Eika Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Jeg vet de har kjøpt endel sånne, men når de ikke har råd til å bruke den gamle med halve motorstørrelsen, hva får de til og tru at det blir bedre med dobbelt så mye hester på akterspeilet ? Den gamle har vist seg og fungere godt og går kun 5 knop seinere enn den nye, men under halvparten av bensinforbruket Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Eika skrev On 2.8.2023 at 15.21: hva får de til og tru at det blir bedre med dobbelt så mye hester på akterspeilet ? Vis hele sitatet Ro ro til ,,,,,,, De nye tar 10 man med full oppakning. De gamle var for små, men driftssikkere mener jeg å ha lest. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eika Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Driftsikkerhet og ett bensinforbruk de har råd til er jo alfa omega når det gjelder jobben de gjør Menmen, de skal få lov til å skyte seg selv i beinet, bare de holder mine bein uttafor Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Ser den nye politi båten har blitt så flott att den ikke går under kanal brua i Tønsberg. Hjelper ikke med 2x600 hk da når noen og en vær kan trikse de bort med beskjeden motorisering men det var vist ikke så viktig lenger selv om det var veldig viktig frem til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Det kan være at kapasitet til å kjøre opp til 10 mann ut på oppdrag til skip, havarister etc offshore var viktigere enn å komme under kanalbrua i Tønsberg… Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jens_P Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 pipe skrev On 2.8.2023 at 15.46: Ser den nye politi båten har blitt så flott att den ikke går under kanal brua i Tønsberg Vis hele sitatet Ingen overraskelse. Utdrag fra + artikkel i Tønsbergs blad: Sitat – Det stemmer at brua er for lav for den nye politibåten. Dette var vi klar over før vi fikk den, sier Iselin Bekken, fungerende seksjonsleder for patrulje i Sør-Øst politidistrikt. – Båten er beredskap for hele kysten, ikke bare Tønsberg by. Det trumfer utfordringene med båtens høyde og høyde på Kanalbrua, sier seksjonslederen. Vis hele sitatet Sitat Båten til Sør-Øst politidistrikt har sin base på Jarlsø utenfor Tønsberg. Der ligger den ved samme pir som Redningsskøyta «Eivind Eckbo». Dekningsområdet er derimot mye større. Hele Sør-Øst politidistrikt. Dermed dekker den et område fra Drammen i nord til Grenland i sør. Ved behov kan båten også bistå i hele Oslofjorden på rimelig kort tid. Vis hele sitatet https://www.tb.no/denne-baten-gar-ikke-under-kanalbrua-den-er-beredskap-for-hele-kysten-ikke-bare-tonsberg-by/s/5-76-2112613 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
pipe Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Ja, det gjelder å selge skinnet når bjørnen er skutt men tiltross for fagre ord er det ikke problem fritt for beredskapen. Er poltibåten på feil side av kanalbrua og må rykke ut nordover i så er responstiden minst 30 minutter lenger men spiller kanskje ikke så stor rolle i ytterkantene av distriktet som kan risikere flere timers ventetid på politibåten ved en akutt hendelse selv om båten er i tjeneste Har ikke hørt UP skulle bare skal ha en bil i vestfold og det skulle være en Lamborghini så rekker de over det meste grunnet store fartsresusser Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Du kødder nå ? Lamborghini politibil ? Det er badass, da blir det mange som sliter fremover. Hører fra endel i bilmiljøet at det bare er å kjøre fra de, flatt jern med 5-800hk i ett par min, så er man så langt vekk fra de at man kan roe ned igjen Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 pipe skrev On 2.8.2023 at 18.49: på feil side av kanalbrua Vis hele sitatet Går RS Eivind Eckbo under? Har base på samme sted som politiet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
pipe Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Jens_P skrev On 2.8.2023 at 19.30: Går RS Eivind Eckbo under? Har base på samme sted som politiet. Vis hele sitatet Nei og ikke DS kysten heller. Men så er Tønsberg Brygge politibåtens desidert hoteste objekt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Mulig du ikke er klar over det, men tb har hatt en del agurksaker i sommer med fokus på brua. Gjort gode forsøk på å sette fast bålys-etatene for manglende beredskap og alternative løsninger om broa låser seg i åpen eller lukket stilling. De lyktes ikke før de fant dette med politibåten. Ikke et ord om alle som pendler over broa dersom den ikke kan lukkes. Credit til tb, de fikk napp på en av agurk-sakene! For meg fremstår akkurat den saken om at de ikke kommer under brua i Tønsberg som 'storm i vannglass'. Verre med de andre feilene og manglene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ivar Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 nie skrev On 2.8.2023 at 9.03: Kanskje Politiet stort sett har fått det de har bestilt?? Vis hele sitatet Mest sannsynlig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ingar Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Hever