Jump to content

Westbas 29, Oppgradering av elektrisk opplegg mm.


Fiks

Recommended Posts

Har byttet båt fra Årø 875 Combi til en Westbas 29 fra 1992 og holder på med diverse oppgraderinger på båten.

 

Etter at båten var hentet hos selger startet jeg med å gå over det elektriske anlegget og fant ut at det var nødvendig med en full gjennomgang og oppgraderinger med nye hovedbrytere og sikringsanlegg.  De mest kritiske manglene var:

  • Manglende sikring av flere ledninger, bl.a var baugpropeller sikret forut ved motor og ankervinsj manglet helt sikring. (Det som er litt skremmende her er at Engbo sin installasjonsanvisning fra 2001 ikke viser at det skal være sikring i strømkretsen)
  • Hovedbrytere for ankervinsj og baugpropeller var plassert rett ved siden av motor og ikke i batterienden av tilførselskabel.
  • Det var ikke montert skillerele, og arrangement for hovedstrømsbrytere og lading var ulogisk lagt opp da dette bestod av hovedbryter start, hovedbryter forbruk og i tillegg batterivelgerbryter koblet til start- og forbruksbatteri. 
  •  Hovedbryter for start var ikke festet og lå veldig nært lydpotte som er laget av rustfritt stål med en knebeskytter som mellomlegg.
  • Ledninger var dårlig merket og mye av merkingen var relatert til overflødig ledning etter tidligere motorinstallasjon.
  • Dårlig festing av mye ledning, spesielt i salongtak.
  •  

Eksisterende hovedbrytere for start og forbruk var montert under dekk akter ved batteriene hovedbryter for start var ellers kun festet i startkabelens kabelsko uten innfesting i skroget. Jeg ønsket å få alle hovedbrytere og hovedsikringer montert i et eget skap under benk i akterkant av salong med nye kabler mellom batteri og hovedbrytere lagt opp kortslutningssikkert. Dette for å få en enklere betjening av brytere, noe som også ble gjort i min forringe båt.

Jeg startet med å identifisere ledningen og lage en ny kabelliste, samt å planlegge den nye installasjonen.

 

Opplegg ved baugpropeller:

image.jpeg.b88b2ef1d40e02c1bb0d1e71facb8de9.jpeg

 

 

Fordelinger og rekkeklemmer i dashbord:

image.jpeg.acb9b2f76aaa1e253a50b3eacd52c6f9.jpeg

 

 

Tegning av eksisterende hovedstrømsopplegg:image.jpeg.df40a2c6e3e79aa44b92bdc4621aaff2.jpeg

Oppsettet vist på skjemaet fungerte dårlig da det både var hovedbrytere og batterivender tilkoblet start- og forbruksbatterier samt at + siden på rekkeklemmer i fordeling var delt mellom batterivender og hovedbryter forbruk. For å få ladet forbruksbatteriene så måtte også venderen stå i riktig posisjon. Batterivenderen var i tillegg  defekt slik at det ikke var klart om batterier faktisk var frakoblet eller tilkoblet når denne ble brukt.

 

Jeg startet med å identifisere alle ledninger som gikk ut fra rekkeklemmer i skap under dashbord, merket demonterte disse og trakk ledningen ut av skapet under dashbordet. Rekkeklemmer ble demontert, og 3 nye sikringsbokser  og ny minusskinne ble montert i skapet. To av sikringsboksene (Fordeling 1 og -2)er koblet via hovedbryter forbruk og den siste boksen, (Fordeling 3) ble koblet direkte til forbruksbatteriene for å få permanent spenning til radio, lensepumpe og dieselvarmer. Av praktiske årsaker ble hovedsikringer plassert sammen med hovedbryterne.

 

Tegning av nytt hovedstrømsopplegg:

image.jpeg.d009d9c16f57eba6dce2ba4518d1543c.jpeg

 

Ledninger opp til tak i salong ble identifisert og en del ledninger ble terminert om til nye forbrukere, bl.a. ble tilførsel til lanterner forenklet med en enkel + og - ledning fra bryterpanel med splitting til de enkelte lanternene i salongtaket. Det ble også lagt opp ledning til minus skinne i BB side av salongtaket.

