Jump to content

Inverter, dieselgenerator og dynamo - kjøres samtidig?

Pime

Recommended Posts

Hvorfor må du koble dieselgenerator inn på landstrømkontakten? Er den ikke integrert med det elektriske anlegget ombord? Jeg har fyrt opp generator et par ganger under seilas for koke opp noe pølsevann, men kun ved lav hastighet. 

Og la motorer gå samtidig som lader er tilkoblet 220v er normalt uproblematisk med en moderne lader.

@TrikkerN Lønning sier dette forsåvidt tydelig, men jeg vil legge til enda tydeligere:

Har du et 230 volts landstrømanlegg ombord som også kan «mates» fra generator eller inverter, så må du ha et system som utelukker disse kildene (land, generator, inverter) fra å levere strøm inn på anlegget samtidig. Det er ulike måter å løse dette på; f eks en manuell 3-veisbryter;

https://www.svb24.com/en/sterling-manual-3-way-switch-32-a.html

Det finnes også varianter med automatikk som typisk vil prioritere rekkefølge slik; 1 landstrøm, 2 generator, 3 inverter.

https://sterling-power.com/collections/ac-crossover-switches/products/automatic-manual-ac-power-selector-switch

Men som nevnt, du kan aldri ha mer enn ‘en strømkilde inn på 230-voltanlegget samtidig. 

Ps; Jeg hadde selv den manuelle bryteren på forrige båt og har nå den automatiske. 

Om du bruker generatoren til å powre MPen (multiplus inverter/lader), går det fint. Og det regner jeg med du gjør da du kobler generatoren i landstrømskontakten, som MPen sikkert er koblet til. MPen vil fase seg inn på spenningen fra generatoren, slik at det ikke blir kortslutning. Jeg gjør dette selv i båten min noen ganger. Men vært forsiktig så du ikke overbelaster systemet. Det tåler vel opp til 3600W (16A). Du kan IKKE koble generatoren inn etter MP. Da vil du få kortslutning på anlegget, og både MP og generator vil sannsynlig bli ødelagt. 

@larsenigarasjen . Her forutsetter du at trådstarter har kombinert lader/inverter, (MultiPlus).

Han opplyser imidlertid bare at han har en Victron inverter 24volt til 220 volt på inntil 1600 watt, og ikke 3600w/16 Amp som du viser til. Det kan altså like gjerne være en ren inverter (f eks Phoenix), som ikke kombineres med batterilader.

Forøvrig er jeg enig i dine resonnementer ang mulig kortslutning.

Mitt råd til @Pime er å få en elektriker til å se på dette da din spørsmålsstilling tyder på at du kan komme til å gjøre farlige feil som følge av manglende kunnskap. 

HansH skrev for 12 timer siden:

ar du et 230 volts landstrømanlegg ombord som også kan «mates» fra generator eller inverter, så må du ha et system som utelukker disse kildene (land, generator, inverter) fra å levere strøm inn på anlegget samtidig.

Når jeg ligger ved land, er jeg koblet til med kun landstrøm. Da er inverteren på og alt virker fint på 220 V og 24 V. Jeg har separat Victron 24 V lader og Victron 1600 W/24-220 V inverter. 

Når jeg ikke ligger i havn med landstrøm, drar jeg ut landstrømledningen og plugger inn kabel fra generator. Det må jo gå greit?

Men hva hvis jeg med generatoren inne, starter hovedmotoren? Kan det bli noe kluss da? Da lades vel batteriene fra hovedmotoren og Victron laderen samtidig?

@Pime

Opplever en viss usikkerhet her rundt hvordan systemet ditt er koblet. 

Er landstrøm kun til batterilader og 230 kontakter ombord mates fra inverter?

Ja, da går det greit å bruke generator "som landstrøm", men du får ikke noe mer enn de 1600 watt'ene

Lader og dynamo kan fint mate batteriene samtidig (i alle tilfeller jeg er kjent med)

ttyridal skrev for 11 timer siden:

@Pime

Opplever en viss usikkerhet her rundt hvordan systemet ditt er koblet. 

Er landstrøm kun til batterilader og 230 kontakter ombord mates fra inverter?

Ja, da går det greit å bruke generator "som landstrøm", men du får ikke noe mer enn de 1600 watt'ene

Lader og dynamo kan fint mate batteriene samtidig (i alle tilfeller jeg er kjent med)

Iflg forrige eier av skøyten, som jeg nå har vært i kontakt med, overtar visstnok landstrømmen, eller da generatoren, alt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...