kjøpet av to politibåter: Vest PD kjøper inn annen type båt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars "Den nye politibåten er 12,5 meter lang, og vil være utstyrt med tre 450HK-motorer." Håper de har tenkt på klimautslippene og setter inn elektriske motorer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars yeah right Norsk politi kjøper svensk, mens det på Stord sitter en gjeng og designer politibåter for Sverige https://www.skipsrevyen.no/berserk-design-as-petter-martens-politibat/designet-politibat-for-sverige-som-a-kjore-en-bil/1849445 (desverre betalartikkel ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars Stusser litt på følgende: - "Det kreves spesiell kompetanse for å utføre vedlikehold og service på båtene, noe som ikke er like lett tilgjengelig over alt." Allerede her burde noen lamper lyse. En politibåt burde kunne gå til nærmeste havn for akutte utbredelser og vedlikehold. I hvertfall av mekanisk art.. - "Mercruiser med vanskelig deletilgang": Her burde man kanskje gått for en tilsvarende motor fra Volvo Penta? Selv har jeg VP D4. Hadde denne vært like sjelden som toppløse havfruer her i nord, så hadde ikke den stått i mitt motorrom. Er uløkka ute, så er det viktig at jeg kan få tak i deler ikke så langt fra nærmeste havn. - "Vannlekkasje fra taket": Er det mulig? For meg høres det ut som hele prosjektet er styrt av en økonom i dress, som ikke har sett båten annet fra tegninger. Står disse båtene under tak helt til de blir levert kunde? En time med hageslange fra alle kanter hadde vel avslørt et lekk tak? Om man bygger et tak på land eller vann, så er det jo noen selvsagte normer som brukes, for å lede vannet bort fra å trenge inn hus, hytte eller kabin. Hvor vanskelig kan dette være å reparere? En båt full av elektronikk må selvsagt kunne holde vann og fukt ute. - "I sommer har vi erfart at det blir veldig varmt i båten når det er sol. Vi har ingen aircondition i båten noe vi må ha hvis båten skal brukes på varme sommerdager. Når båten ble levert i desember opplevde vi at båten var iskald innvendig og alle vinduer dugget ned. Det var mye fukt som dannet kondensdråper innvendig": Når skal båtprodusenter lære dette. Dårlig og fuktig innemiljø gjør at det blir enda varmere innendørs om sommeren og kaldere om vinteren. Tviler på at en aircondition løser dette alene. Sett på en 12v (eller hva de har ombord) vifte koblet rett på et lite solcellepanel på taket. Denne vil gå store deler av døgnet fra Mars til oktober. På vinteren kan man koble denne rett på strøm. Min lille båt på 26 fot har fått to ventiler ekstra samt en solcellevifte i taket. Det kan regne 1 uke i strekk og vi har aldri fukt i puter eller seng, og da heller ikke dårlig lukt. Samboer nektet plent å overnatte i båten før jeg gjorde denne utbedringen. - "Dette er første gangen norsk politi bestiller et serieprodukt som er en båt i stor skala. Så fort feilene går på SMS og ikke inn i garantisystemet får ikke vi gjort noe. Det funker ikke. Dette har vi hatt en stor gjennomgang om, sier han". SMS som i tekstmelding om jeg forstår dette rett? Altså, dette er ikke support på et mobilabonnement, men båter levert til en norsk offentlig etat for mangfoldige millioner! Hvor er velviljen til produsenten? "Våre åpningstider er..." De har vel i tillegg sommertid og slutter tidlig på fredager? I tillegg klønete av PFT. Hadde de lest kontrakten nøye, så burde de ikke akseptert en så elendig kundeoppfølging på dette nivået. Ville trodd noen teknikere kunne vært tilgjengelig 24/7 i en gitt periode. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars Torsen67 skrev On 10.3.2025 at 13.10: Når båten ble levert i desember opplevde vi at båten var iskald innvendig og alle vinduer dugget ned. Det var mye fukt som dannet kondensdråper innvendig Vis hele sitatet Isolasjon i skrog/overbygg hadde nok også gjort seg på noe som skal fungere som en helårsbåt. Motormessig - mistenker 3 x 400hk outboard ville vært enklere å få service på og deler til, iom at det er en motor det er endel av i markedet. Mistenker også at Marel har dyktige selgere som er gode til å selge inn 'konsept' , så tar de resten litt som det kommer. Kjenner til en bedrift med en Marel M15, mitt inntrykk der er at leverandør er på banen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tobixen Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars Torsen67 skrev On 10.3.2025 at 13.10: Når båten ble levert i desember opplevde vi at båten var iskald innvendig og alle vinduer dugget ned. Det var mye fukt som dannet kondensdråper innvendig": Når skal båtprodusenter lære dette. Dårlig og fuktig innemiljø gjør at det blir enda varmere innendørs om sommeren og kaldere om vinteren. Tviler på at en aircondition løser dette alene. Sett på en 12v (eller hva de har ombord) vifte koblet rett på et lite solcellepanel på taket. Vis hele sitatet Jeg har null kjennskap til båttypen, men tillater meg allikevel å synse litt her. Dersom sludd, regn og brottsjøer får lov å trenge inn i båten, så er jo det en ganske sannsynlig grunn til at det blir mye