Jump to content

Westbas 29, Oppgradering av elektrisk opplegg mm.


Fiks

Recommended Posts

Har byttet båt fra Årø 875 Combi til en Westbas 29 fra 1992 og holder på med diverse oppgraderinger på båten.

 

Etter at båten var hentet hos selger startet jeg med å gå over det elektriske anlegget og fant ut at det var nødvendig med en full gjennomgang og oppgraderinger med nye hovedbrytere og sikringsanlegg.  De mest kritiske manglene var:

  • Manglende sikring av flere ledninger, bl.a var baugpropeller sikret forut ved motor og ankervinsj manglet helt sikring. (Det som er litt skremmende her er at Engbo sin installasjonsanvisning fra 2001 ikke viser at det skal være sikring i strømkretsen)
  • Hovedbrytere for ankervinsj og baugpropeller var plassert rett ved siden av motor og ikke i batterienden av tilførselskabel.
  • Det var ikke montert skillerele, og arrangement for hovedstrømsbrytere og lading var ulogisk lagt opp da dette bestod av hovedbryter start, hovedbryter forbruk og i tillegg batterivelgerbryter koblet til start- og forbruksbatteri. 
  •  Hovedbryter for start var ikke festet og lå veldig nært lydpotte som er laget av rustfritt stål med en knebeskytter som mellomlegg.
  • Ledninger var dårlig merket og mye av merkingen var relatert til overflødig ledning etter tidligere motorinstallasjon.
  • Dårlig festing av mye ledning, spesielt i salongtak.
  •  

Eksisterende hovedbrytere for start og forbruk var montert under dekk akter ved batteriene hovedbryter for start var ellers kun festet i startkabelens kabelsko uten innfesting i skroget. Jeg ønsket å få alle hovedbrytere og hovedsikringer montert i et eget skap under benk i akterkant av salong med nye kabler mellom batteri og hovedbrytere lagt opp kortslutningssikkert. Dette for å få en enklere betjening av brytere, noe som også ble gjort i min forringe båt.

Jeg startet med å identifisere ledningen og lage en ny kabelliste, samt å planlegge den nye installasjonen.

 

Opplegg ved baugpropeller:

image.jpeg.b88b2ef1d40e02c1bb0d1e71facb8de9.jpeg

 

 

Fordelinger og rekkeklemmer i dashbord:

image.jpeg.acb9b2f76aaa1e253a50b3eacd52c6f9.jpeg

 

 

Tegning av eksisterende hovedstrømsopplegg:image.jpeg.df40a2c6e3e79aa44b92bdc4621aaff2.jpeg

Oppsettet vist på skjemaet fungerte dårlig da det både var hovedbrytere og batterivender tilkoblet start- og forbruksbatterier samt at + siden på rekkeklemmer i fordeling var delt mellom batterivender og hovedbryter forbruk. For å få ladet forbruksbatteriene så måtte også venderen stå i riktig posisjon. Batterivenderen var i tillegg  defekt slik at det ikke var klart om batterier faktisk var frakoblet eller tilkoblet når denne ble brukt.

 

Jeg startet med å identifisere alle ledninger som gikk ut fra rekkeklemmer i skap under dashbord, merket demonterte disse og trakk ledningen ut av skapet under dashbordet. Rekkeklemmer ble demontert, og 3 nye sikringsbokser  og ny minusskinne ble montert i skapet. To av sikringsboksene (Fordeling 1 og -2)er koblet via hovedbryter forbruk og den siste boksen, (Fordeling 3) ble koblet direkte til forbruksbatteriene for å få permanent spenning til radio, lensepumpe og dieselvarmer. Av praktiske årsaker ble hovedsikringer plassert sammen med hovedbryterne.

 

Tegning av nytt hovedstrømsopplegg:

image.jpeg.d009d9c16f57eba6dce2ba4518d1543c.jpeg

 

Ledninger opp til tak i salong ble identifisert og en del ledninger ble terminert om til nye forbrukere, bl.a. ble tilførsel til lanterner forenklet med en enkel + og - ledning fra bryterpanel med splitting til de enkelte lanternene i salongtaket. Det ble også lagt opp ledning til minus skinne i BB side av salongtaket.

Alle ledninger er merket med Biltema kabelmerker iht. kabelliste og terminert på nytt. Der ledninger ligger i tørre rom er fordelinger til forskjellig utstyr laget med Wago klemmer. Ledning er merket med samme nummer fra hhv. sikringsboks og minusskinne frem til alle forbrukere i samme krets. Dette betyr at alle ledninger i en Wago klemme har samme nummer.

