Jump to content

Politiet har problemer med alle sine Marell M12 ribber


-morten-

Recommended Posts

Jeg vet de har kjøpt endel sånne, men når de ikke har råd til å bruke den gamle med halve motorstørrelsen, hva får de til og tru at det blir bedre med dobbelt så mye hester på akterspeilet ? 

 

Den gamle har vist seg og fungere godt og går kun 5 knop seinere enn den nye, men under halvparten av bensinforbruket 

Screenshot_2023-08-02-17-20-22-933_com.android.chrome.jpg

Link to post

Ser den nye politi båten har blitt så flott att den ikke går under kanal brua i Tønsberg.
Hjelper ikke med 2x600 hk da når noen og en vær kan trikse de bort med beskjeden motorisering men det var vist ikke så viktig lenger selv om det var veldig viktig frem til nå.
 

Link to post
  pipe skrev On 2.8.2023 at 15.46:

Ser den nye politi båten har blitt så flott att den ikke går under kanal brua i Tønsberg

Vis hele sitatet  

 

Ingen overraskelse.  Utdrag fra + artikkel i Tønsbergs blad:

  Sitat

– Det stemmer at brua er for lav for den nye politibåten. Dette var vi klar over før vi fikk den, sier Iselin Bekken, fungerende seksjonsleder for patrulje i Sør-Øst politidistrikt.

 

– Båten er beredskap for hele kysten, ikke bare Tønsberg by. Det trumfer utfordringene med båtens høyde og høyde på Kanalbrua, sier seksjonslederen.

Vis hele sitatet  

 

  Sitat

Båten til Sør-Øst politidistrikt har sin base på Jarlsø utenfor Tønsberg. Der ligger den ved samme pir som Redningsskøyta «Eivind Eckbo».

Dekningsområdet er derimot mye større. Hele Sør-Øst politidistrikt.

 

Dermed dekker den et område fra Drammen i nord til Grenland i sør. Ved behov kan båten også bistå i hele Oslofjorden på rimelig kort tid.

Vis hele sitatet  

 

 

https://www.tb.no/denne-baten-gar-ikke-under-kanalbrua-den-er-beredskap-for-hele-kysten-ikke-bare-tonsberg-by/s/5-76-2112613

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Ja, det gjelder å selge skinnet når bjørnen er skutt men tiltross for fagre ord er det ikke problem fritt for beredskapen.
Er poltibåten på feil side av kanalbrua og må rykke ut nordover i så er responstiden minst 30 minutter lenger men spiller kanskje ikke så stor rolle i ytterkantene av distriktet som kan risikere flere timers ventetid på politibåten ved en akutt hendelse selv om båten er i tjeneste
Har ikke hørt UP skulle bare skal ha en bil i vestfold og det skulle være en Lamborghini så rekker de over det meste grunnet store fartsresusser

Link to post

Mulig du ikke er klar over det, men tb har hatt en del agurksaker i sommer med fokus på brua. Gjort gode forsøk på å sette fast bålys-etatene for manglende beredskap og alternative løsninger om broa låser seg i åpen eller lukket stilling. De lyktes ikke før de fant dette med politibåten. 

Ikke et ord om alle som pendler over broa dersom den ikke kan lukkes.

Credit til tb, de fikk napp på en av agurk-sakene! :lipseal:

For meg fremstår akkurat den saken om at de ikke kommer under brua i Tønsberg som 'storm i vannglass'.

Verre med de andre feilene og manglene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 1 år senere...

yeah right :fniser:

Norsk politi kjøper svensk, mens det på Stord sitter en gjeng og designer politibåter for Sverige :ler:

https://www.skipsrevyen.no/berserk-design-as-petter-martens-politibat/designet-politibat-for-sverige-som-a-kjore-en-bil/1849445
(desverre betalartikkel :bekymret:)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Stusser litt på følgende:

 

- "Det kreves spesiell kompetanse for å utføre vedlikehold og service på båtene, noe som ikke er like lett tilgjengelig over alt." Allerede her burde noen lamper lyse. En politibåt burde kunne gå til nærmeste havn for akutte utbredelser og vedlikehold. I hvertfall av mekanisk art..

 

- "Mercruiser med vanskelig deletilgang": Her burde man kanskje gått for en tilsvarende motor fra Volvo Penta? Selv har jeg VP D4. Hadde denne vært like sjelden som toppløse havfruer her i nord, så hadde ikke den stått i mitt motorrom. Er uløkka ute, så er det viktig at jeg kan få tak i deler ikke så langt fra nærmeste havn.

 

- "Vannlekkasje fra taket": Er det mulig? For meg høres det ut som hele prosjektet er styrt av en økonom i dress, som ikke har sett båten annet fra tegninger. Står disse båtene under tak helt til de blir levert kunde? En time med hageslange fra alle kanter hadde vel avslørt et lekk tak? Om man bygger et tak på land eller vann, så er det jo noen selvsagte normer som brukes, for å lede vannet bort fra å trenge inn hus, hytte eller kabin. Hvor vanskelig kan dette være å reparere? En båt full av elektronikk må selvsagt kunne holde vann og fukt ute.

