Jump to content

Batteri tømmes(?) ved bruk av hydraulisk lift på Yamaha F150


baatn

Recommended Posts

Har et FIAMM Diamond 74Ah 680A batteri i båten min. Det har sittet i mange år og fungert greit, men lå ute i vinter med kanskje noe lav spenning i år. Har ladet opp flere ganger med en Biltema "smart" lader, og får da 13V etter lading, 12.8V etter det har stått en stund, men etter litt bruk viser den normalt 12.2-6 på instrumentpanelet når jeg skrur på tenning før og etter båttur. Måler jeg på polene er det ca 0.1-2 mer. Start har aldri vært problem, men jeg har innstilt meg på at det kanskje må skiftes snart.

Sist jeg parkerte båten og skulle heise opp motor (Yamaha F150) hørte jeg at den begynte å slite, og så stoppet den. Ventet litt, og så fikk jeg kjørt den opp. Tenkte at ok, nå har batteriet gjort nytten sin, så jeg dro og kjøpte et nytt - Biltema SMF Fritid 73Ah 550A. Dette ladet jeg helt opp et døgn før jeg satt det i.

Det rare da er at da jeg skulle teste det, hadde jeg fortsatt problem med tilten! Kjørte den ned, hørte bokstavelig talt batteriet bli ladet ut eller ikke greie å gi nok strøm på vei ned. Batterispenningen som viste 12.8V gikk under tiltingen ned til 10-11V. Pauset jeg tiltingen så gikk hvilespenning opp igjen etter litt venting. Prøvde så å starte motor, null problem, kjørte så tilt med motor i gang og da var det helt normal fart/lyd både opp og ned. Slo av tenning og kjørte tilt opp og ned litt, virket bedre men fortsatt gikk hvilespenning på batteriet nedover.

Kan det være noe med ledningsnett eller med tiltmotoren? Jeg har null peiling men har grunnkurs elektro og skole-multimeter så jeg kan kanskje måle meg frem til noe :)

Bonus spørsmål: Det gamle batteriet satt jeg på lading da det viste 12.4V, det sto i ca. 10 min på laderen før den viste "Full".. Skal jeg kaste Biltema-laderen, eller er batteriet ferdig?
Link to post

Jeg ville begynt med å verifisere begge batteriene.
Lad de opp og ta de med til BT slik att de kan måle begge batteriene med batteritesteren.
Du er ikke den første som har kjøpt ett nytt batteri med lav kapasitet på BT.
Ikke fordi batteriene til BT er dårlige men fordi det kan virke som de kan mangle gode lade rutiner på batterier i noen butikker.
Så kjøper du ett batteri med lav spenning på er det sulfatert og mangler kapasitet.
Spenningen på ett slikt batteri er jo bra etter man lader det opp men når man belaster det så detter spenningen.
Det er noen her på forumet som har med seg volt meter når de kjøper batterier og kjøper man av noen som ikke holder de ved like så avslører man kjapt de batteriene man ikke vil ha pga lav spenning som igjen fører til sulfatering på cellene.
Så start med det enkleste og kanskje mest trolige før du kaster bort tid på det andre.

En viktig ting til.
550 A er lite og antagelig mindre enn det Yamaha spesifiserer til F150.
Det kan jo også gi deg slike problemer.
Finn ut hva Yamaha spesifiserer og hold deg til deres anbefalte minimum.
Batteriet du har kjøpt er nok best egnet til forbruk.

Link to post

La til ett viktige poeng over som du må ta stilling til før du går videre med det batteriet du har kjøpt.
Uansett så få de til å måle start amp på batteriet før kjøp og det skal ikke være mindre enn det som står på batteriet.
I dette tilfelle rundt 550A noen som jeg tror er endel mindre enn Yamaha sin spekk.
Så antagelig må du finne deg ett bedre egnet batteri selv batteriet er i orden i seg selv.
"halv lading" er ikke noe term for måling men trolig mente de att spenningen på batteriet indikerte att batteriet var 50% fullt.
 

Link to post

Gogglet kjapt batteri til Yamha F150.

 

https://www.manualslib.com/manual/2175871/Yamaha-F150.html?page=24

Så batteri han har kjøpt har for lite start kapasitet og er ikke egnet om det er i orden heller.
Tror jeg ikke gidder å utbrodere forskjellige målenormer utover basic.

Batterier kjøpt i norge er gjerne oppgitt etter EN normen mens endel motor fabrikkanter spesifiserer i CCA.
Det er nesten likt men ikke helt så godt å vite hvis man skal balansere på grensen.

 

I fra manual 680- 1150 CCA som er 620-1000 EN

Omregningstabel i fra CCA til EN

https://battery-service.com/support/cca/

Er vel ikke noe mer å lure på.
Bytt inn batteriet du har kjøpt til ett egnet ett

 

Link to post
Da byttet jeg i et med 86Ah 730A. Morsomt nok i forhold til siste kommentar står det i spesifikasjonene "CCA EN: 730".
Sjekket "øyet" på de som sto i butikken, av 4 var det svart på 3 av de, jeg tok det ene med grønt. Batteritest viste 12.70V målt 675A.

Da håper jeg ferien som starter i dag blir en tur på sjøen! Takk for alle gode tips
Link to post
baatn skrev for 10 timer siden:

Bonus spørsmål: Det gamle batteriet satt jeg på lading da det viste 12.4V, det sto i ca. 10 min på laderen før den viste "Full".. Skal jeg kaste Biltema-laderen, eller er batteriet ferdig?

Det er vanlig at et gammelt batteri med redusert kapasitet viser full lading etter kort ladetid . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
baatn skrev for 5 timer siden:

Oppdatering: Batteri funka bra, men tilten var like treg, og så stoppet den. Og dett var dett.

Jeg er ikke overrasket over det må jeg si. Tipper du har irr og rust i enkelte kontakpunkter. Det gir deg et spenningsfall som kan arte seg som det du beskriver. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...