Jump to content

Er det virkelig sånn ?


Gunda

Recommended Posts

Hei !

En episode fra den siste fine helgen i høst dukker stadig opp i tankene mine. Vi hadde hatt en nydelig tur til Ryfylke og på vei hjem søndag ettermiddag ville vi gjøre en liten stopp på Lindøy. Fullt av båter, men i det vi nærmer oss, ser vi at en båt er i ferd med å klargjøre til avgang. Skipperen ombord vinker oss inn og gjør tegn til at vi kan overta plassen.For å ikke lage bølger, glir vi sakte innover mens vi gjør klar fendere og tau.

Har lagt merke til en større båt som har ligget i kjølvannet vårt et godt stykke. Nå plutselig skyter denne fart, raser forbi oss, og tar peiling på den nå ledige plassen langs brygga. Vi er helt lamslått.... :eek: Nå viser det seg at plassen er for liten for han, så han må slukkøret bakke ut, hvorpå vi endelig får "vår" plass..

Omsider får den andre båten lagt seg til utpå en annen.

Jeg kunne ikke dy meg, så jeg spurte vedkommende skipper forsiktig om ikke hans manøver var litt på kanten ? " Nei, hvordan det ? Har du hørt om først til mølla - prinsippet ? Det har vi lært oss på Sørlandet ", var svaret, hvorpå hans kone la til "ja, men sånn er det i ferd med å bli i Ryfylke også !" Jeg valgte å ikke si noe mer..

I løpet av mine 15 år med båt har jeg ikke opplevd mange tilsvarende situasjoner. Men, er det virkelig tilfelle at sånn oppførsel er i ferd med å bli "vanlig" , eller er det bare tull det vedkommende sier ? Kunne vært interessant å høre andres meninger og erfaringer !

Dere må ha en riktig God Jul ! :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Helt riktig av deg å si ifra, Gunda! Velkommen" ombord", forresten!

Er vel alt for mange av oss som bare ville bannet litt i skjegget og latt det hele passere. Og det burde vel ikke være "vanlig" i forbindelse med bil heller, slik oppførsel burde kvalifisere til gult kort, for ikke å si rødt.

God jul til dere også! :flag:

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei Gunda og velkommen til Baatplassen. Det er hyggelig å ha deg ombord :smiley:

 

Det må ha vært en motorbåt, de har det ofte travelt har jeg lagt merke til. :lol:

Takk for den. Kanskje vi skal ta på oss Haldensbunaden igjen og møtes til slosskamp på krysset mellom Seilbåtveien og Motorbåtveien? :wink: Antall "idioter" blant motorbåtfolk kontra antall idioter blant seilbåtfolk har vært diskutert mange ganger. Antakelig er jeg bare "reinspikka idiot" ettersom jeg har vokst opp i seilbåt og nå har motorbåt (det er jo feil det også - for jeg har jo ikk ebåt pt). Populære temaer er hekkbølger og kryss i trange sund.

 

Uansett båttype -å stjele en annens plass er mangel på folkeskikk. Akkurat som det er dårlig folkeskikk å legge seg longside uten å legge ut fendre på utsiden når man vet at man tar plassen fra mange, stjele bilparkeringsplass på samme måten, eller å sette bilen i kø foran vaskemaskinen og så gå inn på bensinstasjonen og handle. Mulig det er en slik utvikling i samfunnet - men da får vi kjempe mot. Vi får fortsette å åpne dører for kvinner, ta hensyn til hverandre, og trekke pusten litt dypere enn drøvelen når vi har dårlig tid. Det er lett å si det - det vet jeg akkurat som alle dere andre :rolleyes::blush: Men vi får tenke litt ekstra av og til.

 

På sjøen snakker vi om Sjømannskap. På land snakker vi om normal folkeskikk. Vi får gå foran som gode eksempler og ikke minst lære opp egne barn i god oppførsel :yesnod: Barne gjør som vi gjør - ikke som vi sier. Det som gleder meg er at en del skolen strammer inn på dette og lærer barna respekt for andre og at man skal ha omtanke.

 

(Og til de som lurer på hva Haldenbunad er: Svart skinnjakke og slosshanske :cheers: )

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel alt for mange av oss som bare ville bannet litt i skjegget og latt det hele passere.