Alle ledninger er merket med Biltema kabelmerker iht. kabelliste og terminert på nytt. Der ledninger ligger i tørre rom er fordelinger til forskjellig utstyr laget med Wago klemmer. Ledning er merket med samme nummer fra hhv. sikringsboks og minusskinne frem til alle forbrukere i samme krets. Dette betyr at alle ledninger i en Wago klemme har samme nummer.

 

Jeg startet med å fjerne strips fra ledningene rundt rekkeklemmer i dashbord, identifisere ledningen og merke disse før rekkeklemmer og sikringer ble fjernet. Som bildet viser virket dette noe kaotisk mens det stod på.

image.jpeg.b2589cf2e3daef504a16773725c056a1.jpeg

 

Mesteparten av ledningen demontert og trukket ut fra skapet ved dashbord:

image.jpeg.bfa22bcddae8d6bf1075eb3326a56d73.jpeg

 

Klart for å montere nye sikringsbokser og minusskinner:

image.jpeg.fb6685219aa3f7f4e2a8242f87e333be.jpeg

 

Nye sikringsbokser, minusskinne og solcelleregulator montert og terminering av ledninger påbegynt:

image.jpeg.4919d3a44838351eb1ef4b0a4fc98493.jpeg

 

Merking og terminering av ledninger stort sett ferdig:

image.jpeg.3434d784cf9cd634a2ab8a79bc152b9d.jpeg

 

 

Fant ut at jeg ville bytte ut bryterpanelet, flere av de gamle bryterne var to-trinns og var ikke logisk merket. Jeg ville også ha nye strømuttak for USB og 12 V:

image.jpeg.789e2e421e15f1bc6c9294817e075948.jpeg

 

Kjøpte inn nye Superswitch brytere, strømuttak og digitalt voltmeter, tegnet opp panelet og fikk frest det ut i 2 mm aluminium, bryter uten merking er reserve:

image.jpeg.91efe71f810aa0b2976144b089231a9c.jpeg

 

 

Etter at sikringsbokser og minusskinner var montert så begynte jeg med omlegging av hovedkabler med nye hovedbrytere og VSR.

 

Merking av skapdør til  ny plassering av hovedbrytere:

image.jpeg.9a52aafbd6be7333dc1667c788484ecc.jpeg

 

Åpning i dørk for kabler til hovedbrytere:

image.jpeg.d39943c1a85fd5b87f83253ef84f39f7.jpeg

 

Bygging av s,Skap for hovedbrytere under benk i salong:

image.jpeg.fde0fccf72f544dea5bb923a03492530.jpeg

 

Montering av hovedbrytere og sikringer på bakplate i skap før platen ble montert i benk.

image.jpeg.db7d1391b09ee16581a28815b116da45.jpeg

 

 

VSR og hovedbrytere for hhv. forbruk, start, ankervinsj og baugthruster ferdig montert med tilhørende sikringer. Brukte BEP brytere og Victron sikringsholdere med sikringer

image.jpeg.4a99cfd1bf76f00a80bfdd2b8188dea0.jpeg

 

Modifisert opplegg rundt start- og forbruksbatterier, 

image.jpeg.104ac2214f6f3d399b85eb3cdd757e89.jpegimage.jpeg.257af6a3e4e88f6a66ac2abde93c9d30.jpeg

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei @Goddis77, tok litt tid for å svare på innlegget ditt.

 

 

Er det hageslanger du har brukt rundt kablene?

Har brukt Biltema trykkluftslange 19 mm Art. nr. 25-9081

Hovedkabler for pluss er lagt i slanger fra batteri til hovedbrytere/sikringer, Usikret startkabel er også lagt i slange helt frem til motor.

 

Ser ut som det er 16mm2 kabler som er brukt opp til sikringene?

2 x 16 mm2 fra hovedbryter forbruk til sikringsbokser og 1 x 10 mm2 fra batteri til sikringer for permanent spenning til varmeapparat, lensepumpe og radio. Alt er f.t. sikret med 40 A sikringer, vurderer å bytte til 50 A på 16mm2 kabler.

 

Har litt lyst til å rydde opp i kabel spagettien hos meg selv også, men er en massiv jobb.

Det stemmer at det er mye jobb, spesielt hvis det ikke finnes noen tegninger av anlegget. Det er viktig å jobbe systematisk. Det er også lurt å merke ledninger og lage lister underveis.