fukt inne. Kommer det litersvis med vann inn i båten, så vil kanskje ikke en solcelledrevet ventil være tilstrekkelig til å løse dette problemer. Dugg og kondens vinterstid skyldes jo også dårlig isolasjon, er det minusgrader på utsiden og mer eller mindre normalt innemiljø på innsiden og null isolasjon, så vil det bli dugg. Dersom man drar fukt inn i båten (folk som kommer inn med støvler som har vært brukt ute i sneen, lekkasjer i tak, folk som puster og svetter, etc) kombinert med litt varme, stenger av båten og lar den kjøle seg ned, så blir det også mye kondens. Det er jo det samme med biler, har man brukt bilen mye på en iskald vinterdag, gått inn og ut med våte sko og dratt med seg sne inn, varmet bilen godt opp og så lar den stå og avkjøle seg over natta i -10C, så må man regne med å skrape stålis på innsiden av frontruta neste gang bilen skal brukes. Dette løser man med god lufting på slutten av kjøreturen eller etter at man er ferdig med å kjøre. Det samme gjelder for båter. Det kan være viktig å ha noe varmesystem/AC-system som kan blåse varm, tørr luft på vinduene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart 18.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars Ny politibåt gikk ikke ut på anbud. | Kystens Næringsliv | Vi skaper kysten sammen! Veldig rart at Politiet i første omgang ikke ville ha Norskproduserte båter som er utprøvd i norske forhold! Vi har både Goldfish og Hydrolift også som leverer båter til RS.Veldig rart om de ikke er bra nok for politiet. Men synes dette er en gjenganger når noe statlig specker opp utstyr! teoretisk det beste av det beste, men i praktisk bruk er det ikke bestandig at ting blir som tiltenkt! Man må jo tenke helhet: Bruk, drift og vedlikehold. Når et av de punktene ikke fungerer blir det akkurat slik vi har opplevd mange ganger før( tog, helikoptre, fregatter, busser osv.) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HiWard Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Enig i at det offentlige Norge har vist en tendens til å "spec'e" seg bort når utstyr skal anskaffes. Det kommer nok trolig av at man ønsker å dekke flest mulig behov med de midlene man har til rådighet. Men vi har jo sett eksempler på at manglende evne til å prioritere disse ønskene kan gå på bekostning av basisfunksjonalitet og/eller medføre galopperende driftskostnader. På den annen side så gidder jo ikke media å skrive om alle de anskaffelsene som går sånn noenlunde greit. Så går det også grenser på hvor langt ned i detaljene man spesifiserer. "Skal ha tett tak" og "skal ikke lekke drivstoff" er ikke noe man detaljspesifiserer, men dekker med bredere formuleringer som "gjenstanden skal være formålstjenelig i forhold til de behov som er fremsatt". Slikt kan sikkert fort bli advokatmat. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
hanto1 Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Staten har en eller annen merkelig agenda at man ikke kan bruke det som fungerer for resten av verden, vi må ha noe unikt, ekstremt kostbart samt funkjoner ingen har hørt om og befinner seg utenfor enhver norm. Samtidig blir elementære basisfunksjoner glemt.. Var engang for lenge siden i kontakt med FLO angående noe maritimt brannvern utstyr dem trengte. Vi hadde utstyr tilgengelig som var godkjent av Coast guard, samt marinen i US etc. etc Også mye brukt i rig & handelsflåten internasjonalt og i nordsjøen. Her krevde dem tester og dokumentasjon som var umulig å oppdrive, fantes heller ingen norm eller hvordan dette skulle måles eller dokumenteres. Innkjøper var fortvilet over dem hadde fått en umulig speck som ingen kunne eller ville levere. En liten detalj, men som illustrerer hvordan offentlige/ statlige anskaffelser kan fortone seg. Tilbake til Marell båtene så kan vel neppe produsenten lastes for manglende defroster anlegg på vinduer ( duggproblemer ) samt varme / kulde anlegg Antar dette var glemt i speck fra politiet? Bensindamp & lekkasje kan sikkert gå på leverandør, men motortrøbbel er jo en uforutsett hendelse. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars re: manglende anbud: skulle man kjørt ny runde , hvor lang tid hadde det tatt, og til hvilken kostnad? At noen "voksne" skjærer igjennom og tar tak i blant er nesten litt befriende Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars granskes: https://www.kystens.no/nyheter/politibatskandalen-politiet-betaler-av-egen-lomme-for-a-rydde-opp/2-1-1774454 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ingar Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Ifølge artikkel i Båtmagasinet har politiet i Oslo og Bergen erstattet Marell med Goldfish X12 med 3X450 Mercury som gjør 80 knop. Nødvendig å jage mistenkte i 80 knop eller er det sløsing med offentlige midler? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Ingar skrev On 6.4.2025 at 13.16: Nødvendig å jage mistenkte i 80 knop… Vis hele sitatet Det handler vel kanskje like mye om å kunne forflytte seg raskt dit det er et behov for tilstedeværelse. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.