Jump to content

Hva slags motor bør jeg sette i Plattgattern?


trulte

Recommended Posts

Jeg driver å restaurerer/pusser opp en 26 fots Plattgatter Furuholmen. Selv om det er mye igjen av oppussingsarbeidet, må jeg begynne å tenke på å få tak i en motor. Jeg vet ikke hva slags motor som satt i denne typen båt originalt? Kanskje noen kan hjelpe meg? Eventuelt hva slags motor det kan være fornuftig å sette inn? Tror vel at denne båten skal gjøre rundt 16 knop maks... ? Er ikke sikker, men det er det jeg har sett at tilsvarende båter kan oppnå.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Furuholmen plattgatter på 26 fot på slutten av 80 tallet, i den satt det en urgammel Volvo Penta som jeg ikke husker betegnelsen på. Men det var opprinnelig en B14 som muligens ble neyttet i PV eller aandre biler... Den jeg hadde gikk på benisn til den ble varm, deretter kunne man slå over kranene og kjøre på bensin.... Men det ble mye talg og dritt i forgasseren av slikt, så jeg gjorde det ikke... Etter at jeg hadde rengjort forgasseren..

 

Om dette er orginal motor, ja det vet ikke jeg jeg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan nok stemme at det satt en urgammel Volvo Penta i den. Instrumentpanelet finnes blant delene jeg fikk med, og det er et slitent Penta-panel. Har vurdert å sette inn en nyere Penta, f.eks B20 eller noe. Er ikke sikker på dette med bensin da. Litt rimeligere i drift, og ikke så risikofylt med diesel kanskje. TD (MD) 40? Tenkte det var greit å forhøre seg før jeg brukte alle sparepengene mine... :wink:

Link to post
Share on other sites

Denne Pentaen lignet veldig mye på den jeg hadde i min plattgatter, samme gearbox med den den lange gearstangen, nesten som på en bil... synes motorern fungerte fint jeg... Ser denne er basetrt på B16 motoren, men mener min var en B14... uten at jeg kan garantere det..

 

Når det gjelder en 40 motor, så er vel den noget tung for en slik lekker dame som er såpass smal over hekken...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kanskje en reinhekla Penta.

Tenkte på noe slikt ja... Men det står at den yter opp til rundt 50 hk. Er dette nok for en såpass stor trebåt som bør kunne komme opp i litt fart da? Den veier jo ikke FRYKTELIG mye, men et par tonn når alt er på plass tenker jeg. Enig med Sydvesten om at 40-motoren kan bli litt stor og tung.

Link to post
Share on other sites

Den jeg hadde gikk på benisn til den ble varm, deretter kunne man slå over kranene og kjøre på bensin....

Jeg er jo ganske så grønn på innsiden av motorer - bortsett fra at jeg vet at det er kjekt å ha- men dette var litt gresk for meg. Dette høres jo ut som en bensinmotor. Jeg har hørt fattern snakke om gamle lastebiler man startet på bensin for å slå de over på parafin. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt fattern snakke om gamle lastebiler man startet på bensin for å slå de over på parafin.

Jeg tror nok ikke jeg er den rette til å gi et utdypende svar på dette, men når motorern var blitt varm så kunne den kjøres på parafin. Ja det er en vanlig bensin motor med forgasser uten noe fiksfakserier annet en kran som man slå over fra bensin til parafindrift...

 

Det finnes helt sikkert medlemmer her med "lang nok" livserfaring og som kan bidra med detaljert informasjon om dette..

 

Jeg skal heller ikke begi meg ut på speskulasjoner om dette.. tror jeg da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Disse motorene gikk helt utmerket på paraffin bare de ble kjørt varme på bensin. Denne motoren er spekket til 22-50 hk. på bensin og 18.5-28 på paraffin. På 60 og 70 tallet var det vanlig å blande. Den såkalte traktorbensinen var så vidt jeg husker 2/3 bensin og 1/3 paraffin. Både 35 Evinrude og 30 hk folkevognbuss gikk på blanding bare finansene ble dårlige nok. Noen husker vel med gru den gule Yamaha paraffinpåhengeren som aldri startet hverken på bensin eller paraffin.

 

Hadde du en B4 (1.4 l) i båten så tror jeg den var hjemmegjort. Såvidt jeg vet kom den firesylindrede motoren som 1.6 l. og opp.

 

For å prøve å holde seg til saken så synes jeg en B16 eller B18 hadde kledd denne båten. For all del ikke en ristende og støyende dieselmotor.

Eller for å være purist, en firesylindret sideventilert Albin eller Greymarine.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kunne dette kanskje vært noe? Når du nevner Albin tenkte jeg på... Står jo ikke noe særlig om specs men..

Denne har bare 24 HK ved 1600 omdreininger, så den blir kanskje noe liten?

