Tido Startet 5.August.2023 Del på Facebook Startet 5.August.2023 Vi vurderer å kjøpe en kabincruser: fjord 27 AC 27 fot fra 1974. Motor er en Ford Sabb 2704ET. Vi er ikke veldig mottorkyndige, og jeg hadde satt veldig pris på noen innspill/ erfaringer. i annonsen står det: «Motor svetter noe olje, og kan bruke litt olje hvis man presser den hardt, men ikke noe unormalt i følge motorkyndige. Ryker en del ved oppstart, noe som er helt normalt for disse motorene.» Stemmer dette? det står også at årlig motor service er gjennomført. Det var dieseldyr i tanken i 2019, som førte til at vi tok nye mannhull i dieseltanken, slik at alle kamrene er enkle å inspisere. Tanken ble da renset og vasket. Noen påbegynnenede tæringer ble reparert med kjemisk metall. Er det noe vi bør være obs på med tanke nå kjøp av denne båten? Hvordan kan vi merke hvor lang levetid motor har igjen ved å ta en prøvetur? Noe annet spesifikt vi bør forhøre oss om? Vi er fullt klar over at dette er en gammel båt, og forventer jo ikke at alt fungerer. Men vi ønsker ikke en båt som kun består av vedlikehold og dyre reparasjoner. I tillegg står det at båten selges som den er uten noe form for garanti, og dette gjør oss jo litt skeptiske til om det er skjulte mangler. På forhånd tusen takk for svar!! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Ser jo ut som en båt som er tatt vare på, og heller ikke særlig dyr. Motoren er kjent som slitesterk, men som alt annet, avhengig av godt vedlikehold. Du må huske på at du kjøper noe som er 50år. Hva ville du forventet av en 50år gammel bil? Pris og alder i forhold til nytt, gjenspeiler jo at det er i slutten av levetid, og det kan komme både reparasjoner og havarier uten at selger kan vite dette. Det kan komme på første tur, det kan komme om 5 eller 10 år, derav annonsetekst. Ingen kan garantere noe på så gammelt. Jeg solgte tilsvarende gammelt, og innformerte om det jeg visste om motor, at den ikke hadde gitt meg noe trøbbel, men utfra alder var å regne som utskiftningsklar. Ny eier fikk 3 sesonger, før han byttet til ny, i stedet for å reparere. Det er det du må være klar over at du kan gå/går inn i her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Motor/drivverk og dieseltank er vel jokerne her. Selv om motoren kun har gått 50 timer i året, så skulle det være rundt 2500 timer på telleren. En slik motor tar vel mer enn 5000 timer på strak arm, under normale forhold. Gamle Ford'er og Perkins'er lekker olje. Det er standard. 50 000 kroner for en båt som er i fungerende stand, er ikke mye penger. På Hulda har vi oppgradert navigasjon og noe annet plukk for samme beløpet. Ta en prøvetur og få litt føling med båt og selger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 At den svetter olje kan komme av at det har hvert fylt på syntetisk olje. Det liker ikke pakningene, den er laget for Mineral olje 3380 timer : 49 år = 69 timer i året stemmer det så er det ikke mye. Er det ikke en logg bok som sier noe om buksmønstret? Hvis motoren ikke har hvert spreng kjørt hele livet kan den holde i mange år. Er ikke enig i at Forder skal ryke mulig at Turbo motorer ryker mer enn de uten. Det går mange mange 2701ET hvor ofte de må skifte Turbo må andre svare på. Er dyser i orden og ventilklaringer justert skal en motor ikke ryke. Det er lagt opp til stikkontakter innvendig i båten. Her kan der være fallgruver hvis det ikke er Defa elle annet plugg and play ¨, så skal 220V utføres at elektriker og samsvarserklæring. Det ser ut som gass koke app, i så fall skal gassflasken stå i lukket beholder/rom med drenering. Båten ser veldig pen ut Prisen er vel bare for skroget. Det med rep av tanken er ????? Er skrog gjennomføringene gamle? De andre feila er overkommelig hvis en kan skru selv. