Bølgebryter Startet 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2023 Marna MB10A : startrele : tilkobling? Nytt relé skal kobles til, men det er ikke merket hva som skal hvor. Takknemlig om noen vet hva merket 85, 86, 87 og 30 på det gamle Bosch samsvarer på det nye fra Wood Auto, merket A, B, C og D (kjøpt hos Marna og har skrevet e-post til dem, men ikke fått svar enda). Link to post
J-Å Svart 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 Jeg tar ikke ansvar for konsekvensene, men jeg kan komme med et forslag C tror jeg er 30 + 12V og D må da være 87 til starteren. Det som er litt rart er det ser ut som B er koblet til C (vanskelig billedvinkel). Da må jo A kobles til minus for å få start, og det er ikke ihht skjema. Hvis B ikke henger sammen med C , så kan den trolig kobles til 86, og da A til 85. I verste fall begynner starteren å gå når du kobler til A (til D-). Da må det inn et lite rele til. Link to post
Bølgebryter Svart 27.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 Takk, J-Å, for skjema over startsystem og kobling til det gamle Bosch startrele’et. Ja, fotoet mitt, med det nye Wood Auto startrele’et til venstre, har litt dårlig vinkel, og viser ikke så bra at påtegnet B og C faktisk er festet sammen. Her vist øverst på et ekstra foto. PS: fikk også svar om dette i en FB-gruppe, og setter inn skjermbilde av det her. Ha det godt! :) Link to post
index Svart 27.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 86 til A og 85 til festebraketten til releet. Siden releet ikke har egen minuspol. Kopler du slik Oscar skriver over så smeller det når du setter spenning på... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bølgebryter Svart 28.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2023 Ja, takk også til deg, index. Siden B og C på det første bildet mitt av det nye rele’et ikke viste så bra at de var koblet sammen, var det bra jeg ikke koblet ledningene slik jeg ble opplyst om på FB at var riktig da! Så her har jeg oppdatert bildet slik jeg nå har koblet det for å fungere ok: 85 = A (ledning fra den nye dynastarterens ramme (-), som på det gamle startrele’et gikk til 85, går nå til A på det nye bildet, dvs festebraketten nede på det nye rele’et) 86 = B (ledning fra nøkkelbryter, som på det gamle startrele’et gikk til 86, går nå til B på det nye bildet av det nye startrele’et) 87 = D (ledning fra undersiden på dynastarteren, som på det gamle startrele’et gikk til 87, går nå til D (den nederste bolten) på det nye bildet av det nye rele’et. 30 = C (ledning fra +12 V fra batteriet, som på det gamle startrele’et gikk til 30, går nå til C (den øverste bolten) på det nye rele’et. Legger også ved et bilde av slik den nye dynastarteren og det nye startrele’et faktisk ser ut og er koblet sammen og også et bilde av det nye laderele’et. Så nå har jeg god gnist og start på MB10A’en og riktig lading! Tilfredsstillende også med ny coil, kondensator, stift og rotor. Noe justering av bl.a. tomgang/ forgasser gjenstår etter renset fueltank og overgang fra 95 (E10!) til 98 oktan, men motoren går i vaffal endelig igjen! Ny impeller og manifold, så kjøling og vannutkast i eksos er bra. Termostat åpner seg ok. Det blir godt å teste i gir og med belastning over tid underveis. Link to post
index Svart 28.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2023 Godt du fikk det til å virke igjen. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart 28.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2023 Godt å se at noen gidder å merke kablene. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn