Jump to content

Prosjekt aluminium seilbåt 1968 Olle Enderlein 40


Kalleklovn

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt meg et kjempeprosjekt ved navn Buccaneer en spesialbygget seilbåt tegnet av Olle Enderlein på 40 fot bygget ved Wärtsilä vasa verftet i Finland. I båten sitter en gammel Mercedes OM621 i ukjent stand. Innvendig har tidligere eier gjort om på innredning, men det gjenstår en del finish samt nytt elektrisk anlegg.
 

Tidligere eier av båten måtte gi opp prosjektet grunnet sviktende helse, mens jeg i en blanding av kjærlighet ved første blikk, fotsyke og dunning-Kruger effekt (jo mindre du vet om en ting jo enklere ser det ut) kjøpte båten. 


Det første jeg skal sette i gang med er utbedring av tæringsskader på skrog, lurer i den anledning på om det er noen som kan anbefale en kompetent sveiser i Nittedal eller Oslo området? Tidligere eier har fikset noen tæringsskader ved å gjenge opp skrog og bruke gjengestag for å tette dette igjen (tipper det er der det kommer rust) planen er å fjerne dette og sveise inn friskt aluminium.
 

Jeg lurer også på om noen har tips til hvilket medie jeg kan sandblåse med, har hørt at ikke alt er bra å bruke på aluminium.

 

Planen min er å gjøre skroget ferdig for å sette den ut og frakte den til Vestfold, vet noen om det finnes noen med stor nok kranbil til å løfte 13,2 tonn uten mobilkran i området? 
 

Jeg slenger ved noen bilder og hvis det er stemning for det kommer jeg til å komme med litt oppdateringer underveis. Hvis noen har noen anbefalinger til tråder eller annet jeg bør lese angående aluminiumsbåter setter jeg pris på det. 
 

legger også ved link til Finn annonse til de som er nyskjerrig:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310365115

 

 

AC18FBFB-5FC0-49DA-BD49-76138C94F6A4.jpeg

0D8D189E-F941-4927-B015-30AA07095BCB.jpeg

39A0056D-0C0C-42A5-A620-5C539AE47D65.jpeg

24D467C1-A7CE-47FA-B4E0-9DF8EA35FBD7.jpeg

2D2665BC-91E3-4BA6-8B7E-F769BE14FB6B.jpeg

BEDA5923-1CFF-4185-89EC-93E8BA7288E1.jpeg

55DBA034-0D3C-46DD-911D-31B5B9B4A917.jpeg

8823A294-8F98-46D7-94B8-19F020BD937B.jpeg

ECF0F786-3DF5-4E75-AFBF-A74909C3E176.jpeg

81A8B4FE-B4FB-456B-9E74-60F2961D1EF1.jpeg

8E7F5C90-5A58-40CD-9D73-AEA9B997E03E.jpeg

Link to post

Velkommen til dette utmerkede forum!

 

Jeg kan ikke hjelpe deg med noe av det du spør om. Ikke vet jeg hvilken bakgrunn eller kompetanse du har. Men på et slikt prosjekt ville det nok vært verdifullt om du tilegnet deg sveisekunnskap rundt MIG og aluminium. For under prosjektets gang vil sikkert behovet melde seg både for innsveising av braketter/fester og til nå ikke oppdagede korrosjonsområder. I tillegg bør alt elektrisk legges opp 2-polet. Jeg kan ikke se for meg at motoren noen gang vil kunne møte det kravet. Og alt metall som ikke er metall må isoleres fra skroget. Dette er liksom basisen for å komme ut i andre enden med et vellykket prosjekt.

 

Håper du følger opp med en 'prosjekttråd', slik at vi kan følge fremdriften. Det er flere slike tråder her inne. Men, så vidt jeg vet, du er den eneste med renovering av en større aluminiumsbåt.

Link to post

Takk Huldra! 


Har fulgt med her i ganske mange år, så er vel på tide å bli en aktiv bidragsyter. Jeg har veldig lite erfaring med sveising, kun litt pinnesveis, så tenker at det under vannlinjen skal jeg hyre inn profesjonelle til å gjøre også får jeg opparbeide meg kompetanse etterhvert med ting over vannlinjen.

