Jump to content

Bygge 24fot snekke fra diesel til strøm motor

AMV

Recommended Posts

Hei.

har ei gammel plastsnekke på 24fot (sollux)  som ungene lekte med på sjøen.

den har yanmar dieselmotor som er vrak.

det er nokre år seiden denne var i bruk..

har ein liten ide om å pusse denne opp og sette i elmotor..

har sett litt på youtube men trenger litt inspill.

båten skal etter oppussing være i et vann. det er ikkje stort så trenger ikkje verken stor fart (bør være 3-4 knop) eller ekstrem rekkevidde.. 

samtidig så vil eg jo ha såpass med strøm at eg kan dorge i nokre timer uten å lade :)

vil selfølgelig ikkje bruke for mykje penger på dette.. men forstår at det kommer til å koste litt..

har funnet en motor på nett som kanskje kan brukes?? denne er med vender og styring.. 

Har en batteripakke (syre/bly) fra nædstrømpakken til en fiskebåt som eg tenkte å bruke i starten.. dette er en pakke på 16 stk 12v 33A batteri..

planen er at om dette fungerer så blir det nok ny batteripakke.

Nokon som ønsker å uttale seg??

Husk å sjekke moment og turtall for å finne ut om det passer I forhold til propellen. Jeg fant ikke noe om dette på nettsiden du øinket til. Hvis du må ha utveksling blir det straks mer komplisert og dyrt.

Hva med å bare kjøpe en påhengsmotor og sette den på brakett hvis det ikke er så veldig værhardt i det lille vannet?

Det blir mindre vekt og du slipper å ha rekkeviddeangst og den er nok også lettere å selge eller bruke til noe annet om du etterhvert kvitter deg med snekka.

Spennende prosjekt! :thumbsup:
Å gli rundt i 5knop uten en lyd høres nydelig ut.
Med en god batterimonitor og ingen drømmer om å oppdage verden, så er vel ikke rekkeviddeangst noe problem. :lol:

Kan det være en idé å bruke den original girboksen?
Eller så kan vel en ny propell tilpasses motor.

Motoren du linker til er en giret servomotor. Tror ikke den er særlig egnet til kontinuerlig drift som fremdriftsmotor. Hvis du googler "displacement boat speed power calculator" eller lignende finner du kalkulatorer som regner ut hvor kraftig motor du trenger for ønsket hastighet. Tenker du å bruke eksisterende aksling og propell? Det blir i såfall mye jobb med å fabrikere monteringsbrakett og kraftoverføring fra motor til drev. Det enkleste er definitivt elektrisk påhengsmotor men det vil jo se litt teit ut. Jeg vet det finnes "pod" motorer som du bare kan skru fast på egnet sted under vann. Det du er ute etter er uansett en direktedrevet børsteløs motor som gir et passende turtall og dreiemoment i forhold til propell og spenningen du velger for batteribanken. 48v eller høyere er nok best da du kan bruke tynnere kabler og billigere styringselektronikk jo høyere spenning du bruker.
Drømmer om elektrisk båt selv, men det blir så fort veldig dyrt hvis man vil ha litt rekkevidde.

TonyHK skrev for 8 timer siden:

Tenker du å bruke eksisterende aksling og propell? Det blir i såfall mye jobb med å fabrikere monteringsbrakett og kraftoverføring fra motor til drev.

Kan ikke se at dette skal bli så mye jobb?
For min del hadde jeg sett på det som en lettere oppgave, enn å begynne og montere brakett for påhenger.

Med tannreim-overføring som nevnes som ønsket løsning, så slipper man å tenke så mye på korrekt opplining av motor mot aksling, samt at man har muligheter for å justere størrelse på reimhjul for ønsket utveksling.

Thrustlager på aksling er vel ett must da.
Ellers kan jo en drivknute på aksling være en løsning, om man kjører motor direkte mot aksling.

Synes den så i overkant spinkel ut den motoren. Har sett en del selv på dette og det er vel en del som har erfaring med å bestille fra Golden Motor. Koster en del mer men da får du også vannkjøling som et alternativ. Noe mer kompleks installasjon men burde forlenge levetiden betraktelig. 

Disse motorene har godt moment opp mot 3000/4000 rpm så en utveksling er nødvendig. Beregn gjerne større motor enn du tenker. Effekttrekket på en Solux 24 i 4 knop burde ikke være høyere enn 2-3kw/t men da har du lite å gå på i kraft oppover. 

Men, som nevnt over, aberet med elektrisk fremdrift er gjerne rekkevidden. Kostnaden ligger ikke i selve drivlinjen men i batteripakken du trenger for å drive det. Skal du ha ut høyere effekt trenger du også batterier og systemer som tåler høy utladning over tid. Du kan se på C-ratingen på batteriene du har, men bly-syre på 33Ah er ofte konstruert for en lav utladning. 

Du har vel et ganske lettdrevet skrog og ikke behov for enorm rekkevidde så sånn sett burde det være et ganske gjennomførbart prosjekt. 

TonyHK skrev for 11 timer siden:

Motoren du linker til er en giret servomotor. Tror ikke den er særlig egnet til kontinuerlig drift som fremdriftsmotor. Hvis du googler "displacement boat speed power calculator" eller lignende finner du kalkulatorer som regner ut hvor kraftig motor du trenger for ønsket hastighet. Tenker du å bruke eksisterende aksling og propell? Det blir i såfall mye jobb med å fabrikere monteringsbrakett og kraftoverføring fra motor til drev. Det enkleste er definitivt elektrisk påhengsmotor men det vil jo se litt teit ut. Jeg vet det finnes "pod" motorer som du bare kan skru fast på egnet sted under vann. Det du er ute etter er uansett en direktedrevet børsteløs motor som gir et passende turtall og dreiemoment i forhold til propell og spenningen du velger for batteribanken. 48v eller høyere er nok best da du kan bruke tynnere kabler og billigere styringselektronikk jo høyere spenning du bruker.
Drømmer om elektrisk båt selv, men det blir så fort veldig dyrt hvis man vil ha litt rekkevidde.

takk for svar :)

den båten eg har linket youtube film til har også servo motor (1800W ) beregnet for gokart, scooter...

