Jump to content

reservedeler til Northern lights generator?


Ruka

Recommended Posts

Hei alle sammen og takk for et supert miljø her inne.

Jeg har fulgt med selv om jeg ikke har hatt muligheter til å hjelpe andre, da jeg foreløpig er litt novis på båt og motor.

Jeg kjøpte båten i fjor og den har en northern lights generator som stopper når den blir varm. Har byttet impeller, selv om den så helt fin ut, og har lest meg opp at det sannsynligvis er en sensor til kjølingen eller eksosen, siden olje nivå er ok, og kjølevæske nivå er ok.

Kan også være termostat. Men uansett, det som irriterer meg litt er at det ikke finnes noen deler til denne maskinen i scandinavia, men en forhandler i Nederland som heller ikke har deler. Alt må bestilles fra Seattle sier han der.

 

Det er sikkert mulig å skaffe andre steder vel? Bare frakten alene er på 175 euro, og deler var ikke billige der heller:-)

Vet at impeller er lik VP 877400, så den kjøpte jeg på maritim.

 

Er det noen her med denne maskinen ombord som vet hvor man kan få tak i deler?

Mange takk på forhånd

 

PS: fikk igår problemer med quick ankervinsjen også da den bare døde. sikkert Rele bare, så må se på det også etterhvert. 

Lager da en ny tråd på den :-)

IMG_7631.jpg

IMG_7632.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har ikke svaret på denne. Men søker du rundt eller spør på amerikanske cruiserforum, så finner du kanskje ut hvor blokka kommer fra og da blir det lettere å finne motordeler. Vet at Lugger har bygd større maskiner på John Deere blant annet. Hvis du søker deg fram til at dette for eksempel er en Yanmar i bunnen, kan det bli lettere å finne deler som passer her i Europa. Bare en tanke.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet !

 

Da jeg kjøpte min bruktbåt hadde jeg samme problem med generatoren (Westerbeke).

Startet og gikk fint, men slo seg av etter kort tid. Nå vet jeg ikke om din har våt eksos, men mitt problem var at et 90 graders bend rett før impellerhuset på generatoren var tett. Fikk dette demontert og staket opp og generatoren funker prikkfritt nå.

Sjekk at det kommer vann ut eksosen dersom det er våt eksos på den.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Før du tenker deler, så er det jo noen enkle grep du kan gjøre, når du først vet at den blir varm. 

Ta ut termostat og prøv å kjerne aggregatet uten denne. Kok denne i en kjele å se om den åpner når den skal.

Ta ut Impeller, mens termostaten er ute og prøv om du kan blåse luft igjennom hele kjølesystemet med uttaket på en gammel støvsuger eller annen pumpe

Kok opp temperatursensor og sjekk om motstandsverdien endrer seg i henhold til spesifikasjon. 

 

Men det kan jo også være helt andre feil. Brent/kortsluttet vikling i generator gir også varmgang i denne. Men leverer den strøm før den blirvarm er det neppe dette som er problemet, men også her sitter det sannsynligvis en temperatursensor

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...