 

Ser jo bra ryddig ut hos deg da :smiley:

Takker for den.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Det var problemer med ankervinsjen da jeg kjøpte båten, vinsjen ville ikke droppe ankeret på grunn av at en av solenoidene i releet hang. For å reparere dette måtte ankervinsjen demonteres for å få tilkomst under dekselet. Da dette skulle gjøres så oppdaget jeg at det var umulig å montere vinsjen igjen uten hjelp da boltene var satt inn fra utsiden av akterspeilet og det var brukt løse hylser og skiver for å utligne radius i akterspeil. Disse hylsene og skivene måtte holdes på plass av en person samtidig som en hjelper måtte sette i  boltene fra utsiden.

 

image.jpeg.195c25739322d0eca1bfbca636b1cd2c.jpeg

 

 

image.jpeg.4eb64e97b6ce01d339b6d799a5d11497.jpeg

 

Jeg fant ut at et kraftig fyllstykke av teak ville være bedre og ville forenkle monteringen hvis jeg brukte pinneskruer med skive og hettemutter på utsiden av speilet.

 

Fasong på fyllstykket ble målt opp skisse av fyllstykket tegnet i AutoCAD.

image.png.8ee1c1dd7411e33380cba15df28aa652.png

 

Fyllstykket ble laget av to biter fra en gammel teak dørkarm som ble limt sammen med Biltema sin Quick Epoxy. Brukte WestSystem sin mikrofiber som fortykker i epoksyen. Fyllstykket ble deretter skåret til med kapp/og gjæringssag og vanlig håndverktøy.

 

 

image.jpeg.1bd773cf48af583835be18e3b89b0e52.jpeg

Kontroll av tilpassing mot akterspeil

 

image.jpeg.44850f95680eaefed1190dfc1e4d46ad.jpeg

Kontroll av boltehull

 

image.jpeg.ba676d9d0a49581de100c52a9b185d1c.jpeg

Fyllstykke med pinneskruer montert på vinsj. Pinneskruer kappet av vanlig A4 gjengestang. Nå var det mulig for en person å montere vinsjen ved å henge den inn på skruehull i speilet og støtte den med en kloss mellom dekk og vinsj til hettemuttere og skiver var på plass på utsiden.

 

image.jpeg.7e989f8f45e09eee5fbfe643b0ee0d8a.jpeg

Vinsj ferdig montert på akterspeil.

Link to post
Fiks skrev On 2.8.2023 at 23.37:

(Det som er litt skremmende her er at Engbo sin installasjonsanvisning fra 2001 ikke viser at det skal være sikring i strømkretsen)

Merkelige  manualen fra 90 tallet har det

Og trøsteren har egen hoved strømsbryter .

 

Denne nyere hsar det og.

Tilkobling Av Sikring; Anbefalt Hovedstrømbryter; Hovedstrømbryter Terminal -
 Engbo XForce Series Installation And User Manual

image.png.4079cd8fd28478359cef33d8f24b565d.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Noen småjobber i vinter:

 

Lage dør til skap for hovedbrytere:

 

image.jpeg.264c2add483430fa2a17e89bca59b3a9.jpeg

Profil til ramtre 15x45 mm,  i to deler skåret ut av 12x95 mm teakplanke fra Biltema og limt sammen ved sammensetting av dør.

 

 

 image.jpeg.4f815333c4de8541ab8cabf1b89358c0.jpeg

Deler til dør klar for montering, brukte en rest 9 mm teakfiner til fylling.

 

 

image.jpeg.daf9162f4624ae6637fd53052f8aad2a.jpeg

Dør ferdig limt

 

image.jpeg.bccd383bbffb1b7c5bf1759642c7fe47.jpeg

Utsparing for overfallshengsler på bakside for å få dør plant med skott.

 

20240118_215624.jpg.63a3e06fd9c6f99bd449fb68b5ac9c99.jpg

Ferdig pusset utside.

 

 

image.jpeg.a788135ebfdc461e6c4384f43b9ea557.jpeg

Ferdig lakkert med 3 stjerners gulvlakk.

 

image.jpeg.911dda3676f932bd070983515867185f.jpeg

Åpning i skott før montering av kantlister.