 

Jeg har selv en O-411 i min Furuholmen, en motor som gjør 40 HK ved 2500. Det skulle gi meg en fart rundt 10 knop, noe som passer meg, men på Plattgatter bør du kanskje opp i 70 - 90 HK?

 

Forøvrig så har flere sagt at Albin er meget behagelige motorer, og deler finnes jo til alle varianter på Fors Marin.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jepp, det var O-411 jeg hadde i tankene.

Går noe helt utrolig stille. Og bruker noe utrolig med bensin.

 

?? Bruker den mye?

 

Jeg mente at den var gjerrig på bensinen, men det er kanskje feil?

 

Forøvrig er det utrolig få O-411 å se på bruktmarkedet - noen som vet hvorfor?

Det er nok en motor som passer i Plattgatter - mange ble levert med det, tror jeg.

Hvilken fart man oppnår med en o-411 på 26 fot Plattgatter aner jeg ikke, men det gjør sikkert andre her.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei. Mine kunnskaper vedrørende motorer er lik null. Men om det kan være til noe hjelp, så ville jeg anbefale å foreta sammenligninger med Furuholmen båter som er for salg, innen din størrelse/type og se på hva slags maskiner som er innstallert.

 

Når det er sagt, er mitt inntrykk at det er flest Volvo Penta maskiner, se eksempelvis på båtene på denne siden :

 

Furuholmenklubben

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Plattgattermotor nr. 1.

109 hk. Graymarine.

:yesnod:

 

Det blir nok mer riktig med drøye 100 HK i en slik Plattgatter.

Jeg for min del skal og vil jo bare "tøffe" fremover.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

valg av motor er ikke lett...me jeg er ikke i tvil: Da jeg skulle bytte i Majali så ville jeg ha den rette motoren med riktig lyd. og helst slippe diesellukt, røyk, osv...

Så da den gamle Volvo MB18-F (B 18 for parrafindrift) skulle ut. så fant jeg ut at B16 og B18 baserte motorer er det vanskelig og oppdrive deler til, så en B20 ble basisen, billig og lett å få tak i deler. Veldig driftsikre og den rette lyden.

Min ble utstyrt med en forgasser og yter da 115hk. Den eneste ulempen er at det er veldig få gear som passer med unntak av RB gearet som er orginalt på fleste (Bra men kilent gear) Det finnes er BW gear som jeg ikke husker betgnelsen på som er hydraulisk operert og derfor mye meg behagelig...

 

På Majali økte jeg fra de 45 hk MB18-F motoren hadde til 115 hk på den nye MB 115 og toppfarten økte fra 11- 17 men forbruket ligger stabilt på ca 1ltr/distanse. Ved 10 knop bruker jeg da ca 10 liter... Mer enn 12 knop er ikke behagelig uansett på mitt skrog (23fot)

 

 

Så altialt er en B20 basert motor billig, driftsikker,og ikke minst riktig for din båt

(hvis ikke du er så heldig at får tak i et kjempeeksemplar av den gray marine motoren som er motoren ovver alle i plattgattere) sikle, sikle

:yesnod:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. B20 har jeg sett en stund at det ikke er noen umulighet og så tak i. Bor rett ved Svinesund, så blocket.se er jo et kanskje rimeligere marked enn det norske. Hvis man regner om prisen på de som står i linken til Perlen fra svenske penger til norske oljedollars blir det jo ikke mer enn et par hundrelapper heller.... :lol: Kan jo også vurdere å marinisere selv. Disse båtmotorene er jo ikke akkurat underpriset.... :nonod:

Link to post
Share on other sites

På Majali økte jeg fra de 45 hk MB18-F motoren hadde til 115 hk på den nye MB 115 og toppfarten økte fra 11- 17 men forbruket ligger stabilt på ca 1ltr/distanse.

I annonsen her sies det 55 HK, selv setter jeg nå i vinter inn en 85hk marinisert toyota dyna motor. Er nok en smule spent på lydnivået på denne kontra AQ170 motoren jeg har hatt til sist sommer. Nå var ikke motorkassen skikkelig isolert slik at overgangen blir nok ikke så stor med skikkeliog isolering :blush::lol:

 

Bilde

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hva om jeg kommer over en god umarinisert B20-motor. Hva koster (sånn cirka) nytt mariniseringskit? Er det også noen "fallgruver" man kan gå i? Jeg har "ikke mer enn to tommeltotter", men har ikke marinisert noen motor før, så hvis det er noen klassiske feil som kan gjøres hadde en advarsel mot disse blitt mottatt med takk :wink: Jeg tenker at det finnes jo mange Volvoer der ute med god motor, og "that`s it". Burde jo kunne gått an å få tak i en av disse, og sendt alt jeg ikke trengte på skroten. Men hvis det ikke er noen penger å spare på dette, eventuelt om det er stor sjanse for at det ikke blir bra i forhold til å kjøpe marinisert motor, kan jeg jo legge de tankene bort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...