Fiks Startet 2.August.2023 Del på Facebook Startet 2.August.2023 Har byttet båt fra Årø 875 Combi til en Westbas 29 fra 1992 og holder på med diverse oppgraderinger på båten. Etter at båten var hentet hos selger startet jeg med å gå over det elektriske anlegget og fant ut at det var nødvendig med en full gjennomgang og oppgraderinger med nye hovedbrytere og sikringsanlegg. De mest kritiske manglene var: Manglende sikring av flere ledninger, bl.a var baugpropeller sikret forut ved motor og ankervinsj manglet helt sikring. (Det som er litt skremmende her er at Engbo sin installasjonsanvisning fra 2001 ikke viser at det skal være sikring i strømkretsen) Hovedbrytere for ankervinsj og baugpropeller var plassert rett ved siden av motor og ikke i batterienden av tilførselskabel. Det var ikke montert skillerele, og arrangement for hovedstrømsbrytere og lading var ulogisk lagt opp da dette bestod av hovedbryter start, hovedbryter forbruk og i tillegg batterivelgerbryter koblet til start- og forbruksbatteri. Hovedbryter for start var ikke festet og lå veldig nært lydpotte som er laget av rustfritt stål med en knebeskytter som mellomlegg. Ledninger var dårlig merket og mye av merkingen var relatert til overflødig ledning etter tidligere motorinstallasjon. Dårlig festing av mye ledning, spesielt i salongtak. Eksisterende hovedbrytere for start og forbruk var montert under dekk akter ved batteriene hovedbryter for start var ellers kun festet i startkabelens kabelsko uten innfesting i skroget. Jeg ønsket å få alle hovedbrytere og hovedsikringer montert i et eget skap under benk i akterkant av salong med nye kabler mellom batteri og hovedbrytere lagt opp kortslutningssikkert. Dette for å få en enklere betjening av brytere, noe som også ble gjort i min forringe båt. Jeg startet med å identifisere ledningen og lage en ny kabelliste, samt å planlegge den nye installasjonen. Opplegg ved baugpropeller: Fordelinger og rekkeklemmer i dashbord: Tegning av eksisterende hovedstrømsopplegg: Oppsettet vist på skjemaet fungerte dårlig da det både var hovedbrytere og batterivender tilkoblet start- og forbruksbatterier samt at + siden på rekkeklemmer i fordeling var delt mellom batterivender og hovedbryter forbruk. For å få ladet forbruksbatteriene så måtte også venderen stå i riktig posisjon. Batterivenderen var i tillegg defekt slik at det ikke var klart om batterier faktisk var frakoblet eller tilkoblet når denne ble brukt. Jeg startet med å identifisere alle ledninger som gikk ut fra rekkeklemmer i skap under dashbord, merket demonterte disse og trakk ledningen ut av skapet under dashbordet. Rekkeklemmer ble demontert, og 3 nye sikringsbokser og ny minusskinne ble montert i skapet. To av sikringsboksene (Fordeling 1 og -2)er koblet via hovedbryter forbruk og den siste boksen, (Fordeling 3) ble koblet direkte til forbruksbatteriene for å få permanent spenning til radio, lensepumpe og dieselvarmer. Av praktiske årsaker ble hovedsikringer plassert sammen med hovedbryterne. Tegning av nytt hovedstrømsopplegg: Ledninger opp til tak i salong ble identifisert og en del ledninger ble terminert om til nye forbrukere, bl.a. ble tilførsel til lanterner forenklet med en enkel + og - ledning fra bryterpanel med splitting til de enkelte lanternene i salongtaket. Det ble også lagt opp ledning til minus skinne i BB side av salongtaket. Alle ledninger er merket med Biltema kabelmerker iht. kabelliste og terminert på nytt. Der ledninger ligger i tørre rom er fordelinger til forskjellig utstyr laget med Wago klemmer. Ledning er merket med samme nummer fra hhv. sikringsboks og minusskinne frem til alle forbrukere i samme krets. Dette betyr at alle ledninger i en Wago klemme har samme nummer. Jeg startet med å fjerne strips fra ledningene rundt rekkeklemmer i dashbord, identifisere ledningen og merke disse før rekkeklemmer og sikringer ble fjernet. Som bildet viser virket dette noe kaotisk mens det stod på. Mesteparten av ledningen demontert og trukket ut fra skapet ved dashbord: Klart for å montere nye sikringsbokser og minusskinner: Nye sikringsbokser, minusskinne og solcelleregulator montert og terminering av ledninger påbegynt: Merking og terminering av ledninger stort sett ferdig: Fant ut at jeg ville bytte ut bryterpanelet, flere av de gamle bryterne var to-trinns og var ikke logisk merket. Jeg ville også ha nye strømuttak for USB og 12 V: Kjøpte inn nye Superswitch brytere, strømuttak og digitalt voltmeter, tegnet opp panelet og fikk frest det ut i 2 mm aluminium, bryter uten merking er reserve: Etter at sikringsbokser og minusskinner var montert så begynte jeg med omlegging av hovedkabler med nye hovedbrytere og VSR. Merking av skapdør til ny plassering av hovedbrytere: Åpning i dørk for kabler til hovedbrytere: Bygging av s,Skap for hovedbrytere under benk i salong: Montering av hovedbrytere og sikringer på bakplate i skap før platen ble montert i benk. VSR og hovedbrytere for hhv. forbruk, start, ankervinsj og baugthruster ferdig montert med tilhørende sikringer. Brukte BEP brytere og Victron sikringsholdere med sikringer Modifisert opplegg rundt start- og forbruksbatterier, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Er det hageslanger du har brukt rundt kablene? Ser ut som det er 16mm2 kabler som er brukt opp til sikringene? Har litt lyst til å rydde opp i kabel spagettien hos meg selv også, men er en massiv jobb. Ser jo bra ryddig ut hos deg da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 21.