 

image.jpeg.9f9d60320a79605b773e0c8872baa9d9.jpeg

Teak kantlister og dør montert.

 

20240310_172946.jpg.70daacecc17b42f971d36476aa8f417f.jpg

Ferdig dør.

 

Laget liten skapdør som manglet i lugar (Første eier tok seg nok ikke tid til dette etter sjøsetting for 33 år siden).

image.jpeg.58551e4bd8c5c513cecc7d5ca4b21703.jpeg

Liming av ramtreprofil 20x45 mm, laget på samme måte som til dør over av 95x12 mm teakplanke fra Biltema.

 

 

image.jpeg.f3e21cf3b2bfae0cc22bc167a2b9c172.jpeg

Ferdig limt profil

 

image.jpeg.bd677604907916aa67ff8c2dd6fa2ebd.jpeg

Liming av dør

 

image.jpeg.dd116c664396641b75bd1071d9ab785c.jpeg

Ferdig pusset og merket opp for utsparing til hengsler.

 

image.jpeg.c2851ee7981546f2af8ca76f4f19b05b.jpeg

Dør lakkert og montert i eksisterende ramme

 

Montering av manglende takplater i forlugar:

 

image.jpeg.3af6666079d6f057b2402b3ae156f78c.jpeg

Takplate som mangler under fordekk, ser rett opp i sandwichdekket og bolter til kryssholt.

 

 

image.jpeg.72e62b96f1fb304da0b0d8c2d7a91055.jpeg

Merking av 4 mm kryssfiner

 

image.jpeg.3b7d1f21959bbbe4c73480d1621ac158.jpeg

Ferdig kappet og tilpasset Kryssfinerplate med skrogtrekk limt på fremside

 

image.jpeg.405ca44cf58ba64a4a367cd71a4751bc.jpeg

Skrogtrekk brettet over platekant og limt med kontaktlim på bakside av plate

 

image.jpeg.237202c0bcb1b5389544994e8c04d67b.jpeg

Takplate klar til montering

 

image.jpeg.dac6fd6fc4624da0afd64c08924cd329.jpeg

Takplate montert om bord.

Link to post
  • 1 måned senere...

Går litt lang tid mellom oppdateringer her, men har jobbet med takplater i stikk-kabin og ombygging av pantryseksjon.

 

 

image.jpeg.28578bbefcee3f58b3b43d3c8a8cfa04.jpeg

 

Det manglet takplater i stikk-kabin og beskyttelse på bordsøyle virket litt improvisert.

 

 

image.jpeg.9c320c87250c7eacceb9b56cbb614f48.jpeg

 

Bestemte meg for å senke himlingen på det høyeste partiet av stikk-kabinen slik at det ble jevnt med partiet til høyre på bildet.

 

 

 

 

 

image.jpeg.037a791cf1ff19818b01cba94f0e40dc.jpeg

 

Spikerslag for ny himling

 

 

20240402_195909.jpg.1b2ff101ff3705d8e4767a36455ed949.jpg

 Montert plater i forre del av kabin

 

 

image.jpeg.88715fd8842afa170cf9131978c14be3.jpeg

 

Saget ut endestykke til bordsøyle med hullsag ut av en passende teakbit, først innvendig diameter til passende dybde etterpå ytterdiameter. Festet delen  i drillen for å runde av kantene. med fil og sandpapir.

 

 

20240407_114018.jpg.7592afc04629970d6069087c9ba36e80.jpg

 

Ferdig kappet kryssfiner til takplate i forre del av stikk-kabin

 

20240407_143910.jpg.2e6cc72df02f02b298fbc3c32f575271.jpg

 

Takplate ferdig trukket og klar for montering.

 

image.jpeg.3e36e152e8057cac7ef49c85a6f700d0.jpeg

 

Takplate ferdig montert.

 

Det neste prosjekter er å bygge om pantryet for å få bedre skapplass og bedre arbeidsstilling, får nesten ryggvondt av å se på vasken.

 

image.jpeg.ba9816407ddcd44c191d5da94e36b7fe.jpeg

 

Arrangementet var lite praktisk og vasken var plassert ubehagelig lavt i benken. Det aktre skapet var preget av at Wallas kokeapparat var feilmontert, bl.a. var det ikke nok lufting, returslange manglet fall til parafintank og tverrsnitt på strømkabler var for liten til å få en sikker tenning av apparatet. Dette medførte at det dryppet parafin fra koke apparatet ned i skapet ned på ting som var lagret der. Parafintanken tok også opp plass i skapet slik at det i praksis manglet et hylleplan der.

