Jump to content

"Hentetråd" Skilsø 34 fra Sør til Vestlandet..


Thomas_h

Recommended Posts

Da var endelig/Plutselig tiden kommet da vi ga opp Sørlandet for denne gangen. 

 

Båten ble overtatt i Arendal 1st Juli og vi har putlet rundt om kring her sør i noe som minner om en dårlig vestlandsommer. :giggle:

Når det er sagt har vi hatt det veldig kjekt. Etter en kapp kikk på Yr for kommende uke, fant Rederinnen ut i dag, at nå kaster vi inn håndkle og trekker opp på land (til hytten i Hardanger). 

Så da skal båten så raskt som mulig til vestlandet. Det vil si, ikke indre lei, om ikke været krever det. Familien sendes med bil direkte til Hardanger, så jeg går alene (om ikke andre matroser trenger skyss)

 

Jeg sjekket værmeldingen og ser ut som eneste mulighet før muligens torsdag er nå med en gang. Eller det vil si vi får ikke gått før i morgen tidlig (fra ca 05 tiden). 

 

Kjapp kikk på Barentswatch viser at det er max 1,5-1,8 meter signifikant, og vind opp til 8ms. 

 

Men på Barentswatch ser jeg "Sever Weather Warning" fra sen morgen til midt på dagen (området øst for Arendal).

Jeg planlegger å gå tidlig, og jeg ser det er fralandsvind?

 

Hva tenker dere? idiotisk? eller gjennomførbart? 

 

Hvis OK, med det været som er meldt, hva tenker dere om rute? 

Sprangeidkanalen er 4,5 fri høyde og båten er 3,90 så bør gå bra hvis det er nødvendig. 

 

Litt bakgrunnsinfo; 

- Båten en 2016 Skilsø 34

- Jeg ligger nå i Tromøysundet. 

- Har gått ruten et par ganger før, men da indre lei der det var mulig for opplevelsen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Snart forbi Mandal nå. Måtte senke farten litt da båten gikk for fort i bølgedalene. 🫠

 

Bølgene/døingene har litt identitetsproblemer. Kommer fra flere rettninge og endrer mening i ett. 

 

Har møtt 2 båter ila dagen, så ikke mange på sjøen. Jeg så det var tett Kø inn til arendal havn i går. 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er nok fremme i egersund til lunsj og hardanger til Middag. 

 

Jeg skulle til å skrive at sjøen ble bedre. Nydelige dønninger pg medsjø oppover forbi Mandal.. MEN!! Før jeg rakk og oppdatere så kom vindsjø fra land og laget rot igjen.. 

 

Neste waypoint er Lindesnes. 

Link to post
Share on other sites

hei hei. Så ikke denne før nå.

 

har sittet å fulgt med på været siste uka jeg også da jeg har en båt som skal fra Kbh til vestlandet. Telte på knappene om å ta denne muligheten du gjør nå men anså den til å bli litt for knapp da hele turen ville blitt bortkastet om jeg kom over Skagerak og vindøkningen hadde kommet tidligere.

 

Hvordan det er oppover finner du ut snart. Meldingene tilsier at det er ok, men det har stått på mye og lenge fra vest så hadde ikke blitt overrasket om det er noe mer enn meldingen tilsier.

 

Om målet er Egersund, kan det lønne seg å runde inn rundt hidra og følge tett på land oppover for en mer behagelig reise. 

den mest slitsomme delen i dag tror jeg blir fra Egersund og oppover og spes ved jærens rev

 

jeg satser på neste avgang som ser ut til å bli torsdag/ fredag 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker sap.. 

 

Jeg byttrt om til indre lei etter lista. 

 

Bølgene byttet nå rett før lista.. 1 meter rett i snuten. Måtte ned til 16kn her. Litt vanskelig å trimme båten rett da jeg fortsatt har "store" dønninger rett bakfra, så blir å trimme rett ned i bunn. 😅

 

Går innom Egersund for litt bunkers i båten og magen, så rett videre til Hardanger. 

 

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 24 minutter siden:

forholdene greie?

Ja, ikke så værst. Lengre bølger.  så jeg vurderte rette veien.. men har ikke gått på innsiden før.. så prøvde det. På vei ut igjen nå. 

 

Det var ikke autoroute, men import fra navionics. Ser det er på alle rutene her. 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 4 timer siden:

Da trodde jeg at jeg gikk på grunn.. Men det var bare en Hval!!! 

:eek: Hadde du hvalkjenning eller var drt bare at du plutselig så "skjær"?

 

Det koster unna må jeg si. For meg som er vant til 8 knop tar det strekket litt lengre tid :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Hadde du hvalkjenning eller var drt bare at du plutselig så "skjær"?

Ser jeg var litt uklar.. jeg så plutselig en svart stein 10-20 meter forran båten.  Men de dykket, og traff ikke noe. Heldigvis for begge..

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 18 minutter siden:

Var min nabobåt

Så bra.. behandlet han den bra? Medlem på forumet? 🤣

 

Var ikke klar over at den var foliert nei, men skroget har ikke noen synlige riper, og vannet pærler av. 

 

Overbygget må jeg jobbe litt på ut over høsten, da den er litt mer støvmagnet

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 9 minutter siden:

Så bra.. behandlet han den bra? Medlem på forumet? 🤣

 

Ja den ble behandlet så fint, atte ! Jeg er ikke kjent med at han er her inne, men man vet jo aldri :smiley: 

Jeg så den kom ut på nett, uten folien, så var derfor jeg linket den mot deg nå. Så fant jeg bildene med regnummeret som var det samme du har satt som VHF kallesignal i avataren din. Forrige eier har så klart byttet til Skilsø 35. Flotte båter begge 2 ! Lykke til med din.

Link to post
Share on other sites

Endelig mat.. ventepølsen ble spist før foto shoot

20230724_171138.jpg.50fe2cf64031d1c0a71df1ada76ef104.jpg

 

 

Flott vær i haugesund. Varme i vannet enn arendal også. 

20230724_175304.jpg.8b0be34f423456ad5195f11abcc727e0.jpg

 

Været i hardanger kan sees bak dette kjente landemerke..

20230724_181818.jpg.50990c1f72aaf165750fecc23ef57069.jpg

 

Nå har jeg kjørt bak en regnsky siden kl 4, men ser ut som den har slått swg ned på hytten. Nå skal dere bare se at finværet kommer tilbake til dere. 

20230724_185838.jpg.f6da7973f6601e9991f5c1e960710ea3.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...