Dette med motor er ikkje min sterke side.. men ka meiner du motoren burde heite?

link til det som er brukt i seilbåten: https://www.ebay.com/itm/48V-1800W-Electric-Brushless-Controller-motor-grip-fit-ATV-Go-Kart-Scooter/232655170228?epid=25034186626&hash=item362b542ab4%3Ag%3AVHUAAOSwGQRdgxNA%3Asc%3AFedExHomeDelivery!06473!US!-1&LH_ItemCondition=3&ff3=4&pub=5575559049&toolid=10001&campid=5338635293&customid=&mkevt=1&mkcid=1&mkrid=711-53200-19255-0&ufes_redirect=true

AMV skrev 42 minutter siden:

takk for svar :)

den båten eg har linket youtube film til har også servo motor (1800W ) beregnet for gokart, scooter...

Dette med motor er ikkje min sterke side.. men ka meiner du motoren burde heite?

link til det som er brukt i seilbåten: https://www.ebay.com/itm/48V-1800W-Electric-Brushless-Controller-motor-grip-fit-ATV-Go-Kart-Scooter/232655170228?epid=25034186626&hash=item362b542ab4%3Ag%3AVHUAAOSwGQRdgxNA%3Asc%3AFedExHomeDelivery!06473!US!-1&LH_ItemCondition=3&ff3=4&pub=5575559049&toolid=10001&campid=5338635293&customid=&mkevt=1&mkcid=1&mkrid=711-53200-19255-0&ufes_redirect=true

Dette er ingen servomotor, men en børsteløs likestrømsmotor. Motortypen passer nok bra til ditt opplegg, men er redd for at den blir alt for svak. Er du heldig, så får du kansje 2 knop med den om du har rett utveksling og propell. Bør nok opp på 5kW, men du må ha en kraftig batteripakke.

Kanalkapteinen skrev 10 minutter siden:

Sjekk Frode Haukeland på Youtube, han gjorde en Nidelv 24 elektrisk for ti år siden, med stort hell. 
Ligger flere videoer av prosjektet. Slitsom fløytemusikk, men fint bygg ?

https://youtu.be/XAWPt3SErbQ

eg har sett på denne :)

dette er kjempefine greier men er også svært dyrt :)

fikk et tilbud fra et firma i norge på 250000,-

7kw motor, 15 kwt batteri, propell og kobling, lader 1 Kw, landstrømpakke, IP boks og installasjon :)

kan ikkje bruke det på en båt som før den blir renovert er verd 12 kroner :)

AMV skrev for 23 timer siden:

eg har sett på denne :)

dette er kjempefine greier men er også svært dyrt :)

fikk et tilbud fra et firma i norge på 250000,-

7kw motor, 15 kwt batteri, propell og kobling, lader 1 Kw, landstrømpakke, IP boks og installasjon :)

kan ikkje bruke det på en båt som før den blir renovert er verd 12 kroner :)

Oi!!

Såpass ja ?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

On 7/29/2023 at 8:55 AM, hansa82 said:

Kan ikke se at dette skal bli så mye jobb?
For min del hadde jeg sett på det som en lettere oppgave, enn å begynne og montere brakett for påhenger.

Med tannreim-overføring som nevnes som ønsket løsning, så slipper man å tenke så mye på korrekt opplining av motor mot aksling, samt at man har muligheter for å justere størrelse på reimhjul for ønsket utveksling.

Thrustlager på aksling er vel ett must da.
Ellers kan jo en drivknute på aksling være en løsning, om man kjører motor direkte mot aksling.

Da er du sikkert godt rustet til å takle den mekaniske delen av jobben, som for meg hadde blitt det vanskeligste. :)

Det er godt mulig motoren er bedre egnet enn jeg tror, spesifikasjonene er ganske mangelfullt og ullent beskrevet. Servomotorer er ofte internt giret og ikke konstruert for å gi høy effekt over lengre tid da de pga mangelfull kjøling blir for varme.

Direkte drift er mest effektivt og støysvakt men krever som regel fysisk større og tyngre motor. Dersom man må gire er det best å ha giringen i kombinasjon med kraftoverføringen til aksling så man slipper unødig tap av effekt over flere "girkasser". Kjede+tannhjul er vel mest effektivt men støyer en del så jeg ville nok valgt reimdrift.

https://www.qs-motor.com/product-catagory/bldc-motor/

Jeg har god erfaring med motorer fra denne produsenten på kraftige elsykler. De gir brukbar dokumentasjon med effekt- og effektivitetskurver etc så man har en brukbar sjanse til å velge riktig turtall på motor i forhold til spenningen man jobber med. De har også vært villige til å spesialbygge motor til meg en gang jeg ville ha noe som ikke var "hyllevare". Når jeg har kjøpt controller sammen med motor har det alltid vært plug&play med samsvarende farger og kontakter på kabler.

Litiumbatteri anser jeg som et must men blybatterier kan være greit til testing av forskjellige spenninger før man eventuelt kjøper dyr litiumpakke. LiFePO4 er den kjemien jeg anser som best egnet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...