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ivar Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Roger jo skrev for 19 timer siden: ikke enig i at Forder skal ryke mulig at Turbo motorer ryker mer enn de uten. Er vel ikke uvanlig at disse ryker ved oppstart (forkammermotor i likhet med volvo 40 serie om jeg ikke husker feil?) Men ryker de under vanlig drift så tyder vel det på at noe er i ulage Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Roger og Olina Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Hei, disse motorene er kjent for å være "steinknusere" når de får service og godt tatt vare på. Jeg har selv hatt en slik motor som jeg også delvis overhalte. Du kan lese litt om det her Jeg er ikke helt enig med Roger jo her vedr disse motorene og at de ikke burde ryke når de er kalde. Dette er 100% mekaniske motorer. Når de er kalde, så klarer de ikke å forbrenne dieselen på samme måte som på varm. Så jeg hadde tatt det med knusende ro. Så kommer det ann på hvor den svetter. Ofte svetter disse i toppdeskselet. Det kan man få fikset med ny korkpakning og pakningssement. Er det andre steder der det svetter, så ville jeg har sjekket litt mer. Disse motorene har en svakhet. Det er 2 halvmåne pakninger som som ligger rundt veiva. Når disse blir gamle, så blir de sprø og sprekker. Da får du oljelekkasje. Det er en større jobb å bytte disse. Se vedlagt bilde. Tipset mitt, er å ta med seg en som kan litt om eldre motorer. Test den (når den er er varm) for å se på oljetrykk og temperatur på kjølevann. Lykke til med båtkjøp Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 Synd jeg ikke så denne litt tidligere, var i Horten med båt for noen dager siden. Vi har samme motor i vår Wiking 28 som har blitt brukt året rundt de 6 årene vi har hatt den. Har vært 100% trofast uansett om temperaturen har vært minus 10 eller pluss 30. Vår svetter ikke noe olje i det hele tatt, men den bruker litt. Ikke så uvanlig det heller på disse motorene. Det er ikke verdens stilleste motor og de ryker litt når de er kalde, spesielt versjonene med turbo. Relativt enkel å skru på og masse hjelp og videoer på nettet. Man har ingen garantier ved kjøp av gammel motor, men disse gamle Fordene regnes i hvert fall som noe av det mest solide og driftsikre som er å få tak i. Sjekk at oljetrykk er som det skal. Mitt ligger på 3-3,5 bar nesten uansett og detter litt kun etter mye kjøring når jeg drar tilbake til tomgang. Temp skal ligge på ca 80 grader når den er varm, men det er ikke uvanlig at de detter under dette ved veldig forsiktig kjøring (under 11-1200 rpm hos meg). Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 Motoren er langt forbi "best før" dato og kan havarere når som helst. hvert år / tur den holder er en bonus. ha det i bakhodet, så har du en realistisk holdning. Du bør kunne skru selv om det skal være noe vits. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 andersb skrev for 22 timer siden: Motoren er langt forbi "best før" dato og kan havarere når som helst. Det gjelder vel strengt tatt alt av motorer som er utenfor garantiperioden. Men disse Fordene er kjent for å være solide, selv om de etter hvert begynner å bli svært gamle. Ellers så er jeg enig med andersb. Man kjøper ikke en 50 år gammel motor om man ikke kan skru selv. For man skal lete lenge etter mekanikere som gidder å skru på noe så gammelt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Tido skrev On 5.8.2023 at 13.28: Vi vurderer å kjøpe en kabincruser: fjord 27 AC 27 fot fra 1974. Motor er en Ford Sabb 2704ET. Vi er ikke veldig mottorkyndige, ........ i annonsen står det: «Motor svetter noe olje, og kan bruke litt olje hvis man presser den hardt, ....... Tanken ble da renset og vasket. Noen påbegynnenede tæringer ble reparert med kjemisk metall. ...... vi ønsker ikke en båt som kun består av vedlikehold og dyre reparasjoner. ...... I tillegg står det at båten selges som den er uten noe form for garanti, og dette gjør oss jo litt skeptiske ..... Må ærlig si at det ringer en del alarmklokker hos meg. Du snakker om en 50 år gammel båt, vet ikke om motor er like gammel? Men på så gamle ting som dette så må du regne med at det skjer ting hvert år. Jeg vil påstå at så gammel båt og motor, med tilhørende gammelt teknisk utstyr ombord, passer best for folk som liker å få litt møkk under neglene. Det opplyses jo også at tanken er tæret og er provisorisk lappet med kjemisk metall. I praksis betyr det at dere bør kalkulere inn bytte av både motor, gear og dieseltank. I tillegg kommer alt annet som oppstår på gamle båter. Vinduer som lekker og må utbedres, skroggjennomføringer, cutlesslager, kjøleskap, dieselvarmer vv-bereder og you name it. Mye av dette kan jo være bra for alt jeg vet, men