Jeg hadde såvisst ikke bare bannet litt i skjegget. Jeg hadde lagt meg på hornet og tydelig fortalt hva jeg mente om saken. Ihvertfall hvis situasjonen tydelig viste at dere var i ferd med å legge til på akkurat den plassen. Men det er klart, det nytter ikke å ligge flere hundre meter unna og rote med tauverk, og tro at andre skjønner hva du planlegger. I denne konkrete saken innrømmer jo skipperen på den andre båten til en viss grad at han snek seg foran deg, og da er jo saken grei.

 

Det er forskjell på å komme først til mølla, og å snike i køen!

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er helt enig med deg. siden vi begyndte med båt i 1990, har mye forandret seg. Det er helt tydelig at miljøet har hardnet til. Er nok redd for at høflighetsmanerene er på vei ut. Vi hadde også en liten episode for noen år siden. Der vi lå var det plass til 7-8 båter. men en plass skilte seg klart ut som den beste. Her lå vi helt alene og midt i 30 årene og kona hadde dårlig rygg. Så kom det et eldre ektepar og spurte om vi kunne flytte litt på oss for kona hadde også dårlig rygg. For oss var det en selvfølge å gi den beste plassen til de som trengte den mer en oss. Men hva fikk vi se, ett rent skuespill. De første gangene gikk det sakte opp og ned baugtrappa, men etterhvert var det tydelig at dette paret bare var ute etter den beste plassen!

Om jeg hadde gitt bort plassen på nytt om samme situasjon skulle oppstå i dag, er ikke like sikker på. Ja, miljøet hardner til....

Link to post
Share on other sites

Det er jo også flere som "holder av" plasser til venner. Men ofte kommer det ingen, de

ønsker å ha plassene for seg selv. Man kan se det strekkes ut fortøyning, osv.

Mens andre er flinke til å strø eiendelene utover, for at det skal se ut som det er mange der.

Mølen er kanskje et av de verste stedene når det gjelder det å holde av plass? Liten og trang havn, nydelig øy. Ser ut som en gjeng dramensere har hevd på øya, og de er ikke blide når andre kommer.

 

Jeg har sluttet å holde av plass jeg - for jeg synes det er litt deilig å ikke ha venner og familie oppå meg hele tida. Noen meter i mellom slik at ungene kan gå i mellom eller ta jolla og kjøre bort er fint.

Link to post
Share on other sites

Idioter finnes overalt.

 

Har i flere år vært ute i min fars lille Diana 19 og da hatt med barna flere ganger.

Flere ganger har vi ligget stille og fisket, eller dorget med lange stenger ut fra båten, og så har det kommet hekksjøgeneraler for halv fart tett opptil. Da er det slik at jeg må suge tak i barna og holde dem til sjøen igjen legger seg.

Som oftest er det mannen som kjører og kona sitter ved siden - da er det viktig å få kona til å forstå hvor idiot hennes mann er, noe jeg har klart et par ganger ( kjeftende, gestikulerende kone). Håper og tror at mannen lå i AC alene den natten - men som sagt så finnes disse tufsene i alle sammenhenger.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er jo også flere som "holder av" plasser til venner. Men ofte kommer det ingen, de

ønsker å ha plassene for seg selv. Man kan se det strekkes ut fortøyning, osv.

Mens andre er flinke til å strø eiendelene utover, for at det skal se ut som det er mange der.

De folka har jeg seriøst vondt for å forstå..

Det er jo bare hyggelig å få andre med den samme interessen i nærheten, få kontakt med nye mennesker, osv.

 

Vil man ikke det får man heller finne et sted som ikke er fullt så populært.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Så kom det et eldre ektepar og spurte om vi kunne flytte litt på oss for kona hadde også dårlig rygg. For oss var det en selvfølge å gi den beste plassen til de som trengte den mer en oss. Men hva fikk vi se, ett rent skuespill. De første gangene gikk det sakte opp og ned baugtrappa, men etterhvert var det tydelig at dette paret bare var ute etter den beste plassen!

Det bekrefter vel egentlig bare hva jeg har hevdet i alle år. Ingenting er så godt for helsen som båtliv! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok si at "førstemann til mølla" ikke oppleves særlig ofte på sjøen, skjønt jeg har vært vitne til ett tilfelle og hørt om ett annet.

 

Når det gjelder å holde av plass, breie seg longside, det å vise liten vilje til å forhale for å gjøre plass til flere, mangel på å vise hensyn underveis........ja det er slike episoder vi opplever mye oftere.

 

Men jeg prøver ikke å fokusere på det negative når jeg er utpå, men alt det positive!