 

Jeg startet med å fjerne strips fra ledningene rundt rekkeklemmer i dashbord, identifisere ledningen og merke disse før rekkeklemmer og sikringer ble fjernet. Som bildet viser virket dette noe kaotisk mens det stod på.

image.jpeg.b2589cf2e3daef504a16773725c056a1.jpeg

 

Mesteparten av ledningen demontert og trukket ut fra skapet ved dashbord:

image.jpeg.bfa22bcddae8d6bf1075eb3326a56d73.jpeg

 

Klart for å montere nye sikringsbokser og minusskinner:

image.jpeg.fb6685219aa3f7f4e2a8242f87e333be.jpeg

 

Nye sikringsbokser, minusskinne og solcelleregulator montert og terminering av ledninger påbegynt:

image.jpeg.4919d3a44838351eb1ef4b0a4fc98493.jpeg

 

Merking og terminering av ledninger stort sett ferdig:

image.jpeg.3434d784cf9cd634a2ab8a79bc152b9d.jpeg

 

 

Fant ut at jeg ville bytte ut bryterpanelet, flere av de gamle bryterne var to-trinns og var ikke logisk merket. Jeg ville også ha nye strømuttak for USB og 12 V:

image.jpeg.789e2e421e15f1bc6c9294817e075948.jpeg

 

Kjøpte inn nye Superswitch brytere, strømuttak og digitalt voltmeter, tegnet opp panelet og fikk frest det ut i 2 mm aluminium, bryter uten merking er reserve:

image.jpeg.91efe71f810aa0b2976144b089231a9c.jpeg

 

 

Etter at sikringsbokser og minusskinner var montert så begynte jeg med omlegging av hovedkabler med nye hovedbrytere og VSR.

 

Merking av skapdør til  ny plassering av hovedbrytere:

image.jpeg.9a52aafbd6be7333dc1667c788484ecc.jpeg

 

Åpning i dørk for kabler til hovedbrytere:

image.jpeg.d39943c1a85fd5b87f83253ef84f39f7.jpeg

 

Bygging av s,Skap for hovedbrytere under benk i salong:

image.jpeg.fde0fccf72f544dea5bb923a03492530.jpeg

 

Montering av hovedbrytere og sikringer på bakplate i skap før platen ble montert i benk.

image.jpeg.db7d1391b09ee16581a28815b116da45.jpeg

 

 

VSR og hovedbrytere for hhv. forbruk, start, ankervinsj og baugthruster ferdig montert med tilhørende sikringer. Brukte BEP brytere og Victron sikringsholdere med sikringer

image.jpeg.4a99cfd1bf76f00a80bfdd2b8188dea0.jpeg

 

Modifisert opplegg rundt start- og forbruksbatterier, 

image.jpeg.104ac2214f6f3d399b85eb3cdd757e89.jpegimage.jpeg.257af6a3e4e88f6a66ac2abde93c9d30.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei @Goddis77, tok litt tid for å svare på innlegget ditt.

 

 

Er det hageslanger du har brukt rundt kablene?

Har brukt Biltema trykkluftslange 19 mm Art. nr. 25-9081

Hovedkabler for pluss er lagt i slanger fra batteri til hovedbrytere/sikringer, Usikret startkabel er også lagt i slange helt frem til motor.

 

Ser ut som det er 16mm2 kabler som er brukt opp til sikringene?

2 x 16 mm2 fra hovedbryter forbruk til sikringsbokser og 1 x 10 mm2 fra batteri til sikringer for permanent spenning til varmeapparat, lensepumpe og radio. Alt er f.t. sikret med 40 A sikringer, vurderer å bytte til 50 A på 16mm2 kabler.

 

Har litt lyst til å rydde opp i kabel spagettien hos meg selv også, men er en massiv jobb.

Det stemmer at det er mye jobb, spesielt hvis det ikke finnes noen tegninger av anlegget. Det er viktig å jobbe systematisk. Det er også lurt å merke ledninger og lage lister underveis.

 

Ser jo bra ryddig ut hos deg da :smiley:

Takker for den.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det var problemer med ankervinsjen da jeg kjøpte båten, vinsjen ville ikke droppe ankeret på grunn av at en av solenoidene i releet hang. For å reparere dette måtte ankervinsjen demonteres for å få tilkomst under dekselet. Da dette skulle gjøres så oppdaget jeg at det var umulig å montere vinsjen igjen uten hjelp da boltene var satt inn fra utsiden av akterspeilet og det var brukt løse hylser og skiver for å utligne radius i akterspeil. Disse hylsene og skivene måtte holdes på plass av en person samtidig som en hjelper måtte sette i  boltene fra utsiden.

 

image.jpeg.195c25739322d0eca1bfbca636b1cd2c.jpeg

 

 

image.jpeg.4eb64e97b6ce01d339b6d799a5d11497.jpeg

 

Jeg fant ut at et kraftig fyllstykke av teak ville være bedre og ville forenkle monteringen hvis jeg brukte pinneskruer med skive og hettemutter på utsiden av speilet.

 

Fasong på fyllstykket ble målt opp skisse av fyllstykket tegnet i AutoCAD.

image.png.8ee1c1dd7411e33380cba15df28aa652.png

 

Fyllstykket ble laget av to biter fra en gammel teak dørkarm som ble limt sammen med Biltema sin Quick Epoxy. Brukte WestSystem sin mikrofiber som fortykker i epoksyen. Fyllstykket ble deretter skåret til med kapp/og gjæringssag og vanlig håndverktøy.