Jeg bestemte meg for å heve benkeplaten med 60 mm, med samme nivå fra styrestol til kokeapparatet og montere vasken underlimt slik at jeg fikk et nedfelt lokk over den. Parafintanken ble flyttet til stuerommet under dekk akter.

Det ble en del finmåling for å få plass til vask, skuffeseksjon og kokeapparat uten å få kollisjon med styrestolen. Det er såpass trangt mellom stol og ratt at jeg i utgangspunktet ikke ville flytte stolen forover.

 

image.jpeg.59f4d0761d1a4e6638ff922661f07af3.jpeg

 

Påbegynt riving.

 

 

20240416_200510.jpg.85498b2a1c7d16c090d154c9215a1446.jpg

 

Underveis i rivingen, så at det kunne bli problemer med evt. skifting av kontrollkabler da disse var stripset sammen med div ledninger.

 

 

20240415_211137.jpg.d7f83dd122f7768a76d06e739b511830.jpg

 

Rustskade på slanger til styremaskin

 

 

20240421_191418.jpg.fc5c013b917436345716492f047944b2.jpg

 

Påbegynt tilpassing av nye deler til pantryseksjonen.  Bruker div. rester av baderomspanel til å bygge opp skapet. Fronten skal lages av 12 mm teakfiner, skuffer og skapdører brukes opp igjen. Det er lagt inn 2 stk. trekkerør til hydraulikkslanger, ledninger og kontrollkabler.

 

 

image.jpeg.70ec46617f60c393643c974482cbce9d.jpeg

 

Tilpassing av plater mot luftsjakt til motorrom og akterkant av skap. Det skal lages inspeksjonsluke og luftespalter i akterskottet

 

 

image.jpeg.d210d52000ceee42ca9f6356822f0873.jpeg

 

Oppmerking av frontplate

 

image.jpeg.04fe3526ade4f640fa88f42f574f3b8d.jpeg

 

Fresing av frontplate

 

 

image.jpeg.3987c76705c2c046e166e97d6b50b47d.jpeg

 

Frontplate klar for tilpassing

 

20240509_152227.jpg.34c3c27cc3691df6194fc40e9ad68510.jpg

 

 

Fresing av benkeplate

 

 

image.jpeg.1d0d926a66cb47feff56b8dfafcb0fb5.jpeg

 

Tilpassing av benkeplate, har laget hull i front for bryter til Wallas og stikkontakt fra landstrømsanlegget.

 

image.jpeg.3c8aced0372ad9b3d2b6260bc045a4f5.jpeg

 

Prøvemontering og tilpassing av hyller

 

20240525_221403.jpg.c9be8bac3c06f1d8814737550cbe60f5.jpg

 

Detalj akter skap, døråpning er kantet med teaklist og det er limt på klosser som forsterkning for hengselskruer. Det skal monteres teak slingrekant i forkant av hyller.

 

 

 

Link to post

Det er et imponerende stykke håndværk, der bliver lagt for dagen her.

Jeg arbejder selv lidt på hobbyplan med at renovere huset, og jeg er meget nysgerrig efter, hvordan du har kunnet lave hullet til vasken så nøjagtigt. Jeg kan se, at vi har nogenlunde de samme typer værktøj, men jeg har ikke knækket koden til at lave undersænkede vaske. Er det en hemmelighed du vil afsløre?

Link to post

Takk for tilbakemelding @mthoms .

Ingen spesiell hemmelighet her. De rette kuttene i hullet til vask er kuttet med overfresen. Radius ble merket  i hvert hjørne og saget ut med stikksag, litt innenfor streken. 

Tilpassingen ble tatt med lamellrondell i drillen og en stødig hånd. Vasken blir ikke frest ned i benkeplaten da lokket har samme tykkelse som benkeplaten.