 

Oppfordringen er klar uansett: Si ifra til vedkommende, hvis du mener han/de gjør deg/andre urett på sjøen!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke kjekk opplevelse dette gunda, er det fullt en annen gang og du ser en mørebas med grønn kallesje så rop!, du gjerne ligge utenpå Trass!

 

Lindøy er en flott og meget populær plass, har selv besøkt plassen og måttet vente litt på tur.

Nærmeste havn for hele stavanger så her vil du nok kunne treffe mye rart.

Link to post
Share on other sites

Slik oppførsel hører ikke hjemme noen plass. Har vært ute for det samme når det gjelder parkering med bil. Fryktelig irriterende!

 

Angående god oppførsel og sjømannskap:

 

Fra ungene var små har de fått beskjed om ikke å vinke med begge armer pga at dette betyr at de trenger hjelp. Dette husket 13-åringen vår på da han var ute å fisket med en kamerat og ikke fikk start på motoren. De begynte å ro, men de gangene en båt passerte reiste han seg og viftet det han var god for. Signalet var tydelig nok og båtene passerte ikke langt fra, men ingen stoppet???

 

Er ikke dette signalet kjent lenger blant de som ferdes på sjøen eller tror folk det bare er tull?

Link to post
Share on other sites

Det er bare å beklage, men sørlendinger og IKKE minst østlendinger har ikke bedre oppførsel, noe jeg har skrevet om i Båtmagasinet og kommentert på Forumet før. Det er slik i våre farvann. Derimot på Vestlandet er dette fremdeles ukultur......så lenge det varer......

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette signalet kjent lenger blant de som ferdes på sjøen eller tror folk det bare er tull?

Tror ikke folk gidder å engasjere seg. For noen år siden hadde vi ankret opp i en bukt på Svenskekysten. Det lå også en annen seilbåt for anker ikke langt unna, og den begynte etterhvert å dregge. Den beveget seg stadig lenger unna, og lå etter en stund midt ute i leden. Jeg dro bort med jolla, og klatret ombord. Ingen personer til stede, og ingen tenningsnøkkel å finne. Båten var nå i ferd med å drive inn i fjæra.

 

Stor trafikk i leden, og jeg stilte meg opp på dekk og viftet med begge armene. Ingen reagerte.

Fikk til slutt hjelp av noen svensker i en seilbåt. Vi fikk satt sleper, og jeg fikk kjørt opp ankeret.

 

Det passerte ca 10 norske motorbåter på nokså nært hold, mens jeg sto der å viftet.

Link to post
Share on other sites

Derimot på Vestlandet er dette fremdeles ukultur......så lenge det varer......

 

Faxen

Dette var på vestlandet. Det er her vi hører hjemme :smiley:

 

Til Lasse.

Jeg blir sjokkert når jeg hører om slikt. Første regel er jo å hjelpe hvis noe gale er i ferd med å skje. :confused:

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan bare slutte meg til, vi har vel alle opplevd slike situasjoner. Vi har opplevde mange. Her er den siste fra i sommer: vi gikk inn i en flott poll rett utenfor Grimstad (dere vet sikkert hvor jeg mener, husker ikke navnet i farten). Det var en flott sandstrand mot sør med brygger og greier og vi lunket innover med sluregearet i koblet da vi ikke var kjent og fruen på baugen sjelden klarer å se om det er dypt nok. Stoppet opp når loddet viste 2 meter og sprang på baugen for å kikke og da kom det en idiot i 5-6 knop, han lå lengre inn mot land (der var det dypere) og han fosset selvsagt forbi og tok den siste plassen. Jeg så på han når han passerte, men han så bare rett frem, dårlig samvittighet lyste lang vei, men hva gjør du ikke for å få den beste plassen.

 

JEG gjør ikke slikt og det er det eneste jeg får gjort med saken... Ikke bruker jeg så lang tid før det går over heller, men akkurat i nuet kan jeg blir MEGET forbannet, ja...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er nokså tett med båter på østlandet, jeg har vært der nede noen ganger på båtur. Jeg har ikke sett så mye knuffing og irritasjon heldigvis. Synes det er jevnt over trivelig med mye båter på vannet.

 

Ellers har jeg null forståelse for dette med å holde av plass i alle situasjoner. Så lenge det ikke kan reserveres på skikkelig vis. Typisk norsk uting.. alt for innarbeidet i vår kultur.

 

En ting er hvis man spør om plassen er ledig og får nei til svar, men å bli jaget er direkte frekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...