Jump to content

Ny båt. Fra 45 fot ned til 34 fot, men litt mer opptimist nå.

Roger og Olina

Recommended Posts

Kanskje en noe merkelig tittel, men det har sin årsak. For en god stund tilbake så mistet jeg og konemor all lyst til å være på sjøen.

Det står litt om årsaken til det her.

Samtidig vil jeg takke alle som svarte oss på den tråden. Det var mange gode råd og omsorg. Det hjalp oss begge å lese de innleggene, så tusen hjertelig takk til dere alle :yesnod:

Nå ble det en kalesjebåt og det ser ut til at den er godt tatt vare på av tidligere eier, som hadde den i 18 år. Joda, det er ting og tang som jeg ønsker å gjøre, men slik er det jo ofte.

Det viktigste er at vi begge nå har fått litt mer lysten på å være på sjøen igjen. Har hatt 3-4 døgn i båten nå og det føles riktig for oss begge.

Artig å ha en planende båt igjen også. Men for en overgang å gå ned fra en 45 foter som i tillegg var 430cm i bredden. Nå må en mer planlegge hva en skal ha i båten og alt er trangere. Men angrer ikke :smiley:

Båten føles fin i sjøen og var i litt røff sjø her om dagen. Både båten og vi taklet det veldig bra, så dette lover godt.

Båtselger er en "pirk" legg merke til tannbørstene på venstre side. Disse brukte han for å komme til på trange steder under rengjøring. I front av motorene, så ligger det teppe på gulvet. Motorene har gått ca 2200 timer og de maler som to katter. Marsjfarten er ca 28 knop. Roter litt med trimmingen av båten ennå, men det kommer seg. Så nå ser vi frem til en fin høst på sjøen :smiley:

710_384173906.jpg

710_470105610.jpg

710_881542719.jpg

710_1229966817.jpg

710_1410556081.jpg

710_1908478048.jpg

20230802_175938.jpg

Chilli Solbris skrev for 6 timer siden:

Må bare få gratulere med en meget fin båt! Og det gledes at dere igjen kan begynne å finne glede med å være på sjøen!❤️

Takk for det, hyggelig av deg :thumbsup: Det var godt å kjenne at "vi er tilbake" og at vi begge koste oss på sjøen. Rart å gå ned i størrelse, men det var en god avgjørelse. Kona klarer ikke å bidra så mye og da kan det fort bli litt stressete. Dette er nok mer den riktige størrelsen for oss nå. Den er en drøm manøvrere :wink:

Pequod skrev 1 minutt siden:

Så hyggelig lesning! :flag_bp: Gratulerer med returen til båtlivet og flott båt! Tresfjord-hjertet mitt banker litt ekstra! :giggle:

Hei Pequod og takk for det. Ja, den ser jeg. Tresfjord er flotte båter og godt bygget :wink:

Gratulerer med ny båt :flag_bp:

Lett å bli glad på deres vegne når en ser en slik båt :yesnod:

Vakker og solid, bygget av folk som virkelig kan båt. For et utgangspunkt for godt båtliv.

Her er det rett og slett veldig mange gode grunner å glede seg over, være stolt av og skape lykke :yesnod: :thumbsup: Lag en liste over de beste og ram inn og la den være deres i tilfelle det skulle bli "overskyet" en dag...

Var en av de som leste "forrige" post ganske mange ganger... og begynte å skrive innlegg som ikke ble postet for jeg opplevde vel at jeg kanskje burde kjenne dere litt bedre for å gi slike råd...

Nå er det helt annerledes, og det føles godt at dere valgte den løsningen :thumbsup:

Når det første bildet er fra motorrommet... så er det alltid enkelt å vekke meg opp.

Når det attpåtil er 2x Toyota 4.2 (4.16) liter 1HD-T baserte motorer så blir pupillene på hugget :wink: (har nylig konvertert til 1HD-FT, marinisert av Yanmar og blitt til 6LP(A)-S)

Ser ut som motorene dere har kjøpt er meget godt passet på og alt ligger vel tilrette her for at dere skal ha mange timer utpå :thumbsup: 

Reservedeler til ME420STI lagerføres neppe av Narvesen så det er nok lurt å lagre en liten liste over hva som kan brukes om dere skulle få stopp og vil igang... Det finnes litt her og der her på Forumet men ikke alt er fakta så lurt å være obs. Har ikke funnet noen god liste til nå, men vil dele egen samling om det er av interesse.

Dere vil kunne bruke mange motordeler fra Toyota biler som har 1HD-T motoren.

Yanmar motorer som har motorkode 6LP(A)-Dxx(x) vil være brukbare donorer.

Nanni har feks 6.420TDI T6.300 Z6.300 som også har deler som kan brukes.

Det ble kanskje litt mye, men jeg liker meg i motorrommet og det er der jeg kanskje kan være til hjelp... elektrisk og teakfinish kan jeg ikke.

Bare litt til: Om dere bytter dynamoreimer, så bytt begge samtidig, kjøp de samtidig, samme sted og vær sikker på at det er samme merke og at merkingen er lik... 

Er usikker på om ME420 STI har kjøleveskenivå alarm.. om den ikke har det kan det være en mulig oppgradering om dere liker den funksjonen...:giggle:

dieselfan skrev for 6 timer siden:

Vakker og solid, bygget av folk som virkelig kan båt. For et utgangspunkt for godt båtliv.

