Jump to content

Anbefaling av "rimelig" båt til famile på fem, med mulighet for overnatting.

KapteinM

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Tenger tips og gode råd mht valg av neste båt. For å kunne teste ut overnatting i båt med hele gjengen (to voksne og barn på 2,7 og 9) ønsker vi i første omgang en "rimelig" båt i str. 26 -28 fot. Vi har funnet ut at 21 daycruiser blir trang selv på dagstur (med et par gjester om bord).

Ser for oss en eldre båt med innenbords diesel og strak aksel.

Vurderte lenge Marex 770, men har vel kommet frem til at den blir litt snau.. ? 

Hvor mye må man ut med i disse dager for en ok (driftsikker) balje på rundt 28 fot? 

Tips til spesifikke modeller? 

Mvh Marius vG ?

Tenker også at en Nidelv 28 kunne vært noe?

For eksempel denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=308973025

Og en Tresfjord 29 som jeg har er heller ikke ille. Stor plass i cockpiten og høyt opp til rekka, som vel er en fordel med mindre barn selv om de vel klatrer styggfort når de først setter i gang.

Eksempel: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=272934811

Har kikka på Baltic ? Ser ut som en fin båt.

Noen som har en formening om hva som er mye mht timetall på dieselmotor? Ser det er mange gamle travere på finn som har rundet både 2000 og 3000 timer. Er det synonymt med sliten motor? 

Pequod skrev 8 minutter siden:

Tenker også at en Nidelv 28 kunne vært noe?

For eksempel denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=308973025

Og en Tresfjord 29 som jeg har er heller ikke ille. Stor plass i cockpiten og høyt opp til rekka, som vel er en fordel med mindre barn selv om de vel klatrer styggfort når de først setter i gang.

Eksempel: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=272934811

Gode alternativer ?

KapteinM skrev for 9 timer siden:

Noen som har en formening om hva som er mye mht timetall på dieselmotor? Ser det er mange gamle travere på finn som har rundet både 2000 og 3000 timer. Er det synonymt med sliten motor? 

Hvis du ikke er veldig glad i å skru på motor sjøl, eller vil bruke masse penger på verksted. Så hopp over de med vp 40 motor. Motorer som er utgått på dato, med lite dele tilgang.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Vår båt ligger på finn. Agder 840 med yanmar 165hk og 1650 timer.

God båt og fantastisk motor. Enkelt vedlikehold med aksling.

Akterkabin med plass til 2 voksne + barn. Frontkabin til 2 (3) voksne + små barn på egen plass helt forut.

KapteinM skrev for 12 timer siden:

Det er nok ikke de 2-3000 driftstimene som knekker motoren. Rent timemessig bør de kunne gå 5-10 000t før det er behov for total overhaling. Men i en fritidsbåt blir det få timer pr år og da blir det alderen som tar den mer enn timene. Regelmessig vedlikehold og godt stell spiller selvfølgelig vesentlig inn på hvor mange år man kan forvente at den varer. Personlig ville jeg holdt meg unna de gamle volvo-motorene og vært mer åpen for typiske steinknusere som Ford, Iveco o.l.

mvh Espen

13 hours ago, KapteinM said:

Hei båtfolk!

Tenger tips og gode råd mht valg av neste båt. For å kunne teste ut overnatting i båt med hele gjengen (to voksne og barn på 2,7 og 9) ønsker vi i første omgang en "rimelig" båt i str. 26 -28 fot. Vi har funnet ut at 21 daycruiser blir trang selv på dagstur (med et par gjester om bord).

Ser for oss en eldre båt med innenbords diesel og strak aksel.

Vurderte lenge Marex 770, men har vel kommet frem til at den blir litt snau.. ? 

Hvor mye må man ut med i disse dager for en ok (driftsikker) balje på rundt 28 fot? 

Tips til spesifikke modeller? 

Mvh Marius vG ?

