Jump to content

Er det virkelig sånn ?


Gunda

Recommended Posts

Ble litt inspirert til å fortelle om en landskamp mellom Sverige og Danmark som vi opplevde i Vesterhavn på Læsø i sommer. De blåste kuling og havna var nærmest full. To store svensker (kameratbåter) kom inn og la seg bak oss. Etter noe tid kom en danske inn(samme båtype). Eneste mulige plassen var faktisk utenpå svenskene. Men ble kontant og arrogant avvist - de skulle ikke ha noen utpå. (på noen plasser lå det sikkert opp til 10 båter i rekken).

Men dama i dansken var ikke bare født på flatmark. Hun lekset opp hvor de kunne kjøbe sitt øl, og det var en viss plass. Halve havna ble oppmerksom på "krigen" og til slutt kom havnekaptein selv ned - "klart de kunne ligge utpå". De ble for mye for svenskene, de fyrte opp og forlot hava - kuling, regn og surt, med kurs østover.

Moralen? Sikker flere muligheter, en kan være "krangle ikke med dama, særlig om hun er dansk,

da er det bedre å stikke til sjøs!" :nono: :wink:

Link to post
Share on other sites

Etter en sesong på sjøen så er inntrykket at en må lete lenge etter den hjelpsomhet og de flotte holdingene som ofte blir beskrevet her på forumet.

Jeg tror nok at medlemmene her er over gjennomsnittet i forhold til god båtkultur og vennlighet.

Hva i all verden trodde du, vi er jo Båtplassen :confused: :nono: :cool::cool::lol::lol::lol:

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Har du hørt om først til mølla - prinsippet ? Det har vi lært oss på Sørlandet ", var svaret, hvorpå hans kone la til "ja, men sånn er det i ferd med å bli i Ryfylke også !" Jeg valgte å ikke si noe mer..

Vi hadde noe liknende i Strömstaddistriktet. Admiralen, som er en balansert og lavmelt dame, skreik som et dyr da en kjekkas kom og skulle rappe en plass rett foran nesa på oss. Hun var i baugen med fortommen. Vi har vært gift i 35 år, hun forbløffer stadig, skjulte egenskaper. Damen ville i land! Noe annet er Huldas halvtomsede rormann. Genakerpeke med 12 tonn jernbåt bak, jeg kommer ikke til å rekke å bakke tidsnok. Kanskje får jeg panikk og gir full fart forover i steden. Dessuten er jeg tilhenger av en viss dannelse, jeg hater dri***ekker.

 

Så alle som skal smette inn foran en rød seiler med geneakerpeke, dere er herved advart. Møller eller ikke møller som skal males.

Link to post
Share on other sites

Vel, levde et trekvart års tid - før jeg kjøpte båt, men etter at jeg hadde oppdaget båtplassen - i den troen at båtfolk var en spesiel rase.... men etter at båten kom på sjøen oppdaget jeg jo raskt at det ikke var tilfelle.....

Har ellers stort sett bare gode erfaringer fra sjølivet mht til hjelpsomhet og "velkommenhet". Det er vel kanskje nettopp derfor en blir så sjokkert når slikt skjer. Trist at du har vært uheldig i din første sesong med båt. Håper det retter seg til neste år :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en opplevelse på lan da jeg skulle finne parkeringsplass, endelig etter en runde + 3 -4

minutterd venting så var det en ledig plass, jeg satte på blinklys for og vise han at jeg ville overta plassen hans alt var ok, han rygget ut og jørte og jeg skulle kjøre inn. DA Kom en dame med en

svisj rett foran meg og tok plassen.

Jeg gikk bort og (prøvde og forklare ) for damen at jeg hadde ventet på plassen hvor hun mumlet noe om først til mølla osv.. Men nøklene til bilen hennes lå på setet da tok jeg og dyttet ned knappen og låste bilen og gikk. :headbang:

Og tenkte først til mølla ja men og stå vedsiden av bilen sin 1 time vinterstid er vel heller ikke så bra.

 

Merkelig nok så fikk jeg en god følese av den nisse streken der :lol::santcheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt mange ubehagelige opplevelser i forbindelse med sjølivet, men kom en gang til Bjørnehubukta på Håøya. Gikk inn til en plass hvor vi visste det var fin plass til grilling etc. Det lå et par båter der fra før, men det var god plass. Det første som møtte oss var et kvinnemenneske som kjeftet på oss for at vi la oss så nær. Det ble så ille at vi flyttet oss et stykke innover i bukta. Utpå kvelden kom faktisk mannen til denne dame bort til oss og ba om unskyldning. De skulle feire bursdag og ventet flere båter. Det ville jo bare vært å fortelle oss om situasjonen.

 

Ellers er sjølivet bare deilig med massssse herlige og hyggelige mennesker. :flag::cheers::santcheers:

God jul alle sammen. Det venter en ny sommer på oss rundt hjørnet.

Link to post
Share on other sites

Folk har svært forskjellige forventninger til båtlivet, og svært forskjellige meninger om mangt. Noe av det første jeg lærte i båt var at det var like viktig å smøre seg med tålmodighet som med solkrem. :cool: Det er utrolig god plass rundt norskekysten, men ved brygger det kan bli trangt.

 

Har aldri gjort forsøk på å telle hvor mange ganger noen har sneket seg forbi når jeg legger til. I stedet for å irritere meg tar jeg det som en invtasjon til å legge meg utenpå. Kanskje kvikkasen vet han skal ligge lenge og ikke vil plage meg med bryderiet det kan være å forlate en båtansamling som innerste båt? :wink: Dersom kvikkasen ombestemmer seg og vil ligge ytterst så forsøker jeg å være imøtekommende. :smiley:

 

Selvsagt er det dessverre en del som har så ubehagelig væremåte at det ikke er hyggelig å ligge i nærheten, men da er den enkle løsningen å finne seg et bedre sted. Så dårlig båtkultur kommer ofte sammen med såpass dårlig sjømannskap at det kan være det tryggeste å holde god avstand. Folk som ikke har bryggekultur kan som regel ikke fortøye heller. :headbang::cryin:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...