hadde relativt lang "fleksibel snute" (man kunne bøye den til slik man ønsket før man fyrte opp flammen), den hadde lighter-størrelse på gassblusset, men blå/gjennomsiktig varm flamme.

Jeg har denne loddebolten og bruker den til taukutting. Ja - den gjør jobben, men ikke bra (har for lite varme) og bruker ganske lang tid på å skjære seg gjennom tauet.

Det er ikke  ofte jeg trenger å kutte tau, så for min del er det til å leve med, men skulle jeg ha gjort dette mye så ville jeg funnet en annen løsning.

De små butan-brennerne (se "lighter på steroider" i tråden over) fungerer greit, men jeg synes at vanlige lighterne (BIC osv) slukker lett når jeg jobber ute.

Det er nevnt over, men jeg gjentar det: Selv om det bare er anbefalt å bruke denne loddebolten i 12 sek av gangen så fungerer den "utmerket" så lenge man holder knappen inne. Ikke noe teknisk i veien for å la det gå varme i den mye lenger enn det altså. Og i realiteten går det 10-15 sek før tuppen overhode er blitt varm nok til å begynne å skjære i tauet.

10 minutes ago, forskern said:

Og i realiteten går det 10-15 sek før tuppen overhode er blitt varm nok til å begynne å skjære i tauet.

Det går fort 10-15 sekunder før det er varme nok til å smelte loddetinn også ... og mye lengre tid før ledningene som skal fortinnes blir varme nok.

Jeg mistenker at "maks 12 sekunder" egentlig skal leses som "vi tilbyr ingen garanti på dette produktet".  Det er noe jeg har merket meg relativt ofte i det siste.  Lensepumper hvor det i bruksanvisningen står med liten skrift ... "ikke beregnet på å ta unna plutselige mengder vann" (husker ikke den eksakte ordlyden - jeg oversetter det til "vi nekter å ta noe ansvar for at båten din synker"), samt et drikkevannsfilter hvor det poengteres at man må være sikker på at vannet på inntakssiden av filteret må være av drikkevannskvalitet (grunnen til at jeg trenger et drikkevannsfilter er jo at jeg ikke stoler på vannet på andre siden av filteret), etc.

Heldigvis er norske forbrukerkjøpslover ganske gode.  Dersom man med Biltemas loddepistol må holde knappen inne i ett minutt for å kunne få loddet noe som helst, mens det i manualen står at man kun kan holde knappen inne i 12 sekunder, så tror jeg at man i utgangspunktet har rett på å få opphevet kjøpet - uavhengig av om apparatet tåler det eller ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...