Vasken hviler på møbelskroget og benkeplaten skal limes til vasken med Tec 7. Kanter og undersiden på benkeplaten blir ellers forseglet med 2 strøk epoxyprimer for å hindre at fukt trenger inn i fineren.

image.jpeg.1500309bac36f77d4cb94f75c94a7897.jpeg

 

Fresing av hull for vask

 

image.jpeg.c29b32e510248c2e7022a46873400c7a.jpeg

 

Prøving av benkeplate med nytt blandebatteri fra IKEA og lokk over vask og kokeapparat.

Link to post
  • 4 uker senere...

Det tar litt tid mellom oppdateringene her, men har fått pentryseksjonen så pass ferdig at den kan brukes.

 

image.jpeg.5a01baf3a7f712810f918bec16c9140f.jpeg

 

Kantlister til hyller og benkeplate laget av Biltema 95x12 mm teakplanke som er delt i to og fått frest ut spor for plate.

 

 

image.jpeg.3da0cf301213a36b39da70c4f902481b.jpeg

 

Kantlister til benkeplater har fått høvlet skråkant på innsiden. Kantlister til hyller er rektangulære.

 

 

image.jpeg.477ca6755a46da6d42eb02546c310046.jpeg

 

Ferdig lakkerte lister.

 

 

20240602_191955.jpg.7a8a39973fa3f42dab5b31841c1e8b60.jpg

 

Kantlist tilpasset på hyller

 

 

 

 

image.jpeg.f8a038bb7c1aeb1eed8298db1e73a46a.jpeg

 

Kapping av benkeplate under styrestol.

 

 

image.jpeg.3476efac21737a2d84cec7252a6bab01.jpeg

 

Tilpassing av benkeplate under styrestol

 

image.jpeg.ec809cc66fbbaa33a679c68cfcb4ec09.jpeg

 

Tilpassing av lister på benkeplate.

 

image.jpeg.5b2785c1c4a66038405dbc48c599ff7a.jpeg

 

Ferdig listet benkeplate.

 

 

20240616_214220.jpg.d027f191e164d92cb1799d7bc504974c.jpg

 

Styrestol flyttet 12 mm forover for å få god klaring til kantlist.

 

image.jpeg.b6e3c4fc994becddbb5cda847946a49a.jpeg

 

Detalj ved vask.

 

 

image.jpeg.c8f6f8e0316016b34bcb9f7bd0e71c81.jpeg

 

Detalj i skap der eksosrør kom inn over hylle. Laget en skjerm av tynn perforert aluminiumsplate.

 

Link to post
  • 6 måneder senere...

Er en stund siden sist oppdatering av dette emnet. Skiftet cutlesslager og justerte motoropprettingen i september i forbindelse med at jeg tok båten opp for sjekk etter at jeg fikk en flytebryggefortøyning i propellen.

Jeg målte et aksiallavik på propellvingene innenfor +/- 1,8 mm, sjekket dette med Sveis og Propellservice og fikk tilbakemelding at det ikke i utgangspunktet  ikke var nødvendig å gjøre noe med propellen hvis det ikke var endring av vibrasjon etc.

 

Det var noen skader i akterkant av cutlesslageret og det så ut som at det var dårlig gjennomstrømming i lageret, se bildet:

 

image.jpeg.d4a0746aff8574500baf53babc4496d8.jpeg

 

jeg bestemte meg for å trekke aksel for å sjekke og evt. bytte lageret. Roret ble demontert og skruene i klemnavet til Powertrain leddet ble løsnet før akselen ble tatt ut.

Skruene satt godt fast og jeg måtte bruke forlenger på unbrakonøkkelen for å løsne disse.

 

image.jpeg.f6731ca131e7a3e45924fddc046ca3ac.jpeg

 

 

Etter at akselen var ute så dt ut som at kanalene var åpne men det var noe belegg i lageret slik at jeg bestemte meg for at dette skulle byttes.

Diameteren på hylserøret var for liten til å få gjennom et mothold som var så stort at jeg kunne terse ut lageret så jeg bestemte meg for å dele lageret for å få det ut av stevnflensen.

 

image.jpeg.e49ad5480758189045417cd9df4d8f51.jpeg

 

image.jpeg.2c2d66bada83ba4591ee7d8379b41c7b.jpeg

 

Saget to langsgående snitt i lageret og fikk lageret ut

 

image.jpeg.577a4acf13e799d97479c0205034bfbc.jpeg

 

 

Stevnbeslaget ble pusser rent innvendig og nytt Thor Marine 40 mm lager ble drevet inn.