Her er det rett og slett veldig mange gode grunner å glede seg over, være stolt av og skape lykke :yesnod: :thumbsup: Lag en liste over de beste og ram inn og la den være deres i tilfelle det skulle bli "overskyet" en dag...

Var en av de som leste "forrige" post ganske mange ganger... og begynte å skrive innlegg som ikke ble postet for jeg opplevde vel at jeg kanskje burde kjenne dere litt bedre for å gi slike råd...

Nå er det helt annerledes, og det føles godt at dere valgte den løsningen :thumbsup:

Når det første bildet er fra motorrommet... så er det alltid enkelt å vekke meg opp.

Når det attpåtil er 2x Toyota 4.2 (4.16) liter 1HD-T baserte motorer så blir pupillene på hugget :wink: (har nylig konvertert til 1HD-FT, marinisert av Yanmar og blitt til 6LP(A)-S)

Ser ut som motorene dere har kjøpt er meget godt passet på og alt ligger vel tilrette her for at dere skal ha mange timer utpå :thumbsup: 

Reservedeler til ME420STI lagerføres neppe av Narvesen så det er nok lurt å lagre en liten liste over hva som kan brukes om dere skulle få stopp og vil igang... Det finnes litt her og der her på Forumet men ikke alt er fakta så lurt å være obs. Har ikke funnet noen god liste til nå, men vil dele egen samling om det er av interesse.

Dere vil kunne bruke mange motordeler fra Toyota biler som har 1HD-T motoren.

Yanmar motorer som har motorkode 6LP(A)-Dxx(x) vil være brukbare donorer.

Nanni har feks 6.420TDI T6.300 Z6.300 som også har deler som kan brukes.

Det ble kanskje litt mye, men jeg liker meg i motorrommet og det er der jeg kanskje kan være til hjelp... elektrisk og teakfinish kan jeg ikke.

Bare litt til: Om dere bytter dynamoreimer, så bytt begge samtidig, kjøp de samtidig, samme sted og vær sikker på at det er samme merke og at merkingen er lik... 

Er usikker på om ME420 STI har kjøleveskenivå alarm.. om den ikke har det kan det være en mulig oppgradering om dere liker den funksjonen...:giggle:

Må bare få kuppe deg littegrann @dieselfan! Kan jeg få lov til å putte deg ned i motorrommet mitt?:giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

dieselfan skrev for 6 timer siden:

Hei dieselfan. Takk for hyggelig post. Har full forståelse for at det kan være vanskelig å svare på det tidligere innlegget, så ikke tenk på det :smiley: Ja, jeg syntes båten er veldig fin. Ble "forelsket" med en gang når jeg så den. Jeg hadde i grunnen bestemt meg for å ikke kjøpe båt med drev, men slik gikk nå det da.

Jeg skal hente en del deler hos tidligere eier som han har samlet opp igjennom de 18 årene han har hatt denne båten. Dette er alt fra kjølere, til turbodeler. En kan visstnok også kjøpe en del på nettet fordi han har ett registrerings nummer fra en bil med "tilsvarende" motor.

Nå er det ikke mange timene jeg har kjørt disse motorene. Men har gått en del i marsjfart (28 knop) og det høres ut som jeg har to katter i motorrommet. Peilet oljen i går og ingenting manglet. Jeg har ingen erfaring med disse motorene, men jeg håper at de vil fungere i mange år. Jeg syntes at de ligger lavt på oljetrykket med 2 bar på kalde motorer og mellom 4-5 bar på varme motorer i marsjfart som er 2800-2900 o/min.

Jeg misstenker vel at instrumentene ikke viser helt korrekt. Vet du forresten hvilke instrumenter jeg kan kjøpe uten å bytte følere? 

Ellers, så takk for gode råd og høres veldig fornuftig ut å bytte begge reimene samtidig. Jeg ser at jeg har ett ladeproblem, for dynamoene leverer ikke mer enn 13,3 - 13.6 volt når jeg måler. Er i grunnen rart at begge leverer det samme også. Har avtalt med en kar som skal bytte børster på dem.

Takker og bukker som sagt for ditt hyggelige og informative innlegg :wink:

Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

Jeg syntes at de ligger lavt på oljetrykket med 2 bar på kalde motorer og mellom 4-5 bar på varme motorer i marsjfart som er 2800-2900 o/min.

Jeg misstenker vel at instrumentene ikke viser helt korrekt. Vet du forresten hvilke instrumenter jeg kan kjøpe uten å bytte følere? 

For Yanmar 6lp så er det følgende som gjelder:

IMG_0284.jpeg.aba2a5ac1823857a7d1d96e35e7e1b7c.jpeg

Det at instrumentene ikke viser helt korrekt kan også være en greie, sensorene har en tendens til å «lekke» litt etterhvert med den konsekvens at man får fluksering med påfølgende kortslutning( sensor/giver gir da 0 Ohm og makser skalaen i enten full eller null avhengig av type)

Litt usikker på hvilken oljetrykksensor som sitter på me420, men på 6Lp sitter det en ukonvensjonell en som måler på mellom 83-12ohm, som er «lite» normalt da andre bruker 10-180 eller de. Amerikanske 240-mindre eller tilsvarende. På Yanmar er det også andre gjenger på sensor. 
Holder litt på med akkurat dette om dagen, så skal lage en tråd med detaljer når jeg får litt oversikt 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...