Vi har blitt veldig glade i vår Scand 27 Nordic (verdens største 27 foter), passer perfekt for en familie -ungene foran og voksne i akterkabinen :)

Finn en som har min 200hk, baugpropell, ankervinsj og trimplan:) Finnes også noen av disse med forlenget badeplattform -finner du en av de er det bare å løpe og kjøpe (Nei, jeg selger ikke min;)

Dette er en gammel båt, men Scand "lever" fortsatt gjennom https://agderboat.no/ så det finnes kunnskap og deler tilgjengelig om/når noe går galt :)

Okkaby skrev for 11 timer siden:

Hvis du ikke er veldig glad i å skru på motor sjøl, eller vil bruke masse penger på verksted. Så hopp over de med vp 40 motor. Motorer som er utgått på dato, med lite dele tilgang.

Mener du at alle årsmodeller av VP 40 bør styres unna? Hva med andre modeller fra VP? Har de ikke en som heter 41 også?

Dårlig konstruksjon på VP i 40 serien? 

Husky skrev for 21 timer siden:

Det er nok ikke de 2-3000 driftstimene som knekker motoren. Rent timemessig bør de kunne gå 5-10 000t før det er behov for total overhaling. Men i en fritidsbåt blir det få timer pr år og da blir det alderen som tar den mer enn timene. Regelmessig vedlikehold og godt stell spiller selvfølgelig vesentlig inn på hvor mange år man kan forvente at den varer. Personlig ville jeg holdt meg unna de gamle volvo-motorene og vært mer åpen for typiske steinknusere som Ford, Iveco o.l.

Ja, er med på den. Det er desverre en overvekt av båter med VP der ute ? I hverfall på finn.no. 

Har forsøkt å lese meg opp, og ser at det er varierende erfaringer. Antar det er slitasje på gamle motorer som da er hovedårsak.. ? 

VP40 er en over 40 år gammel konstruksjon,  bruker ca 15% mer diesel enn VP41, og det er lite deler til dem. Opprinnelig gode motorer, men slitasje og tæring tar dem til slutt.

Jeg byttet fra en dårlig VP40 til en nyere og mye bedre VP41 i min. 

41B og 41P regnes vel som de beste i 41 serien.

Neste som anbefales er ofte 43 (evt 42 som er bygget om slik at oljefilter er før underspyling)

Vedlikehold og kjørestil har mye å si for forventede fremtidige driftskostnader. Betyr feks mer at man ikke hardbelaster motorene før de er driftsvarme, bytter olje ofte nok etc, enn at motoren har gått få timer. De fleste fritidsmotorer står seg vel mer i hjel enn de kjøres i hjel mtp antall timer.

Jeg personlig ville også styrt unna hekkaggregat og kun sett på båter med fast aksling og med kjøl/ beskyttelse av propell og ror. Rimeligere vedlikehold, mer driftsikkert og tryggere når man utforsker nye steder.

Noen alternativer jeg liker:

Scand Baltic/ Nordic

Nimbus 26 -30 

Inter 9000

Master 820

Alle disse er flotte familiebåter i budsjettklassen. 

Holiday 770 er en flott båt, men for meg passer den fint for 4 men trang for 5.

Neptim 8000, som jeg har, er også fin for den størrelsen. Overraskende mye plass, egen kabin for de voksne, høye og trygge vegger i cockpit som er bra for de minste barna, høh akterkabin som er nydelig soldekk samt gøy å hoppe og stupe fra.

Vi er 5.

Personlig liker jeg å ha atskilt kabin for oss voksne, så vi kan kose oss på voksenvis om kvelden uten at ungene plutselig kan våkne og se noe som ikke kan bli usett... 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Alltid kjekt med tankeeksperiment :-)

Hadde jeg vært i din situasjon i dag ville jeg først sett på:

• Scand Baltic selvfølgelig ;-)
  • Nord West 900
  • Nimbus 3000/3003
  • Fjord 880

Andre alternativ:

• Nidelv 28
  • Master 820
  • Wiking 28
  • Bonanza 28
  • Nordan/Summer Family 27
  • Scand Nordic
  • Unique 833
  • Concord 900
  • Sandvik 945

mvh Espen

KapteinM skrev On 2.8.2023 at 21.42:

Mener du at alle årsmodeller av VP 40 bør styres unna? Hva med andre modeller fra VP? Har de ikke en som heter 41 også?

Dårlig konstruksjon på VP i 40 serien? 

Ja dette gjelder alle 40 motorer, å 300 motorer også.

41 er goe motorer om de er vedlikeholdt å evt overhalt.

Men de eldste 41 er fra 85-86, så disse er også gamle nå. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...