Jump to content

Toalettmiljø

Regina III

Recommended Posts

Jeg bare MÅ dele min erfaring etter do-oppdatering. Jeg skiftet til elektrisk toalett, vel og bra, men den STORE forbedringen var å skifte fra sjøvann til feskvann for spyling. Det ser ut til at det var SJØVANNET som luktet, ikke så mye våre etterlatenskaper. Prøv og LUKT ! Forskjellen er mer enn verdt det lille ekstra vannforbruket!

Hyggelig at du har erfart en kraftig forbedring men jeg har ALLTID brukt sjøvannspyling og har ikke hatt luktproblem. Kan det være at du har hatt vanninntaket litt for nærme utløpet slik at du har spylt med "brakkvann"?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

En annen ting du også vil oppleve er fraværet av dannelse av urinstein i systemet.Har selv montert ferskvannspyling iQuantum og er meget fornøyd med dette .Med 350l. vann ombord er dette intet problem.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Saltvannet som ligger i toalettskålen er en fin grobunn for visse mikroorganismer son lager det mange kaller "dasslukt" i båten. Kjent fenomen som løses enklest ved å sørge for å bytte ut vannet av og til, eventuelt har man i en liten skvett med sanitærvæske. Den ulitmate løsningen er å bytte til ferskvannsspyling, eller å ha båt uten do

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Den ulitmate løsningen er å bytte til ferskvannsspyling, eller å ha båt uten do

Det finnes nok et alternativ. Jeg hadde samme problemet med lukt fra tolettet. Fikk tips om at dette kunne skyldes sjøvannet. Rutinen ble derved at jeg tappet et par kopper med ferskvann fra kranen i toalettrommet og skylte ned med dette ved turens slutt. Det er først når saltvannet får stå en stund, at det begynner å lukte. Er ikke lenger plaget med lukt etter dette enkle håndgrepet.

I båten vår er avløpet på vasken kopla slik at vatnet renn ned i toalettet. På bidevindsseilas fungerar dette slik:

Du går på do, spyler ned, lukkar dasslokket, vaskar hendene og går ut. Neste gong du skal på toalettet tar du på deg støvlar.

Vi ser fordelen med enkelt å kunna spyla ned med fersksvatn for å redusera lukt, og difor har vi til no ikkje endra opplegget.

Jeg bare MÅ dele min erfaring etter do-oppdatering. Jeg skiftet til elektrisk toalett, vel og bra, men den STORE forbedringen var å skifte fra sjøvann til feskvann for spyling. Det ser ut til at det var SJØVANNET som luktet, ikke så mye våre etterlatenskaper. Prøv og LUKT ! Forskjellen er mer enn verdt det lille ekstra vannforbruket!

Takk ska`r du ha for tipset! :wink:

Det skal jeg jamen gjøre. :yesnod:

Har snart svart belte i shopping av båtutstyr :blush:

Har kjøpt nytt el.toa., slanger, septikktank, el.lensepumpe m/kvern så det var et glimrende tips for at "utstyret" skal holde lenger.

Har 120 liters vanntank ombord og 40 liters septikktank, så det burde ikke by på noe problem med ferskvann til dette.

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)

den STORE forbedringen var å skifte fra sjøvann til feskvann for spyling. Det ser ut til at det var SJØVANNET som luktet, ikke så mye våre etterlatenskaper.

Jeg lest nettopp en lengre diskusjon om båttur på europas kanaler, og der var det ikke saltvann som ga luktproblemer. :lol: Saltet skaper problem med urin, men det er andre ting i vannet som skaper problem med lukt. Å bruke "drikkevann" til å skylle er en løsning. Sanitærveske er en annen mulighet.

Har 120 liters vanntank ombord og 40 liters septikktank, så det burde ikke by på noe problem med ferskvann til dette.

Det kommer jo an på hvor lange turer du drar på og hvilke andre aktiviteter du driver med.

Det idéelle er kanskje å ha stor nok plass til to toaletter hvor ett går på ferskvann og ett på sjøvann? (Det kan høres ut som ren luksus, men det er uansett kjekt å ha et rom hvor søkkvåte klær kan henge til tørk, og da kan det bli en fornuftig plassutnyttelse likevel.)

Lukta kommer gjerne første gangen man pumper etter at båten har ligget ubrukt en uke eller to, og den kommer fra vannet. Forsvinner fort når toalettet kommer i normal bruk igjen.

Pleier å slå på litt sanitærveske (hvis jeg husker det) når jeg forlater båten, og den skal ligge ubrukt en stund. Det er ikke mye som skal til - kun "noen dråper". Opplever ikke dette som noe problem.

Jeg har ikke noe tro på at saltvannet er årsak til lukt fra septiktank. Jeg hadde endel problemer med det på Skilsø'n. Jeg hadde i en skvett sanitærvæske daglig og brukte ofte en bøtte med ferskvann i skåla uten at det ble noe bedring av den grunn. Jeg gjorde "alt", sjekket alt men det kom en stank av og til likevel. Ikke alltid, ikke en eim hele tiden, men en stank etter bruk ofte. Men med daglig bruk i ferien hjalp det mye. Jeg har alltid passet på at det ikke blir stående noe/mye i tanken over flere dager, og tømmer tanken på søndag kveld, etterfyller med ferskvann og sanitærvæske. Jeg har ståltanker.

Jeg har ikke svar på hvorfor dette egentlig er et så stort problem.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Når lukta kjem etter bruk, så tyder det på at det ikkje kjem frå septikktanken, men frå vatn som står i slangane til og frå klosettet. Der får vatnet dårleg lukt av å stå stille i lengre tid. I samband med bruk/pumping blir dritlukta "frigitt".

Og det er slik, som bitteliten skriv, at saltvatn "rotnar" etter kort tid ved stillstand. Ferskvatn gjer det same, men det tek betydeleg lengre tid. Difor hjelper det med ferskvatn i systemet.

Jeg har ikke svar på hvorfor dette egentlig er et så stort problem.

Tanklufting, for liten eller tett sådan :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei,

Her er det faste prosedyrer som må til. Gjerne 1 dl hver gang, og bare den mørkeblå typen fra tethford som er beregnet på porta potti. Når båten forlates etter helgen har jeg alltid spylt igjennom en ekstra gang med rent ferskvann, gjerne varmt, og hatt på sanærveske . Det første som skjer når jeg er tilbake ombord er å ha på en skvett sanærveske igjen. Ved feriebruk over mange dager har jeg på etter behov gjerne annenhver dag. Hver høst sjekker jeg at luftingen er i orden. Og jeg har aldri lukt i båten.

En sannhet med modifikasjoner forresten. Har enda ikke opplevd at slangene holder mer en 5-8 år, før en kan ane en dunst gjennom disse og da blir de byttet. Er det forresten noen som har anbefalinger å komme med når det gjelder slanger som holder lengre?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...