Jump to content

Hva slags motor bør jeg sette i Plattgattern?


trulte

Recommended Posts

Generelt er forskjellen på bilmotor og båtmotor følgende:

- vannkjølt eksosmanifold

- Større bunnpanne for å kjøle oljen bedre

- varmeveksler hvis ferskvannskjlt

- Annen toppakning hvis sjøvannskjølt.

 

Nå kan det hende at kamaksling og slikt kan være annerledes for å flytte dreiemomentkurven og /eller toppturtallet, men det tror jeg egentlig ikke.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert noen ganger før, men her kommer noen tips fra meg.

 

Det er billig med deler, så du kan kjøpe en hvilken som helst bilmotor og bytte alt av lager, stempelringer pakninger osv for 1500 -2000.

"ny" topp ferdig marinisert topp (med modifisert kjølerør og termotathus åpning) husker jeg ikke hva jeg ga for, men det var ikke så mye hos IGLEBEK Motor i Kr.Sand (tlf: 38097830) Som også har alle de andre pakninger, ringer osv...

Det beste og mest drift økonomiske er å kjøpe en Weber 32/36 2portsforgasser med innsug fra MISAB AB

Og du "må" bytte kam til en litt kvassere (jeg satt inn en ny "C" kam som ikke er den vasseste, men fungerer topp på en båt som ikke kan utnytte alle kreftene uansett.

Det vanskligste er å finne de delene som trengs utenom: Ventilkåpe med uttak for vannpumpe, termostathus, gearhus, og marinefordeler(uten vakuum, men med sentrifugal regulering.

 

 

Det var litt å tygge på, bare spør igen hvis det er noe jeg kan svare på, er ikke lenge siden jeg gjorde samme jobben, jeg har faktisk litt deler til overs....

 

ERik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Har ikke helt greie på dette men tror nok at kjøp av en aq 140 kunn for mariniseringen sin del vil falle billigere ut en kjøp av delene i løs vekt. Da kan det vel være å kjøpe en bilmotor som er i bedre stand for å flytte delene over på. Som eksempel kan jeg nevne at jeg før sommeren solgte min aq 170 for 5000,- som jeg fikk iretur da kjøper mente den var i dårlig stand (blokken tært) Etter å ha strippet motoren og solgt unna det som er kurrant (- blokk, starter, komplett topp) satt jeg igjen med ca 8000,-

 

Fant noe i denne tråfden på trebåtskuten.se http://www.trabatsakuten.nu/index.htm hmm den viste vist ikke veien direkte, gå inn på hovedsiden og velg motor og teknikk så ligger den litt ned på siden

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er motoren anskaffet, og det ble en B20. :cool: Var å hentet den i Lier her om dagen. Tror jeg skal bli fornøyd med denne. Jeg mener dette skal være av C-typen. Den yter 130 hk og har doble Solex-forgassere. Noen som kan anslå bensiforbruk og topphastighet jeg vil få med båten min med denne motoren? Litt nysgjerrig på det, uten at det betyr så veldig mye... :wink: Den er vel mye lik den du har Majali? Jeg fikk med en ekstra komplett blokk. Greit å ha "i tilfelle"... :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...