ikke forvent å kjøpe en 50 år gammel båt til den prisen uten at det kommer påkostninger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Komodo skrev 44 minutter siden: Jeg vil påstå at så gammel båt og motor, med tilhørende gammelt teknisk utstyr ombord, passer best for folk som liker å få litt møkk under neglene. Helt enig! Min båt er 45 år i år, motoren er "bare" 31 år. Den fungerer helt greit for meg og mitt bruk, det er skjelden noe trenger å fikses egentlig. Men om jeg hadde solgt den til en ukyndig person som ikke kan skru selv så kunne den lett ha blitt en problembåt. Har man ikke peiling selv, så kjøper man noe som er så nytt at verkstedene har kompetanse på det. Om man prøver seg med en 50 år gammel bil som bruksbil uten å kunne gjøre alt selv så møter man også veggen kjappere enn man hadde trodd var mulig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
andersb Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 mange gamle båter lever og har det bra, men kun fordi eiere aldri har noe turtall/belastning, eller bruker den i utsatt farvann feks. Bruksmønster endrer seg også, nye eier forventer ofte mer. ene båten jeg hadde fikk jeg beskjed av produsent om full gass kun 5 min per 60 min, og forsiktig gassing oppover i fart, spesielt opp i plan. Mens andre båter jeg har hatt har den kunnet gå på full gass i en time, uten problemer. Etterhvert som de blir eldre blir det issue. jeg tør ikke selge båten med motor som virker i annonsen, om jeg ikke vet at den tåler å gå lenge på full gass. jeg prøver planlegge hva motorrep kostnader blir på forskjellige båter jeg kjøper, og utskiftning, fordi etter å ha eid mange båter lærer man det (dyr læring) på 2 båter har jeg kjøpt ny brukt motor, på 3 båter har jeg måttet totaloverhale, og kun blokk var brukbar feks, og på 2 har jeg kjøpt helt nye motorer Alle disse båtene har blitt solgt med motorer som ifølge kontrakt var fine og ingen issues. Ironisk nok har jeg billigste båten jeg noen sinne har kjøpt nå, den ble solgt med feil på motoren, men det viste seg å bare være litt dårlig batterikobling, litt manglende hydraulikkvæske på styring og trim, og litt varme og gjenginnsats så var vannhus i vater og den har helt fint tålt å kjøre 100% gass i over en time, og nå vart 2? 3? år Ironisk nok sa annonsen at alt av elektronikk virket, ikke så mye som en lanterne virket, ikke voltmåler, ikke turteller, ikke lanterne bryter, ikke lanterner, ikke konktakter, ikke kartplotter, ikke ekkolodd etc... så yeah bruktbåt er gøy, men den var så billig at jeg ikke engang gadd å si noe selv om jeg fant mesteparten ved umiddelbar inspeksjon Var med kompis å hente en flott båt i helgen, men tidligere eier har brukt wago og innendørs ledninger til å skjøte ting... iaf enkelt fiks å få instrumenter og trim indikator opp der trolig ;) (heldigvis er resten tilsynelatende veldig bra) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 andersb skrev On 7.8.2023 at 10.17: Motoren er langt forbi "best før" dato og kan havarere når som helst. Komodo skrev for 7 timer siden: Jeg vil påstå at så gammel båt og motor, med tilhørende gammelt teknisk utstyr ombord, passer best for folk som liker å få litt møkk under neglene. Samme motor uten turbo ble skiftet ut etter 84000 timer fordi smørolje forbruket ble for høyt. Men den var i daglig drift . Min fra 1977 burde ha noen år til. møkk under neglene. får en vel stort sett av årlige rutiner samme om en har ny eller gammel motor, Vil si Forden har hvert snill. Oppgradert dynamo 2 ganger skiftet Fv.vannpumpe og forpumpa diesel, skiftet labber Når jeg skifter stevnelager, skiftet br.dyser 3 ganger siste gang for 5 år siden kontroller ventil klaringer etter eksosen og filter oljeskift etter manualen. impeller sjøvanspumpa hvert 4 år ca. sjekke oppretting stort sett årlig. Var nede og startet Forden det begynte å regne så det ble ikke lange snutten motoren starter etter ca 35 sek. ikke så verst til å være en Ford 2715E http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2023/08/f824dec2-7de3-4699-a6d3-fc2e785c787c.mp4 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
andersb Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 mindre røyk enn KAD ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.