Jump to content

Havnespy observert på Koster - sprer seg snart innover Oslofjorden?


tobixen

Recommended Posts

"Havnespy" er en fremmedart som utkonkurrerer og kveler alt annet av bunnliv og som utnytter fritidsbåter og fiskeutstyr til å spre seg.  I motsetning til pukkellaks og stillehavsøsters er det ikke engang spiselig.  Nå står det på NRK at arten er observert på Koster og at man frykter at den skal spre seg innover Oslofjorden.  Eller, det står vel egentlig at det bare er et "tidsspørsmål" før den sprer seg innover Oslofjorden.

 

Det er mange her som har båt i Oslofjorden og som liker å feriere på Koster.  Nå bør man altså enten være svært forsiktig med det, eller la vær?  Eller bare akseptere "fait accompli" at havnespy er kommet for å bli?

 

https://www.nrk.no/osloogviken/havnespy-oppdaget-i-sverige_-statsforvalteren-vil-unnga-at-det-havner-i-oslofjorden-1.16488565

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 5 minutter siden:

Det er mange her som har båt i Oslofjorden og som liker å feriere på Koster.  Nå bør man altså enten være svært forsiktig med det, eller la vær?  Eller bare akseptere "fait accompli" at havnespy er kommet for å bli?

 

Jeg bor midt i et havnespyområde, så jeg har egentlig ikke noe annet valg enn å bruke båten. Men jeg har aldri sett antydling til havnespy på båten når jeg har hatt den opp. Så det er ikke så sikkert at det sprer seg lett via fritidsbåter i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er stygt redd for at det er like enkelt å bli kvitt som stillehavsøsters eller kaniner i Australia.. Det litt snodige er at artene som kom i seilskutetida/med ballastjord osv er vernede (planter på Natvigs Minde i Stvg, noen rare snegler fra New Zealand i Reddalskanalen osv) mens de nye er persona non grata. Kjipe greier.

Link to post
Share on other sites

index skrev 2 minutter siden:

 

Jeg bor midt i et havnespyområde, så jeg har egentlig ikke noe annet valg enn å bruke båten. Men jeg har aldri sett antydling til havnespy på båten når jeg har hatt den opp. Så det er ikke så sikkert at det sprer seg lett via fritidsbåter i alle fall...

Kan være Viksunden må bli den nye Flytten, med portforbud sør for Karmsundbrua og nord for Bleivik 😜

Link to post
Share on other sites

Slik er det vel alltid, det som var sterkt uønsket for x-hundre år siden (og i enkelte tilfeller bare tiår siden) blir plutselig til akseptert kultur.  Hvorvidt disse bør være fredet eller svartelistet vil jeg ikke mene noe om.

 

Pælemark er vel forøvrig en tidligere obskur "fremmedart" som ble global som følge av seilskutetiden.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 50 minutter siden:

Kan være Viksunden må bli den nye Flytten, med portforbud sør for Karmsundbrua og nord for Bleivik 😜

 

Det kan godt være ja! Den trives uansett best i nærområdet, og går nesten i rute som Flytten gjorde:lol:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Nå har dykkere lett etter havnespy i Ytre Hvaler nasjonalpark, men ikke funnet noe. Miljødirektoratet går nå ut med en anbefaling til fritidsbåteiere om å ikke reise til Koster. Ønsker lykke til med den anbefalingen...

 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18051907/fant-ikke-havnespy-i-oslofjorden?publisherId=17847187&lang=no 

 

Kan ellers legge til at jeg trodde jeg fant Havnespy her på Hvaler i fjor i forbindelse med inspeksjon av kjettinger på flytebrygger ved to forskjellige anledninger. Ved den siste anledningen tok jeg opp noen eksempler og fotograferte, og rapporterte inn til Fiskeridirektoratet som uønsket art. Etter relativt kort tid fikk jeg svar om at det jeg hadde funnet var brødsvamp, ikke havnespy. God nyhet der altså, men det er vel fremdeles en mulighet for at det første funnet kan ha vært havnespy. Jeg vil anta at det er et tidsspørsmål før vi har dette her hos oss også. 

 

Dette er altså brødsvamp. Under vann var det veldig likt det jeg har sett av havnespy på bilder.

04.jpg.44ea6d76347248d9a1c7535d44b754af.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...