Jump to content

Marna MB10A : startrele : tilkobling?


Bølgebryter

Recommended Posts

Marna MB10A : startrele : tilkobling? Nytt relé skal kobles til, men det er ikke merket hva som skal hvor. Takknemlig om noen vet hva merket 85, 86, 87 og 30 på det gamle Bosch samsvarer på det nye fra Wood Auto, merket A, B, C og D (kjøpt hos Marna og har skrevet e-post til dem, men ikke fått svar enda).
 

IMG_1718.jpeg

IMG_1709.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg tar ikke ansvar  for konsekvensene, men jeg kan komme med et forslag

 

C tror jeg er 30 + 12V  og

D må da være 87 til starteren.

Det som er litt rart er det ser ut som B er koblet til C (vanskelig billedvinkel). Da må jo A kobles til minus for å få start, og det er ikke ihht skjema. Hvis B ikke henger sammen med C , så kan den trolig kobles til 86, og da A til 85. 

 

I verste fall begynner starteren å gå når du kobler til A (til D-). Da må det inn et lite rele til.

 

 

 

 

 

Koblingsskjema-Bosch-for-MB10A.jpg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk, J-Å, for skjema over startsystem og kobling til det gamle Bosch startrele’et. Ja, fotoet mitt, med det nye Wood Auto startrele’et til venstre, har litt dårlig vinkel, og viser ikke så bra at påtegnet B og C faktisk er festet sammen. Her vist øverst på et ekstra foto. PS: fikk også svar om dette i en FB-gruppe, og setter inn skjermbilde av det her. Ha det godt! :) 

 

IMG_1725.jpeg

IMG_1740.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ja, takk også til deg, index. Siden B og C på det første bildet mitt av det nye rele’et ikke viste så bra at de var koblet sammen, var det bra jeg ikke koblet ledningene slik jeg ble opplyst om på FB at var riktig da! Så her har jeg oppdatert bildet slik jeg nå har koblet det for å fungere ok: 

 

85 = A (ledning fra den nye dynastarterens ramme (-), som på det gamle startrele’et gikk til 85, går nå til A på det nye bildet, dvs festebraketten nede på det nye rele’et)

 

86 = B (ledning fra nøkkelbryter, som på det gamle startrele’et gikk til 86, går nå til B på det nye bildet av det nye startrele’et)

 

87 = D (ledning fra undersiden på dynastarteren, som på det gamle startrele’et gikk til 87, går nå til D (den nederste bolten) på det nye bildet av det nye rele’et.

 

30 = C (ledning fra +12 V fra batteriet, som på det gamle startrele’et gikk til 30, går nå til C (den øverste bolten) på det nye rele’et.

 

Legger også ved et bilde av slik den nye dynastarteren og det nye startrele’et faktisk ser ut og er koblet sammen og også et bilde av det nye laderele’et. 
 

Så nå har jeg god gnist og start på MB10A’en og riktig lading! Tilfredsstillende også med ny coil, kondensator, stift og rotor. Noe justering av bl.a. tomgang/ forgasser gjenstår etter renset fueltank og overgang fra 95 (E10!) til 98 oktan, men motoren går i vaffal endelig igjen! Ny impeller og manifold, så kjøling og vannutkast i eksos er bra. Termostat åpner seg ok. Det blir godt å teste i gir og med belastning over tid underveis.

 

IMG_1718.jpeg

IMG_1747.jpeg

IMG_1751.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...