 

- "I sommer har vi erfart at det blir veldig varmt i båten når det er sol. Vi har ingen aircondition i båten noe vi må ha hvis båten skal brukes på varme sommerdager. Når båten ble levert i desember opplevde vi at båten var iskald innvendig og alle vinduer dugget ned. Det var mye fukt som dannet kondensdråper innvendig": Når skal båtprodusenter lære dette. Dårlig og fuktig innemiljø gjør at det blir enda varmere innendørs om sommeren og kaldere om vinteren. Tviler på at en aircondition løser dette alene. Sett på en 12v (eller hva de har ombord) vifte koblet rett på et lite solcellepanel på taket. Denne vil gå store deler av døgnet fra Mars til oktober. På vinteren kan man koble denne rett på strøm. Min lille båt på 26 fot har fått to ventiler ekstra samt en solcellevifte i taket. Det kan regne 1 uke i strekk og vi har aldri fukt i puter eller seng, og da heller ikke dårlig lukt. Samboer nektet plent å overnatte i båten før jeg gjorde denne utbedringen. 

 

- "Dette er første gangen norsk politi bestiller et serieprodukt som er en båt i stor skala. Så fort feilene går på SMS og ikke inn i garantisystemet får ikke vi gjort noe. Det funker ikke. Dette har vi hatt en stor gjennomgang om, sier han". SMS som i tekstmelding om jeg forstår dette rett? Altså, dette er ikke support på et mobilabonnement, men båter levert til en norsk offentlig etat for mangfoldige millioner! Hvor er velviljen til produsenten? "Våre åpningstider er..." De har vel i tillegg sommertid og slutter tidlig på fredager? I tillegg klønete av PFT. Hadde de lest kontrakten nøye, så burde de ikke akseptert en så elendig kundeoppfølging på dette nivået. Ville trodd noen teknikere kunne vært tilgjengelig 24/7 i en gitt periode.

Link to post
  Torsen67 skrev On 10.3.2025 at 13.10:

Når båten ble levert i desember opplevde vi at båten var iskald innvendig og alle vinduer dugget ned. Det var mye fukt som dannet kondensdråper innvendig

Vis hele sitatet  

 

Isolasjon i skrog/overbygg hadde nok også gjort seg på noe som skal fungere som en helårsbåt.

Motormessig - mistenker 3 x 400hk outboard ville vært enklere å få service på og deler til, iom at det er en motor det er endel av i markedet.

Mistenker også at Marel har dyktige selgere som er gode til å selge inn 'konsept' , så tar de resten litt som det kommer.   Kjenner til en bedrift med en Marel M15, mitt inntrykk der er at leverandør er på banen
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  Torsen67 skrev On 10.3.2025 at 13.10:

Når båten ble levert i desember opplevde vi at båten var iskald innvendig og alle vinduer dugget ned. Det var mye fukt som dannet kondensdråper innvendig": Når skal båtprodusenter lære dette. Dårlig og fuktig innemiljø gjør at det blir enda varmere innendørs om sommeren og kaldere om vinteren. Tviler på at en aircondition løser dette alene. Sett på en 12v (eller hva de har ombord) vifte koblet rett på et lite solcellepanel på taket.

Vis hele sitatet  

 

Jeg har null kjennskap til båttypen, men tillater meg allikevel å synse litt her.

 

Dersom sludd, regn og brottsjøer får lov å trenge inn i båten, så er jo det en ganske sannsynlig grunn til at det blir mye fukt inne.  Kommer det litersvis med vann inn i båten, så vil kanskje ikke en solcelledrevet ventil være tilstrekkelig til å løse dette problemer.  Dugg og kondens vinterstid skyldes jo også dårlig isolasjon, er det minusgrader på utsiden og mer eller mindre normalt innemiljø på innsiden og null isolasjon, så vil det bli dugg.

 

Dersom man drar fukt inn i båten (folk som kommer inn med støvler som har vært brukt ute i sneen, lekkasjer i tak, folk som puster og svetter, etc) kombinert med litt varme, stenger av båten og lar den kjøle seg ned, så blir det også mye kondens.  Det er jo det samme med biler, har man brukt bilen mye på en iskald vinterdag, gått inn og ut med våte sko og dratt med seg sne inn, varmet bilen godt opp og så lar den stå og avkjøle seg over natta i -10C, så må man regne med å skrape stålis på innsiden av frontruta neste gang bilen skal brukes.  Dette løser man med god lufting på slutten av kjøreturen eller etter at man er ferdig med å kjøre.  Det samme gjelder for båter.

 

Det kan være viktig å ha noe varmesystem/AC-system som kan blåse varm, tørr luft på vinduene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...