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2023 Hei @Goddis77, tok litt tid for å svare på innlegget ditt. Er det hageslanger du har brukt rundt kablene? Har brukt Biltema trykkluftslange 19 mm Art. nr. 25-9081 Hovedkabler for pluss er lagt i slanger fra batteri til hovedbrytere/sikringer, Usikret startkabel er også lagt i slange helt frem til motor. Ser ut som det er 16mm2 kabler som er brukt opp til sikringene? 2 x 16 mm2 fra hovedbryter forbruk til sikringsbokser og 1 x 10 mm2 fra batteri til sikringer for permanent spenning til varmeapparat, lensepumpe og radio. Alt er f.t. sikret med 40 A sikringer, vurderer å bytte til 50 A på 16mm2 kabler. Har litt lyst til å rydde opp i kabel spagettien hos meg selv også, men er en massiv jobb. Det stemmer at det er mye jobb, spesielt hvis det ikke finnes noen tegninger av anlegget. Det er viktig å jobbe systematisk. Det er også lurt å merke ledninger og lage lister underveis. Ser jo bra ryddig ut hos deg da Takker for den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 26.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2023 Det var problemer med ankervinsjen da jeg kjøpte båten, vinsjen ville ikke droppe ankeret på grunn av at en av solenoidene i releet hang. For å reparere dette måtte ankervinsjen demonteres for å få tilkomst under dekselet. Da dette skulle gjøres så oppdaget jeg at det var umulig å montere vinsjen igjen uten hjelp da boltene var satt inn fra utsiden av akterspeilet og det var brukt løse hylser og skiver for å utligne radius i akterspeil. Disse hylsene og skivene måtte holdes på plass av en person samtidig som en hjelper måtte sette i boltene fra utsiden. Jeg fant ut at et kraftig fyllstykke av teak ville være bedre og ville forenkle monteringen hvis jeg brukte pinneskruer med skive og hettemutter på utsiden av speilet. Fasong på fyllstykket ble målt opp skisse av fyllstykket tegnet i AutoCAD. Fyllstykket ble laget av to biter fra en gammel teak dørkarm som ble limt sammen med Biltema sin Quick Epoxy. Brukte WestSystem sin mikrofiber som fortykker i epoksyen. Fyllstykket ble deretter skåret til med kapp/og gjæringssag og vanlig håndverktøy. Kontroll av tilpassing mot akterspeil Kontroll av boltehull Fyllstykke med pinneskruer montert på vinsj. Pinneskruer kappet av vanlig A4 gjengestang. Nå var det mulig for en person å montere vinsjen ved å henge den inn på skruehull i speilet og støtte den med en kloss mellom dekk og vinsj til hettemuttere og skiver var på plass på utsiden. Vinsj ferdig montert på akterspeil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 27.November.2023 Del på Facebook Svart 27.November.2023 Fiks skrev On 2.8.2023 at 23.37: (Det som er litt skremmende her er at Engbo sin installasjonsanvisning fra 2001 ikke viser at det skal være sikring i strømkretsen) Merkelige manualen fra 90 tallet har det Og trøsteren har egen hoved strømsbryter . Denne nyere hsar det og. Tilkobling Av Sikring; Anbefalt Hovedstrømbryter; Hovedstrømbryter Terminal - Engbo XForce Series Installation And User Manual Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 30.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars Noen småjobber i vinter: Lage dør til skap for hovedbrytere: Profil til ramtre 15x45 mm, i to deler skåret ut av 12x95 mm teakplanke fra Biltema og limt sammen ved sammensetting av dør. Deler til dør klar for montering, brukte en rest 9 mm teakfiner til fylling. Dør ferdig limt Utsparing for overfallshengsler på bakside for å få dør plant med skott. Ferdig pusset utside. Ferdig lakkert med 3 stjerners gulvlakk. Åpning i skott før montering av kantlister. Teak kantlister og dør montert. Ferdig dør. Laget liten skapdør som manglet i lugar (Første eier tok seg nok ikke tid til dette etter sjøsetting for 33 år siden). Liming av ramtreprofil 20x45 mm, laget på samme måte som til dør over av 95x12 mm teakplanke fra Biltema. Ferdig limt profil Liming av dør Ferdig pusset og merket opp for utsparing til hengsler. Dør lakkert og montert i eksisterende ramme Montering av manglende takplater i forlugar: Takplate som mangler under fordekk, ser rett opp i sandwichdekket og bolter til kryssholt. Merking av 4 mm kryssfiner Ferdig kappet og tilpasset Kryssfinerplate med skrogtrekk limt på fremside Skrogtrekk brettet over platekant og limt med kontaktlim på bakside av plate Takplate klar til montering Takplate montert om bord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsand Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars Imponerende å følge slike tråder hvor ting gjøres så grundig👌.. blir bra detta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tigeranda Svart 3.April Del på Facebook Svart 3.April God tråd og gode bilder! Da lærer jeg mye av å lese, og plutselig ser prosjekter jeg ikke har hatt irk til litt mer overkommeluge ut. Takk Sitér dette innlegget Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.