 

image.jpeg.65e175c93c643a8ac31276004ea5d91a.jpeg

 

 

image.jpeg.f89066d81281732d0f77cd7162926234.jpeg

 

 

Sleipner pakkboks med talgpakning ble demontert og rengjort og montert igjen med nye pakningssnor og ny slange mellom hylserør og pakkboks.

 

image.jpeg.8c87abe2874554d14d0a5b195cd8d374.jpeg

 

 

 

image.jpeg.486e6f417a29e9780045ae079dd5452b.jpeg

 

Propellaksel ble montert igjen og det viste seg at den var ut av senter og for lav i hylserøret. 

 

image.jpeg.be1f610a175a7a4e7cb59b40b9f18509.jpeg

 

Løftet motoren 4 mm i akterkant og fikk akselen i senter av hyserøret:

 

image.jpeg.1d817a8e225367b66774353c115040e9.jpeg

 

Pakkboksen ble montert igjen og tetningsringer montert etter at akselen var satt inn i hylsen. Deler i klemnav, utenom anleggsflate mot aksel, ble oljet før akselen ble satt inn i klemnavet.  Akselens plassering i klemnavet ble kontrollert og skruene klemnavet ble trukket til med moment i flere omganger iht. monteringsanvisningen.  

 

Ror og akselanode er montert og båten klar for sjøsetting.

 

image.jpeg.6443dd0bf6ac7c6f177764a67352de76.jpeg

 

 

 

 

 

Link to post

Startet på et lite vinterprosjekt i romjulen da jeg ønsker å få enklere adkomst forut når båten er fortøyd med baugen mot land. Jeg skal lage en tilsvarende løsning som på min forrige båt med baugspryd som har integrert baugstige og ankerrull som på bildet under. Det er en løs baugstige om bord i båten men synes at det ble mye styr med å finne denne frem fra stikkabinen og montere denne når det var behov for stigen.

 

image.jpeg.f8306b85e193125a581b15c9d105723b.jpeg

 

 

Baugstige som var om bord var tydeligvis modifisert på et eller annet tidspunkt for å passe til båten

 

image.jpeg.1293db583908c3a314b51e852044ad33.jpeg

 

 

Startet med å kjøpe en teleskopbadestige med tre trinn fra Eurofritid og tilpasset arbeidstegningen til denne

 

image.jpeg.77334b1cbd74cddf12a007ea2b661fb8.jpeg

Jeg ville bruke 50 mm divinycellkjerne i baugsprydet, men fikk tak i en bit med 30 mm Divinycell kjerne fra et lokalt båtbyggeri som var stor nok til å lime sammen til nødvendig tykkelse.

 

image.jpeg.33360a601a195c9fa3a1ac675cb42bd7.jpeg

 

 

Startet med å merke opp og skjære ut øverste laget av kjernen

 

image.jpeg.ee2978cf385c0c5d4e6820222fb30d3b.jpeg

 

Nederste laget måtte freses ned til 20 mm tykkelse for å få totaltykkelse på 50 mm.

 

image.jpeg.bb57ac0d99de1b9c78feab535a267b58.jpeg

 

Nederste lag frest til riktig tykkelse

 

image.jpeg.456b557816c3dd8e0c1cdf4c6b8e0ae0.jpeg

 

Fresing av utsparing til badestige i øverste og nederste lag av kjerne

 

image.jpeg.2596032aad0f39ea82a9c5c96282f35e.jpeg

 

 

image.jpeg.f5215f05059808521d3ad04ca9ec3c2b.jpeg

 

 

Test av stige i utsparing

 

image.jpeg.86326abf23021148bcd10a8ff05a9a93.jpeg

 

 

Utsparing for braketter til ankerrull

 

image.jpeg.8314d872bc1dcefa4c27d21943df1d79.jpeg

 

 

Klart for liming

 

Satte igjen 4 stk "tabs" i øverste lag for å holde delene i riktig posisjon under limingen

 

image.jpeg.7050a74a2fe0ed057784b5c4157413ac.jpeg

 

 

Liming av kjerne, brukte Biltema polyester finsparkel som lim mellom lagene

 

image.jpeg.a5276a3fbe328ea335cba79c7aed4408.jpeg

 

 

Ferdig limt kjerne med badestige og dreggrull

 

image.jpeg.852d56d6fa98722ea62b7b4e19ffec49.jpeg

 

Neste steg er å frese av ca 10 mm av kjerne der den går inn over baugen på båten, sparkle hulkiler og runde av alle kanter før innstøping av kjernen.