 

På det elektriske er jeg mer stødig med fagbrev og fagskole - så der regner jeg med å kunne utarbeide en bra slagplan på hvordan jeg skal gjøre det etterhvert. 2 polet brudd, har nettopp kjøpt skilletrafo, skal lese meg opp på hvordan jeg bør gjøre det med tilkobling eller ikke av jord for å slippe å bli offeranode for hele båthavna.

 

Har sett det bli nevnt krypstrømsdetektor, dette har jeg ikke vært borti før, men skal lese meg opp på det. Kommer nok til å bruke dobbeltissolert kabel når jeg trekker om og legge i rør for å minske sjansen for å få skade og lekkasjestrøm den veien. Motoren må jeg kikke nærmere på før jeg kan se om det er verdt å spytte inn noe tid og båtlapper i den, men ja elektriske må evt. gåes igjennom.

 

Jobber på verft og der bruker vi ruller med teflon til å bruke mellom forskjellige metaller, regner med at det er en grei løsning i tilfelle. 

Tenker å følge opp med prosjekttråd ja, men i drar jeg på jobb i 2 uker, så blir ikke mye oppdateringer før jeg kommer hjem igje. Nå må jeg benytte tiden til å suge til meg kunnskap og erfaringer så jeg er klar til å gjyve på med friskt pågangsmot når jeg er tilbake!

Link to post

Du hadde et spørsmål om sandblåsing. Den anbefalte metoden er å bruke 'alugrit' blåsesand. Etter husken er 'alugrit' knust aluminiumoksid. Materialet er skarpt og vil gi en kornet overflate og er et utmerket underlag for maling. Vær oppmerksom på at aluminium danner oksid straks etter blåsing. Det er derfor formålstjenelig å få på et lag 2-komp  primer omgående. Mitt felt er våtkorrosjon. 

 

Mulig du kan ha nytte av å lese de første sidene av tråden 'Byggingen av Hulda på oppfordring'. Der er det et kapittel om blåsing.

 

Når det gjelder motoren, så har denne glødeplugger med minus til gods, starter med minus til gods og det samme gjelder dynamo og sensorer. Jeg vil tro at med så mye minus spaserende rundt, vil det være utfordende å opprette en felles minus som vil kunne monitorere potensialet i skroget. 

 

Skilletrafo og TT-anlegg på 220 V er nærmest et must. Står vel også en del om dette under Byggingen av Hulda.

Link to post
Hulda skrev 18 minutter siden:

Jeg vil tro at med så mye minus spaserende rundt, vil det være utfordende å opprette en felles minus som vil kunne monitorere potensialet i skroget. 

 

Dette har jeg ikke så mye peiling på, bare så det er sagt! Men motoren står jo på gummilabber, alle slanger er plast/gummi og det er lett å isolere aksling fra girflens med en fleksibel kopling av ikke isolerende materiale. Vil ikke da motoren stå som en selvstendig enhet, selv om den har felles minus? Eller vil den fortsatt påvirke skroget på noe vis?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er ikke sikkert at labbene isolerer, det finnes i bruk noe som heter 'antistatisk gummi' og leder strøm. Videre er sjøvann elektrisk ledende, samme er 'grønt' vann. Og mange fleksible koblinger er konstruert for å lede strøm (ref. dette med å koble landjord til batteri minus og/eller motorblokk).

 

Den gangen jeg jobbet hos CAT, var marinemotorene uten elektriske komponenter. Luft/fjær/hydraulikkstart, ikke dynamo, oljetrykk og temperatur via rør/slanger osv.

 

Nå, på Volvo yrkesmotor, er f.eks. dynamo 2-polet og i tillegg er dynamo montert med isolasjonssett. Vanlige marine med seildrev har isolasjonssett mellom motor og drev. Sleipner baug/hekkpropell kommer med isolasjonssett. Det er rett og slett omtrent umulig å hindre at støv og dritt lager bro for elektroner som vil på vandring om man ikke bruker isolasjon. Børstestøv er en utmerket leder. 

Link to post

Ja, det er nok umulig å sikre seg helt uten komplett topolt anlegg på motor. Jeg ville nok i dette tilfellet ha funnet meg en motor som allerede er topolt. Den gamle Mercedesen ser jo uansett rimelig pleietrengende ut, og da er det fort mindre arbeid å skifte til noe annet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...