 

 

image.jpeg.1bd773cf48af583835be18e3b89b0e52.jpeg

Kontroll av tilpassing mot akterspeil

 

image.jpeg.44850f95680eaefed1190dfc1e4d46ad.jpeg

Kontroll av boltehull

 

image.jpeg.ba676d9d0a49581de100c52a9b185d1c.jpeg

Fyllstykke med pinneskruer montert på vinsj. Pinneskruer kappet av vanlig A4 gjengestang. Nå var det mulig for en person å montere vinsjen ved å henge den inn på skruehull i speilet og støtte den med en kloss mellom dekk og vinsj til hettemuttere og skiver var på plass på utsiden.

 

image.jpeg.7e989f8f45e09eee5fbfe643b0ee0d8a.jpeg

Vinsj ferdig montert på akterspeil.

Link to post
Share on other sites

Fiks skrev On 2.8.2023 at 23.37:

(Det som er litt skremmende her er at Engbo sin installasjonsanvisning fra 2001 ikke viser at det skal være sikring i strømkretsen)

Merkelige  manualen fra 90 tallet har det

Og trøsteren har egen hoved strømsbryter .

 

Denne nyere hsar det og.

Tilkobling Av Sikring; Anbefalt Hovedstrømbryter; Hovedstrømbryter Terminal -
 Engbo XForce Series Installation And User Manual

image.png.4079cd8fd28478359cef33d8f24b565d.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Noen småjobber i vinter:

 

Lage dør til skap for hovedbrytere:

 

image.jpeg.264c2add483430fa2a17e89bca59b3a9.jpeg

Profil til ramtre 15x45 mm,  i to deler skåret ut av 12x95 mm teakplanke fra Biltema og limt sammen ved sammensetting av dør.

 

 

 image.jpeg.4f815333c4de8541ab8cabf1b89358c0.jpeg

Deler til dør klar for montering, brukte en rest 9 mm teakfiner til fylling.

 

 

image.jpeg.daf9162f4624ae6637fd53052f8aad2a.jpeg

Dør ferdig limt

 

image.jpeg.bccd383bbffb1b7c5bf1759642c7fe47.jpeg

Utsparing for overfallshengsler på bakside for å få dør plant med skott.

 

20240118_215624.jpg.63a3e06fd9c6f99bd449fb68b5ac9c99.jpg

Ferdig pusset utside.

 

 

image.jpeg.a788135ebfdc461e6c4384f43b9ea557.jpeg

Ferdig lakkert med 3 stjerners gulvlakk.

 

image.jpeg.911dda3676f932bd070983515867185f.jpeg

Åpning i skott før montering av kantlister.

 

image.jpeg.9f9d60320a79605b773e0c8872baa9d9.jpeg

Teak kantlister og dør montert.

 

20240310_172946.jpg.70daacecc17b42f971d36476aa8f417f.jpg

Ferdig dør.

 

Laget liten skapdør som manglet i lugar (Første eier tok seg nok ikke tid til dette etter sjøsetting for 33 år siden).

image.jpeg.58551e4bd8c5c513cecc7d5ca4b21703.jpeg

Liming av ramtreprofil 20x45 mm, laget på samme måte som til dør over av 95x12 mm teakplanke fra Biltema.

 

 

image.jpeg.f3e21cf3b2bfae0cc22bc167a2b9c172.jpeg

Ferdig limt profil

 

image.jpeg.bd677604907916aa67ff8c2dd6fa2ebd.jpeg

Liming av dør

 

image.jpeg.dd116c664396641b75bd1071d9ab785c.jpeg

Ferdig pusset og merket opp for utsparing til hengsler.

 

image.jpeg.c2851ee7981546f2af8ca76f4f19b05b.jpeg

Dør lakkert og montert i eksisterende ramme

 

Montering av manglende takplater i forlugar:

 

image.jpeg.3af6666079d6f057b2402b3ae156f78c.jpeg

Takplate som mangler under fordekk, ser rett opp i sandwichdekket og bolter til kryssholt.

 

 

image.jpeg.72e62b96f1fb304da0b0d8c2d7a91055.jpeg

Merking av 4 mm kryssfiner

 

image.jpeg.3b7d1f21959bbbe4c73480d1621ac158.jpeg

Ferdig kappet og tilpasset Kryssfinerplate med skrogtrekk limt på fremside

 

image.jpeg.405ca44cf58ba64a4a367cd71a4751bc.jpeg

Skrogtrekk brettet over platekant og limt med kontaktlim på bakside av plate

 

image.jpeg.237202c0bcb1b5389544994e8c04d67b.jpeg

Takplate klar til montering

 

image.jpeg.dac6fd6fc4624da0afd64c08924cd329.jpeg

Takplate montert om bord.

Link to post
Share on other sites

God tråd og gode bilder! Da lærer jeg mye av å lese, og plutselig ser prosjekter jeg ikke har hatt irk til litt mer overkommeluge ut. Takk

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...