Støpingen tas i to omganger, først støpes oversiden, etterpå legges inn forsterkninger for skruefester i kjernen på undersiden og baugsprydet støpes ferdig.

Link to post

Fortsatte med baugsprydet i dag og startet med å ta mal av dekket forut:

 

image.jpeg.481600e3132e2c402c96969a1b34f927.jpeg

 

 

Merket fasongen på undersiden av baugsprydet og freste ut recess for dekket.

 

image.jpeg.6ea1c659bda27eba459d23991ccec130.jpeg

 

 

Prøving på båten

 

image.jpeg.17867323f98c1ad90b90119a299b22ef.jpeg

 

image.jpeg.b80b2e7a5032a10db4f97d880b1c8914.jpeg

 

 

Felte inn en bit baderomspanel til forskaling og sparkler hulkiler og noen småfeil i kjernen

 

image.jpeg.b3f92cb292083c44a91c10082789ac9e.jpeg

 

Laminering av overside:

20241230_165808.jpg.f0274fe1c16ecd1ceaf8602941b291ab.jpg

 

 

Tilpassing av forsterkninger for skruer, feller inn 8-9 mm aluminiumsbrikker som skal gjenges opp der det ikke er gjennomgående skruer og erstatter kjernen med enkeltlaminat der det skal være gjennomgående skruer i innfesting av badestigen.

 

image.jpeg.2dd6b6518b99a2c08fade735fa634db8.jpeg

 

 

Brikker limt inn med polyestersparkel. Har også lagt inn glassfibersparkel, gule felt på bildet, som erstatning for kjernen der det skal bores dreneringshull.

 

image.jpeg.83e2dbb93397905670aa560046606dd5.jpeg

 

Neste steg er å laminere underside av baugsprydet, støpe på sideplater med avrunding ned mot fenderelist og lage braketter til ankerrull.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
  • 3 uker senere...

En liten prosjektoppdatering med arbeider etter nyttår:

 

Laminert ferdig underside av baugspryd med 3 lag 450 grams matte.

 

image.jpeg.d06cedf7f93977884815c6e78b8ebde6.jpeg

 

Prøving av baugstige i recess

 

image.jpeg.808ab9ff7301adf4e61a9a75300630e0.jpeg

 

 

Montering av enkeltlaminat før laminering av "braketter". Disse har ingen styrkemessig funksjon men lager en finere overgang mellom baugspryd og skrog.

 

image.jpeg.44ed389468883548236948bed41c3c43.jpeg

 

 

Sparkling av hulkil før laminering.

 

image.jpeg.d6c8a8b666188618312ee433cbc762df.jpeg

 

 

Glemte å sjekke vinkel mellom skrog og "braketter"  før disse ble laget og måtte lime på en trekant med ekstra enkeltlaminat.

 

image.jpeg.1f238b7b8114262eb991dc16921154ea.jpeg

 

 

Laminering av "braketter" med 2x450 grams matte.

 

image.jpeg.e4b11fa7372b87c21aefb1d8ff97a7d7.jpeg

 

 

Prøving på båten etter grovskjæring av "braketter" Vinkel på braketter og avstand mellom dreggluke og baugspryd ble tilpasset.

 

image.jpeg.2fe3abd5a6006424b06a43726a4adf5c.jpeg

 

20250118_161314.jpg.77827ee38844e13846e4b7bc4918ce61.jpg

 

 

Fintilpassing av vinkel mot skrog

 

image.jpeg.e1bffca63582184bff25c571699ecd4c.jpeg

 

 

"Braketter" tilpasset til endelig fasong.

 

20250118_163537.jpg.4241a13e38ca7ff2056526f33ff472ed.jpg

 

 

20250118_163513.jpg.5345eefc592710b471fbd28176e81431.jpg

 

Laminering av baugsprydet er ferdig, Neste jobb er å tilpasse fester til ankerrulle samt sparkle og pusse baugsprydet før maling.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...