Jump to content

Ny 29 foter, diesel til under 500000


Avsluttet2

Recommended Posts

Ja, dette ser veldig billig ut og antakelig en bra båt, men jeg ville nok brukt litt tid på å sjekket at det faktisk er bra som det ser ut til mtp pris/produkt. Kan det være for godt til å være sant? Tviler vel sterkt på at noen lager båter uten å tjene penger, hva skulle det være vitsen med. Tviler vel også på at båten fra Askøy kan lages for denne prisen som kostpris, men hva vet jeg. Kanskje de renner over av penger på Askøy... Syns vel å huske at Viksund hadde negativ driftsmargin i fjor, men det kan ha mange grunner. At en Viknes 880 skal koste 1.3 mill med vanlig utstyr er dog sprøtt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, dette ser veldig billig ut og antakelig en bra båt, men jeg ville nok brukt litt tid på å sjekket at det faktisk er bra som det ser ut til mtp pris/produkt. Kan det være for godt til å være sant? Tviler vel sterkt på at noen lager båter uten å tjene penger, hva skulle det være vitsen med. Tviler vel også på at båten fra Askøy kan lages for denne prisen som kostpris, men hva vet jeg. Kanskje de renner over av penger på Askøy... Syns vel å huske at Viksund hadde negativ driftsmargin i fjor, men det kan ha mange grunner. At en Viknes 880 skal koste 1.3 mill med vanlig utstyr er dog sprøtt...

Har gennom båtposjektet mitt fått litt innsikt i hva det koster å lage en god båt.

 

Er ikke enig i at prisen til Viknes er helt sprø. Dersom du skal lage en kvalitetsbåt med brukbar driftsmargin, dekke salgsutgifter (Sjøen For Alle er rådyr), transport (mange produserer utenfor Norge), dekke service og garantiarbeider på forsvarlig vis og ikke minst norsk hk-avgift og MVA, blir det ikke billig.

 

Jeg kommer LANGT under Viknes prisen, men har ikke alle de nevnte utgiftene. Dessuten tar jeg en sjanse som egenimportør mhp. senere problemer.

 

Jeg skulle gjerne visst hvor mye det i den prisen på under 1/2 mill som er satt av til garantiarbeider. Det er lite hyggelig hvis leverandøren ikke har penger når noe skjærer seg i garantitiden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er ikke enig i at prisen til Viknes er helt sprø. Dersom du skal lage en kvalitetsbåt med brukbar driftsmargin, dekke salgsutgifter (Sjøen For Alle er rådyr), transport (mange produserer utenfor Norge), dekke service og garantiarbeider på forsvarlig vis og ikke minst norsk hk-avgift og MVA, blir det ikke billig.

Dette er vel litt av problemet til anerkjente produsenter, de drar på seg store kostnader utenom produksjon og konstruksjon av selve båtene og derfor blir det ekstra dyrt. Nå er det jo slik at du er inne på litt av det du får igjen for disse ekstra pengene som kjøper av slike produkt, garantireprasjoner, en seriøs leverandør som folk vet hva står for angående kvalitet og sjødyktighet.

 

Vi kan nok diskuterer om 1.3 er fornuftig for en 880 eller ikke. Jeg syns ikke hverken min båt eller Viknes 880 som er rimelig sammenliknbar i størrelse innvendig og utvendig er verdt ny prisen (Viksunden er ikke SÅ dyr), men derfor kjøpt jeg en litt brukt som gav meg ca den summen lavere som jeg syns disse burde hatt som nye. Uansett, etter litt bruk og grundig gjennomgang av alt i båten samt en runde med garantiarbeid er det jo klart at det IKKE er billig å lage en slik båt, oppfølging i ettertid koster selvsagt også penger, men der tror jeg nesten alle kan bli bedre ved første gangsleveranse, men det er en annen diskusjon...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei alle sammen

Er ny på siden her men jeg har pratet med Gutta som skal introdusere denne båten på det Norske markedet. Båten blir produsert i Litauen (samme sted som Marex lager noen av sine) interiøret skal lages av samme fabrikk som Windy, Marex og Skorgenes bruker. Puter og stoler etc kommer også fra samme fabrikk som Windy, Marex og Skorgenes bruker. Gutta i NKT Fritid lager prototypen nå og denne skal være ferdig i slutten av Januar 2006. Det er mye detaljer etc som vil bli endret på denne båten men de har med seg en Norsk designer. Båten kan leveres med Yanmar og Volvo Penta alt etter ønske. Båten kan også leveres uten motor for de som ønsker det. Etter det jeg forsto var ikke prisene helt låst ennå, men båtene skulle ikke bli så mye dyrere i tilfelle, synes båten ser bra ut jeg så jeg har allerede skrevet meg på liste slik at jeg kan få meg bra og billig båt til sommeren.

Har kikket endel på, brukte båter på nettet og jeg må si at jeg bruker heller 500000,- på en ny båt en 500000 på en båt som er 20 år gammel.

God Jul alle sammen

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei alle sammen

Er ny på siden her men jeg har pratet med Gutta som skal introdusere denne båten på det Norske markedet. Båten blir produsert i Litauen (samme sted som Marex lager noen av sine) interiøret skal lages av samme fabrikk som Windy, Marex og Skorgenes bruker. Puter og stoler etc kommer også fra samme fabrikk som Windy, Marex og Skorgenes bruker. Gutta i NKT Fritid lager prototypen nå og denne skal være ferdig i slutten av Januar 2006. Det er mye detaljer etc som vil bli endret på denne båten men de har med seg en Norsk designer. Båten kan leveres med Yanmar og Volvo Penta alt etter ønske. Båten kan også leveres uten motor for de som ønsker det. Etter det jeg forsto var ikke prisene helt låst ennå, men båtene skulle ikke bli så mye dyrere i tilfelle, synes båten ser bra ut jeg så jeg har allerede skrevet meg på liste slik at jeg kan få meg bra og billig båt til sommeren.

Har kikket endel på, brukte båter på nettet og jeg må si at jeg bruker heller 500000,- på en ny båt en 500000 på en båt som er 20 år gammel.

God Jul alle sammen

 

:sailing:

Ser det er endel forskjellige utgaver på den annonsen, runde/rette vinduer, med/uten badeplatform. Hvilken er det som blir standard?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...